Det är ju inte lika lätt för Postnord. Mängden riktig post tror jag minskar, och de har konkurrens. Ett bolag som VTD - Västsvensk Tidnings Distribution - delar ut post och reklam. Så tidskrifter och kommunal myndighetspost kan komma med budet missinassen.
Från början var VTD GPs utdelningsbolag, och det hade nog i sig inte prenumerationsutdelning hela veckan. Folk brukade tejpa upp pappersfickor med tre kronor i, och barn gick runt på helgen och sålde. Det var också extrajobb för ungdomar på helgnätterna. Man "gick" till tryckeriet vid midnatt, fick en bunt eller två och sålde vid torg. Det var en underlig tid kanske vi tycker men nattarbetare och festare köpte nästa dags tidning på gatan. Jag ska fråga min äldsta broder om hur det gick till, men jag förmodar att de fick tidningarna mot redovisning. Så när jobbet var slut tog man sig tillbaka till tryckeriet, redovisade, och fick behålla en summa. Den stora grejen var väl att få kunder som betalade en tia för något som kostade tre.
Posten hade hand om stockholmstidningarna. De kom med tåg och skickades till det stora postkontoret. Där fanns det en lista på prenumeranter. På varje tidning trycktes en prenumerants namn, och delades ut. På helgen var det också ungdomsjobb. Själv började jag när jag var 12-13.
Roligaste prenumeranten var en som hette Af Sanders, om jag minns rätt. Den gubben öppnade och tog emot tidningen i handen, klockan fem en lördagsmorgon... och klädd till tänderna: kostym, slips, skjorta. Helt otroligt. Den sämsta boende där var en ovräkt person vars lägenhet stank värre än kompost. Det var en sorts inpyrd stickande dunst. Ja jag vet ju inte om människan skulle vräkas, men grannarna måste ha lidit. Själv sprang man ju förbi den våningen.
I dag har VTD hand om alla tidningar, och de stora drakarna jobbar tillsammans med mycket. Olika undersökningsreportage är mer eller mindre likadana i GP, DN och SvD.
Man kan absolut fundera över hur det kommer se ut med pappersutdelning om 10-20 år. Den kanske inte finns kvar.
Senast redigerad av 2 koroshiya, redigerad totalt 19 gång.