Gissa krigspropagandan!

LasseMaja
Redaktör emeritus

Gissa krigspropagandan!

Inlägg av LasseMaja » 17 feb 2003 21:32

En ny "tävling", vilka av de "nyheter" som vi ser i media är egentligen propaganda? Gissa på! :P

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 17 feb 2003 22:46

Ja, man kan ju alltid undra varför vissa filmer får statligt stöd av försvardepartementet i förenta staterna. Det är främst filmen 'Black Hawk Down' som jag tänker på.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 18 feb 2003 00:35

Vilka andra filmer tänker du på och vet du hur det fungerar? Jag har då aldrig sett en eftertext där det stod "sponsrad av US Army eller dylikt.

/Rally

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 18 feb 2003 00:44

Collateral damage osv. I Black Hawk Down gick försvarsdepartementet in och bidrog med i princip all militär rekvisita, de bistod också i att undervisa skådespelarna hur man skulle röra sig och bete sig som militär.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 18 feb 2003 07:49

Allting är propaganda* vi bombarderas av den ständigt. Personligen undrar jag vilka som är de egentliga avsändarna bakom den massiva antiamerikanska-kampanjen som pågår just nu. Så enkelt som att det skulle vara av omsorg för Irakscivilbefolkning vägrar jag att tro på.

Sonderling

* Förövrigt: Var det inte en grupp som hette så på 80-talet?

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 18 feb 2003 08:31

Jag har själv 2 gissningar:

1. Irak, ny lag mot massförstörelsevapen (utan tvekan bryter Irak mot sina egna lagar om man vill)

2. USA/Storbrittannien, terrorhot mot flygplatser (dagarna innan den sedan länge planerade fredsmarchen, lite väl lägligt)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 18 feb 2003 11:56

Fanns även en gammal synthtidning som hette Propaganda...

/Forsberg

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 18 feb 2003 12:12

LasseMaja skrev: 2. USA/Storbrittannien, terrorhot mot flygplatser (dagarna innan den sedan länge planerade fredsmarchen, lite väl lägligt)
Att sedan hela storbrittaniens militär med en massa soldater och stridsvagnar vaktar flygplatserna kan bara klassas som show. Allt för att stödja ett krig mot "terrorismen" (människor).

JAB
Medlem

Inlägg av JAB » 19 feb 2003 13:08

Vad gäller Black Hawk Down skulle jag nog inte kalla den propaganda. Att USA:s armé stödde den filmen mer än vanligt är väl helt naturligt. Här har vi ju en film vars starka sida just är stridsscenerna, och då är realism i en helt annan position än i Hollywood-mega-produktioner som Pearl Harbor. Att man då går till källan för att be om experthjälp är väl helt naturligt.

Och vad jag vet blandade sig armén inte i själva filmmakeriet. Men du får gärna berätta mera om du har annan information.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 19 feb 2003 13:26

Jag såg en 'behind the scenes'- dokumentär för ett tag sen. Jag minns inte alltför många detaljer utöver det jag har berättat. Intressant var att skådespelare fick säga några väl valda ord om de 'tappra, patriotiska soldater som slogs mot alla odds'. I princip så kunde Black Hawk Down lika gärna ha varit en rekryteringsfilm för armén eller specialtrupperna. De passade också på att visa hur lata pakistanierna var osv.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 19 feb 2003 14:53

D. Löwenhamn skrev:Jag såg en 'behind the scenes'- dokumentär för ett tag sen. Jag minns inte alltför många detaljer utöver det jag har berättat. Intressant var att skådespelare fick säga några väl valda ord om de 'tappra, patriotiska soldater som slogs mot alla odds'. I princip så kunde Black Hawk Down lika gärna ha varit en rekryteringsfilm för armén eller specialtrupperna. De passade också på att visa hur lata pakistanierna var osv.

mvh/ Daniel
pakistanierna :?

JAB
Medlem

Inlägg av JAB » 19 feb 2003 15:19

tobbe skrev:
D. Löwenhamn skrev:Jag såg en 'behind the scenes'- dokumentär för ett tag sen. Jag minns inte alltför många detaljer utöver det jag har berättat. Intressant var att skådespelare fick säga några väl valda ord om de 'tappra, patriotiska soldater som slogs mot alla odds'. I princip så kunde Black Hawk Down lika gärna ha varit en rekryteringsfilm för armén eller specialtrupperna. De passade också på att visa hur lata pakistanierna var osv.

mvh/ Daniel
pakistanierna :?
Han syftar förstås på de pakistanska FN-trupperna.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 19 feb 2003 15:23

Ah just det. De som är med på slutet.

JAB
Medlem

Inlägg av JAB » 19 feb 2003 15:27

mvh/ Daniel
Nu måste vi ju komma ihåg att vi här har en film som beskriver personer som ännu lever och är aktiva. Jag har mycket svårt att tro att någon skådespelare skulle börja beskriva sin roll som "nå den här personen som jag spelar är en skjutglad galning som älskar att meja ner svarta!". Speciellt som all fakta, dvs. intervjuer med de personer som var med, talar för motsatsen. Och patriotism hade nog en biroll i filmen.

Att man inte visade hur amerikanska soldater senare släpades efter bilar var synd, eftersom det är vad folk minns av incidenten. Orsaken till detta får dock sökas i 9/11 mer än av propagandaskäl. Face the facts, BHD är en av de mest realistiska stridsfilmer som gjorts i Hollywood.
Senast redigerad av 1 JAB, redigerad totalt 19 gånger.

JAB
Medlem

Inlägg av JAB » 19 feb 2003 15:38

Ännu en sak: man måste se på filmen ur ett snävt perspektiv, dvs. ur Rangernas och Delta-soldaternas synvinkel. Filmens syfte är att beskriva operationen i Mogadishus centrum som gick snett, inte att beskriva hela FN-operationen i Somalia eller amerikanernas syften att vara där eller inte. Dessa saker beskrivs onekligen kortfattat och förenklat i början och slutet, men det är ett medvetet val för att snabbt komma in i den egentliga handlingen.