Försvunna sjömän Östersjön.

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
tinalotta
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 juni 2015, 12:18
Ort: Sigtuna

Försvunna sjömän Östersjön.

Inlägg av tinalotta » 24 juni 2015, 13:31

Hej! Jag söker min farfar Erik Nilsson som eventuellt ska ha arbetat på något av fartygen Kinnekulle eller Iwan 1948. Dessa fartygs besättning försvann och hamnade troligen i fängelse i Polen. Är det någon som vet hur jag kan ta reda på om han arbetade på något av dessa fartyg. Försökt hitta honom genom vanlig släktforskning men ej lyckats.
Tacksam för hjälp.
Kristina Johansson.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Försvunna sjömän Östersjön.

Inlägg av Sarvi » 24 juni 2015, 14:41

Efter förlust av ett fartyg görs en sk sjöförklaring, som går igenom vad som hänt (om känt), last, ägare, befälhavare etc. Dessa görs vid domstol, vilken beror på var fartyget hörde hemma såvitt jag förstått. Dessa handlingar finns i domstolens arkiv och kan innehålla uppgifter om besättningen vid tidpunkten för försvinnandet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Försvunna sjömän Östersjön.

Inlägg av Hans » 24 juni 2015, 14:43

Välkommen.
M/S Kinnekulle hade sju mans besättning: Befälhavare Bertil Johansson (f. 1913), Hjärtum,
styrman Sixten Henriksson (f. 1919), Lidköping, kocken Johan Wiström (f. 1920), Göteborg,
lättmatros Åke Karlsson (f. 1923), Torhamn, jungman Algot Hansson (f. 1925), Hogdals
Nordby, jungman Erik Johansson (f. 1929), Örkelljunga och den polske medborgaren,
jungman Ryszard Mlodziewski.
http://www.raoul-wallenberg.eu/wp-conte ... kulle-.pdf

Edit: När jag trålade runt så såg jag att ibland förekommer s/s Ivan.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Försvunna sjömän Östersjön.

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 juni 2015, 21:44

Krigsarkivet har nog ganska många sjömän som har försvunnit i Östersjön.

Ett tips är att söka i databasen "Sjömanshus" på Riksarkivets SVAR, men då måste man har abonemang.

Båda tipsen finns tillgängliga på Riksarkivets hemsida: www.riksarkivet.se

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Försvunna sjömän Östersjön.

Inlägg av Donkeyman » 28 juni 2015, 11:48

Det finns två tänkbara möjligheter. Alla sjömän var inskrivna vid ett så kallat sjömanshus och hade en sjöfartsbok där på- och avmönstringar fördes. Den försvann givetvis när fartyget försvann. Men på- och avmönstringar fördes också i det så kallade sjömansregistret. Varje gång ett fartyg fick en ny sjöman eller en gammal mönstrade av så måste man till mönstringskontoret och få detta verifierat. Därmed har fartygshistoriker lyckats ta fram besättningslistor som ligger långt tillbaka i tiden. Så finns det flera felkällor. På mindre fartyg var man inte så noga med mönstringen. Speciellt inte på inrikes resor. Dessutom har en hel del material i registren försvunnit. Bland annat skall sjömansregistret ha varit utsatt för brand för kanske 50 år sedan.

Så har vi en tredje möjlighet. Om fartyget gick på utrikes resa så måste det "klareras ut". Detta innebar tullbehandling och bland dokumenten fanns "Crew List". Denna granskades för att man skulle kunna se om någon "skummis" önskade lämna landet. I många hamnar och hos många agentkontor finns de här handlingarna arkiverade hundratals år tillbaka. På andra ställen har det mesta gått i "det stora arkivet". Nyckeln till detta är att veta vilken resa fartyget gjorde och från vilken hamn utklarering skedde.

Skriv svar