Jo, håller med.Gerrgul skrev: ↑18 maj 2024 14:34En helt annan om du jämför modul operandi. Gm 1986 försvann i skuggorna utan att lämna ett endaste spår. 71 åringen valde ett sätt där han omöjligt kunde komma undan.a81 skrev: ↑16 maj 2024 21:26Håller egentligen med, men tänk om 71-åringen dyker upp som väktare på tjeckoslovakiska ambassaden i Stockholm 1986...
Det är trots allt väldigt få människor som med revolver skjuter folkvalda politiker på öppen gata. Jag tror som sagt inte att 71-åringen har med Palmemordet att göra. Däremot kan det nog ge ledtrådar till vilken typ av gärningsman som kan ha skjutit Palme.
Olof Palmes baneman
-
- Medlem
Re: Olof Palmes baneman
-
- Stödjande medlem 2021
https://www.bokus.com/bok/9789127188310 ... q4QAvD_BwE
De pratade på radio nyss om en ny palmebok. Den sista boken om mordet på Olof Palme. tydligen en ny baneman som figurerat i kulissen. En enstöring?
Jag kom in mitt i allt men det lät ju intressant och man blev nyfiken.
Sonderling
De pratade på radio nyss om en ny palmebok. Den sista boken om mordet på Olof Palme. tydligen en ny baneman som figurerat i kulissen. En enstöring?
Jag kom in mitt i allt men det lät ju intressant och man blev nyfiken.
Sonderling
-
- Medlem
Njaa, är det det? Jag är övertygad om att det var polisen. Antingen själva eller genom proxy av CP. Men nya ensamma personer? Det låter mer som grifting än nåt annat.
-
- Medlem
Jag tänker nog mer psykiskt instabil högerextremist med vapenintresse, som troligen agerade helt ensam och tog med sin hemligheten i graven, om han inte fortfarande är vid liv. Jag är dock tveksam om han lever. Jag tänker att han troligen dött av självmord, missbruk eller bara ett osunt och stressfyllt leverne. Mördaren bör vara kring 80 år gammal idag om han lever.
-
- Medlem
Jag känner att din och min gärningsman inte nödvändigtvis exkluderar varandra.
-
- Medlem
Bok om Palme, skriven av en som var med från "insidan".
PALME OMVÄRDERAD? – Dagbok från UD och mordet på Sveriges statsminister
https://theutenberg.org/palme-omvardera ... sminister/
- C Skalman
Kan vi få en resumé?Battler skrev: ↑10 aug 2024 10:23Bok om Palme, skriven av en som var med från "insidan".
-
- Medlem
Har inte köpt den än. Noterat att den finns, författaren Bo Theutenberg är ofta med i youtub-kanaler och gör reklam för sina böcker. Intresset är väckt, så när jag fått ner nivån på "bör läsa bok-traven" så blir det nog att inhandla.
- Stödjande medlem 2022
Vet inte om någon har kommit i kontakt med ”wikin” om Olof Palme, är kan få fram protokoll, utredningar och allt möjligt. Det är iallafall sevärt, eller hur.
https://wpu.nu/wiki/Huvudsida
Stefan
https://wpu.nu/wiki/Huvudsida
Stefan
-
- Medlem
Med tanke på att utredningsgruppens huvudsakliga uppdrag var att identifiera möjlig kartläggning av Palmes förehavanden/rörelser, finns det nog en del outforskad mark vad gäller eventuella medhjälpare och/eller flyktfordon som kan ha transporterat bort mördaren från området direkt efter mordet.
Det står t.o.m att inkomna uppgifter gällande fordon inte har bearbetats i den utredningen. Har det bearbetats i någon utredning medan spåret ännu var någorlunda färskt måntro?
..om man nu inte utgår ifrån att S-E avlossade skotten och var ensam mördare, eftersom han fanns kvar på området direkt efter mordet och alltså inte "forslades" någonstans alls.
Ett antal vittnesmål pekar lite mot den guben iallafall:
3 oberoende vittnen beskriver ansiktet på mördaren som: "lantligt bonnig fånig".
4 vittnen ser glasögon på mannen innan mordet.
Kort hals.
Han sprang inte fort, utan lite tungt och långsamt.
Lite hopsjunken hållning.
Gammalmodig, alldaglig jacka, rak modell.
Dagen efter - hyfsat färskt alltså - 29/2 hade man vittnesmål på att mördaren bar keps eller liknande huvudbonad.
Det står t.o.m att inkomna uppgifter gällande fordon inte har bearbetats i den utredningen. Har det bearbetats i någon utredning medan spåret ännu var någorlunda färskt måntro?
..om man nu inte utgår ifrån att S-E avlossade skotten och var ensam mördare, eftersom han fanns kvar på området direkt efter mordet och alltså inte "forslades" någonstans alls.
Ett antal vittnesmål pekar lite mot den guben iallafall:
3 oberoende vittnen beskriver ansiktet på mördaren som: "lantligt bonnig fånig".
4 vittnen ser glasögon på mannen innan mordet.
Kort hals.
Han sprang inte fort, utan lite tungt och långsamt.
Lite hopsjunken hållning.
Gammalmodig, alldaglig jacka, rak modell.
Dagen efter - hyfsat färskt alltså - 29/2 hade man vittnesmål på att mördaren bar keps eller liknande huvudbonad.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you
-
- Medlem
..hur vet man att inget av vittnena i själva verket var medhjälpare till mordet?
-
- Medlem
Ja, eller skulle något vittne träffa Palme, men att Palme blev skjuten innan mötet hann ske. Jag tänker främst på Skandiamannen. Jag vill egentligen inte spekulera, men nog skulle Skandiamannen ha kunnat vara något slags kontaktperson mellan Palme och exempelvis Stay Behind.
Jag har försökt göra något slags sammanvägning av vittnenas beskrivning av mördaren och den blir:
Mörk rock eller rockliknande jacka ned till låren, något över medellängd, normal kroppsbyggnad, omkring eller strax under 40 år, mörkhårig, oklart om han hade huvudbonad, ingen väska, högerhänt, skotten lät ganska lite (som smällare).
Christer A, som verkar vara "populär" bland privatspanare just nu, stämmer rätt bra in på den här bilden.
Jag har försökt göra något slags sammanvägning av vittnenas beskrivning av mördaren och den blir:
Mörk rock eller rockliknande jacka ned till låren, något över medellängd, normal kroppsbyggnad, omkring eller strax under 40 år, mörkhårig, oklart om han hade huvudbonad, ingen väska, högerhänt, skotten lät ganska lite (som smällare).
Christer A, som verkar vara "populär" bland privatspanare just nu, stämmer rätt bra in på den här bilden.
-
- Stödjande medlem 2021
Inget sådant vet man, och mördaren kan mycket väl vara någon som knappt eller inte dyker upp i materialet.Smalandsman skrev: ↑24 sep 2024 13:49..hur vet man att inget av vittnena i själva verket var medhjälpare till mordet?
Här blir det en fråga om horisonter, där alltför många tror att svaret måste finnas i det vi har. Det är därför de fastnar i teorier om de som förekommer i undersökningarna.
Men det finns i verkligheten mycket som vi inte känner till.
Helt säkert fanns det också människor på plats som vi inte känner till. Vissa av de som var där verkar också bara vara kända genom att andra hävdar det.
-
- Medlem
- Jag tror knappast OP skulle välja ett tillfälle för en sådan kontakt med sin hustru vid sidan.a81 skrev: ↑25 sep 2024 22:31Ja, eller skulle något vittne träffa Palme, men att Palme blev skjuten innan mötet hann ske. Jag tänker främst på Skandiamannen. Jag vill egentligen inte spekulera, men nog skulle Skandiamannen ha kunnat vara något slags kontaktperson mellan Palme och exempelvis Stay Behind.
-
- Medlem
Det var just det uppslag som PU initialt arbetade med under Krister Peterssons ledning, men man hittadea81 skrev: ↑25 sep 2024 22:31Ja, eller skulle något vittne träffa Palme, men att Palme blev skjuten innan mötet hann ske. Jag tänker främst på Skandiamannen. Jag vill egentligen inte spekulera, men nog skulle Skandiamannen ha kunnat vara något slags kontaktperson mellan Palme och exempelvis Stay Behind.
aldrig någon koppling mellan SE och Stay Behind så det slutade med att SE utpekades som ensamagerande mördare.
Det stämmer in på CA, men troligen också många andra som inte ens är med i utredningen. Problemet är att CA inte kan kopplas till mordplatsen.a81 skrev: ↑25 sep 2024 22:31
Jag har själv varit inne på CA som mördare, men har börjat tvivla. Enda anledningen till att CA blev intressant för PU var revolvern och gärningsmannaprofilen, men faktum är ju att det inte bara vara CA:s revolver som inte provsköts och gärningsmannaprofilen har med rätta ifrågasatts,
Det är lite ironiskt att många av de som tidigare skrek "karaktärsmord" när SE pekades ut som mördare nu självsäkert pekar ut CA som mördaren. Han är också död och kan inte försvara sig.
Gunnar Wall gör en genomgång av "bevisen" mot CA här: https://gunnarwall.wordpress.com/2024/0 ... -granskad/
Jag börjar allt mer tro att mördaren inte ens figurerar i utredningsmaterialet, i alla fall inte som möjlig mördare, och att motiven möjligen var personligt snarare är politiskt.