Bion fanns redan samtidigt som Clock, men det var något slags trång ingång från gränden. Jag tror att den hette Sandrews då och inte Royal.
Det verkar förresten som att tre av tre McDonald's-restauranger i Uppsala numera ligger utanför stadskärnan. Det är en tillbakagång. För 10-20 år sedan måste det ha funnits 6-7 McDonald's i Uppsala, varav två i centrala Uppsala.
Dokumentären om Clock var intressant, men jag tycker att de överdriver det statliga med Clock:
1. Moderbolaget SARA var ett staligt
bolag, alltså ungefär som Vattenfall är än idag. Det var liksom ingen myndighet som stekte hamburgare!
2. SARA ägde bara Clock fram till 1987. Sedan blev Clock under några år del av staliga bolaget Procordia. 1991 blev Clock privatägt.
3. "Ingen" pratade om Clock som statligt medan Clock var aktivt. Det känns mer som en rolig grej som lyfts fram på 2000-talet.
Det nämndes också i dokumentären att Clock var världens enda "statliga" hamburgerkedja. Vad har förstår stämmer inte detta. Det fanns tydligen också åtminstone en statlig hamburgerkedja i DDR.
Jag undrar lite hur Clock egentligen försvann. McDonald's fanns ju knappt i Sverige förrän på 1990-talet. Sveriges fjärde största stad Uppsala hade inte McDonald's förrän ca 1990! Detsamma gäller Max som främst fanns i Norrland före 1990. Clock fanns väl däremot i var och varannan svensk stad på 1980-talet. Jag gissar att marknaden blev överetablerad på 1990-talet.
1990-talskrisen måste också ha varit en faktor i Clocks tillbakagång.
Jag tänker dessutom på rikskupongerna:
Fram till 1991 betraktades kupongerna inte som löneförmån vilket gjorde det mycket lönsamt för den anställde att byta ut en del av sin lön mot rikskuponger. Förändringen 1991 innebar att antalet användare minskade med två tredjedelar över en natt.
Se:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rikskuponger
Min känsla är att många (inre minst barnfamiljer) åt på Clock och andra ställen för att använda upp överblivna rikskuponger. Det försvann nästan över en natt 1991.
Vad jag minns var kvaliteten på Clocks hamburgare bra. Clock var som jag minns det som ett mellanting mellan Max och McDonald's.