Svenska Kärnvapen

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Svenska Kärnvapen

Inlägg av Ja77 » 22 mars 2003, 09:44

På 50-talet var de tal att sverige skulle skaffa kärnvapen och militärerna hadde våta drömar om kärnvapen-sjörobotar och kärnvapenbärande flygplan-36.

Såg en program för länge sedan då de sprängde en stor-vanlig bomb i norrland för att simulera ett kärnvapen, kalibrera instrunet osv, hur långt var de svenska kärnvapen programet gånget och när lades det defentift på is, ska man tror på de ryckten att sverige fortfarande tillräkligt plutonium i "forsknings syfte" för att rent teoretiskt göra en bomb.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 23 mars 2003, 00:48

Jo, mycket stod ju Erlander för. Han var faktiskt för kärnvapen till en början, men senare tyckte han "att kärnvapen är något man bör bekämpa" (vet inte om jag citerade rätt). Han tyckte att man i krig inte skulle använda kärnvapen helt enkelt.
Ett par kärnladdningar sprängde vi i Sverige.

Under första världskriget experimenterade vi med senapsgas. Den verksamheten såldes till tyskarna om jag inte minns fel.

Jag rekommendear boken "Svenska förintelsevapen". Har dock själv inte läst den men hört att den ska vara väldigt bra.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Ett par kärnladdningar sprängde vi i Sverige

Inlägg av Ja77 » 23 mars 2003, 08:25

"Ett par kärnladdningar sprängde vi i Sverige" skrev du verkligen rätt här?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 23 mars 2003, 10:21

PanzerClaw skrev:Jag rekommendear boken "Svenska förintelsevapen". Har dock själv inte läst den men hört att den ska vara väldigt bra.
Författaren heter Wilhelm Agrell (en freds- och konfliktforskare som brukar vara ganska flitig i debatterna), själv har jag köpt den, men ännu inte läst den.

/Marcus

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 23 mars 2003, 11:00

Jag vann boken på en tävling här på forumet :D men har bara läst igenom halva. Om man är intresserad av ämnet så är boken helt klart lyckad, men man ska ha klart för sig att den innehåller en hel del saker en vanlig lekman kanske inte alltid förstår sig på. :wink:

/Johan

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 23 mars 2003, 20:38

Några kärnladdnigar sprängde vi inte. Men vi drog av några rejäla konventionella laddningar (10-tals ton) i Lappland.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 23 mars 2003, 21:10

Jag har boken och läst en del. Vad jag slagits mest av är hur oerhört svårt och kostsamt det var att utveckla kärnvapen. Det svenska programmet höll på länge men trots det så hade det krävts en rejäl insats (tid och pengar) till innan några vapen hade varit klara.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 23 mars 2003, 21:30

Läser ni boken Sum of all fears av Tom Clancy kommer ni få en riktig lektion i hur kärnvapen fungerar. Ett helt kapitel enbart på hur bomben (den som används i boken) är byggd och fungerar.

Jag kan ju också passa på att rekommendera den här sidan, där ni kan läsa hur det svenska kärnvapenprogrammet såg ut:

http://www.tageerlander.org

herminator
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 november 2002, 01:46
Ort: Sverige!

Inlägg av herminator » 1 april 2003, 00:27

Hm...har en egen teori som jag också hört rykten om att den stämmer.
Nämligen att Sverige just i detta nu har komponenter och möjligheter att sätta ihop atombomber om det skulle "behövas". Skulle inte förvåna mig ett skvatt...menar inte att vi har, men att vi har så att det går att sätta ihop lite snabbt. vad tror ni?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 april 2003, 07:27

Spräningförsöken genomfördes utan för Jokkmokk vid byn Nausta under 50-talet.

Den största laddningen var på ca. 50 ton.

:)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 april 2003, 13:21

MD650 skrev:Spräningförösken genomfördes utan för Jokkmokk vid byn Nausta under 50-talet.

Den största laddningen var på ca. 50 ton.

:)
Vad var syftet med sprängningarna?

/Forsberg

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 april 2003, 13:31

Mathias Forsberg skrev:
Vad var syftet med sprängningarna?

/Forsberg
Simulera verkan från sprängningar av kärnvapen.

:)

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 februari 2003, 15:41
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 2 april 2003, 11:06

herminator skrev:Hm...har en egen teori som jag också hört rykten om att den stämmer.
Nämligen att Sverige just i detta nu har komponenter och möjligheter att sätta ihop atombomber om det skulle "behövas". Skulle inte förvåna mig ett skvatt...menar inte att vi har, men att vi har så att det går att sätta ihop lite snabbt. vad tror ni?
Jo, jag har också hört detta, men betvivlar att det är så. Iaf i praktiken, dvs att delarna fysiskt finns och är lagrade någonstans. Ni kan ju tänka er vilken skandal det skulle bli om det kom ut :wink:

Däremot borde Sverige, rent hypotetiskt, kunna sätta ihop en bomb inom några år (vilket är relativt kort tid) då vi har det viktigaste, dvs själva "råvaran" till bomberna genom vår civila kärnkraft. Den teoretiska kunskapen finns säkert också och själva provsprängingarna görs numera genom ganska avancerade simulationer. Frågan är dock om vi har möjlighet att kunna skicka iväg bomben då det svenska flygvapnet och svensk raketforskning inte är inrkiktat på detta.

Jag har själv hört uppgiften att Viggen delvis var designad för att kunna bära någon typ av kärnvapen. Vet någon om detta stämmer??

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 2 april 2003, 12:21

Problematiken för Sverige sett ur ett tekniskt perspektiv är nog inte konstruktionen,
utan att kunna upparbeta det fissiva materialet som krävs.
Detta kräver stora anläggningar och tid, vilket tveklöst skulle upptäckas av vår omvärld.

Vad gäller vapenbärare så torde RB15 duga utmärkt. Räckvidden i den senaste versionen ligger på >300km.
Artcentrum studerar för närvarande möjligheten att konvertera KA:s gamla lastbilsmonterade RB15 till kryssningsrobot.
Svensk/tyska TAURUS skulle självfallet även kunna användas.
Gripen kan bära TAURUS 150, med 150 km räckvidd.
Dessutom så finns ju TAURUS 350 och TAURUS 2000 (vilket räcker för att nå Volgograd från Gotland).

Skriv svar