Svensk yttrandefrihet?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
LeffeK
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 januari 2016, 03:20
Ort: Norrtälje

Svensk yttrandefrihet?

Inlägg av LeffeK » 2 december 2016, 14:04

Någon mer än jag som har minnen av hur, under efterkrigstiden, innehav av tryckpress krävde registrering?
Vad jag säkert minns är att i SL:s ordningsregler, som fanns anslagna i varje T-banestation stod angående passagerares bagage att "beträffande tidningsbuntar och idrottsredskap kan särskilda bestämmelser komma att utfärdas" Låter som en reservation för återgång till krigsårens transportförbud och detta långt in i 70-talet.
Synpunkter, någon?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svensk yttrandefrihet?

Inlägg av Markus Holst » 2 december 2016, 15:32

Berätta om transportförbudet, det känner jag inte till

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Svensk yttrandefrihet?

Inlägg av Hexmaster » 2 december 2016, 15:37

Jag är mest nyfiken på registreringen av tryckpress. Var kan jag läsa mer?

LeffeK
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 januari 2016, 03:20
Ort: Norrtälje

Re: Svensk yttrandefrihet?

Inlägg av LeffeK » 2 december 2016, 15:51

Markus, att vissa tidningar misshagliga för Nazi-tyskland inte fick transporteras med allmänna färdmedel är ett historiskt faktum. Föreslår en Google-sökning.
Hexmaster, jag har förgäves försökt hitta mer info om detta. Vad jag minns från min ungdom är hur några unga killar tryckte och spred ett flygblad med Albert Einsteins åsikter om militären. De åtalades men friades för textens innehåll. Däremot dömdes de till böter för olaga innehav av tryckpress. Har klara minnen av hur tidningen Freden återgav detta. Bör ha varit tidigt 60-tal. Rimligtvis bör tidningen finnas tillgänglig hos Kungliga Biblioteket.

Skriv svar