Aktivt deltagande

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av Davian » 29 oktober 2015, 11:35

Ja det behövs. Det som jag i huvudet vet är att Stockholm stad presenterade ett förslag i somras som av vissa tolkades eventuellt kunna ge tex IS-folk förtur i bostadskö.

Och det är inte riktigt samma sak som att man i Sverige ger jobb och boenden till IS-krigare.

Så källa behövs definitivt på att det systematiskt skänks ut jobb och boenden till IS-medlemmar.

Det luktar faktoid och vandringssägen just nu nämligen.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av mrsund » 29 oktober 2015, 13:00

Även i Örebro, men jag tror de fick backa på det.
Däremot är det inget ovanligt att "värstingar" får extrahjälp i Sverige, det är nog bara lite känsligt att just den här gruppen också skall räknas in där.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av sonderling » 29 oktober 2015, 14:37

Davian skrev:Ja det behövs. Det som jag i huvudet vet är att Stockholm stad presenterade ett förslag i somras som av vissa tolkades eventuellt kunna ge tex IS-folk förtur i bostadskö.

Och det är inte riktigt samma sak som att man i Sverige ger jobb och boenden till IS-krigare.

Så källa behövs definitivt på att det systematiskt skänks ut jobb och boenden till IS-medlemmar.

Det luktar faktoid och vandringssägen just nu nämligen.
Ja iallafall halvfaktoid.
Nu är jag tyvärr ovän med sökmotorer och forumets är inget undantag, så jag hittar inte det inlägget jag skrev i en annan tråd och länkade till nån artikel i ämnet. (lite retfullt detta :? )
Jag tror, som du säger Davian, att det mest var ett förslag som dog innan det kom till ens och att det var en variant av värsting rese tänket. Alltså som Mrsund säger att de klumpades ihop typ vanliga gangsters och IS-wannabees (hårfin skillnad ibland).

Men som sagt det blev inget av det.

Sonderling

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av Davian » 29 oktober 2015, 17:04

Jag vet att ett kommunalråd från Örebro spekulerade en gång om det var en verksam metod för att minska extremisters krigande (vilket är fler än IS enligt nationella samordnaren för våldsbejkande extremism) samt ovan nämnda spekulationer om Stockholms stads antagna metod från i somras.

Jag tänker att källkritik är än viktigare i dagens politik än i analysen av historiska källor. :) en myt om Sveriges uppkomst är mindre allvarlig än en myt om Svenska samhället idag. :p

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av Davian » 29 oktober 2015, 17:05

mrsund skrev:Även i Örebro, men jag tror de fick backa på det.
Däremot är det inget ovanligt att "värstingar" får extrahjälp i Sverige, det är nog bara lite känsligt att just den här gruppen också skall räknas in där.
Jag kan ju tycka rent allmänt att värstingar är de som behöver extrahjälp eftersom värstingar är de som har svårast att delta i samhället och då är det rimligt att resurserna läggs på dem än på de som faktiskt passar in :p

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av mrsund » 30 oktober 2015, 08:07

Vi kommer lite från ämnet nu

Skriv svar