Svenska Kärnvapen
Svenska Kärnvapen
På 50-talet var de tal att sverige skulle skaffa kärnvapen och militärerna hadde våta drömar om kärnvapen-sjörobotar och kärnvapenbärande flygplan-36.
Såg en program för länge sedan då de sprängde en stor-vanlig bomb i norrland för att simulera ett kärnvapen, kalibrera instrunet osv, hur långt var de svenska kärnvapen programet gånget och när lades det defentift på is, ska man tror på de ryckten att sverige fortfarande tillräkligt plutonium i "forsknings syfte" för att rent teoretiskt göra en bomb.
Såg en program för länge sedan då de sprängde en stor-vanlig bomb i norrland för att simulera ett kärnvapen, kalibrera instrunet osv, hur långt var de svenska kärnvapen programet gånget och när lades det defentift på is, ska man tror på de ryckten att sverige fortfarande tillräkligt plutonium i "forsknings syfte" för att rent teoretiskt göra en bomb.
Jo, mycket stod ju Erlander för. Han var faktiskt för kärnvapen till en början, men senare tyckte han "att kärnvapen är något man bör bekämpa" (vet inte om jag citerade rätt). Han tyckte att man i krig inte skulle använda kärnvapen helt enkelt.
Ett par kärnladdningar sprängde vi i Sverige.
Under första världskriget experimenterade vi med senapsgas. Den verksamheten såldes till tyskarna om jag inte minns fel.
Jag rekommendear boken "Svenska förintelsevapen". Har dock själv inte läst den men hört att den ska vara väldigt bra.
Ett par kärnladdningar sprängde vi i Sverige.
Under första världskriget experimenterade vi med senapsgas. Den verksamheten såldes till tyskarna om jag inte minns fel.
Jag rekommendear boken "Svenska förintelsevapen". Har dock själv inte läst den men hört att den ska vara väldigt bra.
Ett par kärnladdningar sprängde vi i Sverige
"Ett par kärnladdningar sprängde vi i Sverige" skrev du verkligen rätt här?
Författaren heter Wilhelm Agrell (en freds- och konfliktforskare som brukar vara ganska flitig i debatterna), själv har jag köpt den, men ännu inte läst den.PanzerClaw skrev:Jag rekommendear boken "Svenska förintelsevapen". Har dock själv inte läst den men hört att den ska vara väldigt bra.
/Marcus
- Johan Elisson
- Medlem
- Olof Larsson
- Medlem
Läser ni boken Sum of all fears av Tom Clancy kommer ni få en riktig lektion i hur kärnvapen fungerar. Ett helt kapitel enbart på hur bomben (den som används i boken) är byggd och fungerar.
Jag kan ju också passa på att rekommendera den här sidan, där ni kan läsa hur det svenska kärnvapenprogrammet såg ut:
http://www.tageerlander.org
Jag kan ju också passa på att rekommendera den här sidan, där ni kan läsa hur det svenska kärnvapenprogrammet såg ut:
http://www.tageerlander.org
-
- Medlem
Hm...har en egen teori som jag också hört rykten om att den stämmer.
Nämligen att Sverige just i detta nu har komponenter och möjligheter att sätta ihop atombomber om det skulle "behövas". Skulle inte förvåna mig ett skvatt...menar inte att vi har, men att vi har så att det går att sätta ihop lite snabbt. vad tror ni?
Nämligen att Sverige just i detta nu har komponenter och möjligheter att sätta ihop atombomber om det skulle "behövas". Skulle inte förvåna mig ett skvatt...menar inte att vi har, men att vi har så att det går att sätta ihop lite snabbt. vad tror ni?
Spräningförsöken genomfördes utan för Jokkmokk vid byn Nausta under 50-talet.
Den största laddningen var på ca. 50 ton.
Den största laddningen var på ca. 50 ton.
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 1 gånger.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Jo, jag har också hört detta, men betvivlar att det är så. Iaf i praktiken, dvs att delarna fysiskt finns och är lagrade någonstans. Ni kan ju tänka er vilken skandal det skulle bli om det kom utherminator skrev:Hm...har en egen teori som jag också hört rykten om att den stämmer.
Däremot borde Sverige, rent hypotetiskt, kunna sätta ihop en bomb inom några år (vilket är relativt kort tid) då vi har det viktigaste, dvs själva "råvaran" till bomberna genom vår civila kärnkraft. Den teoretiska kunskapen finns säkert också och själva provsprängingarna görs numera genom ganska avancerade simulationer. Frågan är dock om vi har möjlighet att kunna skicka iväg bomben då det svenska flygvapnet och svensk raketforskning inte är inrkiktat på detta.
Jag har själv hört uppgiften att Viggen delvis var designad för att kunna bära någon typ av kärnvapen. Vet någon om detta stämmer??
- Olof Larsson
- Medlem
Problematiken för Sverige sett ur ett tekniskt perspektiv är nog inte konstruktionen,
utan att kunna upparbeta det fissiva materialet som krävs.
Detta kräver stora anläggningar och tid, vilket tveklöst skulle upptäckas av vår omvärld.
Vad gäller vapenbärare så torde RB15 duga utmärkt. Räckvidden i den senaste versionen ligger på >300km.
Artcentrum studerar för närvarande möjligheten att konvertera KA:s gamla lastbilsmonterade RB15 till kryssningsrobot.
Svensk/tyska TAURUS skulle självfallet även kunna användas.
Gripen kan bära TAURUS 150, med 150 km räckvidd.
Dessutom så finns ju TAURUS 350 och TAURUS 2000 (vilket räcker för att nå Volgograd från Gotland).
utan att kunna upparbeta det fissiva materialet som krävs.
Detta kräver stora anläggningar och tid, vilket tveklöst skulle upptäckas av vår omvärld.
Vad gäller vapenbärare så torde RB15 duga utmärkt. Räckvidden i den senaste versionen ligger på >300km.
Artcentrum studerar för närvarande möjligheten att konvertera KA:s gamla lastbilsmonterade RB15 till kryssningsrobot.
Svensk/tyska TAURUS skulle självfallet även kunna användas.
Gripen kan bära TAURUS 150, med 150 km räckvidd.
Dessutom så finns ju TAURUS 350 och TAURUS 2000 (vilket räcker för att nå Volgograd från Gotland).