Året var x och kalla kriget var som kallast..

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Året var x och kalla kriget var som kallast..

Inlägg av Grönis » 13 augusti 2015, 20:48

Ni har säkert hört påstående många gånger, både av historiker, i romaner, tv serier, i dokumentärer osv.. Ett bra sätt att inleda en berättelse om kalla kriget..

Men min fråga är när anser ni att relationerna mellan öst och väst var som allra frostigast. Själv tror jag föga förvånande att "köldrekordet" är tidiga 60-talet med resandet av muren 1961 och Kuba Krisen 1962 som solklar etta. Men ibland hör man påståendet även för åren efter krisgslutet och början av 50 talet. Invasionen av Tjeckoslovakien 1968 och även 1980-talet med Reaganepoken/Stjärnornas krig nämns också ibland. I går hörde jag någon prata om åren 1979/1980 som allra kallast, varför förstod jag inte riktigt, antaglien pga. Afganistan?

När skulle ni säga att vi stod allra närmast en väpnad konflikt?

PeterE
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 179
Blev medlem: 18 augusti 2007, 15:36
Ort: Sverige

Re: Året var x och kalla kriget var som kallast..

Inlägg av PeterE » 13 augusti 2015, 21:21

Vet inte hur nära det var en direkt väpnad konflikt men under Berlinblockaden 48-49 var det väl rätt kyligt.

/Peter

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Året var x och kalla kriget var som kallast..

Inlägg av varjag » 14 augusti 2015, 00:24

Även för mig, var Kuba-krisen kulmen......när President Kennedy stod framför mikrofonerna och, utan att nämna
https://en.wikipedia.org/wiki/Monroe_Doctrinen -
- förklarade att detta var ''a clear intrusion into the Americas...by a foreign continental power.......något som inte kan tolereras....''
- gick det kalla kårar efter ryggen.
Alla insåg tvärt - att detta var en krigsvarning - inte bara ett hot...
Nikita Chrustjev - var en enkel bondgrabb från Ukraina - som lekte med elden. Men sundare vätskor i Kreml och Partiet
begrep vad det handlade om - och tvingade ''Krusse'' till en - ganska snöplig reträtt.

Berlinkrisen 1948 - som ledde till Luftbron och - Stalins reträtt, minns jag inte mycket av bortsett från pärlbanden av flygplan
som landade i Berlin med allting från kol till färsk mjölk.
Med faderskapet, som inte imponerades av sovjeterna - försäkrade att ''dom där fattiglapparna - vågar inte utmana USA för långt...''

Han hade rätt.

minns, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Året var x och kalla kriget var som kallast..

Inlägg av Markus Holst » 14 augusti 2015, 01:38

För mig är nog varje dag under kalla kriget lika kall. Det sammanfattas fint med en liten dikt jag såg på en toalett på 70-talet: Jag vill vara hos dig när bomben faller.

Jag vet inte hur förståelig denna lilla strof är för dagens ungdomar, men för oss som var unga på 70-talet var det självklart vilken typ av bomb det handlade om. Att dikten skriver "när bomben faller", inte "om bomben faller" visar också den pessimistiska syn vi ungdomar då hade på framtiden: Framtiden var en kort episod följd av harmageddon.

Och ikväll har jag lärt mig hur svårt det är att stava efter för mycket vin. Hav förtröstan - jag lovar att korrigera detta inlägg i morgon.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Året var x och kalla kriget var som kallast..

Inlägg av Thule3 » 14 augusti 2015, 08:32

1983 var det nära, Sovjet trodde att Usa planerade att anfalla dem med kärnvapen. Samtliga försvarsgrenar stod i högsta beredskap för ett motangrepp.
//Thule

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Året var x och kalla kriget var som kallast..

Inlägg av Grönis » 14 augusti 2015, 21:07

Thule3 skrev:1983 var det nära, Sovjet trodde att Usa planerade att anfalla dem med kärnvapen. Samtliga försvarsgrenar stod i högsta beredskap för ett motangrepp.
//Thule
Berätta gärna mer! Är det Grisbuktskonflikten eller offentliggörandet av "rymdförsvaret" som du tänker på?

Skulle vara intressant om ni med erfarenhet från försvarsmakten under kalla kriget kan berätta mer om åtgärder och beredskapshöjningar vid de olika händelserna som diskuteras.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Året var x och kalla kriget var som kallast..

Inlägg av Martin Lundvall » 14 augusti 2015, 21:41

Jag tror det syftas på https://en.m.wikipedia.org/wiki/1983_So ... m_incident

Enligt mig så är det "fel" svar på frågan. Som jag uppfattar den är det när de båda blocken stod längst ifrån varandra och misstron var störst. Incidenten 1983 kunde lett till krig, men det av ett misstag inte på grund av att kalla kriget var som kallast då.

/martin

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Året var x och kalla kriget var som kallast..

Inlägg av Ben » 14 augusti 2015, 23:05

Kubakrisen. Berlin 1961 var nog mer "teater" än verklig krigsfara - USA var berett att acceptera muren som ett medel att sänka spänningen..

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Året var x och kalla kriget var som kallast..

Inlägg av LasseMaja » 15 augusti 2015, 10:29

varjag skrev:Men sundare vätskor i Kreml och Partiet
begrep vad det handlade om - och tvingade ''Krusse'' till en - ganska snöplig reträtt.
Men egentligen blev det väl en kompromiss, ryssarna tog väck missilerna från Kuba och jänkarna tog bort sina från Turkiet och lät bli att försöka invadera Kuba/mörda Castro.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Året var x och kalla kriget var som kallast..

Inlägg av varjag » 15 augusti 2015, 11:22

LasseMaja skrev:
varjag skrev:Men sundare vätskor i Kreml och Partiet
begrep vad det handlade om - och tvingade ''Krusse'' till en - ganska snöplig reträtt.
Men egentligen blev det väl en kompromiss, ryssarna tog väck missilerna från Kuba och jänkarna tog bort sina från Turkiet och lät bli att försöka invadera Kuba/mörda Castro.
Ingen kompromiss, bolsjevikerna ''blinkade först'' - när dom begrep att alternativet - var Det Otänkbara.....

mvh, Varjag

Skriv svar