Mystiska mötesplatser och

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
opfor
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 juni 2015, 17:07
Ort: Uppsala

Mystiska mötesplatser och

Inlägg av opfor » 30 juni 2015, 20:43

På RV76 mellan Karlholm och Älvkarleby har jag noterat att antalet rast-,mötes- och/eller busshållplatser är väldigt många. Här är ett exempel:(kartor.eniro.se, WGS84: 60°32'20.4"N 17°33'36.6"E). På några kilometer handlar det om ett 20-tal i en för Norduppland relativt glesbefolkad bygd.

Som av en händelse ligger reservbasen Älvkarleby (S81) bara någon kilometer nordväst om samma kluster av mötesplatser och längs samma väg.

Men jag har inte sett samma infrastruktur längs andra vägar där reservbaser finns (Gimo, Skärplinge eller Gysinge).

Fråga: Finns detta modus (rastplatser) på andra vägbaser runt om i landet?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Mystiska mötesplatser och

Inlägg av Sarvi » 30 juni 2015, 21:39

Eftersom den är utmärkt som "Älvkarleby reservvägbas" på Google Maps så... :)

Ser ut ungefär som väg 44 mellan Gillstad och Råda, vilket var en reservvägbas söder om Rådabasen. Exakt utformning på olika reservvägbaser verkar bero på när de byggdes, jag antar att koncepten ändrades lite över tid. Sträckan på väg 44 byggdes på 90-talet, numera riven.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Mystiska mötesplatser och

Inlägg av Bjernevik » 1 juli 2015, 01:20

Rv 44 var ingen reservvägbas, däremot ligger de tre kortbanorna tillhörande Råda-Såtenäsbasen där. Går fortfarande att se spåren efter de numera upprivna klargöringsfickorna som fanns längs vägen också.

Längs rv 76 ligger två reservvägbaser, dessa har en till två klargöringsfickor i ena änden och en vändplats i andra. Dessa fungerar förvånansvärt bra som rastplats... ;-)

Skriv svar