Tillverkning av tyska stridsvagnar post -45?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Tillverkning av tyska stridsvagnar post -45?

Inlägg av sonderling » 26 januari 2017, 08:07

Undrade själv för ett tag sedan varför inget land, helt enkelt tog över tillverkningen av tyska stridsvagnar efter -45 med tanke på att de var av bättre design. (Den enda invändningen är väl att de i viss mån var "over engineered".)

De enda fall jag läst mig till är att England färdig tillverkade Panther som stod på löpande bandet när de kom, i några ex för tester. Och att Tjeckerna fortsatt med Hetzer och sålde den till Schweiz som G-13 i över hundra exemplar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hetzer

Dessa fortsatte förövrigt med den tyska halvband vagnen Sd.Kfz 251 som OT-810.

Men mer en så verkar det inte varit.

Varför drev man inte bara fabriker vidare och använde dem. En Panther hade ju klarat sig bra i efterkrigsvärldens planerade slagfält, har jag tänkt. Men jag har antagit att det fanns politiska invändningar helt enkelt, eller?
(Som jämförelse fortsatte väl Tyskarna att tillverka T-34:or, åt sig själva i Charkov? Jag är dock osäker på omfattningen?)


Sonderling

Användarvisningsbild
sapient
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 december 2012, 13:00

Re: Tillverkning av tyska stridsvagnar post -45?

Inlägg av sapient » 26 januari 2017, 09:02

Det fanns flera skäl. Det allra största är att det inte fanns mycket behov av stridsvagnar. De allierade hade tusentals. Tyskland var ockuperat, att bygga upp dess försvar hade ingen en tanke på på lång tid.

Under något decennium efter andra världskriget, monterades en stor del av den tunga verkstadsindustrin i Tyskland ned (den som överlevt bombningarna) och flyttades till ffa Frankrike och Storbritannien, som en del av krigsskadeståndet.

De fabriker som fanns kvar, konverterades (oftast tillbaka till något de gjort innan kriget) för att tillverka sådant som var i större behov - jordbruksmaskineri, last- och personbilar etc.

Det hela vände så småningom, ju mer det kalla kriget etablerades. De allierande insåg att de behövde ett demokratiskt Tyskland, med en armé, som buffert och kovände i många avseenden från vad de drivit tidigare. (Frankrike ville tex ungefär som efter första världskriget "stycka upp" delar av västra Tyskland och behöll regionen Saarland som ett protektorat ända till 1955.)

Men vid den tiden behövdes också mer moderna stridsvagnar.

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Tillverkning av tyska stridsvagnar post -45?

Inlägg av Gott » 26 januari 2017, 10:13

sonderling skrev: Varför drev man inte bara fabriker vidare och använde dem. En Panther hade ju klarat sig bra i efterkrigsvärldens planerade slagfält, har jag tänkt. Men jag har antagit att det fanns politiska invändningar helt enkelt, eller?

Sonderling
Panthern användes ju i medelstor skala av franska armén (2 bataljoner?) flera år efter kriget. Tror dock att det var överskottsmaterial och inte nytillverkning som de använde.

Annars fanns det egentligen ingen större anledning att fortsätta tillverka Panthern. Lagom till krigsslutet hade de allierade efter mycket om och men fått fram sina motsvarigheter såsom Centurion, Pershing, osv, Ryssarna hade väl hunnit påbörja produktionen av T-44 och hade T-54 under utveckling.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tillverkning av tyska stridsvagnar post -45?

Inlägg av sonderling » 30 januari 2017, 07:39

Ja det där med de stora mängderna surplus är ju en faktor jag inte tänkte på. :?

Apropå Tysk surplus så stod det i senaste numret av militär historia om de vagnar som Syrien använde -67. Man verkade ha skrapat ihop dem här och där ifrån olika länder, som just Frankrike och dåvarande öst-statsländer. De borde ju varit musei föremål redan då. Sedan blev jag också förvånad över att många vrak ligger kvar där?

Sonderling

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Tillverkning av tyska stridsvagnar post -45?

Inlägg av Bjernevik » 30 januari 2017, 18:49

sonderling skrev:De borde ju varit musei föremål redan då.
Centurion är från -45...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tillverkning av tyska stridsvagnar post -45?

Inlägg av sonderling » 2 mars 2017, 20:44

Bjernevik skrev:
sonderling skrev:De borde ju varit musei föremål redan då.
Centurion är från -45...
Ja de första prototyperna möjligtvis men då är ju de tyska vagnar äldre endå (1936?).

Men men hittade detta om en märklig hybrid som Tjeckerna om inte fortsatte tillverka eller färdigställa efter kriget så underhöll några år till efter kriget. (Om det är sant för ibland undrar jag. :? )
http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/n ... spe-10-5cm

Sonderling

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Tillverkning av tyska stridsvagnar post -45?

Inlägg av Battler » 3 mars 2017, 11:59

sapient skrev:Under något decennium efter andra världskriget, monterades en stor del av den tunga verkstadsindustrin i Tyskland ned (den som överlevt bombningarna) och flyttades till ffa Frankrike och Storbritannien, som en del av krigsskadeståndet.
Att Sovjetunionen gjorde det är känt men, Frankrike och Storbritannien ? Har du någon länk som styrker.
__________________________________
MVH

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Tillverkning av tyska stridsvagnar post -45?

Inlägg av Bjernevik » 3 mars 2017, 20:22

sonderling skrev:
Bjernevik skrev:
sonderling skrev:De borde ju varit musei föremål redan då.
Centurion är från -45...
Ja de första prototyperna möjligtvis men då är ju de tyska vagnar äldre endå (1936?).
Centurion Mk I började tillverkas 1945, skulle knappast kalla det för prototyp. Min poäng var att en stridsvagn från vk2 inte behöver vara ett museiföremål 1967. De vagnar som jag sett på bild från Mellanöstern var inte direkt årsmodell 1936 utan Pz IV med lång 75a så nog hade den fungerat även 1967. Inte som första linjens vagn och definitivt inte i Fuldagapet, men som rörlig värnkanon? Vi använde sämre saker än så långt in på 90-talet.

Användarvisningsbild
sapient
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 december 2012, 13:00

Re: Tillverkning av tyska stridsvagnar post -45?

Inlägg av sapient » 7 mars 2017, 11:36

Battler skrev:
sapient skrev:Under något decennium efter andra världskriget, monterades en stor del av den tunga verkstadsindustrin i Tyskland ned (den som överlevt bombningarna) och flyttades till ffa Frankrike och Storbritannien, som en del av krigsskadeståndet.
Att Sovjetunionen gjorde det är känt men, Frankrike och Storbritannien ? Har du någon länk som styrker.
Då de flesta av källorna där jag först läst om detta, är "pappersböcker" som inte låter sig länkas så får jag hänvisa till bla engelskspråkiga Wikipedia för att kunna länka.

Artikeln "Morgenthau Plan" ( https://en.wikipedia.org/wiki/Morgenthau_Plan ) beskriver hur detta var tänkt att gå till:
3. The Ruhr Area. :
Here lies the heart of German industrial power, the cauldron of wars. This area should not only be stripped of all presently existing industries but so weakened and controlled that it can not in the foreseeable future become an industrial area. The following steps will accomplish this:

a. Within a short period, if possible not longer than 6 months after the cessation of hostilities, all industrial plants and equipment not destroyed by military action shall either be completely dismantled and removed from the area or completely destroyed. All equipment shall be removed from the mines and the mines shall be thoroughly wrecked.
It is anticipated that the stripping of this area would be accomplished in three stages:

i The military forces immediately upon entry into the area shall destroy all plants and equipment which cannot be removed.
ii Removal of plants and equipment by members of the United Nations as restitution and reparation (Paragraph 4).
iii All plants and equipment not removed within a stated period of time, say 6 months, will be completely destroyed or reduced to scrap and allocated to the United Nations.
Det var inte exakt så det blev (detta är ju ett första memorandum, vilket ses på formuleringar som "till exempel inom sex månader" osv.) men det "styrker motiv" så att säga.

Information finns också i artikeln: https://en.wikipedia.org/wiki/Allied_pl ... rld_War_II

Och i artikeln om Marshallhjälpen beskrivs en del av genomförandet, liksom varför det omvärderades.

Det borde räcka för att iaf styrka påståendet hoppas jag, även om informationen är ganska översiktlig och utan detaljer.

Victorxxx
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 oktober 2015, 20:18
Ort: Sirishamn

Re: Tillverkning av tyska stridsvagnar post -45?

Inlägg av Victorxxx » 4 juni 2017, 23:26

Morgenthauplanen var bara en pappersprodukt som aldrig beslutades.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tillverkning av tyska stridsvagnar post -45?

Inlägg av sonderling » 7 juni 2017, 06:55

Victorxxx skrev:Morgenthauplanen var bara en pappersprodukt som aldrig beslutades.
Ja det var väl det jag tänkte också.... :?

Sonderling

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Tillverkning av tyska stridsvagnar post -45?

Inlägg av Lejonmod » 17 augusti 2017, 19:42

Standardiseringen av ammunition gjorde väl att väst valde USA och öst valde Sovjet. Ingen, förutom två franska pansarbataljoner valde tysk standard

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3523
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Tillverkning av tyska stridsvagnar post -45?

Inlägg av von Adler » 18 augusti 2017, 11:33

Panthern var en bra stridsvagn, men den hade massor av mekaniska problem. Den var designad utifrån perspektivet att en stridsvagn sällan går mer än 150km innan den blir utslagen och ändå måste repareras. Fransmännens erfarenhet efter kriget var att en Panther behövde en större genomgång i verkstad var 150:e kilometer, medan Sherman och brittiska vagnar kunde gå betydligt längre. Dessutom var underhållet svårare - det gick inte att komma åt växellådan eller drivsystemet utan att montera av tornet

Växellådan och drivsystemet var överbelastade och motorn hade en tendens att självantända (något som delvis avhjälptes när den ströps till max 3 000 var per minut i senare modeller, men det var inte ett okänt problem) på grund av läckande bränslepumpar.

Eftersom Centurion var på väg ut i stora antal och var en bättre vagn i allt utom möjligvis fart fanns det inga direkta anledningar att producera Panthers.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Tillverkning av tyska stridsvagnar post -45?

Inlägg av tyskaorden » 21 augusti 2017, 22:09

Kan nämnas att israelernas Centurioner gjorde processen kort med syriernas Pz IV.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Tillverkning av tyska stridsvagnar post -45?

Inlägg av Lejonmod » 27 november 2017, 17:10

Hade inte någon fransk vagn tysk motor?

Skriv svar