U2:or över Sverige runt 1960?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
TobiaZ
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 juli 2013, 20:35

U2:or över Sverige runt 1960?

Inlägg av TobiaZ » 19 juni 2016, 21:29

Häromdagen låg jag hemma i TV-soffan och kurerade mig från en förkylning. Till sällskap hade jag filmen "Bridge of spies" med bland annat Tom Hanks. Huvudtråden i handlingen skildrar det utbyte av spioner som skedde på Glienickerbron 1962.Då fick USA tillbaka piloten och spionen Francis Powers, som hade kraschat sitt U2-plan i Sovjet. Jag vill minnas att USA verkställde fler signalspaningsuppdrag med dessa plan över Sovjet och för att komma till frågan: Var det inte så att ryska plan lyckades förfölja och beskjuta ett amerikanskt plan över svenskt territorium?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: U2:or över Sverige runt 1960?

Inlägg av sonderling » 20 juni 2016, 12:46

Åh, den filmen vill jag se.

Men till frågan så undrar jag om du inte tänker på en händelse eller påstående att Svenska Viggen ska ha lyckats låsa målradar på SR-71 Blackbird.
Swedish Air Force fighter pilots,[when?] using the predictable patterns of SR-71 routine flights over the Baltic Sea, managed to lock their radar on the SR-71 on numerous occasions. Despite heavy jamming from the SR-71, target illumination was maintained by feeding target location from ground-based radars to the fire-control computer in the JA 37 Viggen interceptor.[79] The most common site for the lock-on to occur was the thin stretch of international airspace between Öland and Gotland that the SR-71 used on the return flight.[80][81][82] The Swedish air defence reportedly observed via radar how a MiG-25 at 63,000 ft trailed 2.9 km behind the SR-71 at 72,000 ft
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird


U2 tror jag inget rysktplan lyckats komma in närheten av? Och iallafall inte över Sverige? Men jag blir gärna korrigerad på den punkten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_U-2
Hmm planet används tydligen fortfarande och en av en handfull typer som USAF har som är över 50 år. Där ser man. 8O

Sonderling

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: U2:or över Sverige runt 1960?

Inlägg av kblomster » 21 juni 2016, 02:15

Jag kan inte dra mig till minnes att jag läst om någon sådan incident. U-2 tror jag var en ganska sällsynt fågel i våra trakter, däremot har jag sett Stril- och kränkningsrapporter där RB-57F (Canberra, kunde gå på över 20000 meters höjd) och RB-66 (Destroyer) varit inblandade. Här är ett exempel med RB-57F 1966 som man från svensk sida gissat vara U-2, troligen pga höjden (gjordes ingen identifiering med egen jakt). Ligger en lite kul rapport med från FRA i dokumentbunten där det framgår att man kunde få nyttig information om vad NATO sysslade med i luften genom att lyssna på sovjetisk "lufor" - det kände jag inte till att man gjorde.

Jag har en liten hög såna incidentrapporter från några år i slutet av 60-talet, kanske ska starta en egen tråd om ni är intresserade...? Inte jättespännande läsning kanske men det har sina lustigheter, bland annat har man återkommande problem med bulgariskt trafikflyg på rutten Helsingfors-Sofia som envisas med att flyga över skyddsområdet på norra Gotland/Furusund.

festis
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: 20 juli 2014, 20:59

Re: U2:or över Sverige runt 1960?

Inlägg av festis » 29 juni 2016, 23:18

TobiaZ skrev:Häromdagen låg jag hemma i TV-soffan och kurerade mig från en förkylning. Till sällskap hade jag filmen "Bridge of spies" med bland annat Tom Hanks. Huvudtråden i handlingen skildrar det utbyte av spioner som skedde på Glienickerbron 1962.Då fick USA tillbaka piloten och spionen Francis Powers, som hade kraschat sitt U2-plan i Sovjet. Jag vill minnas att USA verkställde fler signalspaningsuppdrag med dessa plan över Sovjet och för att komma till frågan: Var det inte så att ryska plan lyckades förfölja och beskjuta ett amerikanskt plan över svenskt territorium?
Har aldrig läst att Soviet gjorde nått sånt.
Hade dom plan som kunde nå 80000+ på den tiden?

Skriv svar