vad hände egentligen i Guatemala?!

Användarvisningsbild
metmask
Medlem

vad hände egentligen i Guatemala?!

Inlägg av metmask » 20 feb 2003 16:56

Vad jag vet är att USA stöttade en diktatur (militärjunta?) samt hjälpte till när deras paramilitärer och militärer (som givetvis var extremhöger) utförde sanslöst stora massakrer på civilia indianer etc. Men som jag förstått, skedde detta under nästan en industrialiserad massmordsform, alltså väldigt utvecklat och synerligen grymt, och offren räknas i miljoner (?!), men vad hände egentligen? vilka stöttade man, och vad gjorde dem EGENTLIGEN? vilka metoder etc.. och hur många dog?
Hur ser det ut i Guatemala idag? har ngn åtalats för alla dessa brott mot mänskligheten som skedde från ca -54 till mitten av 80-talet?
och när kulminerade det hela, under Reagan?
För er som itne vet ngt så var detta ett steg i att skydda världen från den internationella kommunistiska konspirationen.

peace

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 21 feb 2003 16:27

År 1838 blev Rafael Carreras den förste ledaren för det som idag är känt som nationen Guatemala. Under de följande åren genomgick landet en process med privatisering av land och en minskning av kyrkans starka ställning.

Utländska företag började att intressera sig för rikedomarna i Guatemala och i början av 1900-talet var det amerikanska United Fruit Company en av landets största jordägare. Utvecklingen av råvaruindustrin med t.ex. kaffe och bananer gjorde jordägarna välmående och skillnaderna mellan fattiga och rika ökade. Den ökande mobiliseringen av fattiga arbetare ledde till slut till att reformivraren Juan José Arévalo blev vald till president 1944. Under de kommande åren följde en rad sociala reformer samt frigörelsen från det starka amerikanska inflytandet i landet. En omfattande jordreform presenterades 1952, men två år senare störtades Jacobo Árbenz, reformerna avstannade och militären tog makten.

Bland befolkningen ökade motståndet mot de nya makthavarna och från 1960 övergick motståndet i väpnat uppror. Under 60- och 70-talen präglades landet av inbördeskrig. Kriget intensifierades i början av 1980-talet med massakrer, ”den brända jordens taktik” och politiska mord. Över 1,5 miljoner människor tvingades på flykt i sitt eget land medan 150 000 flydde utomlands. Guatemala fick återigen ett civilt styre 1986, d.v.s. landet styrdes inte längre av militära krafter.

Källa: Rädda barnen

Tvåhundratusen oskyldiga civila, de allra flesta indigenas, hade bragts om livet i sammanlagt 626 massakrer. För 93 procent av dessa är staten genom sin armé ansvarig. Gerillan är skyldig i tre procent av fallen. Fyra procent är ouppklarade såtillvida att de ansvariga inte kunnat identifieras.

Med avseende på militärens terror, finns det nordamerikanska CIA:s aktiva inblandning klart dokumenterad. (Några dagar senare kom från Washington ett slags bekräftelse av detta: ”Vi har gjort oss skyldiga till många fel i vår tidigare Centralamerikapolitik”.)

Källa: Broderskapsrörelsen

Dessa källor är säkert till viss del partiska men i stora drag stämmer nog uppgifterna. Jag har läst att det skall finnas en "sanningskommission" i Guatemala som utreder vad som hände och jag hittade texter om den på engelska och spanska. Det var nog inga miljoner som dog men det är nog så illa med 200 000.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 21 feb 2003 16:49

http://www.guatemala.nu

En länk, jag har inte hunnit titta så mycket på det men det verkar hyfsat bra.