Falklandskriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Falklandskriget

Inlägg av Bjernevik » 5 april 2010, 22:12

Sekt vill jag inte kalla det... Finner bara ämnet intressant på samma sätt som stridsvagnar. :wink:

Slagskeppen försvann inte efter Midway. Däremot tappade de positionen som toppen på näringskedjan inom sjökriget.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Falklandskriget

Inlägg av Hans » 5 april 2010, 22:22

Bjernevik skrev:Slagskeppen försvann inte efter Midway. Däremot tappade de positionen som toppen på näringskedjan inom sjökriget.
Bättre formulerat.

MVH

Hans

Tycker båtarna i fråga är lite småfräna men schhh, berätta inte.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Falklandskriget

Inlägg av varjag » 6 april 2010, 00:00

Om flygargossarna har slika dumheter för sig vet jag inte men jag tror det inte.
Åjo det hade dom minsann! Speciellt en generation jaktflygare - som hyllade biplan som kunde göra ''helt om'' på en six-pence och stiga som en expresshiss. Å så skulle dom naturligtvis vara cabrioleter så man kunde se åt alla håll samtidigt.... :lol:

Som en ren studie i krigsporr - hade det varit intressant att se vilken verkan en Exocet hade haft mot ett slagskepps pansar..... :? Säkert inte så katastrofal - som mot de tunnhudade mål argos hittade.....Varjag

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Falklandskriget

Inlägg av Per Andersson » 6 april 2010, 00:45

En Exocet hade nog startat tillräckligt med bränder och annat elände för att HMS Hypotetiskt Slagskepp hade fått vända hemåt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Falklandskriget

Inlägg av Hans » 6 april 2010, 01:11

Per Andersson skrev:En Exocet hade nog startat tillräckligt med bränder och annat elände för att HMS Hypotetiskt Slagskepp hade fått vända hemåt.
Jag är då inte känd som slagskeppsmaffiasektens försvarare men jag spontant inbillar mig att typ Iowa skulle kunna ta åtskilliga Exocet utan större problem om vi inte pratar om lyckträffar. Skillnaden, för att återgå till hangarfartygens förträfflighet, är att det hade inte kommit några Exocet om Nimitz hade varit där.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Falklandskriget

Inlägg av varjag » 6 april 2010, 03:47

Per Andersson skrev:En Exocet hade nog startat tillräckligt med bränder och annat elände för att HMS Hypotetiskt Slagskepp hade fått vända hemåt.
Håller med Hans här.....HMS Glamorgan och USS Stark överlevde Exocetanfall, Stark tog t.o.m. två.....Exocet anflyger väl mycket lågt = skrov- eller överbyggnadsträffar - vilket knappast skadar ett slagskepp speciellt illa. Kan nog inte jämföras med t.ex. tyska Fritx-X som var pansarbrytande, kom uppifrån - och gick igenom däck som en het kniv genom smör - för att detonera djupt inne fartygsbuken....Italienska ROMA sänktes, ITALIA skadades svårt. På brittiska WARSPITE gick den igenom sex däck och exploderade i ett pannrum = fyren i all pannorna blåstes ut, hon fick ofrivillig barlast av 5000 ton Medelhav.... och hon fick bogseras hem till Malta....

Varjag

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Falklandskriget

Inlägg av NIL » 6 april 2010, 09:23

varjag skrev:hon fick ofrivillig barlast av 5000 ton Medelhav.... och hon fick bogseras hem till Malta....

Varjag
Jag är inte mycket för lyrik men detta fick mina ögon att tåras, när varjag släpper sin diktsamling så kommer NIL att stå först i kön :)
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Falklandskriget

Inlägg av Psilander » 6 april 2010, 09:34

MEn det finns inget lite betong kan laga. Helt underskattat TLS materiel och mycket populärt under vk2 men har med dagens sköra fartyg fallit i glömska.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Falklandskriget

Inlägg av varjag » 6 april 2010, 14:02

när varjag släpper sin diktsamling
Första - enda och sista upplagan - är sedan länge slutsåld :roll:

Women and Pistols - that I have fired and Met :lol:

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Falklandskriget

Inlägg av Blixten » 6 april 2010, 14:11

Psilander skrev:MEn det finns inget lite betong kan laga. Helt underskattat TLS materiel och mycket populärt under vk2 men har med dagens sköra fartyg fallit i glömska.
Intressant! Kan du berätta mer? (Vad är TLS?)

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Slagskepp

Inlägg av Ragnar Svedje » 7 april 2010, 12:08

dc skrev:Ett Engelskt slagskepp i drift vid den tiden hade varti guld värt. Bara det faktum att hon skulle utgöra en fysisk sköld för en stridsgrupp. Argentinarnas Exocet skulle sannolikt välja ett slagskepp framför en fregatt, och hon skulle kunna vara operativ även efter träffar. De 500.kilosbomber som dödade fregatter hade inte gjort stor skada.
Jag har räknat på detta. De argentinska planen flög i drygt 300 m/s (underljudsfart) vilket betyder att en bomb slår an skeppet med ungefär 300 m/s vilket ger en rörelseenergi på över 22 MJ. Sagt med andra ord motsvarar denna rörelseenergi att en stålklump på 25 kg kommer seglande i Mach 4 !!!

Jag har svårt att se hur "tjock pansar" på sidan av ett slagskepp skulle kunna stoppa detta!? Slagskeppet skulle alltså få en invändig explosion av en bomb på 500 kg och jag tror faktiskt det skulle gjort stor skada på fartyget, och att två sådana träffar skulle försatt henne ur stridbart skick.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Falklandskriget

Inlägg av varjag » 7 april 2010, 12:50

Ragnar - det där är tjusig räknesticksgissning.....för pansargenomslag måste bomberna vara pansarbrytande - och jag tror inte på några 500 kilos p/b-bomber i den argentinska arsenalen. Vanliga H/E bomber - som argos använde - blåser all sin energi på-och-i pansarplåten och lite bortom den. Visst orsakar dom stor skada, manspillan och elände - men sällan ''dödliga'' skador. Precis som H/E granater, med många flera meter i sekunden - slagskepp emellan, var pajkastning.

Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Falklandskriget

Inlägg av tryggve » 7 april 2010, 15:52

Psilander skrev: Ang. NGFS så fanns möjligheten att reactivera HMS Tiger eller Blake och iaf få ner 15,2cm kanoner i sydatlanten, och en rejäl hkp kapacitet.
HMS Tiger Wikipedia
Coolt. Men hade man kunnat få ihop en övad besättning på den tid som krävdes till något av dessa fartyg? Enligt wikiartikeln om HMS Tiger så var besättningen 885 man.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Falklandskriget

Inlägg av Ragnar Svedje » 7 april 2010, 20:05

varjag skrev:för pansargenomslag måste bomberna vara pansarbrytande - och jag tror inte på några 500 kilos p/b-bomber i den argentinska arsenalen. Vanliga H/E bomber - som argos använde - blåser all sin energi på-och-i pansarplåten och lite bortom den. Visst orsakar dom stor skada, manspillan och elände - men sällan ''dödliga'' skador. Precis som H/E granater, med många flera meter i sekunden - slagskepp emellan, var pajkastning.Varjag
Hur är P/B - Bomber konstruerade? Är det bara en vanligt bomb som är förstärkt och har en spets av något hårt material som t ex wolframkarbid längst fram?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Slagskepp

Inlägg av dc » 7 april 2010, 21:33

Ragnar Svedje skrev:
dc skrev:Ett Engelskt slagskepp i drift vid den tiden hade varti guld värt. Bara det faktum att hon skulle utgöra en fysisk sköld för en stridsgrupp. Argentinarnas Exocet skulle sannolikt välja ett slagskepp framför en fregatt, och hon skulle kunna vara operativ även efter träffar. De 500.kilosbomber som dödade fregatter hade inte gjort stor skada.
Jag har räknat på detta. De argentinska planen flög i drygt 300 m/s (underljudsfart) vilket betyder att en bomb slår an skeppet med ungefär 300 m/s vilket ger en rörelseenergi på över 22 MJ. Sagt med andra ord motsvarar denna rörelseenergi att en stålklump på 25 kg kommer seglande i Mach 4 !!!

Jag har svårt att se hur "tjock pansar" på sidan av ett slagskepp skulle kunna stoppa detta!? Slagskeppet skulle alltså få en invändig explosion av en bomb på 500 kg och jag tror faktiskt det skulle gjort stor skada på fartyget, och att två sådana träffar skulle försatt henne ur stridbart skick.
Om alla bomber och Exocet som argentinarna träffade olika fartyg med hade träffat ett enda slagskepp så hade hon sannolikt skadats allvarligt i oskyddade delar. Sannolikheten att något av dessa vapen skulle tränga igenom vare sig sidopansaret eller pansardäcket är minimal. En 500kgs-bomb kan sänka en fregatt om man har otur. På ett slagskepp skulle en motsvarande bomb skapa bränder ovan pansardäcket. 10 bomber skulle inte räcka till om de inte tex detonerade en meter från skrovet på 12 meters djup samtidigt.

Ett scenario är att argentianrna koncentrerar sina anfall mot slagskeppet. Lika många bomber och exocet som träffade andra fartyg historiskt träffar henne. Slagskeppet skadas allvarligt och tvingas till reparationer (skyddstjänsten kommer att ha det jobbigt) Resten av stridsgruppen är oskadd och kan operera fritt. Det argentinska flygvapnet har förlorat plan, vapen och inte löst sin uppgift. Slagskeppet blir museeskepp efter kriget

Scenario Två

Argentinarna angriper som historiskt. Fregatter, jagare och Atlantic Conveyor sänks.
Slagskeppet tar några bomber men det påverkar inte hennes förmåga. Slagkeppet kan konstant lägga valda delar av målområdet under tung eld. Den modiga flygfältsbombningen kan du ersätta med att bomba flygfältet till ruiner en gång om dagen om man så vill. Några 38 cmgranater på en argentinsk ställning bör vara nog övertalning om att ge upp. SBS får leda in slagskeppskanoner istället för flygplan. Framryckningen till lands fortgår som historiskt med undantaget att understödet är kraftigare. Harrierpiloterna kan ägna sig åt CAP istället för att riskera bli nerskjutna av finkalibrig eld från land. Slagskeppet kvarstår i organisationen och gör god tjänst i Kuwaitkriget...
No one can prevent me from raising towers in babylon

Skriv svar