Olof Palmes baneman

Geronimo
Utsparkad

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Geronimo » 07 jun 2015 19:21

Donkeyman skrev:Dessutom skulle en aktion med många personer inblandade ha avslöjats för länge sedan, därför att historien visar att det alltid är någon som "läcker" med tiden. Eller som försäger sig.
Hur vet man det i de fall någon inte har läckt med tiden?

Donkeyman skrev:Från gärningsmannens synpunkt så hade han otrolig flax som faktiskt fick full effekt och dessutom hann undan. En utsänd mordpatrull från någon säkerhetstjänst eller en konspiration med poliser, militärer eller liknande hade knappast utfört det hela på samma sätt.
Hur hade en sådan grupp istället utfört dådet tänker du dig?

(Jag vet ytterst lite om Palmemordet)

MWilkman
Medlem

Inlägg av MWilkman » 08 jun 2015 09:57

”Fast, har det egentligen varit så många svängningar polisiärt? Förutom Holmers röriga insats i början med PKK m.m. har väl alltid huvudspåret varit Christer Pettersson mer eller mindre. Som jag tolkat polisens insats i alla fall.”
Jag broderar lite:

Hur och när kom Petterson in i utredningen…

Det kom in 3 tips i april efter mordet, tips som säger att Pettersson är lik ”skuggan” som är medhjälparen i mordet (Inte samma som fantombilden som skulle vara ”mördaren”)... Det hela visade sig senare att signalementet på ”skuggan” var ett rent påhitt av uppgiftslämnaren..

Petterson dyker senare upp i palmemordutredningen men då som alibi.. Här hade palmeutredarna fått en annan tragisk figur i siktet, missbrukaren ”Spinnarn”.. Men han har alibi, han var i Pettersons lägenhet i Rotebro hela mordkvällen medan Petterson skulle in till stan för att få tag på amfetamin. När Petterson kom hem så var Spinnarn fortfarande i lägenheten, varpå han gick hem till sig..
Denna person, ”Spinnarn” skulle senare bli vittne mot Pettersson.. Under rättegången sa Spinnarn att han pressats av polismannen Nässén att säga saker som inte stämde. Så här säger han under rättegången: ”Jag blev manipulerad. ’Du får 50-miljoner, du får 50-miljoner’ sa polisen.”

När och hur hamnade Pettersson i polisens sikte? Kommer ni ihåg Sigge Cedergren, delägaren till spelklubben Oxen och langare. Sigge hade blivit hörd 11 gånger om mordkvällen, alltså redan innan 1988 då Petterson blev aktuell. Nu förhörs han igen av polisen Nässén, vid det 12:e förhöret 13 okt 1988 så pekar han ut Pettersson som grandmannen. I detta förhör kommer även Lars Tingsten aka Bombmannen in i utredningen. Bombmannen skulle enligt Sigge kunna vara uppdragsgivaren som lejt Pettersson för att skjuta Palme. Nässén bandar inte några förhör eller tar anteckningar under samtal.. Till saken hör kanske att Sigge var under utredning av polisen.

Kommer ni ihåg hur rykten i media sa att det var Ted Gärdestad som mördat Palme..? Kommer ni ihåg att Svartenbrandt förekom i utredningen? Båda har solida alibin för mordnatten. Vad kom dessa utpekanden och tips ifrån? Jo, det är Sigge Cedergren… Samma Sigge Cedergren som senare pekar ut Pettersson. Sigge hade förhörts 11 gånger av polisen, 8 av dessa hölls av Nässén.
Sigges håla ”Oxen” hade dykt upp i ett anonymt tips som sa att mördaren gömt sig där efter mordet. Mördaren skulle vara utländsk och fått 250 tusen för mordet. Under 3:e förhöret som nu hålls av Nässén så menar Sigge att han kan sett mördaren springande utanför sitt hem, denne skulle vara lik Ted Gärdestad… Under 9:e förhöret så säger Sigge att ”det kunde varit Lars Inge Svartenbrant” som han såg. Men senare kom det fram att Sigges story inte stämmer, för att narkotikaspan hade avlyssning på Sigges telefoner och tidstämplarna gör att Sigges story’s faller, han kunde inte varit där han påstår sig gjort sina observationer vid den kritiska tidpunkten för mordet. Man har ett bandat samtal med Sigge vid 23,21 och ett vid 23,49… Det tog Palmeutredarna ett år att förstå att narkotikaspan hade banden som sträckte storyn. Långt senare kommer Nässén tillbaka till Sigge, och under förhör 12 så kommer vapnet på tal, om huruvida Sigge ”lämnat över” ett vapen till Pettersson..

Som amatörspanare så ställer man sig frågan, vilken tilltro man skall sätta till Sigge. Skulle ni efter dessa svängar tro på något som han säger? Till detta kommer frågor om korruption. Som nämnts ovan så menade Spinnarn att han blivit manipulerad och lockad av belöningen.. Förekom det fler sådana påståenden? Jo, i Lillemor Östlin memoar och intervjuer med G Wall så säger hon att Pettersson skulle sättas dit som Palmes mördare, och det var 50 miljoner som skulle fördelas mellan dem som var med. Inför henne återger en bekant detta möte mellan denne och Sigge, Nässén och Harri M och Roger Ö, de senare var åklagarnas vittne i rättegången.
Under rättegången så säger Harri att Nässén sagt att om han hjälper polisen så skall han få tillräckligt med pengar för att kunna köpa… … en hel by..
Det finns fler märkligheter. När det gällde polisens första misstänkte, 33-åringen så förekommer ytterligare en liknande berättelse… I Poutianens bok så intervjuas en kriminell man, där han säger att Nässen erbjöd honom 1 miljon om han erkände att han levererat mordvapnet till 33-åringe.

MWilkman
Medlem

Inlägg av MWilkman » 08 jun 2015 17:05

Sedan har vi huvudvittne no:2 efter Lisbeth Palme, det var ”Roger Ö” som nämns i posten ovan.
I rättegången så kommer Roger placera Pettersson vid Grand och han ser Pettersson gå mot mordplatsen straxt före mordet.

Roger känner Pettersson men är ingen vän utan har varit i flera bråk med honom. Roger känner också Sigge vilken han också ringde under mordnatten, detta samtal finns på narkotikaspans telefonavlyssning..

Roger är en synligt nedgången stökig missbrukare, som vid tidpunkten för mordet bor på gatan. Man har flera mycket trovärdiga vittnen som placerar Roger runt mordplatsen och Grand. Roger syns och hörs, han pratar med en kvinna och kör samtidigt iväg några vandaliserande ungdomar vid hållplatsen utanför Grand… Roger blöder från ett finger, han går in på Grand och använder telefonen och ber personalen om plåster.. Många personer som har anledning att ha bra koll på tiden ser allt detta, vaktmästaren och maskinisten och biobesökare samt en person som sitter utanför bion i en bil och väntar på sina föräldrar.. Samstämmigt från vittnena: Roger går in på Grand kl 23.30 eller straxt före, han stannar till 23.45 då bion stänger.

Roger tar en taxi utanför Grand, men taxichauffören finner Roger suspekt och med tanke på mordet som just begåtts så kör han Roger till taxi-fiket där polisen möter upp gör en ID-koll på Roger och tar ”krutprover” för att se om han avfyrat något vapen…

En vecka senare förhörs Roger, och han säger att under mordnatten så var han ”alldeles borta av knark och sprit”.. Han kommer inte ihåg taxiresan utan menar att han måste gått till taxi-fiket.. Han minns endast att han hörde på radion att Palme var skjuten..

Senare i november 86 så hålls ett nytt förhör med Roger som då sitter på häktet. I detta förhör säger han samma sak, han kommer inte ihåg att han ringt någon under mordnatten eller varit på Grand.. Dagen efter låter Roger meddela genom sin advokat att han hade sett vapenbroschyrer på arabiska hos sin flickvän…. ?

Två år senare i aug 88 så sitter Roger i fängelse, han talar då med Palmeutredarna om ett samtal han hör i andra hand, om ett inbrott där man stal vapen och ammunition. Detta skulle sedan bytts mot amfetamin. Roger tillfrågas då för 3:e gången om vad han gjort under mordnatten, men nu svarar Roger att han varit på Oxen och sedan tagit en taxi, men att han inte minns så bra för han söp o knarkade hårt.
Härefter förhörs Roger upprepade gånger och det är Nässén som håller i förhören. Den 15:e november 88 kan Roger presentera en fyllig berättelse om vad han gjort på mordnatten men fortfarande minns han inte Grand, inte samtalen till Sigge. Senare blir han nästan säker på att han varit på Grand och ringt Sigge. MEN Roger sa fortfarande inte att han sett Pettersson.

Det dröjde till 24:jan 1989 innan Roger kommer på att han sett Pettersson utanför Grand, samtidigt som han skulle ringa Sigge. Roger säger att han försöker få kontakt med Petterson som då säger att han inte har tid att prat. Roger ser Petterson gå mot Kungsgatan, riktning mordplatsen.

Men här finns något som inte går att bortse från, man har en telefonavlyssning där Roger pratar med Sigge. Samtalet varar mellan 23,15 – 23,21 med andra ord så avslutades samtalet precis när mordet begicks.
MEN, detta samtal ringde inte Roger från Grand om man får tro på de samstämmiga vittnesuppgifterna, Roger gick in på Grand först straxt före 23.30 och stannade tills 23.45.. Det samtalet har Roger antagligen gjort från en telefonkiosk på stan innan han kom till Grand.. Detta bortser Nässén från och menar att tidstämplarna från banden visar att Roger var på Grand 23.15 och kunde göra iakttagelser av Pettersson, som då skulle kunnat följa efter Makarna Palme och sedan skjuta Palme..

Men sen måste man nog fråga sig om Roger verkligen går att lita på...

Geronimo
Utsparkad

Inlägg av Geronimo » 08 jun 2015 19:46

Bästa boken om Palmemordet, någon?

MWilkman
Medlem

Inlägg av MWilkman » 09 jun 2015 09:47

Det finns ett antal..

Skulle jag läsa en enda bok om Palmemordet så skulle det vara: "Mordgåtan Olof Palme : makten, lögnerna och tystnaden" av Wall Gunnar..
Författaren har gått igenom mycket material, talat med många av nyckelpersonerna över åren. Wall ser helhet och detaljerna och analyserar och presenterar metodiskt.

Jag skulle inte starta med t ex : Inuti labyrinten : om mordet på Olof Palme : Poutiainen (Bröderna)
Boken är mycket bra, de har kartlagt mordet minut för minut och vad polisen gjorde... och inte gjorde.. och när de gjorde det. Men här finns detaljerna.. Fördjupningskurs...

Skulle ta det i ordningen som ovan..
Skulle inte besvära mig med t ex Holmérs eller Pelle Svenssons böcker.

Här finns de flesta:
http://wilkmans-antikvariat.storedo.com/s/palmemordet

Geronimo
Utsparkad

Inlägg av Geronimo » 09 jun 2015 12:14

Tack! Då följer jag ditt råd.

Har du någon idé om vem som låg bakom mordet? Leif GW Persson tror att SÄPO är inblandat? Finns det något spår som talar för GLADIO/Stay behind?

MWilkman
Medlem

Inlägg av MWilkman » 09 jun 2015 12:54

Hej

Hm, det är iaf inte Pettersson.
Stay behind var väl Palmes egen skapelse, har svårt att se något motiv därav...

Geronimo
Utsparkad

Inlägg av Geronimo » 09 jun 2015 14:34

Ok, tack för info.

Jag får läsa runt ett tag. Återkommer.

MWilkman
Medlem

Inlägg av MWilkman » 10 jun 2015 19:35

Rättelse: Bombmannen heter Lars Tingström och inget annat.
Förtydligan: Palme sköts utanför Kreatima, men 1986 hette butiken Dekorima..

Gerrgul
Stödjande medlem 2024

Inlägg av Gerrgul » 11 jun 2015 12:12

Inuti labyrinten : om mordet på Olof Palme : Poutiainen (Bröderna)
Boken är mycket bra, de har kartlagt mordet minut för minut och vad polisen gjorde... och inte gjorde.. och när de gjorde det. Men här finns detaljerna
Instämmer! Jag låg och läste till kl 4 på morgonen en arbetsdag. Minutiös dokumentation av hur spaningarna bedrevs.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024

Re:

Inlägg av Gerrgul » 21 jul 2015 20:18

Lindir skrev:Kanske är fantasilöst, men jag väljer att tro på Lisbeth Palmes utpekning. Hon sade sig ju vara helt övertygad om att det var Christer Pettersson hon såg. Jag kan inte se något skäl varför hon skulle simuera det. Dessutom (mitt bästa argument!) har jag en kollega som har gått i samma klass som Chr P.
En minnesexpert, genomförde ett experiment som replikerade den vittneskonfrontation som genomfördes med Lisbeth. Försöksledaren gav försökspersonerna samma förhandsinformation som Lisbeth försågs med. Försökspersonerna var amerikanska studenter vars bakgrundskunskaper om mordet kontrollerats och visats vara obefintliga. 75% av fpp pekade ut Pettersson som "trolig mördare". Jag kommer inte ihåg hur det tolkades i statistiska termer, men klart är att konfrontationen var minst sagt bristfällig eftersom utpekandet var så uppenbart biased.

Sambandet mellan upplevd säkerhet och faktisk träffsäkerhet i denna typ av igenkänning är alldeles bortsett från detta låg. Det finns dokumenterade fall av felaktiga utpekanden av våldtäktsmäns ansikten trots att våldtäkten pågått mer än halvtimmen. Man bör därför inte lägga så stor vikt vid Lisbeths utpekande.

Geronimo
Utsparkad

Inlägg av Geronimo » 29 sep 2015 18:02

Geronimo skrev:Tack! Då följer jag ditt råd.

Har du någon idé om vem som låg bakom mordet? Leif GW Persson tror att SÄPO är inblandat? Finns det något spår som talar för GLADIO/Stay behind?
MWilkman skrev:Hej

Det verkar trots allt som att jag inte var helt ute och cyklade.

Gunnar Wall lanserar i sin nya bok, "Mordgåtan Olof Palme" just teorin om att det var någon typ av "Stay behind" som låg bakom.

Läs och begrunda: https://www.adlibris.com/se/e-bok/mordg ... 9155259716

Recension av Magnus Utvik i SVT: http://www.svtplay.se/klipp/3891999/ny- ... sk-dynamik

Återkommer med en summering när jag har läst färdigt.

Geronimo
Utsparkad

Inlägg av Geronimo » 30 sep 2015 00:24

Geronimo skrev:
Geronimo skrev:Tack! Då följer jag ditt råd.

MWilkman skrev:Hej

Det verkar trots allt som att jag inte var helt ute och cyklade.

Gunnar Wall lanserar i sin nya bok, "Mordgåtan Olof Palme" just teorin om att det var någon typ av "Stay behind" som låg bakom.

Läs och begrunda: https://www.adlibris.com/se/e-bok/mordg ... 9155259716

Recension av Magnus Utvik i SVT: http://www.svtplay.se/klipp/3891999/ny- ... sk-dynamik

Återkommer med en summering när jag har läst färdigt.
Fel titel, sorry. Korrekt titel:

Konspiration Olof Palme: https://www.adlibris.com/se/bok/konspir ... 9155262105

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 30 sep 2015 07:10

Jag läste färdigt den nya boken i söndagskväll och sågar" den totalt ! Boken är spretig och G Wall ägnar för många sidor till teorier kring allehanda saker som inte har med Palme mordet att göra. Man får en känsla av att , var det inte så här....så kanske det var så här... eller kanske osv.
//Thule

Geronimo
Utsparkad

Inlägg av Geronimo » 30 sep 2015 17:15

Thule3 skrev:Jag läste färdigt den nya boken i söndagskväll och sågar" den totalt ! Boken är spretig och G Wall ägnar för många sidor till teorier kring allehanda saker som inte har med Palme mordet att göra. Man får en känsla av att , var det inte så här....så kanske det var så här... eller kanske osv.
//Thule
Utan att ha hunnit läsa den ännu. Är det ändå inte värdefullt att en så dokumenterat kunnig och faktaorienterad forskare/författare som Gunnar Wall lägger fram vad han personligen tror är det minst orimliga scenariet och det mot bakgrund av vad han faktiskt vet om fallet?

Eller är det bara en sedvanlig ryggmärgsreflex som kickar in så fort någon riktar sökljuset högerut, västerut när man letar efter möjliga konspiratörer bakom politiska mord eller andra terrorattentat?

Borde inte istället det historiska statistiska underlaget ge att det är ditåt man ska titta först?