Lastfartyget Energi

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
LeffeK
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 jan 2016 03:20
Ort: Norrtälje

Lastfartyget Energi

Inläggav LeffeK » 31 jan 2016 03:52

Någon som har kunskaper eller synpunkter på ett av de största massmorden i Sveriges moderna historia då den ålderstigna lastångaren Energi sänktes med dynamit på Ålands Hav klockan 8 på kvällen den 21 september 1950? Enligt sjöförklaringen dog 10 personer. Kring denna historia finns många frågetecken. Svenska myndigheter verkade vilja läga locket på och tysta ner. Dynamitarden själv, som överlevde, påstod sig vara utbildad av Otto Scorzeny i guerilla- och stay behind verksamhet. Rederiets estniske huvudägare startade redan från sin cell på Långholmen ett entreprenad- och rederiföretag som i huvudsak levde på en utbyggnad av Sverges då hemligaste militärbas vid Muskö.
Jag har gått igenom en och annan hyllmeter arkiv om detta och anser att historien är mycket intressant.
Någon?

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem
Inlägg: 4568
Blev medlem: 06 jun 2006 17:13
Ort: Finland

Re: Lastfartyget Energi

Inläggav Lasse Odrup » 31 jan 2016 16:23

Låter som en typisk fråga för den fartygskunnige varjag :)

Användarvisningsbild
Urban
Stödjande medlem
Inlägg: 630
Blev medlem: 04 mar 2006 19:27
Ort: Earth

Re: Lastfartyget Energi

Inläggav Urban » 31 jan 2016 17:12


Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19842
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Lastfartyget Energi

Inläggav Hans » 31 jan 2016 19:20

Välkommen LeffeK.

Det vore intressant att veta din källa. Var kommer uppgifterna ifrån? Och tack Urban för länkarna.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem
Inlägg: 2862
Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
Ort: Tromsø

Re: Lastfartyget Energi

Inläggav Donkeyman » 31 jan 2016 20:29

Man kan lägga till att Estland var en stor sjöfartsnation före kriget med många rederier, fartyg och sjömän. Efter WW2 flydde ett antal av de Estniska redarna till Sverige där man etablerade sig på nytt. Men dessa rederier arbetade under främmande flaggor och gjorde inte mycket väsen av sig i Sverige. Snarare var de påfallande diskreta. Det finns inte mycket skrivet om de här rederierna. Fartygen var i huvudsak gamla "rustbuckets" med besättningar som till stor del bestod av flyktingar från de områden som hamnat under Sovjetunionen.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41547
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Lastfartyget Energi

Inläggav varjag » 01 feb 2016 00:10

Lasse Odrup skrev:Låter som en typisk fråga för den fartygskunnige varjag :)


Som han går bet på :(
Kan inte minnas jag ens hört om detta förr.

Inlägg av Donkeyman » sön jan 31, 2016 8:29 pm

Man kan lägga till att Estland var en stor sjöfartsnation före kriget med många rederier, fartyg och sjömän. Efter WW2 flydde ett antal av de Estniska redarna till Sverige där man etablerade sig på nytt. Men dessa rederier arbetade under främmande flaggor och gjorde inte mycket väsen av sig i Sverige. Snarare var de påfallande diskreta. Det finns inte mycket skrivet om de här rederierna. Fartygen var i huvudsak gamla "rustbuckets" med besättningar som till stor del bestod av flyktingar från de områden som hamnat under Sovjetunionen.


Vad jag minns - var just ''diskreta estniska redare'' - med (billiga) ''rustbuckets''.
Står inget om denna ''ENERGI's'' tonnage men framgår att det var en 52 år gammal ångare, byggd i Tyskland.
Dom var mycket noga med att segla i västra delarna av Östersjön p.g.a. den (befogade!) rysskräcken.

P.g.a. sina bekvämlighetsflaggor, fick dom heller inte gå i svensk kustfart. Fartygen var inte sällan underbemannade och vad som
frapperar mig - var att ENERGI var försäkrad!
''Estniska rustbuckets'' ekonomi var marginell och många av dom - hade inte ens råd att försäkra båtarna. Dom var som regel klassade
i Bureau Veritas (lägsta kraven...) men det var mera för att ö.h.t. kunna få laster.

Vad är kisbränder?

The ship continued to generate attractive profits but as she was old and in need of a major overhaul, the cost of which was uncertain, the ship was sold to a Greek firm. Mägi writes that their experience with the Mérida turned out very profitably .[16]

As a footnote, Mägi turned out to be an unscrupulous ship-owner who ended up in jail for committing insurance fraud for the 1950 sabotage and sinking of SS Energi, in which 10 crewmembers were killed. While this event raised some suspicions at the time, there was no evidence to disprove the subsequent investigation's plausible conclusion that the ship had struck an old WWII mine and then sunk. It wasn't until 15 years later that additional information came to light, primarily from a confession, that dynamite had been placed on board the ship and had been the cause of her fate, and Mägi and his accomplices went to jail.


https://en.wikipedia.org/wiki/Merilaid_%26_Co.

Varjag

Victorxxx
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 25 okt 2015 20:18
Ort: Sirishamn

Re: Lastfartyget Energi

Inläggav Victorxxx » 09 okt 2016 06:53

Kisbränder består av järnoxid. Boliden svavelsyretillverkning består delvis i att ta in järnsulfid (kattguld) elda på det så att det bildas järnoxid och svaveldioxid. Den senare blir svavelsyra och den förra skickas till en masugn


Återgå till "Kalla Kriget (1946 till 1991)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster