Vladimir Mitrovkhin

Skriv svar
Matte
Medlem

Vladimir Mitrovkhin

Inlägg av Matte » 21 april 2003, 10:05

För ett tag sedan kom en bok "Inside KGB" (eller ngt liknande) av Vladimir Mitrovkhin(?), en mullvad inom fd KGB/GRU.

Boken innehåller detaljerade beskrivningar av hur ryska underrättelsetjänsten arbetade i Europa och USA. Bland annat beskriver han platser där man grävt ned radiosändare och vapengömmor.

Någom mer som läst denna bok? Boken är på engelska med liten text och själv kom jag halvvägs...Kanske har den kommit på svenska?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 april 2003, 10:50

Har tyvärr inte läst den men den verkar intressant måste nog inskaffa den snarast. Jag kunde inte hitta just den titeln som du refererar till kan det vara denna: The Mitrokhin archive. the KGB in Europe and the West av av Andrew, Christopher M.

/Martin

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 21 april 2003, 11:27

Då får man ge sig ut och gräva upp gamla radiosändare :D

Matte
Medlem

Inlägg av Matte » 21 april 2003, 12:26

Gröfaz
Jajamen...vet att den finns på stadsbiblioteket i HBG! :D

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 april 2003, 12:47

Hittade den i Lund också imorgon bär det av till bibblan. Sen kan vi börja diskutera den

/Martin

Najk
Ny medlem

Inlägg av Najk » 29 april 2003, 23:54

Jag har den, men har inte läst den än. Ska tillägga att det är en rejäl "bibel" på ganska svår engelska. Men den verkar vara mycket intressant, och det faktum att många av världens säkerhetstjänster, bl.a. CIA och M16 har använt sig utav boken för att lära sig mer om KGB:s metoder, gör den bara mer intressant! :D
"Peace in our time" - Neville Chamberlain 1938

Matte
Medlem

Re: Vladimir Mitrovkhin

Inlägg av Matte » 28 december 2010, 20:33

En ûbergammal tråd jag drar upp. Någon som vet om denna bok kom i Svensk översättning. Jag har letat men ej funnit.

cassadesus
Ny medlem

Vapengömmor...

Inlägg av cassadesus » 3 januari 2011, 10:20

Bra att du bumpade den här tråden.

Har länge gått och funderat över ett inslag jag såg på tv-nyheterna när jag var liten. Det handlade om att man hittat en vapengömma med trälådor innehållandes AK-47:or någonstans utanför Arlanda.

Någon som vet något om vad jag pratar om? Har försökt att söka efter information om detta men inte funnit något.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Re: Vapengömmor...

Inlägg av NIL » 3 januari 2011, 16:29

cassadesus skrev:Bra att du bumpade den här tråden.

Har länge gått och funderat över ett inslag jag såg på tv-nyheterna när jag var liten. Det handlade om att man hittat en vapengömma med trälådor innehållandes AK-47:or någonstans utanför Arlanda.

Någon som vet något om vad jag pratar om? Har försökt att söka efter information om detta men inte funnit något.
Jag kommer ihåg caset, om jag inte missminner mig så grep man i samband med detta en person som var något slags skandinavienchef inom Abu Nidal. Det var följaktligen en terroristgömma det var frågan om och inte några krigsförberedelser mot Sverige.
Äh, det löser sig.

BroderNorbagge
Medlem

Re:

Inlägg av BroderNorbagge » 19 mars 2011, 17:27

Mercai skrev:Då får man ge sig ut och gräva upp gamla radiosändare :D
Menar komma i håg at man fann et sådan nedgrävt "Spetsnaz"-depo i Schwheiz någon gång på 1990-talet?

Skriv svar