DDR = Mellantyskland

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Amund
Stödjande medlem

DDR = Mellantyskland

Inlägg av Amund » 31 jul 2015 17:29

Har kommit över en bok eller hellre tjockt häfte som heter Mitt i Tyskland I mitten av nittonhundratalet, och som innehåller mycket bilder och är tryckt 1965 och handlar om den östtyska övervakningen av gränsen mot Västtyskland och är utgivet av något som kallas Förbundsdepartementet för alltyska frågor (Bonn och Berlin).

Det är mycket bilder av hur omfattande och omänsklig den östtyska övervakningen var och om någon har tvivlat så kan man inte undgå hur absurd hela idén är att till varje pris hindra sina medborgare från att lämna ett land som officiellt är ett paradis.

I texten nämns ofta ”Mellantyskland” vilket förbryllade mig, särskilt när det stod att det var ockuperat av Sovjetunionen. :? Jag blev snart varse att med Östra Tyskland avsåg man de tyska områdena öster om Oder-Neisse inklusive Ostpreussen som man menade var ockuperade av Polen respektive Sovjet, och det vi känner som DDR menade man alltså var Mellantyskland och Förbundsrepubliken var följaktligen Västtyskland.

Jag har själv aldrig hört denna uppdelning förut under efterkrigstiden men jag är ju också ganska ung. :wink: När avskrevs dessa östra områden av Bonn i så fall? Jag vet att Helmut Kohl åtminstone i samband med återföreningen fick skriva på något ytterligare dokument om att man en gång för alla erkänner Oder-Neisselinjen som gräns mot Polen.

Vad man undrar är om det fanns en officiell och allvarligt revanschistiskt hållning i Bonn angående de gamla tyska områdena eller om benämningen kanske är förkrigstida? Jag misstänker att det även kan handla om valtaktiska överväganden, med många miljoner österifrån fördrivna medborgare med rösträtt i BRD, som ägt gårdar och gods från Warthegau till Ostpreussen så lär den officiella hållningen ha påverkats. När muren väl föll var majoriteten av dessa döda och de flesta accepterade sakernas tillstånd.

Hursomhelst var namnet ”Mellantyskland” på DDR nytt för mig.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Re: DDR = Mellantyskland

Inlägg av CvD » 31 jul 2015 19:25

Tror inte Västtyskland accepterade Oder-Neisslinjen som Tysklands östliga gräns förrän Warsawafördraget 1970 och det fördraget ratificerades inte förrän en het debatt i Bundestag 1972.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 31 jul 2015 19:44

CvD skrev:Tror inte Västtyskland accepterade Oder-Neisslinjen som Tysklands östliga gräns förrän Warsawafördraget 1970 och det fördraget ratificerades inte förrän en het debatt i Bundestag 1972.
Aha tack CVD! :) Jag tänkte aldrig på Warszawafördraget, visserligen kände jag till Willy Brandts besök och den avspänning det ledde till, men tänkte inte på att 1970 måste vara den milstolpe jag efterfrågar.

Jag måste ändå säga att det är svårt att idag tänka sig att Förbundsrepubliken hade så hög svansföring angående det gamla Tysklands gränser.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 31 jul 2015 19:49

Amund skrev:
CvD skrev:
Jag måste ändå säga att det är svårt att idag tänka sig att Förbundsrepubliken hade så hög svansföring angående det gamla Tysklands gränser.
Det var nog rätt bittert för den generationen att ha förlorat så stora delar av Tyskland, var nog inget man helt accepterade i brådrasket.