Operation End Sweep

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Operation End Sweep

Inlägg av tyskaorden » 27 februari 2024, 19:47

Efter fredsfördraget i Paris 1973, fick den amerikanska flottan i uppdrag att röja minor i vattnen utanför Nordvietnam. Detta uppdrag föll på den 7. flottans minröjningsstyrka (Task Force 78) under konteramiral Brian McCauly. Förutom minsvepare bestod styrkan av Helikopter Minröjningsskvadron 12 (utrustad med CH-53 Sea Stallion) och marinkårens HMM-165 och HMH-463. Arbetet påbörjades 27 februari och avslutades i juli då vägarna till Haiphong och andra hamnar förklarades minfria.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Operation End Sweep

Inlägg av sonderling » 28 februari 2024, 06:52

Intressant!

Men en sak som jag funderat på. Vad händer när man svept bort minor? jag har fått för mig att det är nog mojäng som släpas efter en båt som kapar ankar kättingarna. Men flyter de inte iväg då? Och skapar oreda?
Eller samlar man in dem? Eller spränger man dem?
Vad innebär minsvepning i praktiken?

Sonderling

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Operation End Sweep

Inlägg av Femtiotrean » 28 februari 2024, 08:43


Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Operation End Sweep

Inlägg av tyskaorden » 28 februari 2024, 18:16

Från Wikipedia:

Äldre flytminor röjs med hjälp av så kallade minsvep. Det går till så att ett minröjningsfartyg släpar vajrar efter sig. Vajrarna är vanligen formade som ett Y som hålls ut på sidorna om fartyget med paravaner. Tekniken går ut på att vajern ska skära av flytminans ankarkätting eller ankarvajer. För att få vajern att skära är den ena av kardelerna spunnen åt motsatt håll än övriga. När ankarkättingen skurits av flyter minan upp, som sedan förstörs genom att sprängas. Moderna minröjningsfartyg har en sonar som tittar framåt, för att förhindra att minröjningsfartyget av misstag går på en mina.
En tysk Junkers Ju 52 utrustad med en magnetisk minsvep.
Minröjaren HMS Sturkö på besök i Ystad 5 april 2019.

För moderna bottenliggande minor använder man sig av minsvep som försöker simulera olika fartygstyper, exempelvis genom att avge magnetism eller buller. Vid magnetiska och akustiska minsvep dras en elektromagnet respektive en kraftig högtalare efter minsveparen. Detta leder till att magnetminor och akustiska minor bringas till detonation

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Operation End Sweep

Inlägg av Hans » 28 februari 2024, 19:28

Intressant, tack. Helt okända marker eller snarade vatten för mig.

Jag vill minnas att ganska många i Östra Rikshalvan stupade i sjö-minröjning efter kriget.

När britter böjande minera floder gick det åt några Ju 52'or som försökte minröja.

MVH

Hans

Skriv svar