a81 skrev: ↑29 maj 2024 21:43
erep skrev: ↑29 maj 2024 21:03
Amund skrev: ↑26 maj 2024 20:25
Sovjetunionens seger i kriget samt den förfärliga ekonomiska krisen i början av 1930-talet var fortfarande i människors medvetande. Sovjetunionen framstod trots allt som framgångsrikt för de okunniga massorna.
Det är nog en överdrift.
Vissa västmedborgare hade fel uppfattning om livet i sovjet, men de flesta trodde inte på propagandan. Annars hade ju kommunisterna tagit makten.
1930-talskrisen var säkert tuff för vissa, men min bild är att många faktiskt hade det rätt bra på 1930-talet. Jag tänker att de flesta som har pratat med äldre släktingar inte har fått samma nattsvarta bild av Sverige för 90-100 år sedan som ofta återges i media. Det är snarare det riktigt fattiga 1800-talet som människor hade dåliga minnen av.
Detta kan ju även bero på en del annat. Tex så var födelsetalen under 30-talet låga, lägsta under 1900-talet inträffade då tex.
Så man kan ju tänka sig att de som inte hade det bra under 30-talet, fick inga barn. Och då minskar ju även yngre släktingar som pratat med dom. De låga födelsetalen indikerar i sig själv även att det inte var så bra.
Sen blev ju mycket bättre under 30-talet. 20-talet var fyllt av arbetsmarknadskonflikter tex, Sverige hade flest i Europa typ. Regeringen Sandler avgick pga en tex.
Sen så är det fascinerande hur lite som vissa stora händelser syns i populärkulturen. Jag vet en skönlitterär bok som tar upp spanska sjukan tex, Hård höst, Nils Parling. Och då har jag läst tusentals skönlitterära böcker. 30-tals krisen tas upp mer, men oftast i form av konflikter på arbetsmarknaden. Och fenomenet luffare, som var som störst under 30-talet pga krisen. Det behandlas sällan utifrån den bakgrunden. Paradis-Oskar är ju inte på luffen för att han är tvingad till det, däremot så är han barnlös, även om det snarare är efter storstrejken 1909.