sonderling skrev: ↑18 jul 2022 11:01
Amund skrev:
Många aktivister har sedan hamnat i maktställning och de som var yngst av aktivisterna under Vietnamkriget bör nu vara pensionärer. På något sätt verkar de som var mycket aktiva i detta vara stolta över denna tid oavsett var de står idag
Jobbade på ett allmännyttigt bostadsbolag på 00-talet. 40-talist generationen var på väg ut i pension. De flesta var chefer och skröt om att de varit aktiva i FNL-rörelserna när det begav sig. (Detta var ju i starten av Irak-kriget del två, så det kom ju naturligt upp, mest var och varannan dag.)
Det värsta var att jag tyckte de var hycklare av värsta sort. Det fanns ju inget solidaritets tänk i deras handlingar nu för tiden och de var ju mest posörer. Irriterade mig nått enormt.
Tack för boktipset koroshiya, Max Hastings bok måste jag ta och läsa.
Sonderling
Samtidigt är det lätt att förstå deras känslor och tankar. De var en del av en rörelse som fick USAs ledning att inse hur missriktad, dålig och meningslös den amerikanska politiken var.
I det var de förstås inte ensamma och det är tydligt att USA inte hade stöd av särskilt många andra länder, inte ens UK var med på tåget, trots att USA lockade med diverse. För USA handlade det där inte om att de faktiskt behövde hjälp, utan mest om att de ville ha allierade så att de kunde säga, kolla, de här andra länderna tycker som vi.
Jag läste ju en artikel i GT om folk som fortfarande hade lägenheten tapetserad med Vietnam-nyheter, men det var för kanske mer än 20 år sedan. Säkerligen är det inte så längre.
Visst kan man tala om hycklare. En äldre bekant minns hur det var på SAM-skolan i Göteborg i början av 70-talet, där en ung student var kommunist och pratade om att dela med sig. De stock-konservativa sade förstås till honom, att det är lätt för dig att göra eftersom du har över 100 miljoner. Man får nog bara att även kommunister kan vara rika och se om sitt hus, före det att de hjälper nästan.