Statliga hamburgare m.m.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Statliga hamburgare m.m.

Inlägg av Hans » 10 feb 2025 17:23

https://www.svtplay.se/video/Kv1Ym3a/cl ... urgers-inc
https://www.svd.se/a/gwxOdq/snabbmat-sp ... ga-foretag

Jag kan inte se SVT och jag vet inte om SvD är bakom vägg. Hursomhelst skall jag göra något förmodligen olagligt för att se på SVT i detta fall?

Del ifrån SvD artikeln.
Det var när nakentrenden under senare delen av 1970-talet övergick i puritanism som bolagen skippade nattlivet och övergick till storkök – och en statlig hamburgerkedja.

Ungefär samtidigt lanserade ett annat statligt företag – Vin & Sprit AB – Absolut. Vodkans succé berodde inte bara på flaskans utformning och en enorm reklamkampanj. Den fick även draghjälp av Sovjetunionens inmarsch i Afghanistan 1979 och en påföljande amerikansk bojkott av rysk vodka. Absolut var förstås också en magnifik uppvisning i äkta svenskt hyckleri: Allt som skulle ransoneras i Sverige och för svenskar – sprit, reklam och kommers – ägnade sig staten ogenerat åt utanför landets gränser.
Jag tycker vi håller gränsen vid 1991 för diskussionen.

Kommentarer eller synpunkter?

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Re: Statliga hamburgare m.m.

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 feb 2025 19:13

Kom att tänka på hamburgerrestaurangen Clock och om den fanns på andra platser än Uppsala och Stockholmsområdet vet jag inte. Men min poäng är att en nyligen publicerat debattartikel på ledarsidorna i Upsala Nya Tidning så förknippas det statliga Clock som DDR. Skribenten ställer också frågan när Sverige skall sluta tänka eller tro på staten. Både Clock och McDonalds fanns i Uppsala omkring 1990-91, Clock skulle senare under detta decennium upphöra.

https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/ ... e/jp2ewk6r (OBS: Betalvägg).

Uppsala fick sin första McDonaldsrestaurang omkring 1990 och i samma lokal som Brödernas håller till idag. Där Clock låg ligger biografen Royal och där har den legat sedan Clock stängdes för gott. Numera ligger två av de tre McDonaldsrestaurangerna vid utkanten av Uppsala medan den tredje ligger vid korsningen som i folkmun kallats för de fyra mackarna.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 10 feb 2025 22:53

Bion fanns redan samtidigt som Clock, men det var något slags trång ingång från gränden. Jag tror att den hette Sandrews då och inte Royal.

Det verkar förresten som att tre av tre McDonald's-restauranger i Uppsala numera ligger utanför stadskärnan. Det är en tillbakagång. För 10-20 år sedan måste det ha funnits 6-7 McDonald's i Uppsala, varav två i centrala Uppsala.

Dokumentären om Clock var intressant, men jag tycker att de överdriver det statliga med Clock:

1. Moderbolaget SARA var ett staligt bolag, alltså ungefär som Vattenfall är än idag. Det var liksom ingen myndighet som stekte hamburgare!
2. SARA ägde bara Clock fram till 1987. Sedan blev Clock under några år del av staliga bolaget Procordia. 1991 blev Clock privatägt.
3. "Ingen" pratade om Clock som statligt medan Clock var aktivt. Det känns mer som en rolig grej som lyfts fram på 2000-talet.

Det nämndes också i dokumentären att Clock var världens enda "statliga" hamburgerkedja. Vad har förstår stämmer inte detta. Det fanns tydligen också åtminstone en statlig hamburgerkedja i DDR.

Jag undrar lite hur Clock egentligen försvann. McDonald's fanns ju knappt i Sverige förrän på 1990-talet. Sveriges fjärde största stad Uppsala hade inte McDonald's förrän ca 1990! Detsamma gäller Max som främst fanns i Norrland före 1990. Clock fanns väl däremot i var och varannan svensk stad på 1980-talet. Jag gissar att marknaden blev överetablerad på 1990-talet.

1990-talskrisen måste också ha varit en faktor i Clocks tillbakagång.

Jag tänker dessutom på rikskupongerna:

Fram till 1991 betraktades kupongerna inte som löneförmån vilket gjorde det mycket lönsamt för den anställde att byta ut en del av sin lön mot rikskuponger. Förändringen 1991 innebar att antalet användare minskade med två tredjedelar över en natt.

Se: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rikskuponger

Min känsla är att många (inre minst barnfamiljer) åt på Clock och andra ställen för att använda upp överblivna rikskuponger. Det försvann nästan över en natt 1991.

Vad jag minns var kvaliteten på Clocks hamburgare bra. Clock var som jag minns det som ett mellanting mellan Max och McDonald's.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 11 feb 2025 02:58

Clock var ok. Tror dom la ner 97. Har för mig jag hann äta på Sergel när jag bodde i Tokholm. Men Clock var delvis en annan kedja innan. Men Burger king och Sibylla spöade både Clock och McD. Tror mer den konkurrensen och falafel/kebab som kom på 90-talet blev för mycket. Jag har inte sett filmen så jag vet inte om den tar upp Pizza hut? Det är roligare. Svenska staten och Pepsi säljer pizza tillsammans. Det är nästan lika roligt som att ett svenskt kooperativ och Kuwait kränger drivmedel tillsammans.

Jag är för ung för att ha upplevt SARA och kommunala resturanger/ölkafeer osv. Eller jag minns dom inte som det. Och deras existens är sånt jag bara för att det kommer fram i berättelser om annat.
Men jag saknar Domusresturanger och liknande. Och Statt i Ljusdal(Hemkommunen) har jag senare fått veta att drevs av SARA.
Jag misstänker även att RESO, KF, ICA, SARA mfl kooperativa, kommunala och butikskedjedrivna resturanger, hotell och krogar hade en normerande verkan på löner och arbetsvillkor. Dvs inte som idag då resturangbranchen är skit rakt av. Tror iofs att de stora hamburgerkedjorna fyller lite lite den funktionen, men stt det undergrävs av franschisesystemet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 feb 2025 07:17

A81

Måste kommentera lite;
Det verkar förresten som att tre av tre McDonald's-restauranger i Uppsala numera ligger utanför stadskärnan. Det är en tillbakagång. För 10-20 år sedan måste det ha funnits 6-7 McDonald's i Uppsala, varav två i centrala Uppsala.
Jag har aldrig räknat hur många McDonaldsrestauranger som det har funnits i Uppsala. Den första öppnades vid korsningen St Persgatan-Dragarbrunnsgatan på hösten 1990 och en kompis pratade om när McDonalds skulle öppna i Uppsala, men tyvärr så dog innan. Ytterligare ett par år senare öppnades en till vid Forumtorget. När den första McDonalds öppnades i Uppsala så flyttades ”träffpunkten” från Stora Torget till där den låg. Eftersom den stängdes klockan 3 på natten så var det utmärkt att gå dit för att köpa ”fyllekäk”.
Bion fanns redan samtidigt som Clock, men det var något slags trång ingång från gränden. Jag tror att den hette Sandrews då och inte Royal.
Har för mig att Sandrews låg bakom Clock vid ingången till parkeringsgaraget på ungefär och det är Royal som finns där som Clock låg. Sedan fanns det Fågel Blå i St Persgallerian och den försvann sedan.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 11 feb 2025 09:48

Så SvT överdriver. Men som helhet är den sevärd?

I SvD artikeln nämn en hyfsat modern mutskandal: https://systembolagethistoria.se/teman/ ... sig-sjalv/
Systembolagets egna version.

Jag har för mig att före EU-inträdet så var Systembolaget världens största inköpare av alkoholhaltiga drycker. Jag ponerar en inköpsresa från en eller ett par inköpare från Systembolaget runt 1980. Låt säga till södra Italien. Vingårdarna vet att få Systembolaget som kund är som att vinna på lotto. De inköparna måste ha behandlats som kungar och det skulle förvåna mig ytterst om det inte parades med lite fina presenter inklusive välfyllda kuvert. Finns det något skrivet någonstans om hur det gick till på den tiden?

MVH

Hans

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 11 feb 2025 09:54

Systembolaget är en institution som vi svenskar gillar:
Sedan 2001 har SOMinstitutet ställt frågor om hur svenska folket ser på Systembolaget och dess monopol, och resultatet kan sammanfattas i att stödet för
monopolet och förtroendet för monopolisten är mycket starkt – och ökande
https://www.gu.se/sites/default/files/2 ... cering.pdf

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 11 feb 2025 10:40

Intressant, tack. Men lite efter tiden vi diskuterar. Kanske meriterar en tråd i Världen efter kalla kriget.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 11 feb 2025 12:20

Hans skrev:
11 feb 2025 09:48
...Vingårdarna vet att få Systembolaget som kund är som att vinna på lotto. De inköparna måste ha behandlats som kungar och det skulle förvåna mig ytterst om det inte parades med lite fina presenter inklusive välfyllda kuvert. Finns det något skrivet någonstans om hur det gick till på den tiden?

MVH

Hans
Den stora grejen var nog just det att man fick sålt hela produktionen på ett bräde. Och jag tror också det förekom mutor.

Man kan undra över vilket svinn de hade. Bland annat järnvägsarbetare kunde tappa vagnar på vin. Härtappat är fortfarande rätt så stort förresten, så det finns vinfabriker i Sverige som gör enkla bulkviner.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 feb 2025 19:52

Systembolaget lär få konkurrens när bryggerier och möjligen också gårdsbutiker få sälja alkoholhaltiga drycker.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 11 feb 2025 20:02

Men det är ganska små mängder, och kan ses mer som företagsstöd. Bulkköparna går ändå inte till ett mikrobryggeri för att handla.

Men visst är det en öppning.

Handlarnas mål är förstås att bästsäljarna skall finnas på ICA, Hemköp eller Lidl.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 feb 2025 21:17

Utifrån det som jag skrev i föregående inlägget så brukar bryggerierna ha ölprovningar och egen bar kan man påstå. Uppsalabryggrriet på Märstagatan i stan brukar har sammankomst under ett par tillfällen med tusentals besökare. Lite synd att man har varit där faktiskt.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 11 feb 2025 21:30

Vi pratar tiden fram till 1991, något år fram och tillbaka tar jag men vill inte ha en diskussion om idag. Vill ni ha det så starta en ny tråd vänligen. OK?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 12 feb 2025 10:03

Åt på Clock med mamma en gång. Pommesen var inte så bra. Vi kan ha haft otur.

Berättelsen om Absolut är intressant. Explorer var en tidigare framgång i USA, när de tänkte på rymdsonder.

Man minns reklamen från systemet - "spolar kröken". Tror knappt jag förstod den, för ingen i familjen drack.

1977 kom McD till Göteborg. De hade en reklam om vad en Le Big Mac innehöll. Kunde man rabbla ramsan fick man en. På den tiden var McD en typisk city-kedja. Den första restaurangen låg/ligger i stadens centrala köpcentrum, vars uppförande Donkeyman nog inte tyckte om.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 feb 2025 10:48

Clock kommer jag ihåg från slutet av sjuttitalet. Conflict Simulation Sweden (CSS) hade sina årsmöten i Sundbyberg hundratalet meter ifrån en Clock. Den unga tonåringen Hans åt med förtjusning. Hade ingen aning om ägarförhållanden. Hamburgare i vilken form som helst var nytt och spännande. Idag äter jag bara på kedjor i nödfall. Fast även McD har förbättrat sig i alla fall här utrikes och gör burgaren efter beställning. Har inte legat och väntat på dig i 5-10 minuter innan.

MVH

Hans