Olof Palmes baneman
-
- Medlem
Re: Olof Palmes baneman
Var och en må tro vad den vill, men att det skulle vara en ensam gärningsman anser jag personligen är rent nonsens.
Och att gå så långt i sina handlingar att man mördar en människa bara för att denne har åsikter, ideer som strider mot egna intressen oavsett vem man antastar så har man tappat den egna trovärdigheten som individ. Devisen , "när intelligensen försvinner kommer nävarna fram " passar bra på den sorten av åsikter. Lägre än lågt. Thule
Och att gå så långt i sina handlingar att man mördar en människa bara för att denne har åsikter, ideer som strider mot egna intressen oavsett vem man antastar så har man tappat den egna trovärdigheten som individ. Devisen , "när intelligensen försvinner kommer nävarna fram " passar bra på den sorten av åsikter. Lägre än lågt. Thule
-
- Saknad medlem †
Detta är ett stort "understatement". Verkligheten på den tiden var att det inte bara var det du kallar "högertroll" som ogillade Palme. Han var i verkligheten den mest kontroversiella politiker vi har haft på mängder av år. Min minnesbild är att antingen älskade och hyllade man Palme, eller så hatade man honom. Och där stod det nog närmare Fifty- Fifty i befolkningen.Geronimo skrev: Det är vanskligt att spekulera i hur olika scenarion hade spelat ut, men faktum kvarstår, Palme sågs som en landsförrädare och kommunist av både inhemska och uthemska högertroll och där måste man räkna in hökarna inom NATO och CIA.
Därmed inte sagt att de som hatade honom också var beredda att mörda honom. Eller ens önskade att "någon annan" skulle göra det. De som faktiskt skulle kunna tänka sig att utföra dådet eller att delta i det var nog en väldigt smal grupp. Även om en stor del av befolkningen kanske uttryckte sig på det sättet.
Men man måste också hålla i minnet att sedan han faktiskt var skjuten var det långt mellan personerna som erkände att de hade hatat Palme. Jag minns själv många personer i min krets som inte ville kännas vid sådant som man hade sagt före dådet. Och jag umgicks sannerligen inte i några högerextrema miljöer.
-
- Medlem
Det där med ensam gärningsman och om det är troligt eller ej.... Anna Lindh mördades ju av en ensam gärningsman.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anna_Lindh-mordet
Listan över mord och mordförsök på amerikanska presidenter tyder väl också på att ensamma gärningsmän knappast hör till ovanligheterna.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U ... _and_plots
Listan över mord och mordförsök på amerikanska presidenter tyder väl också på att ensamma gärningsmän knappast hör till ovanligheterna.
-
- Utsparkad
Ja, det finns ju till och med inspelat på video. Det gör även mordet på Palme, menar Du?tryggve skrev:Det där med ensam gärningsman och om det är troligt eller ej.... Anna Lindh mördades ju av en ensam gärningsman.
1. Det är ingen som påstår att det måste varit en konspiration eftersom ensamma gärningsmän är "ovanliga".tryggve skrev:Listan över mord och mordförsök på amerikanska presidenter tyder väl också på att ensamma gärningsmän knappast hör till ovanligheterna.
2. Listan du länkar till behöver- och kommer att revideras.
-
- Medlem
Vad jag menar är att precis som Donkeyman säger så var Palme kontroverisiell som politiker, och hade skaffat sig många fiender. Och han blev antagligen en nagel i ögat till slut som man ansåg måste bort. Och jag tror Donkeyman har helt rätt, gruppen som organiserade det hela var tajt, men
förarbetet sköttes av en större organisation. För min poäng är att just att ingen försökt göra anspråk på belöningen visar att det var människor som inte bryr sig om, eller behöver pengar. Det var saken det gällde , varken mer eller mindre. Och i det kretsarna tjallar" man inte, då är man rökt ".//Lennart
förarbetet sköttes av en större organisation. För min poäng är att just att ingen försökt göra anspråk på belöningen visar att det var människor som inte bryr sig om, eller behöver pengar. Det var saken det gällde , varken mer eller mindre. Och i det kretsarna tjallar" man inte, då är man rökt ".//Lennart
-
- Medlem
Du inser inte skillnaden, för hyfsat normala människor, mellan att tycka att någon är en nagel i ögat och att anse att någon måste bort.Thule3 skrev:Vad jag menar är att precis som Donkeyman säger så var Palme kontroverisiell som politiker, och hade skaffat sig många fiender. Och han blev antagligen en nagel i ögat till slut som man ansåg måste bort. Och jag tror Donkeyman har helt rätt, gruppen som organiserade det hela var tajt, men
Sedan återigen så är den enklaste förklaringen till att "ingen" trätt fram är att "hemligheten" ägdes av en person. Och för ordningens skull att hävda att ingen trätt fram och kalla det för hemlighet utgår från det som skall bevisas.
-
- Medlem
Uttrycket nagel i ögat var tillspetsat, jag kunde lika gärna skrivit belastning, problem m.m. Men i något avseende så var tydligen O P ett så stort
problem att några ansåg att han skulle stoppas. //Thule
problem att några ansåg att han skulle stoppas. //Thule
-
- Medlem
Ja eller oerhört mycket troligare råkade han möta någon som var beredd att mörda en person som han råkat möta och tycker illa om från tvn. Litet väl lättvindigt att bortse från den bevisning som finns mot en sådan person.
Eller kan du belägga det Geronimo bara påstår.
Eller kan du belägga det Geronimo bara påstår.
-
- Medlem
Vilken bevisning är det vi talar om, och vilken person? Om du avser C P så haltar den betänkligt, dessutom blev han frikänd !
Läs gärna Gunnar Walls bok:
//Thule
Läs gärna Gunnar Walls bok:
//Thule
-
- Medlem
Han blev fälld i tingsrätten i ett normalt mål skulle domen ha stått sig. I vilket fall är bevisningen ojämförligt mycket starkare än för en komplott.
-
- Utsparkad
Det går bra att fråga mig om vad i mina påståenden som du anser problematiskt.Julianus skrev:Eller kan du belägga det Geronimo bara påstår.
1. En mycket stark faktor till att jag anser att Pettersson inte mördade OP är att vittnet Jeppsson vid arbetarboden inte känner igen Pettersson i mördaren. Jeppsson ser mördaren passera förbi på nära håll direkt efter skotten och säger att det definitivt inte var P, att han direkt i så fall hade känt igen honom eftersom de bor i samma område i Jordbro och att P har både ett mycket karaktäristiskt utseende och rörelsemönster (haltar, ålar sig fram).
2. Lisbeth Palmes vittnesmål är helt värdelöst enligt all vittnesexpertis inkl. minnespsykologi. "Det ser man ju vem som är alkoholist!"
3. Vittnena som säger att de såg P utanför Grand är inte heller de tillförlitliga eftersom att de kommer in alldeles för lång tid efter.
4. Även om P befann sig utanför Grand vid tiden så är det inget konstigt med det eftersom att han rörde sig i kvarteren på nästan daglig basis.
5. P's våldsprofil stämmer inte med det iskalla och överlagda agerande som åklagaren målar upp. P tar till våld endast i stunden när han blir mycket upprörd och "det rinner över".
6. Allt tyder på att Palme var övervakad av wakie-talkie-bärande män vid mordkvällen och att dessa kan knytas till någon form av Stay behind.
7. Polisens agerande vid mordkvällen och i påföljande utredningar är mycket suspekt vilket indikerar en allt annat än trivial alkis.
8. Jag stannar där för nu, men det finns som bekant mycket mycket mer.
Har du läst Gunnar Walls senaste bok?
-
- Utsparkad
Enligt vem då och varför då?Julianus skrev:Han blev fälld i tingsrätten i ett normalt mål skulle domen ha stått sig.
Är det något i "bevisningen" mot P som du känner är extra starkt och som du vill lyfta fram?Julianus skrev:I vilket fall är bevisningen ojämförligt mycket starkare än för en komplott.
-
- Saknad medlem †
Jag har ju skrivit många gånger om min åsikt om det här och kan ge en väldigt kort sammanfattning för "örtonde gången". Detta därför att jag inte tycker det har kommit fram något som ändrar den. Samlat i stickordsform blir det så här:
- Jag ser inte någon internationell organisation som kan anse sig tjäna något som helst på att likvidera Palme. Alltså är det inte organiserat utifrån.
- En större inhemsk komplott skulle för länge sedan ha blivit avslöjad. Helt enkelt därför att en hemlighet som delas av mer än en enda person sällan är en hemlighet så många år efteråt.
- Det fanns tillräckligt med personer som hatade Palme tillräckligt mycket för att "eliminera" honom
- Den som gjorde detta anser antagligen än i dag att han/ hon gjorde nationen en stor tjänst.
- Gärningsmannen var en enskild person med stort intresse för militär/ polis/ liknande. Kanske också med bakgrund från sådana miljöer men inte nödvändigtvis.
- Det var inte ett välplanerat dåd. Gärningsmannen hade länge drömt om att "ta" Palme. Plötsligt upptäcker han honom ute på gatan. "Nu tar jag den dj****n. Men det var också en person med god lokalkännedom som snabbt såg hur/ var denne skulle göra attentatet och kunna komma undan.
- Det måste vara en vältränad person- inte någon annan skulle ha klarat av att löpa upp för trapphelvetet vid Tunnelgatan, vidare upp Malmskillnads- och så ta David Bagare över toppen och försvinna ner vid Stureplan. Och hålla undan från förföljande polis som bara var ett par minuter bakom. Ett knark-/ fyllevrak skulle aldrig haft en chans. ..... Prova själva att ta den turen.
- Det kan mycket väl hända att CP var på platsen och blev observerad av Lisbet Palme. Men CP skulle aldrig i livet vittna om något sådant, dessutom kanske han var på väg från/ till någon annan olaglig verksamhet som han inte ville komma i dagsljuset. Han agerade enligt den vanliga "tjuvmentaliteten" - hålla käften och sticka iväg för att inte bli inblandad. Och åker du fast så inte "tjalla" på andra.
Man behöver inte ens vara "tjuv" för att agera som jag antyder att CP gjort. Jag växte själv upp på Söder i kvarter som inte kan anses vara helt respektabla och har i hela livet levt efter det man lärde sig då: - Inte lägga sig i det som inte angår en. Vet absolut inte något. Har aldrig hört något. Har aldrig sett något. Och när ordentligt och laglydigt folk som undertecknad absolut aldrig skulle anmäla något till polisen och inte heller skulle drömma om att vittna om något som helst eller ens ge någon information så kan ni ju själva räkna ut vad CP anser.
- Jag ser inte någon internationell organisation som kan anse sig tjäna något som helst på att likvidera Palme. Alltså är det inte organiserat utifrån.
- En större inhemsk komplott skulle för länge sedan ha blivit avslöjad. Helt enkelt därför att en hemlighet som delas av mer än en enda person sällan är en hemlighet så många år efteråt.
- Det fanns tillräckligt med personer som hatade Palme tillräckligt mycket för att "eliminera" honom
- Den som gjorde detta anser antagligen än i dag att han/ hon gjorde nationen en stor tjänst.
- Gärningsmannen var en enskild person med stort intresse för militär/ polis/ liknande. Kanske också med bakgrund från sådana miljöer men inte nödvändigtvis.
- Det var inte ett välplanerat dåd. Gärningsmannen hade länge drömt om att "ta" Palme. Plötsligt upptäcker han honom ute på gatan. "Nu tar jag den dj****n. Men det var också en person med god lokalkännedom som snabbt såg hur/ var denne skulle göra attentatet och kunna komma undan.
- Det måste vara en vältränad person- inte någon annan skulle ha klarat av att löpa upp för trapphelvetet vid Tunnelgatan, vidare upp Malmskillnads- och så ta David Bagare över toppen och försvinna ner vid Stureplan. Och hålla undan från förföljande polis som bara var ett par minuter bakom. Ett knark-/ fyllevrak skulle aldrig haft en chans. ..... Prova själva att ta den turen.
- Det kan mycket väl hända att CP var på platsen och blev observerad av Lisbet Palme. Men CP skulle aldrig i livet vittna om något sådant, dessutom kanske han var på väg från/ till någon annan olaglig verksamhet som han inte ville komma i dagsljuset. Han agerade enligt den vanliga "tjuvmentaliteten" - hålla käften och sticka iväg för att inte bli inblandad. Och åker du fast så inte "tjalla" på andra.
Man behöver inte ens vara "tjuv" för att agera som jag antyder att CP gjort. Jag växte själv upp på Söder i kvarter som inte kan anses vara helt respektabla och har i hela livet levt efter det man lärde sig då: - Inte lägga sig i det som inte angår en. Vet absolut inte något. Har aldrig hört något. Har aldrig sett något. Och när ordentligt och laglydigt folk som undertecknad absolut aldrig skulle anmäla något till polisen och inte heller skulle drömma om att vittna om något som helst eller ens ge någon information så kan ni ju själva räkna ut vad CP anser.
-
- Utsparkad
Trots att Palme stod med på dödslistor hos inte minde än 20 st olika länders säkerhetstjänster världen över? Sydafrika?Donkeyman skrev:- Jag ser inte någon internationell organisation som kan anse sig tjäna något som helst på att likvidera Palme. Alltså är det inte organiserat utifrån.
Inte om inte den politiska och/eller polisiära viljan finns. Mycket tyder på att den saknades i båda fallen.Donkeyman skrev:- En större inhemsk komplott skulle för länge sedan ha blivit avslöjad. Helt enkelt därför att en hemlighet som delas av mer än en enda person sällan är en hemlighet så många år efteråt.
Instämmer helt.Donkeyman skrev:- Det fanns tillräckligt med personer som hatade Palme tillräckligt mycket för att "eliminera" honom
Antagligen.Donkeyman skrev:- Den som gjorde detta anser antagligen än i dag att han/ hon gjorde nationen en stor tjänst.
Antagligen, fast inte "enskild."Donkeyman skrev:- Gärningsmannen var en enskild person med stort intresse för militär/ polis/ liknande. Kanske också med bakgrund från sådana miljöer men inte nödvändigtvis.
Hur förklarar det alla observationer av walkie-talkie-bärande män runt paret Palme vid mordkvällen? Att t.ex. Ulf Dahlsten sa sig veta att en Stay behind-grupp "bevakade" Palme under mordkvällen?Donkeyman skrev:- Det var inte ett välplanerat dåd. Gärningsmannen hade länge drömt om att "ta" Palme. Plötsligt upptäcker han honom ute på gatan. "Nu tar jag den dj****n. Men det var också en person med god lokalkännedom som snabbt såg hur/ var denne skulle göra attentatet och kunna komma undan.
Instämmer.Donkeyman skrev:- Det måste vara en vältränad person- inte någon annan skulle ha klarat av att löpa upp för trapphelvetet vid Tunnelgatan, vidare upp Malmskillnads- och så ta David Bagare över toppen och försvinna ner vid Stureplan. Och hålla undan från förföljande polis som bara var ett par minuter bakom. Ett knark-/ fyllevrak skulle aldrig haft en chans. ..... Prova själva att ta den turen.
Instämmer, om du menar "Grand-mannen", men inte om du menar vid mordtillfället.Donkeyman skrev:- Det kan mycket väl hända att CP var på platsen och blev observerad av Lisbet Palme. Men CP skulle aldrig i livet vittna om något sådant, dessutom kanske han var på väg från/ till någon annan olaglig verksamhet som han inte ville komma i dagsljuset. Han agerade enligt den vanliga "tjuvmentaliteten" - hålla käften och sticka iväg för att inte bli inblandad. Och åker du fast så inte "tjalla" på andra.
När var det här? Jag tror iofs att det här har förbättrats över åren, att folk i allmänhet har blivit allt mer benägna att vittna om brottslighet allt eftersom rättssäkerheten har ökat med ökad välfärd och mindre rädsla för myndigheter och överheten.Donkeyman skrev:Man behöver inte ens vara "tjuv" för att agera som jag antyder att CP gjort. Jag växte själv upp på Söder i kvarter som inte kan anses vara helt respektabla och har i hela livet levt efter det man lärde sig då: - Inte lägga sig i det som inte angår en. Vet absolut inte något. Har aldrig hört något. Har aldrig sett något. Och när ordentligt och laglydigt folk som undertecknad absolut aldrig skulle anmäla något till polisen och inte heller skulle drömma om att vittna om något som helst eller ens ge någon information så kan ni ju själva räkna ut vad CP anser.
Har du funderat något kring vilka organisationer internationellt som vi vet historiskt är överrepresenterade när det kommer till lönnmord och/eller kupper mot folkliga ledare och statschefer världen över?
-
- Saknad medlem †
Nejdå, jag är inte på något sätt någon expert på internationella lönnmord och vem som utför dem. Däremot kan man ganska klart konstatera att vid tidpunkten för Palmemordet finns det inte någon som helst organisation, hemlig polis, stat eller annan som skulle ha något som helst att vinna på att likvidera Palme. Även om det var många som ogillade honom. Dessutom tvivlar jag starkt på att sådana publicerar sina "dödslistor", de är nog produkter av utomståndende personers analyser - inte fakta.
När det gäller den polisiära viljan så kan det också vara så att det helt enkelt handlade om inkompetens. Man förlamades helt enkelt av att det var ett så profilerat mordoffer. Sakens storlek passiviserade kanske hela organisationen. Hade det varit en "vanlig" medborgare som blivit skjuten där och då skulle antagligen insatsen varit betydligt mer effektiv.
De där walkie-talkiebärande männen har jag alltid varit tvivlande till. Och OM de har funnits så är det inte något som säger att det hade något sammanhang med Palmemordet. Själv såg jag walkie-talkiebärande och -pratande män utanför mitt kontor så sent som i går. Men inte blev det skjuten någon person i närområdet för den skull.
Lisbet Palmes vittnesmål är onekligen intressant. Men varför skulle inte CP kunna ha råkat vara på platsen när det skedde. Och därmed ha blivit sedd av just fru Palme. Och med CP:s bakgrund kan vi utgå från att han skulle ha avlägsnat sig snabbast möjligt från platsen. För att inte bli inblandad. Samtidigt som han omedelbart "glömde bort" vad han eventuellt skulle ha sett. Av samma skäl. Tänk till- skulle han ha trätt fram och berättat vad han sett (om han nu såg något) skulle det ju ha ledit till hårda förhör om vad, varför och så vidare. Något som kunde leda till att det kom fram en massa annat som han inte alls önskade skulle upp i dagsljuset.
Slutligen ditt sista stycke. Det jag beskriver var Stockholm på 50- och 60-tal. Och jag tror inte att önskan om att vittna om saker och ting har ökat sedan dess. Men det är ju var och ens ensak.
När det gäller internationella organisationer som är beredda att utföra lönnmord så kan man ju börja med att nämna "den hemliga polisen" hos varje betydelsefull nation. Och den listan är lång. Men samtidigt gör man inte sådana aktioner om man inte tror sig att vinna något på dem. VEM- skulle ha något att vinna på att ta knäcken på Palme den gången. Risken vore ju också betydande- ett attantat måste vara värt risken tänk på skandalen om det gått galet. Den analysen skulle jag vilja se. Sydafrika eller Kurderna som var de som var mest utpekade hade ju i vart fall inte något att vinna som stod i proportion till risken.
När det gäller den polisiära viljan så kan det också vara så att det helt enkelt handlade om inkompetens. Man förlamades helt enkelt av att det var ett så profilerat mordoffer. Sakens storlek passiviserade kanske hela organisationen. Hade det varit en "vanlig" medborgare som blivit skjuten där och då skulle antagligen insatsen varit betydligt mer effektiv.
De där walkie-talkiebärande männen har jag alltid varit tvivlande till. Och OM de har funnits så är det inte något som säger att det hade något sammanhang med Palmemordet. Själv såg jag walkie-talkiebärande och -pratande män utanför mitt kontor så sent som i går. Men inte blev det skjuten någon person i närområdet för den skull.
Lisbet Palmes vittnesmål är onekligen intressant. Men varför skulle inte CP kunna ha råkat vara på platsen när det skedde. Och därmed ha blivit sedd av just fru Palme. Och med CP:s bakgrund kan vi utgå från att han skulle ha avlägsnat sig snabbast möjligt från platsen. För att inte bli inblandad. Samtidigt som han omedelbart "glömde bort" vad han eventuellt skulle ha sett. Av samma skäl. Tänk till- skulle han ha trätt fram och berättat vad han sett (om han nu såg något) skulle det ju ha ledit till hårda förhör om vad, varför och så vidare. Något som kunde leda till att det kom fram en massa annat som han inte alls önskade skulle upp i dagsljuset.
Slutligen ditt sista stycke. Det jag beskriver var Stockholm på 50- och 60-tal. Och jag tror inte att önskan om att vittna om saker och ting har ökat sedan dess. Men det är ju var och ens ensak.
När det gäller internationella organisationer som är beredda att utföra lönnmord så kan man ju börja med att nämna "den hemliga polisen" hos varje betydelsefull nation. Och den listan är lång. Men samtidigt gör man inte sådana aktioner om man inte tror sig att vinna något på dem. VEM- skulle ha något att vinna på att ta knäcken på Palme den gången. Risken vore ju också betydande- ett attantat måste vara värt risken tänk på skandalen om det gått galet. Den analysen skulle jag vilja se. Sydafrika eller Kurderna som var de som var mest utpekade hade ju i vart fall inte något att vinna som stod i proportion till risken.