Statliga hamburgare m.m.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Statliga hamburgare m.m.

Inlägg av koroshiya » 13 feb 2025 21:03

Född 69 - i min barndom var man på det lokala haket, och det är väl folk fortfarande. Man ser alltid samma gäng tycker jag, men de är inte alkoholister, och vem ska säga till någon som är 70-80 år att inte dricka? En förklarade att han aldrig drack hemma: pizzerian - som det är i det här fallet - är hans sociala liv.

När farsan växte upp fanns det mjölkbarer, en kombination av restaurang och kafé.

I Göteborg finns sedan länge bara ett ölcafé kvar - 7:an. Jag tror de började dö som resultat av liberaliserat tänkande kring alkohol. Konceptet var nog inte så annorlunda jämfört med brittisk pub, som kanske mest serverade session ales. Sjuan säljer idag starkare öl, och fortfarande ingen mat. Så lär det väl förbli.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 13 feb 2025 23:11

koroshiya skrev:
13 feb 2025 21:03
Sjuan säljer idag starkare öl, och fortfarande ingen mat. Så lär det väl förbli.
Någon form av mat måste väl ändå finnas på menyn? Annars får man väl inte serveringstillstånd?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 14 feb 2025 11:21

De serverar bara öl och det finns ingen meny. De har dock gratis plockmat på helgen, korvar, köttbullar, ost och sådant. Jag vet inte hur det var under la Palomas tid, om de var tvungna att ha en rätt då. Apropå 7:ans är den väldigt lik den man kan se vid 21:50 i dokumentären, eller om det är tvärtom.

Egentligen är väl ett sådant ställe inte representativt för det vi tänker med ölcafé, för när det öppnade år 1900 var det nog starköl där, och kanske annat. Slutet för den typen av hall var förmodligen motsatsen till liberalisering. Det blev väl tråkigt att gå och dricka svag öl.

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 14 feb 2025 14:05

Jag tror att 7: an är äldre än den nuvarande serveringstillståndslagstiftningen och de har någon form av k-märkning hos tillståndsmyndigheten. Det är trots allt Göteborg vi pratar om.

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 14 feb 2025 14:09

Det finns en hel del rolig info på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96lhallen_7:an

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 14 feb 2025 23:10

Undrar när matkravet kom. Jag förstod inte att det fanns ett sådant krav förrän för några månader sedan. Jag trodde att man fick driva en bar utan lagad mat på menyn i dagens Sverige, men tydligen får man inte det.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 15 feb 2025 06:10

Av wiki verkar det ha varit på 20-talet efter omröstningen.

Tyckte det var intressant att staten också hade en stripklubb.

Det var bättre förr! Man får väl förmoda att den fick serveringstillstånd.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 15 feb 2025 09:04

Förra årtusendet fanns faktiskt internet kan jag berätta för er nästan myndiga ungdomar. Jag kommer inte ihåg hur eller varför jag ramlade på en officiell sida om det här med tilldelade serveringstillstånd. Jag förfärades över att de nekat en restaurang. Motiv, för att den låg nära en bio, dit det kunde komma ungdomar...

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 15 feb 2025 10:16

Min bild är att personer födda före ungefär 1945 antingen var "törstiga" eller mer eller mindre nykterister. Kvinnor föll oftast in under den senare kategorin. Jag tänker att alkoholpolitiken baserades på detta. Det var kanske bara 20-30 procent av befolkningen som drack mer än marginella mängder alkohol, men dessa 20-30 procent drack desto mer.

Sedan har vi haft ett par generationer som haft mera kontinentala vanor (nästan alla måttlighetsdrickare). Den yngsta generationen vuxna verkar idag (på 2020-talet) vara mer som sina far- och morföräldrar. Antingen festar de hårt eller så är de nykterister.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 feb 2025 12:37

Mina barndomsminnen av mina föräldrar födda 36 och 37 var att de drack vin till helgen, parat med en whiskeypinne för far min. Farföräldrarna såg jag inte dricka alkohol, en lättöl till farfar vid mat. Men när de gick bort fanns en rejäl bunt av geneverflaskor i huset. 'Jag dricker inte sprit men emellanåt tager jag mig en genever'. Morfar dog i mina unga år och mormor såg jag aldrig röra alkohol. Både far- och mor-föräldrar var födda i början av 1900-talet. Morföräldrarna dock inte i Sverige.

När mor min gick bort 1981 ökade far min sin konsumtion rejält. Han gick bort 1994. Samband vet jag inte. Jag gick själv upp i samband när jag startade skilsmässan min för dussinet år sedan och brottas fortfarande med det.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 16 feb 2025 13:50

Ja, födda omkring 1945 är nog för sent, "kontinentala" alkoholvanor gäller nog snarare fr.o.m. 30-talisterna och sedan de som är födda ungefär 50 år därefter.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 16 feb 2025 16:20

Mina föräldrar föddes också 36 och 37. De drack sparsamt, och när de drack var det nog ofta grogg, Cuba Libre, med ett fint namn, men alltså cola och sprit av något slag. De hade highballglas med text för styrka; att man först hällde i sprit till önskad nivå, och sedan cola.

Som pensionärer köpte de dock bibar, och då blev väl drickandet mer kontinentalt. Mamma lever och dricker typiskt 1-2 glas när hon vill, och oftast vitvin, men så en flaska räcker 2-3 aftnar, och eftersom hon inte dricker varje dag, kan en flaska vara en månad.

Lustigt nog får hon "skitvin" av bröderna. De har inte förstått att fråga henne, om vad hon tycker om, så de köper syraviner från norr, eller från NZ. Det blir ofta Sauvignon Blanc eller Riesling: experternas omdöme och prislappen är det viktigaste. Men jag vet att hon tycker blommigare viner är bättre. Nu är det ju ändå ofta fruktsyra i vitt vin, men så hon tycker ett billigt vin från Italien eller Chile är bättre än ett packat med fruktsyra från Tyskland eller NZ.

Fyller på med farmor, även om det inte har så mycket med ämnet att göra. Hon föddes runt 1904 och gillade portvin. En gång drack hon upp en flaska, som tyvärr kom ut samma väg. Gubbarna på holmen drack nog mest whisky. När det begav sig skall det ha funnits 20 krogar där, för en befolkning på kanske 500. Förmodligen fanns där också ett antal som var skrivna på annan ort. Det slutade med att kvinnorna skrev till biskopen, som hade sådan makt att alla krogar stängdes.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 16 feb 2025 17:37

Vilken holme? Inga stockar inblandade misstänker jag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 16 feb 2025 19:00

Gullholmen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 16 feb 2025 19:37

Skiftet till mer kontinentala alkoholvanor kom väl vid lite olika tidpunkter beroende på socioekonomisk grupp och kön. Medelklasskvinnorna blev liksom vindrickare långt före arbetarklassmännen...

Charterresor och Systembolaget-kampanjer mot starksprit ökade intresset för torrt vin i Sverige fr.o.m. 1960-talet (sött portvin och liknande var relativt populärt redan tidigare), men det var väl främst yngre medelklass som hakade på trenden från början.