Aktivt deltagande

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Aktivt deltagande

Inlägg av unmo300 » 16 oktober 2015, 07:05

Det skrivs mycket om västerländsk ungdom som reser till Syrien för att enrollera sig i ISIS, eller för att ansluta sig till Pershmega för den delen. Även till Ukraina reser frivilliga för att strida. Man kan antaga att ett starkt engagemang ligger bakom beslutet att åka till en krigszon, eller är det bara vanlig stollighet.
Under 60- och 70-talet, utan några jämförelser i övrigt, var många ungdomar starkt engagerade i FNL-rörelsen och i Palestina-grupperna. Men förutom Jan Guillou som iaf lär har varit på plats med palestinsk gerilla i Libanon, var det väl knappast någon som deltog aktivt i stridigheter.
Var berodde detta på? För svårt och dyrt att ta sig till Mellanöstern eller Nordvietnam? Ingen önskan, och därmed aktiv rekrytering, av nordvietnameser och palestiner att ha utlänningar i stridande enheter? Eller man kanske inte önskade att riskera liv och lem. Kanske social medier spelar roll där några klickar på datorn gör att man har all information hur man enrollerar sig. Eller handlar det bara om att millennials är tuffare än 40-talisterna.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av sonderling » 16 oktober 2015, 08:05

När det gäller Vietnam så läste jag nånstans (man borde fasen göra anteckningar i sina böcker men det bär mig emot*) att FNL och Nordvietnam inte ville ha några Västerlänningar men att det ibland kom erbjudanden. Och det kan jag tänka mig själv, ja att de mest skulle vara i vägen och få sjukdomar och annat.
Det som uppskattades mest var populär musik och ja det engagemang de gjorde på hemma plan. Musiken ville de ha för att spela i sina radio program som Hanoi Hanna m.f.l spelade. Skivorna kom från sympatisörer i Europa. (En annan kruiosa detalj, Japanska sympatisörer skickade små dirt bikes, HONDA gorilla var mest populär. (Enda sedan jag läste det har jag sett framför mig VC gerilla som knattrar omkring på små motorcyklar. :D https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Z_series )

Annars är det väl mycket snack och liten verkstad i gruppen vänsteraktivister... Vill minnas en kontrovers om nån VPK:are (kan det vara på 80-talet?) som tillfånga togs på Filipinerna av armén och som bevis visade ett foto när han poserade med en kulspruta men han var nog mest krigs-turist. (Nån annan som minns detta? Jag har alltid undrat vem han var och vad han gör nu?)

Skillnaden från idag är väl att många som åker ner har en anknytning till landet. Ja man vill ju inte låta som Herman Lundborg men det är väl endå förhållandevis få...hur ska man säga... "Svenskar" som åker iväg, eller?
Detta gäller väl även USA och Israel, ofta när jag läser i media om sådana fall så har även de nån form av anknytning till landet i fråga.
Undantaget är Ukraina då men dit är det väl inte så många som åkt?

Sonderling
_ som i sin ungdom "fantiserade" om att slåss med Röda armén i Afghanistan eller med Sandinisterna i Nicaragua mot Somoza, alternativt med Ortegas armé mot Contras. :oops: Ja ja jag vet men va fan som sagt mycket snack och lite verkstad och hel del flaskor rödvin (Ruby of Crimea, var favoriten.)

* Källa kan ha varit denna bok jag fått det ifrån: Truong Nhu Tang. A Viet Cong Memoir. Och/ eller nån av de böcker om Vietnam-kriget jag läste i somras, Se tråd Vad läser du nu?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av pandersson2 » 16 oktober 2015, 08:14

Jag minns från min skoltid hur vi hade en kommunist som var gästföreläsare som varit arresterad på Fillipinerna för aktiviteter med den kommunistiska gerillan i landet. Så nog förekom det. Jag skulle hävda att det var vanligare förr än idag.

Däremot, jämfört med på 70-talet så är Sverige och Europa idag väldigt heterogent. Idag så har väl närmare hälften utländska rötter vilket ju gör det lättare att engagera sig i konflikter i de områden som man anser att man har samhörighet med. Jag misstönker att svenskar utan rötter i området engagerar sig mindre i IS idag än man gjorde i Palestina tidigare. Om vi ser på de attentat som Palestinagrupperna utförde så var de ju mer geografiskt inriktade mot Europa och det var väl naturligt att man då utnyjjade dem som fanns på plats och smälte in i omgivningen. Liknande det man idag har sett vad gäller rekryteringen av terrorister bland dem som är boende i Europa och har rötter till konflikterna.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av sonderling » 16 oktober 2015, 10:17

Ja men det där låter ju som den snubben jag minns från nyheterna, det måste varit kring mitten av 80-talet och vill minnas att han hade en Browning 30 cal kulspruta i famnen på bilden. (Minns det för att jag redan då tyckte det verkade otympligt val att posera med.)
Kommer du ihåg vad han hette?

Förövrigt ska visst konflikt (programmet jag älskar att hata :P ) ta upp ämnet i morgon: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/61 ... ramid=1300

Sonderling

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av pandersson2 » 16 oktober 2015, 11:30

Det bör ha varit inför valet 1986. Jag minns att vi tyckte det var anmärkningsvärt att VPK tyckte att det var den representant man ville företrädas av. Minns inte namnet. Minns en mager långhårig yngre man bara. Väpnad revolution var något man ville förknippas med och såg som attraherande för skolungdomar. Jag har inte hört liknande från andra partier.

Episoden påminner lite om journalister i Sudan/Etiopien? De som tillfångatogs när de var med gerillan. Hade inte även de fotograferats med vapen? Så revolutionsromantiken lever ju kvar, förutsatt att det är för rätt orsak.

Geronimo
Utsparkad
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 januari 2015, 16:03
Ort: Stockholm

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av Geronimo » 16 oktober 2015, 16:01

Syrien skiljer sig på tre avgörande sätt från tidigare krigshärdar:

1. Internet och sociala medier.

2. Det mycket stora antalet första och andra generationens invandrare som har sina rötter i regionen.

3. Det mycket stora antal flyktingar som söker fristad i Europa och Sverige.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av tryggve » 16 oktober 2015, 16:27

Boken "Svenskar i Krig 1945-2015" verkar mena att en del svenskar i alla fall anmälde sig till Vietnams armé.
Bara en handfull svenska medborgare stred i Vietnam, men desto fler anmälde sig efter USA:s nederlag – till Vietnams armé
http://www.historiskamedia.se/bok/svenskar-i-krig-2/

Sedan var det väl i alla fall en svensk som anslöt sig till gerillan i Argentina på 1970-talet, och stupade där?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av Stefan » 16 oktober 2015, 16:52

Som flera redan varit inne på, det stora flertalet av svenskar som låter sig rekryteras till IS och Peshmerga har ju en anknytning där.

Dessutom. I deras fall finns det en klar incitament att fara dit och delta, och sedan återkomma. Det är ju en offentlig hemlighet att svenskar med utländska rötter ofta har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden.
MEN vilka av dylika ungdomar FÅR aktiv hjälp att få jobb och utbildning? Jo, de som stridit med i IS...

Verkar ens framtid på arbetsmarknaden mörk, inget klart hopp, men det dyker upp en chans, så klart många kommer att ta den. Även om den biljetten kräver att man far til Syrien och deltar i kriget.
Jag säger inte att det är huvudanledningen för de flesta som åker dit, men nog tror jag att det är tungan på vågen för en del iaf. En win-win situation situation för dem. Riskabel? Jo men ungdomen älskar ju risker!

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av Stefan » 16 oktober 2015, 16:59

Frågan är intressant. Utlandsfararna ses oftast med misstänksamhet när de väl kommer tillbaka. Det är sällan en merit, inte numera. (historiskt däremot var det en vanlig utbildingsväg för officerare och underbefäl).
Enda moderna undantaget är som sagt, IS-krigarna. Visst tittar man med misstänksamhet på dem, men de får aktivt hjälo med att få jobb, iaf.

Sett som så, det är intressant att ca 500 svenskar deltog i Spaniens inbördeskrig, trots risk för efterräkninar. Medan blott ca 200 deltog på Tysklands sida under andra världskriget, trots att de inte tycks ha drabbats av större efterräkningar utom lite förhör.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av LasseMaja » 16 oktober 2015, 17:46

Tror det har mycket med kulturella skillnader att göra. Dessa har minskat en hel del de senaste årtiondena vilket gör det enklare att pyssla med detta i andra kulturer. Detta är dock ingen helsanning. Om jag inte minns fel så fanns frivilliga svenskar både i Iran och Abessinien på 20-30 talen.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av KoteGaeshi » 19 oktober 2015, 22:55

En gammal clartéist har berättat för mig om ett möte där en nordvietnamesisk diplomat medverkade, och där de svenska kommunisterna förklarade sig villiga att på ort och ställe sno värvning i Nordvietnams armé. Vietnamesen lär ha förklarat att "det råder krig i vårt land, så vi har svårt att försörja vår egen befolkning. Vi kan därför inte ta emot er om ni reser dit.." Besvikna unga revolutionärer.

Många talar även om olika personer som verkar i Krigsmakten idag som gjort en eller flera "vändor" i Främlingslegionen - finns det verkligen inte några spärrar mot att ta värvning eller bli officer i Sverige om man verkat i andra länders väpnade styrkor?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Victorxxx
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 oktober 2015, 20:18
Ort: Sirishamn

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av Victorxxx » 26 oktober 2015, 11:58

Den allra största gruppen alla kategorier av "aktivt deltagande" var svenska sjömän under VK2. 2000-3000 var "utanför spärren" . Majoriteten var nog på svenska fartyg som hyrts in av de allierade och lydde under svenska lagar. Men en stor grupp som blivit strandade i USA fick välja på att ta sig hem civilt på egen biljett (nära omöjligt), bli internerade , eller ta jobb i de allierades transportorganisation. Då lydde man under krigslagar och var därmed soldat. Tyvärr finns det mycket mager dokumentation om detta.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av Donkeyman » 26 oktober 2015, 18:36

Det finns en skillnad mellan krigsseglarna och de krigsfrivilliga. Krigsseglarna hade inte valt sin situation- de hamnade där och hade inte något egentligt alternativ till att fortsätta.

Däremot var det ganska mycket Svenskt sjöfolk som var krigsfrivilliga i Spanska inbördeskriget. Och under WW2 var det ju frivilliga Svenskar både på Tysk och Allierad sida. Men det största antalet krigsfrivilliga den gången måste ha varit de Finlandsfrivilliga. På något sätt menar jag att alla de grupper jag har nämnt drevs av ungefär samma ting som får frivilliga att dra till IS eller Peshmerga. Det vill säga man ville kämpa för något som man trodde på.

Det aktiva deltagandet på 60- och 70-talet bestod i huvudsak i att dra till Israel för att jobba som frivillig på Kibbutz eller att dra till Cuba för att delta i Arbetsbrigad. De som deltog i någon mer krigisk aktivitet var nog få. I grunden har det nog varit ganska få som har rest utomlands för att delta i krig mellan WW2 och Jugoslavienkrigen.

Däremot har det nog varit fler än vi tror som dragit till Främlingslegionen. Och ännu fler som har varit med i FN-bataljoner eller deltagit i våra nutida militära äventyr i Afghanistan med fler platser. Men frågan är om drivkrafterna bakom den deltagelsen kan jämföras med de som jag har nämnt ovan.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av Davian » 29 oktober 2015, 01:30

Stefan skrev: MEN vilka av dylika ungdomar FÅR aktiv hjälp att få jobb och utbildning? Jo, de som stridit med ISIS!

Källhänvisning på det här?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Aktivt deltagande

Inlägg av mrsund » 29 oktober 2015, 08:11

Davian skrev:
Stefan skrev: MEN vilka av dylika ungdomar FÅR aktiv hjälp att få jobb och utbildning? Jo, de som stridit med ISIS!

Källhänvisning på det här?
Behövs det, det har varit en hel del skriverier om det i pressen, eller har de backat på sina uttalanden senare?

Skriv svar