Folkomröstningen i Ukraina 1991

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
rmpj74
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 8 augusti 2023, 22:07
Ort: varierande...

Folkomröstningen i Ukraina 1991

Inlägg av rmpj74 » 30 augusti 2023, 02:17

Ukraina blev självständigt efter en folkomröstning i december 1991 där hela 92,3% röstade för självständigheten. Detta med ett valdeltagande på nästan 85%. Den enda provins där självständighetsivrarna inte tog hem en helt överlägsen seger var Krim, där de fick 54%. Även i Donetsk och Luhansk med deras många etniska ryssar fick de en bit över 80%. I flera västliga provinser tog de hem över 95% av rösterna, i ett par rent av över 98%.

Alltid när jag läser om det moderna Ukrainas historia måste jag erkänna att dessa siffror sticker lite i ögonen på mig. Kan verkligen så många ha röstat för självständighet? I sådana fall: Varför? Jag menar, ungefär 20% av landets befolkning var vid den tiden etniska ryssar och dessa borde ju rimligen inte ha haft något större intresse av ukrainsk självständighet. Inte heller kan precis alla etniska ukrainare ha varit självständighetsivrare. Väldigt många människor tenderar trots allt att vilja hålla fast vid det de har (i detta fall Sovjetunionen/Ryssland), vilket de ju delvis också gjorde genom att rösta fram den gamle kommunistledaren Kravchuk som det självständiga Ukrainas förste president. Och inte kan väl mycket ha tytt på att Ukraina skulle ha så otroligt mycket bättre utsikter att utvecklas på egen hand än som en del av Ryssland? (Något långvarigt uppmuntrande av nationalistiska känslor hade ukrainarna givetvis inte bakom sig.)

Framförallt: Bara något halvår tidigare hade en majoritet av ukrainarna röstat för ett bevarande av Sovjetunionen, om än i reformerad form! Och även om mycket hänt däremellan, Sovjetunionen i praktiken gått i graven, så var det ju ändå något av en helomvändning.

Det förvånar mig ärligt talat att jag inte hört vare sig Kreml eller västerländska Putin-kramare argumentera för att folkomröstningen om Ukrainas självständighet skulle ha varit riggad.

https://en.wikipedia.org/wiki/1991_Ukra ... referendum

Tankar kring detta?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1598
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Folkomröstningen i Ukraina 1991

Inlägg av Örjan » 30 augusti 2023, 11:08

1905 röstade 99,95 % av norrmännen ja till unionsupplösningen. Endast 184 norrmän röstade för att behålla unionen trots ett valdeltagande på 85 %. Jag har svårt att tro att det var så få norrmän som innerst inne ville bevara unionen. Det som spelade in här var nog pratet om att unionskrisen skulle kunna resultera i ett krig. Eftersom utgången av folkomröstningen var given på förhand blev det viktigare att skicka ett mycket tydligt resultat så att svenskarna inte skulle få några idéer.

Jag tror att det var något liknande som fick 55 % av etniska ryssar i Ukraina att rösta för Ukrainas självständighet i december 1990. Bara en månad innan folkomröstningen hade inbördeskrig brutit ut i Moldavien när den ryskstödda utbrytarrepubliken Transnistrien utropades. Dessutom hade Armenien och Azerbajdzjan krigat om Nagorno-Karabach sedan 1988.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Folkomröstningen i Ukraina 1991

Inlägg av unmo300 » 30 augusti 2023, 19:11

Självständighetsivret på Krim hade ökat något 1994. https://en.wikipedia.org/wiki/1994_Crimean_referendum

Davian
Medlem
Inlägg: 3619
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Folkomröstningen i Ukraina 1991

Inlägg av Davian » 30 augusti 2023, 20:55

självständighetsomröstningarna var egentligen mer formalia för att bekräfta praxis. Hade inte sovjetunionen kollapsat så hårt och snabbt hade npg inte folkomröstningen sett ut så.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Folkomröstningen i Ukraina 1991

Inlägg av a81 » 3 september 2023, 00:52

Dessutom fanns OSS (eller finns väl fortfarande) och frågan är om ukrainarna i december 1991 mera såg självständigheten som en självständighet från ett döende Sovjetunionen och uppgång i en ny, "mjukare" union = OSS. Ukrainarna (särskilt de ryskspråkiga) tänkte kanske att Ukraina fortsatt skulle tillhöra ett "ryskt samvälde", ungefär som Kanada eller Australien har bibehållna band till Storbritannien, trots att de varit självständiga länder sedan 1867 respektive 1901 (om jag minns rätt årtal).

rmpj74
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 8 augusti 2023, 22:07
Ort: varierande...

Re: Folkomröstningen i Ukraina 1991

Inlägg av rmpj74 » 6 september 2023, 00:55

a81 skrev:
3 september 2023, 00:52
Dessutom fanns OSS (eller finns väl fortfarande) och frågan är om ukrainarna i december 1991 mera såg självständigheten som en självständighet från ett döende Sovjetunionen och uppgång i en ny, "mjukare" union = OSS. Ukrainarna (särskilt de ryskspråkiga) tänkte kanske att Ukraina fortsatt skulle tillhöra ett "ryskt samvälde", ungefär som Kanada eller Australien har bibehållna band till Storbritannien, trots att de varit självständiga länder sedan 1867 respektive 1901 (om jag minns rätt årtal).
Där kan du förstås ha en poäng. (Men jag tycker fortfarande siffran för självständighet är suspekt hög.)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Folkomröstningen i Ukraina 1991

Inlägg av a81 » 6 september 2023, 22:13

Jo, håller med. Kombinationen 92 procent för självständighet och 85 procent valdeltagande känns inte helt trovärdig. Frågan är dock om de 85 procent var 85 procent av den vuxna befolkningen i Ukraina eller om det var 85 procent av registrerade ukrainska väljare (på något sätt).

Att inte detta diskuteras mer är än mer konstigt:

1905 röstade 99,95 % av norrmännen ja till unionsupplösningen. Endast 184 norrmän röstade för att behålla unionen trots ett valdeltagande på 85 %.

Visst ville säkert de flesta norrmän ha ett självständigt Norge, men inte 99,95 procent. Jag gissar att kanske 70-80 procent av norrmännen ville bryta unionen. Det måste ju ha funnits någorlunda många norrmän som faktiskt ville ha kvar unionen i någon form, exempelvis något slags personalunion med samma kung som Sverige, men i övrig helt självständigt (jfr att Charles III är kung över Kanada, Australien, etc.)

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Folkomröstningen i Ukraina 1991

Inlägg av von Adler » 6 februari 2024, 08:54

a81 skrev:
6 september 2023, 22:13
Jo, håller med. Kombinationen 92 procent för självständighet och 85 procent valdeltagande känns inte helt trovärdig. Frågan är dock om de 85 procent var 85 procent av den vuxna befolkningen i Ukraina eller om det var 85 procent av registrerade ukrainska väljare (på något sätt).

Att inte detta diskuteras mer är än mer konstigt:

1905 röstade 99,95 % av norrmännen ja till unionsupplösningen. Endast 184 norrmän röstade för att behålla unionen trots ett valdeltagande på 85 %.

Visst ville säkert de flesta norrmän ha ett självständigt Norge, men inte 99,95 procent. Jag gissar att kanske 70-80 procent av norrmännen ville bryta unionen. Det måste ju ha funnits någorlunda många norrmän som faktiskt ville ha kvar unionen i någon form, exempelvis något slags personalunion med samma kung som Sverige, men i övrig helt självständigt (jfr att Charles III är kung över Kanada, Australien, etc.)
Norge hade en befolkning på 2 309 000 1905, 368 208 röstade för unionsupplösningen, vilket ska ha varit 85% av de röstberättigade. Kvinnor hade inte rösträtt, men samlade in 250 000 namnunderskrifter för unionsupplösningen.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1170
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Folkomröstningen i Ukraina 1991

Inlägg av Gerrgul » 8 februari 2024, 18:41

En förklaring som framförts och förefaller rimlig är att ukrainarna ansåg sig kunna vinna ekonomiskt.
Detta då man hade en högre utvecklingsnivå på nästan alla plan. Utbildning, teknologi, industri jordbruk etc. Jämfört med övriga sovjetrepubliker.

Inte helt olikt fallet Slovenien som var först att bryta sig ur Jugoslavien. Slovenerna var missnöjda med att behöva släpa på mer "efterblivna" delrepubliker.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Folkomröstningen i Ukraina 1991

Inlägg av millgard » 9 februari 2024, 09:34

Gerrgul skrev:
8 februari 2024, 18:41
En förklaring som framförts och förefaller rimlig är att ukrainarna ansåg sig kunna vinna ekonomiskt.
Detta då man hade en högre utvecklingsnivå på nästan alla plan. Utbildning, teknologi, industri jordbruk etc. Jämfört med övriga sovjetrepubliker.

Inte helt olikt fallet Slovenien som var först att bryta sig ur Jugoslavien. Slovenerna var missnöjda med att behöva släpa på mer "efterblivna" delrepubliker.
Håller med helt. +1

Skriv svar