Det släpptes mer bomber i Vietnam än under....

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7164
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Det släpptes mer bomber i Vietnam än under....

Inlägg av sonderling » 24 oktober 2023, 15:36

.....hela andra världskriget.
Ni känner kanske igen påståendet? Jag har funderat på detta. Ja inte så att jag egentligen misstror det, för om man betänker att en liten A-4 skyhawk kan bära ungefär lika mycket bomblast som en B-17 flygande fästning så kanske det inte är omöjligt.
Jag undrar bara lite, var kom det ifrån först. Alltså vem sa det först?
Och när kom det? För ibland gäller det hela Vietnam-kriget (som börjar och slutar när? 63-72 eller 65-75, eller 45-79?) Men jag har nog även hört att det ska gälla de sista krigsåren på 70-talet? (Typ julbombningarna 1972.)

Saxat från svenska wikipedia:
Vid krigets slut hade över 7 miljoner ton bomber fällts över Indokina – mer än dubbelt så mycket som under hela andra världskriget inräknat både Europa och Asien.
Sonderling

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Det släpptes mer bomber i Vietnam än under....

Inlägg av Urban » 24 oktober 2023, 16:50

Sett siffran 3,4 miljoner ton enbart för bombning av Axis-makterna. Hur mycket ex. Axis bombat de allierade har jag inte hittat

Siffran 7,5 miljoner ton är mellan 1965-75 enligt https://storymaps.arcgis.com/stories/2e ... bba4735cdb

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1318
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Det släpptes mer bomber i Vietnam än under....

Inlägg av adlercreutz » 24 oktober 2023, 17:14

Jag har hört samma om… Laos.

https://www.history.com/news/laos-most- ... ietnam-war
American bombers dropping over two million tons of cluster bombs over Laos—more than all the bombs dropped during WWII combined
De allierade släppte knappt två miljoner ton över Tyskland under andra världskriget, och den storleksordningen gör att andra bombkampanjer bleknar. Japan bombades, men där var det ”bara” 160 000 ton. Samma med axelmakternas bombningar, rätt små mängder i sammanhanget. Tyskarna på östfronten möjligen undantaget. Så det där kan nog stämma, eller i alla fall vara väldigt nära. Finns nog en del osäkerhet i siffrorna också.

Operation Linebacker II (”julbombningarna”) kommer knappast i närheten av de siffrorna (för kort tidsrymd), men i övrigt tror jag det är ganska egalt om man räknar från 1945, 1963 eller 1965.

Vem som först gjorde jämförelsen vet jag inte.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Det släpptes mer bomber i Vietnam än under....

Inlägg av Hans » 24 oktober 2023, 19:10

Inga två miljoner ton 'cluster bombs' - källan som anges, tar i sin tur Obamas tal som källa och där säger han: 'Over nine years -- from 1964 to 1973 -- the United States dropped more than two million tons of bombs here in Laos -- more than we dropped on Germany and Japan combined during all of World War II.'

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Det släpptes mer bomber i Vietnam än under....

Inlägg av Urban » 24 oktober 2023, 21:51

Besök gärna länken jag skrev, https://storymaps.arcgis.com/stories/2e ... bba4735cdb

Den ger både fakta om bombning, Vietnam samt Laos, vilka flygplanstyper som bombade per antal ton samt mycket detaljerade grafiska kartor över vart man bombade!

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1318
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Det släpptes mer bomber i Vietnam än under....

Inlägg av adlercreutz » 24 oktober 2023, 22:52

Hans skrev:
24 oktober 2023, 19:10
Inga två miljoner ton 'cluster bombs' - källan som anges, tar i sin tur Obamas tal som källa och där säger han: 'Over nine years -- from 1964 to 1973 -- the United States dropped more than two million tons of bombs here in Laos -- more than we dropped on Germany and Japan combined during all of World War II.'

MVH

Hans
Bra noterat, det är nog den populärhistoriska artikeln som skarvat en del. 2 miljoner ton inkluderar alla bombtyper.

Det verkar ha släppts (minst) 260 miljoner substridsdelar från klusterbomber över Laos 1964-1973, främst av typen BLU-26 som väger ca 85 g. Det blir snarare 22 000 ton, kanske något mer då det användes andra typer också.

https://reliefweb.int/attachments/c779 ... s_2007.pdf
https://www.tandfonline.com/doi/full/1 ... 902809401#

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Det släpptes mer bomber i Vietnam än under....

Inlägg av Hans » 24 oktober 2023, 23:05

adlercreutz skrev:
24 oktober 2023, 22:52
Det verkar ha släppts (minst) 260 miljoner substridsdelar från klusterbomber över Laos 1964-1973, främst av typen BLU-26 som väger ca 85 g.
Varför känner jag mig som värsta Messerwissern?

Sprängladdningen väger 85 g. Hela klunsen väger betydligt mer. Exakt orkar jag inte leta reda på ikväll.

https://cat-uxo.com/explosive-hazards/s ... ubmunition

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1318
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Det släpptes mer bomber i Vietnam än under....

Inlägg av adlercreutz » 24 oktober 2023, 23:17

Hans skrev:
24 oktober 2023, 23:05
adlercreutz skrev:
24 oktober 2023, 22:52
Det verkar ha släppts (minst) 260 miljoner substridsdelar från klusterbomber över Laos 1964-1973, främst av typen BLU-26 som väger ca 85 g.
Varför känner jag mig som värsta Messerwissern?

Sprängladdningen väger 85 g. Hela klunsen väger betydligt mer. Exakt orkar jag inte leta reda på ikväll.

https://cat-uxo.com/explosive-hazards/s ... ubmunition

MVH

Hans
Onödigt att vara tyst när man vet mer, så tack för messershmittandet :)

Hur som haver tror jag du har rätt i att de två miljonerna ton som nämns inte är klusterbomber. Det skulle kräva klot som väger nästan 8 kg (på som nämnts 85 g sprängmedel).

Edit: 435 gram kanske? http://www.designation-systems.net/usm ... tml#_BLU26

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7164
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Det släpptes mer bomber i Vietnam än under....

Inlägg av sonderling » 25 oktober 2023, 06:48

Urban skrev:
24 oktober 2023, 21:51
Besök gärna länken jag skrev, https://storymaps.arcgis.com/stories/2e ... bba4735cdb

Den ger både fakta om bombning, Vietnam samt Laos, vilka flygplanstyper som bombade per antal ton samt mycket detaljerade grafiska kartor över vart man bombade!
Den ska jag fördjupa mig i. Tackar så mycket. :milsmile:

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Det släpptes mer bomber i Vietnam än under....

Inlägg av Hans » 25 oktober 2023, 10:18

Messerwissern tackar för vikten.

Grunkan är då ganska lik en mindre, defensiv, handgranat m.a.o..

Så, då har vi löst sidospåret ganska bra, eller hur?

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1318
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Det släpptes mer bomber i Vietnam än under....

Inlägg av adlercreutz » 25 oktober 2023, 10:54

Hans skrev:
25 oktober 2023, 10:18
Messerwissern tackar för vikten.

Grunkan är då ganska lik en mindre, defensiv, handgranat m.a.o..

Så, då har vi löst sidospåret ganska bra, eller hur?

MVH

Hans
Det tycker jag! Åter till ämnet även om jag nog inte kan tillföra mer just nu. Ska titta på den där kartan vid tillfälle, den såg intressant ut. Alltid bra att lära sig om grunkor också även om jag lär ha glömt siffrorna imorgon :oops:

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5051
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Det släpptes mer bomber i Vietnam än under....

Inlägg av Battler » 25 oktober 2023, 14:00

Bild

En B-52 kan bära en bomblast som 12-20 st, B-17 s (beroende på uppdrag). Till och med en F-105 kunde ut bära samma last som en B-17, så inte förvånande att mer tonnage släpptes i Vietnam. Plus att Vietnamkriget pågick under 10 år, andra världskriget 3 1/2 år (USA's deltagande).
__________________________________
MVH

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Det släpptes mer bomber i Vietnam än under....

Inlägg av Amund » 26 oktober 2023, 19:10

Vill bara inflika att de flesta bomber som fälldes under Vietnamkriget fälldes över Syd-Vietnam, dvs. över eget territorium men över infiltrerande kommunistiska trupper. USA hade dessutom ofta bombstopp och man vågade inte bomba norr om Hanoi där det fanns alltför mycket kinesiska intressen att stöta sig med.

Bombning av fientlig trupp kan under VK2 knappast ha varit särskilt vanligt - därför kan statistiken lätt ge associationen att oskyldiga vietnamesiska civila offer också är proportionerliga jämfört med befolkningsrika städer som Berlin och Hamburg.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1318
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Det släpptes mer bomber i Vietnam än under....

Inlägg av adlercreutz » 27 oktober 2023, 07:30

Amund skrev:
26 oktober 2023, 19:10
Vill bara inflika att de flesta bomber som fälldes under Vietnamkriget fälldes över Syd-Vietnam, dvs. över eget territorium men över infiltrerande kommunistiska trupper. USA hade dessutom ofta bombstopp och man vågade inte bomba norr om Hanoi där det fanns alltför mycket kinesiska intressen att stöta sig med.

Bombning av fientlig trupp kan under VK2 knappast ha varit särskilt vanligt - därför kan statistiken lätt ge associationen att oskyldiga vietnamesiska civila offer också är proportionerliga jämfört med befolkningsrika städer som Berlin och Hamburg.
Här vill jag opponera mig och påstå att det tvärtom var vanligt - ibland till och med rena bombmattor som här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Cobra

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7164
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Det släpptes mer bomber i Vietnam än under....

Inlägg av sonderling » 27 oktober 2023, 08:39

Ja du hann före jag skulle just ta upp "Operation Cobra" men det var väl inte så vanligt med den typen* av bombning under VK2? Det gick dessutom lite snett om jag inte minns fel och man bombade egen trupp. Monte Cassino kanske är ett annat exempel?

Sedan har vi detta med att bomba fabriker i Vietnam och jag tror det var i boken "a bright shinning lie" där John Paul Vann försökte förklara för sina överordnade skolade i VK2 att bomba en fabrik i Vietnam inte är en fabrik i Essen, utan en snubbe i en bambuhydda som polerar granater. Hela byn stryker med. Det blir overkill och de civila förlusterna blir enorma. jag tror inte han nådde fram.

Sonderling


* Har den nån term?

Skriv svar