Statliga hamburgare m.m.

hilbert
Medlem

Re: Statliga hamburgare m.m.

Inlägg av hilbert » 12 feb 2025 12:24

Jag brukar jämföra McD med IKEA , man får maten i ett platt paket.

HJ
Stödjande medlem 2025

Inlägg av HJ » 12 feb 2025 12:48

Kan Hans förtydliga vad tråden handlar om? Är det specifikt Clock/snabbmatsutvecklingen till 1991, eller är det den svenska blandekonomi (blandning av kommunism och kapitalism), som vi kan se Clock och Systembolaget som ett exempel på? Eller är det hykleriet "Allt som skulle ransoneras i Sverige och för svenskar – sprit, reklam och kommers – ägnade sig staten ogenerat åt utanför landets gränser."

Jag tycker alla är intressanta att diskutera, iofs.

/Håkan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 12 feb 2025 13:14

HJ skrev:
12 feb 2025 12:48
Kan Hans förtydliga vad tråden handlar om? Är det specifikt Clock/snabbmatsutvecklingen till 1991, eller är det den svenska blandekonomi (blandning av kommunism och kapitalism), som vi kan se Clock och Systembolaget som ett exempel på? Eller är det hykleriet "Allt som skulle ransoneras i Sverige och för svenskar – sprit, reklam och kommers – ägnade sig staten ogenerat åt utanför landets gränser."

Jag tycker alla är intressanta att diskutera, iofs.

/Håkan
Min fetstil.
Jag tror min tanke var blandekonomi men jag är inte sämre karl än att jag ändra mig. Så vi kör på din linje. Fram till i början av 1990-talet.

MVH

Hans

Mr.JR
Medlem

Inlägg av Mr.JR » 12 feb 2025 13:39

Stefan Lundgren skrev:
10 feb 2025 19:13
Kom att tänka på hamburgerrestaurangen Clock och om den fanns på andra platser än Uppsala och Stockholmsområdet vet jag inte. Men min poäng är att en nyligen publicerat debattartikel på ledarsidorna i Upsala Nya Tidning så förknippas det statliga Clock som DDR. Skribenten ställer också frågan när Sverige skall sluta tänka eller tro på staten. Både Clock och McDonalds fanns i Uppsala omkring 1990-91, Clock skulle senare under detta decennium upphöra.

https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/ ... e/jp2ewk6r (OBS: Betalvägg).

Uppsala fick sin första McDonaldsrestaurang omkring 1990 och i samma lokal som Brödernas håller till idag. Där Clock låg ligger biografen Royal och där har den legat sedan Clock stängdes för gott. Numera ligger två av de tre McDonaldsrestaurangerna vid utkanten av Uppsala medan den tredje ligger vid korsningen som i folkmun kallats för de fyra mackarna.

Stefan
Clock fanns över hela Sverige iprincip. I Örebro låg det på Drottninggatan, i samma lokal som numera huserar Burger King. Den sista Clock-restaurangen som lades ned låg i Stavsjö mellan Norrköping och Nyköping.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 feb 2025 04:09

Jo, Clock fanns i hela landet anade jag i princip och någonting som slog mig.

Tacos, vad det inte en maträtt som slog igenom alltmer i början på 1990-talet???

Stefan

HJ
Stödjande medlem 2025

Inlägg av HJ » 13 feb 2025 08:44

Tacos för mig är slutet av 1990-talet. Google hittade åt mig:
https://www.expressen.se/nyheter/sa-ble ... redagsmys/
som säger att det fanns på 1980-talet, men att det märke jag tänker mest på: Santa Maria, lanserades 1991. Men det stora genomslaget dröjde ett antal år efter det.

Okej, vi tar detta med maten då: Hur skulle ni beskriva restaurang-utvecklingen under epoken? Framför allt för arbetarklass/lägre medelklass. Vilket gap fyllde Clock?

Jag tänker på trenden att McDonalds (och liknande) på 1990-talet etablerade sig i centrum av städerna, men med tiden blivit alltmer associerade med köpcentrum och en bilburen kundkrets. Men vad var det för restaurangmarkand som rådde i Sverige på 1980-talet och dessförinnan?

/Håkan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 feb 2025 09:03

På sjuttitalet bodde jag i Ljungsbro utanför Linköping, gissningsvis 1975 öppnades en pizzeria i staden. En stor grej för oss ungdomar. Idag vet jag inte om jag skulle äta det vi betraktade som lyx då. De var överkomliga i pris. Vanliga restauranger var något över budget även om det fanns undantag. Fanns en bowlingbana med tillhörande restaurang som var överkomlig i pris.

Innan McD och slika saker var etablerade fanns det korvkiosker med lite större utbud än bara korv. Typisk fyllemat för ungdomar ute på galej. Någonstans måste finnas utvecklingen av antalet McD över tiden. Jag har för mig att den i centrala Linköping kom runt 1980. Inget minne av Clock i Linköping men jag är inte 100%.

Anekdot. Bror min bodde ovanför McD i Linköping under mitten av 90-talet. Han besökte mig och vi tog en tur med barn till Frankrike. Där fick man fortfarande röka och de hade engångsaskkoppar med McD-logon på. Bror min stal en bunt och en lördagskväll spred han ute dem på McD i Linköping och kunderna trodde naturligtvis man fick röka. Det hade varit skojigt att studera hur personalen löste det hela där och då.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 13 feb 2025 11:25

:)

År 1986 hade McD expat till tre centrala restauranger i Göteborg. Som jag minns det fanns de då också redan vid några köpcenter. Ett antal av restaurangerna är nu stängda.

Runt 1980 var det väl en grej att gå på McD för en barnfamilj som besökte staden. Hade de inte barnkalas också? Jag vill minnas det.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024

Inlägg av sveahk » 13 feb 2025 12:02

Hårda bud för amerikanska snabbkäksfilialer i St. Gallen, Klockrike.

McD öppnade 7 november 1991 den första lådan. Protester, demonstrationer, men de bet sig fast, trots förlustsiffror. Värre gick det för Burger King i sta'n på 80-talet. Med stort tam-tam öppnade de...och stängde två månader senare! Kunderna uteblev...

Nej, i regionen gällde och gäller fortfarande Bratwurst - utan senap - som fastfood.

Hans K

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 13 feb 2025 13:55

Några kommunistiska inslag har Sverige aldrig haft. Relativt stort offentligt ägande fast egentligen inte. Kanada all skog i princip, Israel 97% av marken, Bayern har bryggeri, Frankrike mfl bilindustri osv. Ett stort rörelseägande dock, men jag skulle inte anklaga tex Södra eller Scan för kommunism.

Tacos minns jag från hemkunskapen i skolan. Så 80-tal. Pizzerior tidigt 80-tal. Jag tillhör nog första generationen där inte kafeer tillhörde vardagen. De sena 60-talisterna åt och drack på kafeer som svenskar verkar ha gjort sen sent 1800tal. Men en smörgås och en öl har aldrig varit en standardbeställning. När jag föddes 1974 fanns det minst 4 kafeer i byn på 1300 invånare, när vi flyttade 1981 ett kafe. I början på 90-talet så var det vanligt med middagserbjudanden på krogen. Typ öl och stek för 10kr mer än bara ölen.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 feb 2025 14:34

Hujeda mig, det har jag förträngt.

'Stor stark och en plankstek, 49:-'

En fesljummen avslagen öl och något köttliknande, som inte hade sagt mu innan. Med sladdriga pommes frites och dränkt någon slags sås. Vaff*n tror ni jag emigrerade för.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 13 feb 2025 18:08

Hans skrev:
13 feb 2025 14:34

En fesljummen avslagen öl och något köttliknande, som inte hade sagt mu innan. Med sladdriga pommes frites och dränkt någon slags sås. Vaff*n tror ni jag emigrerade för.

MVH

Hans
Tror det där konceptet är helt borta nu, möjligen med nåt enstaka undantag. Saknas nog av ingen.

Internationella hamburgerkedjor har förresten haft svårt att etablera sig i norra Sverige, främst på grund av de norrländska kedjorna Max och Frasses.

McDonald’s i Umeå tvingades stänga 1991 efter kort tid. Nåt liknande i Luleå. Om jag minns rätt.

Skellefteå stängde 2007 efter sju år men återkom 2019, till Piteå kom McDonald’s tillbaka år 2024(!) efter ett rätt långt uppehåll.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... -mcdonalds

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 13 feb 2025 18:44

Tycker att det intressantaste med Clock-dokumentären var början där man talade om SARA:s ursprung. Jag visste inte att SARA-koncernen var så otroligt stor, omfattade så många typer av restauranger och liksom var en del av den svenska alkoholpolitiken. Jag trodde liksom att syftet med SARA-restaurangerna var att erbjuda billig lunchmat.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 13 feb 2025 19:01

Hans skrev:
13 feb 2025 14:34

MVH

Hans
Hehehe. Som gymnasiestudent var det typ enda möjligheten att äta och dricka på krogen. Sen gick man på förfest och gick ut vid 10tiden.

Du är ju typ 10år äldre än mig. Fanns den här svenska kafekulturen kvar när du växte upp? . Antar att den nog fick sig en törn när mellanölet försvann.
För mig är kafelunch nåt puttigt typ paj, sallad osv. Och nåt som inte finns utanför städer. Och ingen öl.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 feb 2025 19:49

Jag är född 1961 och upplevde aldrig något som jag tror generationen innan skulle kalla, som du, cafékulturen. Man åt bakelse eller möjligtvis en macka där. Och ingen öl. Läskeblask eller kaffe till. Jag missade mellanölet med något år innan jag blev intresserad av slika saker. Men som 17-åring var jag storlangare. Av alkoholhaltiga drycker. Såg äldre ut än jag var och hade en Armébag med mig när jag köpte ut. Systemet var inte så strikta på den tiden. Tre halvflaskor explorer, två Kir, tre halvflaskor av något annat. Korkad nog tog tog jag inget extra. Lade av efter en lucia då jag vart tvingad att ha bärhjälp för min langning.

MVH

Hans