Statliga hamburgare m.m.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Re: Statliga hamburgare m.m.

Inlägg av loop » 16 feb 2025 20:19

koroshiya skrev:
16 feb 2025 19:00
Gullholmen.
Schartuaner?

Kir och Marinella ökade väl kraftigt när mellanölet togs bort. Men det är ett annat klientel.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 16 feb 2025 21:43

Han med Findus på logon. Tack. 'År 1900 hade municipalsamhället 651 invånare' Mycket krog per innevånare. Eller fanns det mycket typ besättning från båtar på ön?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 16 feb 2025 23:06

Jag tror att det delvis handlade om att spara energi. Farmor och farfar värmde nog bara kök och sovrum. Tidigare kan man ha knött ihop sig på krogen om vintern och delat på värmen. Om man tittar på mängden skepp - ca. 70 före 1vk tyder det dock på en större befolkning än enbart de som var skrivna där.

Den här bilden är inget skämt.
efterhmassa.png
Pappa har beskrivit sin barndom som ett enda långt sovande i kyrkbänkar, och farmor hade håret täckt så sent som på 60-talet. Det kunde ha varit hon på målningen. Den och nästa är målade av Olle Olsson Hagalund. Han ville betala för segel och annat med målningar, och det hade varit en bra affär för en släkting till mig som var segelmakare. Förmodligen är det den gamla minan man ser på andra sidan bron. Den vilken den gamle kungen besökte en gång.

Man skulle lida också i kyrkan. Det gick inte bara att sitta och lyssna på prästen. Spika på en söndag var förstås inte heller en bra idé.

Samtidigt fanns det då en annan sida.
kajutan.png
Och som sjöfarare var många ganska världsvana. Farmor hade en bror som har rundat Kap Horn ett antal gånger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024

Inlägg av sveahk » 17 feb 2025 12:52

Koroshiya: Vid sidan om-fråga - OOH-s bilder, i din familjs ägo?

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 17 feb 2025 13:15

Nej, jag googlade dem - visste att han hade målat ett antal från holmen.

Det blev väl förresten något av en kulturkrock mellan badgäster och bofasta. Farmor hyrde ändå ut övervåningen till gäster genom Reso. Hon fick inte mycket betalt, men berikades väl kulturellt av deras ogudaktiga leverne. Hon hade nog uttryckt sig så. Att farmor och farfar själva skulle bada... i sjönöd då, och andra saker var ännu mer otänkbara.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 17 feb 2025 14:33

Ok, tack. Min mamma, årgång 1908, kände Olle Olsson Hagalund, sa' hon, i alla fall inspirerades hon av honom i sina bilder, plus Cézanne - utmärkta utgångspunkter för det egna måleriet!

Tillbaka till dryckerna. Faderskapet, årgång 1903, åt och groggade gärna och mycket, plus kaffe avec, plus, plus. Blev också en tidig död. Modern nöjde sig med ett glas rött varje dag under de sista 50 åren, bra för blodet som hon sa'...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 17 feb 2025 17:16

Lite OT men då han med det trevliga namnet, också, råkar var i min bedömning hyfsad konstnär. Kan vi vi inte få en tråd med dina alster?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 18 feb 2025 11:21

Hans skrev:
17 feb 2025 17:16
Lite OT men då han med det trevliga namnet, också, råkar var i min bedömning hyfsad konstnär. Kan vi vi inte få en tråd med dina alster?

MVH

Hans
Snällt skrivet Hans, men, tror nog dagens Skalman-befolkning inte är ready för en så'n kulturtråd...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 18 feb 2025 11:37

Du undervärderar dig själv. Och oss. Vi har sett några här men utan källa angiven. Jag insisterar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem

Inlägg av von Adler » 18 feb 2025 23:30

Hans skrev:
18 feb 2025 11:37
Du undervärderar dig själv. Och oss. Vi har sett några här men utan källa angiven. Jag insisterar.

MVH

Hans
Jag sekunderar.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 19 feb 2025 10:12

Dokumentären om CLOCK var visst på tv igår. Har inte sett den ännu.
Hörde nån kritik mot den men minns inte exakt vad den gick ut på. Tror det var humor vinkeln, och att det "känns" att man är inne i en tid nu när allt som fanns i gamla "DDR Sverige" ska förlöjligas. Kan nog hålla med om det. Mycket funkade ju iallafall på den tiden. Och CLOCK var min favorit på den tiden.

Sonderling

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 19 feb 2025 11:09

Politiker och deras anhängare vill sudda ut sina värdelösa nedläggningar och avregleringar genom att förlöjliga nåt som fungerade. Finns ett tydligt exempel.
1636-1994 Hade vi nåt som höll samman riket och såg till att även landsbygden funkade.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Postverket

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 19 feb 2025 11:51

Men programmet tyckte nog att Clock funkade ok, och gick i putten när det blev privat. Forskaren får ju i slutet också uttala sig om att vi kanske har nått privatiseringarnas topp. Ganska typiskt förde han också fram argumentet om det extrema Sverige, vilket väl då skulle förklara utvecklingen från Clock till friskolor.

Fast privat militär verkar vi inte ha, däremot tror jag vaktbolag expanderar.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 feb 2025 14:17

Jag emigrerade 1993 så jag har väl inte rätt att säga något här. Men när man absolut inte fick köpa en fast telefon om den inte var såld av Televerket. När det kom folk och knackade på dörrar för att du inte betalat TV-licensen (jag betalade). Posten har jag förstått är en av de få sakerna som blivit riktigt sämre. Bror min (i Sverige) klagar konstant på Postnord eller vad de nu heter idag.

Jag råkar ha mycket umgänge från det forna Östeuropa. De är överens om att livet var enklare då. Ett val, punkt. Att du sedan fick vänta ett år innan du fick din telefon inkopplad är en annan sak. Idag med förtisjutton mobiloperatörer blir livet mer komplicerat, t.ex..

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 19 feb 2025 15:15

Det är ju inte lika lätt för Postnord. Mängden riktig post tror jag minskar, och de har konkurrens. Ett bolag som VTD - Västsvensk Tidnings Distribution - delar ut post och reklam. Så tidskrifter och kommunal myndighetspost kan komma med budet missinassen.

Från början var VTD GPs utdelningsbolag, och det hade nog i sig inte prenumerationsutdelning hela veckan. Folk brukade tejpa upp pappersfickor med tre kronor i, och barn gick runt på helgen och sålde. Det var också extrajobb för ungdomar på helgnätterna. Man "gick" till tryckeriet vid midnatt, fick en bunt eller två och sålde vid torg. Det var en underlig tid kanske vi tycker men nattarbetare och festare köpte nästa dags tidning på gatan. Jag ska fråga min äldsta broder om hur det gick till, men jag förmodar att de fick tidningarna mot redovisning. Så när jobbet var slut tog man sig tillbaka till tryckeriet, redovisade, och fick behålla en summa. Den stora grejen var väl att få kunder som betalade en tia för något som kostade tre.

Posten hade hand om stockholmstidningarna. De kom med tåg och skickades till det stora postkontoret. Där fanns det en lista på prenumeranter. På varje tidning trycktes en prenumerants namn, och delades ut. På helgen var det också ungdomsjobb. Själv började jag när jag var 12-13.

Roligaste prenumeranten var en som hette Af Sanders, om jag minns rätt. Den gubben öppnade och tog emot tidningen i handen, klockan fem en lördagsmorgon... och klädd till tänderna: kostym, slips, skjorta. Helt otroligt. Den sämsta boende där var en ovräkt person vars lägenhet stank värre än kompost. Det var en sorts inpyrd stickande dunst. Ja jag vet ju inte om människan skulle vräkas, men grannarna måste ha lidit. Själv sprang man ju förbi den våningen.

I dag har VTD hand om alla tidningar, och de stora drakarna jobbar tillsammans med mycket. Olika undersökningsreportage är mer eller mindre likadana i GP, DN och SvD.

Man kan absolut fundera över hur det kommer se ut med pappersutdelning om 10-20 år. Den kanske inte finns kvar.
Senast redigerad av 2 koroshiya, redigerad totalt 19 gång.