Dag Hammarskjöld och Albertina

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Dag Hammarskjöld och Albertina

Inläggav Lasse Odrup » 04 feb 2017 22:16

Ämnet är intressant, särskilt för mig som under de dagarna hängde vid radion och blev djupt upprörd över attentatet som tydligen enbart var till för att låta kriget i Kongo fortsatta. Åtminstone var det så som jag fick mig beskrivet av svensk radio och i tidningarna.

Hammarskjöld var en idol i Sverige, nästan någon sorts Wallenberg men i Afrika. Om han fått fortsätta så hade kriget slutat, utbrytarrepubliken Katanga lugnat ner sig och inlemmat sig i moderlandet, i alla fall enligt svensk press.
Nu var det kanske inte så enkelt och möjligen var Albertinas nedskjutning inte en våldshandling utan en "vanlig" flygolycka men vi människor vill gärna se orsakssammanhang där det inte finns några. Slumpen tilltalar oss inte, särskilt inte då det gäller stora och viktiga händelser.

Journalisten Claes JB Löfgren har skrivit en intressant bok om Kongokrisen, "Fredsknektarna" där Albertina behandlas på några sidor.
"Planet lyfte nio minuter i fyra eftermiddagen den 17 september . Färdplanen som chefspiloten, Per Erik Hallonquist lämnade in vid Leopoldville var av säkerhetsskäl felaktig.
DC 6 flög först rakt österut. Över Tanganyikasjön vände planet söderut och runt midnatt skymtade personalen i flygledartornet på Ndolas flygplats Albertina. Strax efteråt plöjde den vita DC 6:an en gata i acacieskogen, ena vingen tog i marken, planet tippade över och exploderade i ett hav av lågor."

Flera teorier kastades raskt fram. Pilotutmattning, nedskjutning av främmande flyg eller ett kapningsförsök, var några av dessa.
Fortsättning följer. :)

Geronimo
Medlem

Re: Dag Hammarskjöld och Albertina

Inläggav Geronimo » 04 feb 2017 23:21

Lasse Odrup skrev:Ämnet är intressant, särskilt för mig som under de dagarna hängde vid radion och blev djupt upprörd över attentatet som tydligen enbart var till för att låta kriget i Kongo fortsatta. Åtminstone var det så som jag fick mig beskrivet av svensk radio och i tidningarna.

Hammarskjöld var en idol i Sverige, nästan någon sorts Wallenberg men i Afrika. Om han fått fortsätta så hade kriget slutat, utbrytarrepubliken Katanga lugnat ner sig och inlemmat sig i moderlandet, i alla fall enligt svensk press.
Nu var det kanske inte så enkelt och möjligen var Albertinas nedskjutning inte en våldshandling utan en "vanlig" flygolycka men vi människor vill gärna se orsakssammanhang där det inte finns några. Slumpen tilltalar oss inte, särskilt inte då det gäller stora och viktiga händelser.

Självklart förekommer det flygolyckor och då även med betydelsefulla personer inblandade. Jag kan tänka mig att den typen av personer genomgående flyger avsevärt mer än den genomsnittliga resenären och därmed statistiskt torde vara överrepresenterade i den typen av olyckor.

Det är när du fördjupar dig i utredningar, efterforskningar och det som skrivits om händelsen som bilden blir en helt annan. Att Albertinan och därmed Hammarskjöld störtade på grund av ett attentat.

Journalisten Claes JB Löfgren har skrivit en intressant bok om Kongokrisen, "Fredsknektarna" där Albertina behandlas på några sidor.
"Planet lyfte nio minuter i fyra eftermiddagen den 17 september . Färdplanen som chefspiloten, Per Erik Hallonquist lämnade in vid Leopoldville var av säkerhetsskäl felaktig.

Ja, men det var fortfarande väl känt att destinationen var Ndola, där attacken iscensattes.

DC 6 flög först rakt österut. Över Tanganyikasjön vände planet söderut och runt midnatt skymtade personalen i flygledartornet på Ndolas flygplats Albertina. Strax efteråt plöjde den vita DC 6:an en gata i acacieskogen, ena vingen tog i marken, planet tippade över och exploderade i ett hav av lågor."

Var det allt som hände, menar du?

Flera teorier kastades raskt fram. Pilotutmattning, nedskjutning av främmande flyg eller ett kapningsförsök, var några av dessa.

Spännande :)

Innan Du fortsätter, Lasse Odrup, litar du på den utredning som raskt kastades fram av den Nordrhodesiska haverikommissionen?

Tänk nu noga efter.
Senast redigerad av 1 Geronimo, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 04 feb 2017 23:45

Geronimo skrev:

Innan Du fortsätter, Lasse Odrup, litar du på den utredning som raskt kastades fram av den Nordrhodesianska haverikommissionen?

Tänk nu noga efter.

Du, vem du nu är, behöver inte uppmana mig att tänka. Den saken klarar jag själv.
Visst finns det anledning att tvivla på den Rhodesiska haverikommissionens första rapport men jag är inte säker på att du är rätt person att diskutera med eftersom du redan tror du har facit.

För övrigt har jag lite svårt att diskutera med människor som inte vågar stå för sina åsikter utan istället gömmer sig under pseudonym.

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 04 feb 2017 23:47

Det ska kanske tilläggas att 60-talets politiska mordvåg var före min tid. Det är alltså inte i första hand deras eventuella idol-skap som är viktigt. Det är den politik de stod för och vad vi fick istället.

Och, det är fortfarande högaktuellt.

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 05 feb 2017 00:05

Lasse Odrup skrev:
Geronimo skrev:

Innan Du fortsätter, Lasse Odrup, litar du på den utredning som raskt kastades fram av den Nordrhodesianska haverikommissionen?

Tänk nu noga efter.

Du, vem du nu är, behöver inte uppmana mig att tänka. Den saken klarar jag själv.

Ja, det var just därför som jag föreslog att just Du skulle göra det. Ingen annan.

Visst finns det anledning att tvivla på den Rhodesiska haverikommissionens första rapport

Bra, där är vi överens. Varför?

men jag är inte säker på att du är rätt person att diskutera med eftersom du redan tror du har facit.

Jag har tidigare redogjort för att det är en sammanvägning av evidens, motiv och kopplingar till andra mord på statsmän vid tiden som gör att jag personligen nu är övertygad om vilka som låg bakom mordet även på Hammarskjöld.

Det är således ingen slutsats jag kommit fram till innan jag satt mig in i materialet, utan efter jag gjort det

Det här är jag beredd att argumentera för. Punkt för punkt.

För övrigt har jag lite svårt att diskutera med människor som inte vågar stå för sina åsikter utan istället gömmer sig under pseudonym.

Jag har fullt giltiga skäl till att förbli anonym. Att jag inte skulle "våga stå" för mina åsikter tillhör givetvis inte dem.

Du fortsätter med dina personangrepp utan ett uns av en ansats att i sak bemöta något av det jag lyfter fram och argumenterar för. Sida upp och sida ned. Tråd efter tråd.

Är det seriöst, menar du?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen

Inläggav MD650 » 05 feb 2017 00:58

Låst tills vidare för översyn.

Återgå till "Kalla Kriget (1946 till 1991)"