Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av South End Court » 9 augusti 2023, 05:54

Om Christer Pettersson verkligen var på mordplatsen då, så är och var det inte möjligt att ta sig till Rotebro så snabbt som vad jag förstår han och någon där sagt att han kom hem, precis innan 12. Det känns mest som att Pettersson inte har ett skvatt med detta att göra. Eller så ljuger han ev. minns fel och - eller, har vi missbedömt hans kapacitet totalt. Pendeln på den tiden gick kvart i och kvart över har jag för mig och var ofta sen kalla vintrar.

Den mediadarling vi såg på TV3 var i alla fall äldre och i sämre fysiskt skick än den han var på 80 talet då han aldrig körde utan gick rätt så hurtigt, då jag sett honom tidigt efter att han blev frikänd. Tragiskt liv, antagligen förnekelse eller för tidigt i vårdhistorien för att ta tag i hans vad det nu kan ha varit för eventuella diagnoser som barn. Han var inte den där stereotypa A-lagaren. Kan snarare se honom som en mer framgångsrik människa om om, inte hade varit.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 9 augusti 2023, 13:30

Mördaren verkar enligt något slags minsta gemensamma nämnare bland vittnesuppgifterna ha varit en man i 40-årsåldern med något slags mörk överrock eller mörk rockliknande jacka. Skandiamannen var för gammal (visserligen bara 52 år, men såg 5-10 år äldre ut) och Christer Pettersson hade en annan klädstil.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11952
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 augusti 2023, 06:08

Ni som inte känner till svenskamordfall.com så kan jag hänvisa dit om ni vill läsa om det kortfattat. Palmemordet kan man nog skriva flera hundra sidor om nu.

Stefan
28 februari 1986. Olof Palme (1927.01.30). Sveriges statsminister sköts till döds i korsningen Tunnelgatan-Sveavägen i Stockholm. 1989 dömdes Christer Pettersson (1947.04.23-2004.09.29) av tingsrätten till livstids fängelse för mordet men friades senare i hovrätten. Christer var tidigare dömd till rättspsykiatrisk vård för mordet på Karl-Gösta Silsäter (1948.03.16) i Stockholm 1970. 2020 pekade chefsåklagaren ut Stig Engström (1934.02.26-2000.06.26) som misstänkt gärningsman och meddelade därefter att mordutredningen skulle läggas ned eftersom den misstänkte var avliden.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Patrik Öbrink » 27 januari 2024, 19:31

Otto Ekevi har en intressant teori om Stig Engströms förehavanden.

Det finns ett vittnesmål från en kvinna på restaurang Bohemia, som låg inne på Tunnelgatan alldeles bakom mordplatsen. Hon säger att det strax efter skotten kom in en man på restaurangen och hon säger att det var mannen som försökte rädda Palme. Mannen gick sin väg efter 15-20 minuter. Enligt Ekevi var det Engström eftersom han figurerat i media som just en person som var med i livsräddningsförsöken (fast vi vet att det inte var så). Man kan tänka sig att Engström var skärrad av det som hänt och gick in på Bohemia för att ta sig ett järn. Det förklarar i så fall varför ingen säger sig ha sett Engström på mordplatsen.

https://www.youtube.com/watch?v=BbUVe9ndQio

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1170
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 28 januari 2024, 12:38

Patrik Öbrink skrev:
27 januari 2024, 19:31
Otto Ekevi har en intressant teori om Stig Engströms förehavanden.

Det finns ett vittnesmål från en kvinna på restaurang Bohemia, som låg inne på Tunnelgatan alldeles bakom mordplatsen. Hon säger att det strax efter skotten kom in en man på restaurangen och hon säger att det var mannen som försökte rädda Palme. Mannen gick sin väg efter 15-20 minuter. Enligt Ekevi var det Engström eftersom han figurerat i media som just en person som var med i livsräddningsförsöken (fast vi vet att det inte var så). Man kan tänka sig att Engström var skärrad av det som hänt och gick in på Bohemia för att ta sig ett järn. Det förklarar i så fall varför ingen säger sig ha sett Engström på mordplatsen.

https://www.youtube.com/watch?v=BbUVe9ndQio
Det är mer än vanskligt att bygga upp ett scenario på basis av vittnesmål, i synnerhet enstaka sådana. Vilket framgått särskilt tydligt under palmeutredningen.

Jag vill passa på att slå ett slag för Gunnar Walls senaste "Rättsskandalen Olof Palme". Wall är ju den som är mest insatt i alla turer och han har gått mycket metodiskt till väga. Särskilt två ting fann jag intressant att lyfta fram i detta forum.

1. Tvärtemot vad som tidigare påståtts så finns en rapport producerat av en grupp inom Säpo som visar att Palme faktiskt var övervakad under en tid före mordet. Gruppen lämnade rapporten till Holmér som sa tack och sedan inget mer.

2. Sverige har aldrig varit bättre förberedd för att hantera en händelse av detta slag. Övningar i olika typer av kuppförsvar hade hållits mycket frekvent. I olika organisationer och på alla nivåer; polis, hemvärn, etc. Vi ska komma ihåg att det här var den tid när ubåtskränkningar upptäcktes och folk skulle uppmärksamma Spetsnazförband.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av sonderling » 28 januari 2024, 13:47

Jag har nog frågat förut men, finns det nån Palme bok som bara beskriver förloppet som vi VET. Alltså inga spekulationer eller olika spår? Bara konkret fakta.

Sonderling

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 28 januari 2024, 16:46

Tillbaka till Sveavägen, tycker jag går igenom det mesta utan att ta ställning.
https://www.adlibris.com/se/bok/palmemo ... 9152182659

Författaren har jobbat med bl.a. veckans brott i SVT.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 28 januari 2024, 23:28

Tycker att Otto Ekevi ganska övertygande argumenterar för att Christer A kan vara grandmannen. Se ett av de senaste avsnitten på hans Youtube-kanal.

Jag tycker dessutom att det är mycket intressant att något av vittnena vid Grand beskriver att Grandmannen hade en keps med öronlappar. Ett av vittnena vid mordplatsen beskriver något liknande, en "Sherlock Holmes-mössa". För mig ger det en viss indikation på att Grandmannen var Palmes mördare. "Gubbkeps" var förvisso vanligt 1986 på män i 50-/60-årsåldern och uppåt, men keps med öronlappar var knappast vanligt, särskilt inte på en relativt ung man kring 40 år. För mig pekar det på en enstöring med konservativ klädstil, något slags lantlig överklassman eller någon från ett land med mer konservativ klädstil. En "vanlig svensk 40-talistman" gick liksom inte klädd i öronlappskeps 1986 och skulle förmodligen än idag i 70-/80-årsåldern känna sig för "ungdomlig" för att gå klädd så.

Dessutom var Christer A i 35-årsåldern (så kanske något äldre ut) 1986, vilket stämmer bra med vittnenas beskrivning av mördarens ålder. Skandiamannen var å andra sidan 52 år, men såg betydligt äldre ut. Jämför t.ex. med den ungdomlige Hans Holmér som var drygt tre år äldre än Skandiamannen!

Christer A behöver absolut inte ha varit mördaren, men jag bedömer att sannolikheten är högre än att Skandiamannen skulle vara mördaren.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Patrik Öbrink » 2 februari 2024, 08:52

a81 skrev:
28 januari 2024, 23:28
Christer A behöver absolut inte ha varit mördaren, men jag bedömer att sannolikheten är högre än att Skandiamannen skulle vara mördaren.
Ja, bara det faktum att han, till skillnad från Engström, faktiskt hade en revolver och det är känt att han ogillade Palme gör honom till en mer sannolik mördare. Lägg därtill vittnesmålen om Grandmannen, de förmodade lögnerna om revolvern, besöken på Konditori Svea, och omständigheterna kring hans död. Men det är ändå bara indicier och han kan ju inte kopplas till mordplatsen den aktuella kvällen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 2 februari 2024, 19:27

Håller med, samtidigt är det konstigt att Skandiamannen, en moderat fritidspolitiker som umgicks i samhällstoppen (lite i alla fall), och Boforsanställde Anders B råkade vara på mordplatsen vid tiden för mordet. Jag tror inte att någon av dem var skyldig, men det är ett konstigt sammanträffande.

Kan det möjligen, möjligen (menar inte att det är sannolikt) ha varit något slags kuppövning som gick fel? Menar fortfarande inte att de här två herrarna skulle ha gjort något olagligt, utan snarare att det var en övning och någon annan av någon anledning sköt Palme.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 7 februari 2024, 15:19

a81 skrev:
2 februari 2024, 19:27
Håller med, samtidigt är det konstigt att Skandiamannen, en moderat fritidspolitiker som umgicks i samhällstoppen (lite i alla fall), och Boforsanställde Anders B råkade vara på mordplatsen vid tiden för mordet. Jag tror inte att någon av dem var skyldig, men det är ett konstigt sammanträffande.

Kan det möjligen, möjligen (menar inte att det är sannolikt) ha varit något slags kuppövning som gick fel? Menar fortfarande inte att de här två herrarna skulle ha gjort något olagligt, utan snarare att det var en övning och någon annan av någon anledning sköt Palme.


- Eller att någon kanske i förväg kände till att det pågick en polisiär övning/operation vid den aktuella tidpunkten, och planerade in sin agenda i samband med att det.
Att kunna avrätta på nära håll och sedan ta sig ifrån platsen utan att något vittne med säkerhet kan identifiera gärningsmannen är en bedrift som tarvar planering och informationsunderlag...om nu mördaren faktiskt lämnade mordplatsen ; )
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av hilbert » 7 februari 2024, 15:24

- Eller att någon kanske i förväg kände till att det pågick en polisiär övning/operation vid den aktuella tidpunkten, och planerade in sin agenda i samband med att det.
Att kunna avrätta på nära håll och sedan ta sig ifrån platsen utan att något vittne med säkerhet kan identifiera gärningsmannen är en bedrift som tarvar planering och informationsunderlag...om nu mördaren faktiskt lämnade mordplatsen ; )
Då är man iofs tillbaka till ett grundläggande problem med alla storslagna konspirationsteorier.
Hur visste man att makarna Palme skulle ge sig ut på stan den kvällen?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 8 februari 2024, 22:34

Dessutom skedde mordet utanför Thulehuset/Skandiahuset, där Stay Behind hade eller hade haft ett hemligt kontor och Palme talade i telefon med den Stay Behind-aktive socialdemokraten Sven Aspling på mordkvällen precis innan Olof och Lisbeth Palme åkte till bion.

Det behöver ju inte vara så tillkrånglat. Tänk om Skandiamannen t.ex. var aktiv inom Stay Behind och att de skulle varna Palme, att de visste att det skulle hända Palme något, men att Skandiamannen kom för sent och Palme redan blivit skjuten. Kanske var det dåligt samvete för detta som drev Skandiamannen till att ta plats i media och utmåla sig som hjälte.

Stay Behind kan väl lika gärna ha försökt skydda Palme. Det var väl inte nödvändigtvis en Palmehatande organisation.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Patrik Öbrink » 9 februari 2024, 11:30

a81 skrev:
8 februari 2024, 22:34
Dessutom skedde mordet utanför Thulehuset/Skandiahuset, där Stay Behind hade eller hade haft ett hemligt kontor och Palme talade i telefon med den Stay Behind-aktive socialdemokraten Sven Aspling på mordkvällen precis innan Olof och Lisbeth Palme åkte till bion.

Det behöver ju inte vara så tillkrånglat. Tänk om Skandiamannen t.ex. var aktiv inom Stay Behind och att de skulle varna Palme, att de visste att det skulle hända Palme något, men att Skandiamannen kom för sent och Palme redan blivit skjuten. Kanske var det dåligt samvete för detta som drev Skandiamannen till att ta plats i media och utmåla sig som hjälte.

Stay Behind kan väl lika gärna ha försökt skydda Palme. Det var väl inte nödvändigtvis en Palmehatande organisation.
Intressant tanke att Stay Behind kanske ville skydda Palme.

Krister Petersson och Palmegruppen ägnade mycket tid och arbete åt att försöka koppla Engström till Stay Behind, utan framgång. Därav utpekande av Engström som ensam gärningsman. Det var nog ett fruktlöst företag redan från början. Stay Behind var ju ett nätverk där de olika "cellerna" (eller vad man ska kalla dem) inte kände till varandra och ingen av medlemmarna är väl särskilt pratglada kan man tänka sig, inte ens så här långt efteråt.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 9 februari 2024, 13:46

hilbert skrev:
7 februari 2024, 15:24
- Eller att någon kanske i förväg kände till att det pågick en polisiär övning/operation vid den aktuella tidpunkten, och planerade in sin agenda i samband med att det.
Att kunna avrätta på nära håll och sedan ta sig ifrån platsen utan att något vittne med säkerhet kan identifiera gärningsmannen är en bedrift som tarvar planering och informationsunderlag...om nu mördaren faktiskt lämnade mordplatsen ; )
Då är man iofs tillbaka till ett grundläggande problem med alla storslagna konspirationsteorier.
Hur visste man att makarna Palme skulle ge sig ut på stan den kvällen?
- Hur vet någon annan än min sambo att jag ska promenera bort till järnvägsstationen i eftermiddag?
Tja..hon kan ha pratat i telefon med någon eller några väninnor eller nämnt det för någon som frågat efter mig etc. etc.
OP och hans hustru hade säkerligen många kontaktytor både inom och utanför familjen.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Skriv svar