Stalins offer

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Stalins offer

Inlägg av Wolfblitzer » 16 feb 2003 18:07

Hur många människor dog pga Stalin.
Är 50 miljoner sant?
för isåfall tycker jag att skolan ska ta upp Stalin lika mycket som Hitler i undervisningen...

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 16 feb 2003 18:13

Allt jag vet i huvudet är att Stalin dödade fler än Hitler. Men Stalin dödade ju alla, Hitler var ju bara ute efter vissa sorters människor. Detta är enligt vissa värre, så Hitler är och förblir den stora boven. :|

Lalaland
Ny medlem

Inlägg av Lalaland » 16 feb 2003 19:54

Stalin var antisemit han också. Om hans död inte satt stopp för hans vansinne skulle nog ryska judar gått samma öde till mötes.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem

Inlägg av Patrik » 16 feb 2003 20:24

Inte den här debatten igen. *sucka*

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 16 feb 2003 20:38

50 miljoner är en klar överdrift tror jag man kan säga, men visst dog det många. Hurvida Stalin har varit antisemit tror jag inte det finns så stora belägg för, däremot var/är antisemitism vanligt i östra europa.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 16 feb 2003 20:42

Överhuvudtaget så har många hemska händelser i historien kommit att hamna lite i skuggan av förintelsen. Framförallt kommunismens brott i Sovjet (där Stalintiden var värst) men även exempelvis Turkiets massakrer på Armenier eller kolonialländernas härjningar.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem

Inlägg av Patrik » 16 feb 2003 20:47

Personligen tycker jag väl Stalins övergrepp är tämligen väldokumenterade och välkända bland folk.
Däremot tror jag få känner till de övergrepp som skedde under Lenins tid vid makten. Överhuvudtaget verkar Stalins terror helt överskugga de övriga ledarnas missgrepp och förtryck.
När det gäller Lenin verkar det - iaf efter debatten om våldet under Lenins tid vid makten - finnas en viss form av förnekelse eller åtminstone förringande av mördandet då.

Vad gäller Stalins antisemitism så ställer jag mig något tveksam till detta, även om antisemitismen alltid varit/är stark i Östra Europa.

Scout
Medlem

Inlägg av Scout » 16 feb 2003 21:42

Orkar själv inte delta aktivt i debatten denna femtielfte gång, lägst siffror verkar källforskarna ha annarsJ Arch Getty m f l. Nog om det.

Stalins antisemitism, som Patrik skrev fanns det antisemitism i Sovjet. Den maskerades dock, riktades mot kosmopoliter t e x. Stalin hade lite paranoida ideér i slutet av sin levnad om judiska läkare som konspirerade mot honom har jag för mig. Kampanjerna mot TRotskij var f ö antisemitiskt präglade.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024

Inlägg av loop » 17 feb 2003 01:38

Tycker att det finns andra saker som borde tas upp istället. De finska koncentrationslägren efter inbördeskriget, de norska domarna efter ww2, de amerikanska interneringen av japaner under ww2, en hel del franska övergrepp här och där.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem

Inlägg av Martin Tunström » 17 feb 2003 02:23

Jag tror på siffran 30 miljoner!

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 17 feb 2003 13:31

Däremot tror jag få känner till de övergrepp som skedde under Lenins tid vid makten. Överhuvudtaget verkar Stalins terror helt överskugga de övriga ledarnas missgrepp och förtryck.
Mycket riktigt, hos en del av vänstern hävdas att sådana revolutionärer som Lenin och Trotskij skulle varit "goda och snälla" och emot politiskt våld, så är givetvis inte fallet. Övergrepp begicks redan från första början.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 17 feb 2003 14:43

Anno skrev:Jag tror på siffran 30 miljoner!
tack! där kom siffran jag ville ha

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 17 feb 2003 22:40

Beträffande Stalins eventuella antisemitism:

Antisemitism har länge varit (och är fortfarande) vitt utbredd i Ryssland. Allvarliga utbrott av statsunderstödd judeförföljelse inträffade mot slutet av tsartiden - bland annat är ju Sions Vises Protokoll en rysk uppfinning. När bolsjevikerna tog över Ryssland minskade betoningen på ras och nationalitet och man förföljde i stället folk på grundval av politisk ståndpunkt, ekonomisk position (position inom produktionsapparaten), religion och t o m utbildning. Judar fick gärna vara judar, så länge de inte envisades med att utöva sin religion och kultur. Motståndet mot judiskheten skilde sig dock inte nämnvärt från motståndet mot armeniskhet eller karelskhet.

Dock var givetvis inte antisemitismen under ytan utrotad. De gamla skrönorna om judarnas konspirationer mot mänskligheten levde kvar hos många, vilket orsakade utbredd misstänksamhet mot judar (den judiska befolkningen i Sovjet var stor, men till skillnad från den västeuropeiska i allmänhet fattig och lågutbildad). Judar fanns tidigt i ledande positioner inom sovjetstaten - förutom Trotskij var exempelvis utrikesministern judisk, tills man blev tvungen att ersätta honom med Molotov för att kunna ingå sin pakt med Nazityskland.

När Tyskland så gick i krig mot Sovjet ingrep Stalin personligen med att tvångsflytta flera miljoner judar från de västliga delarna av Sovjet till östligare delar, och räddade sålunda dessa miljoner judar från deras tyska bödlar. Vissa blev kvar - bland annat grupper som inte trodde på Stalins påstående att de var hotade till livet av de tyska inkräktarna. De belönades med en snabb och mangrann död av noggranna tyska insatstrupper.

Mot slutet av Stalins liv finns klara tecken på att han var på väg att genomföra radikala utrensningar av judar (organiserat av Lazar Kaganovitj, själv jude ...), men hann knappt börja med detta, bortsett från en grupp på 17 judiska läkare, om jag minns siffran rätt. Det hade även tidigare skett mindre utrensningar inriktade mot just judar under Stalins tid, men antalet offer var lågt (särskilt i jämförelse med alla hans övriga offer ...) eftersom man mest rensade i den politiska toppen, och inte så mycket tyder heller på att Stalin själv hade något djupare intresse av att inrikta sig mot just judar.

Användarvisningsbild
metmask
Medlem

Inlägg av metmask » 19 feb 2003 21:23

lägsta siffra jag hört: 485 000, högsta jag hört: 50 miljoner (i denna tråd)
siffror jag brukar höra (skolböcker etc) verierar mellan 2-12 miljoner.
jao.

procentuellt slår USA iaf alla rekord i etnisk rensing 8O

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 19 feb 2003 22:28

Procentuellt? :?

:idea: Den störste mördaren i procent var Kain som dödade Abel. De två var bröder och söner till Adam och Eva. Det betyder att Kain dödade 25% av jordens befolkning.