Barnsoldater?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Barnsoldater?

Inlägg av hasse lindquist » 14 juni 2015, 13:15

Under många år fanns inom Stockholms hemvärn särskilda ungdomskompanier varav Söderkompaniet var ett. Dit rekryterades grabbar i åldrarna 15 - 19 år. Tillhörde själv Söderkompaniet i mitten av 50-talet.
En ofta diskuterad fråga oss hv-grabbar emellan, var huruvida Söderkompaniet hade riktiga strids- bevaknings- och spaningsuppgifter i händelse av krig. Våra befäl kunde inte avge säkra besked i frågan. På större hemvärnsövningar i Stockholmsområdet sattes vi mest in som B-styrkor.
Vet någon ngt mer om detta?
Enligt flerfaldiga uppgifter lades Söderkompaniet ned pga högerextrem inblandning i förbandet. En tidigare fobef uppgav att detta var den egentliga orsaken, men att det juridiskt sett var enklare att åberopa vissa säkerhetsbrister vid övningar som nedläggningsorsak.
Vet någon ytterligare något?

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Barnsoldater?

Inlägg av KoteGaeshi » 4 juli 2015, 00:19

Jag har hört att HV-ungdomar, liksom FBU-ungdomar, inte har gradbeteckningar, förbandstecken och sådant på sina uniformer därför att de då räknas som "föreningsdräkt" och inte "uniform" just för att de då är att jämställa juridiskt med exvis scouter och inte med soldater trots sin verksamhet. Det svarar ju inte riktigt på frågan, men visst gällde totalförsvarsplikten från 16 års ålder?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Barnsoldater?

Inlägg av Ro/Lt » 12 augusti 2015, 11:35

Jag har inga fakta på pränt men visst skulle 16 och 17 åriga helst frivilliga HV-ungdomar kunna användas som ordonnanser eller hjälpa "samariterna" (för så hette väl röda korsets personal i HV för länge sen).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Barnsoldater?

Inlägg av Hans » 12 augusti 2015, 16:30

När jag var som ungdom var med i FBU typ 1977-1980 hade vi allt uniform med märken (FBU) och gradbeteckningar (1-4 pinnar på ärmen). När jag var 17 och dessutom blev hemvärnsungdom fick jag ut en m/96 och ammunition att ha hemma (disklaimer, jag är inte 100 på att jag inte fyllt 18, minnet....)
En snabb check här https://en.wikipedia.org/wiki/Military_ ... tional_law säger att det inte var ett brott att använda frivilliga 15-18-åriga soldater i strid då.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Barnsoldater?

Inlägg av Nimrod-S » 12 augusti 2015, 17:49

Jag var med i hemvärnet när jag var 15, 1979, Svartlösa ungdomskompani kallades vi.
Höll till i Tullinge.
Jo, vi hade också märken och gradbeteckning är jag ganska säker på.
Jag minns att jag satt och sydde fast gradbeteckningar.
Jag minns inte att vi diskuterade våran roll i ett ev krig, det var mest roligt och häftigt att vara med, och sen användes vi också mest som B-styrka mot de äldre.
Vi hade inga problem med högerextremism vad jag mins.

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Barnsoldater?

Inlägg av Ro/Lt » 12 augusti 2015, 19:16

Off topic: Utbildningstecken kallades pinnarna på armen en för varje slutförd kurs, GK, FK och LK1/2.
Sen kunde man väl ha en eller tre guldgaloner på kragen (gruppchef/plutonchef)
Hur det är nu vet jag inte...
I slutet av 80-talet kom nya regler med anledning av rubricerad fråga och så fick man väl inte bedriva stridsutbildning före 18 och inga automatvapen före 17 var det väl...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Barnsoldater?

Inlägg av Hans » 12 augusti 2015, 19:46

Jag tror att automatvapenregeln fanns tidigare. Jag har vaga minnen av att ha lånat ut min 45b till yngre då jag uppnådde den aktningsvärda åldern av 17.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Barnsoldater?

Inlägg av Göstring » 12 augusti 2015, 21:07

Åldersgränsen gick vid 15. Det har sedermera ändrats. För uniformer för ungdomar gäller numera:
Tecken för ungdom.jpg
Tecken för ungdom.jpg (210.53 KiB) Visad 3196 gånger
Tidigare använde sjövärnsungdomar flottans uniform. Viktigaste skillnaden var väl att SVK använde tygmärke i mössan i stället för flottans metallmärke och att man höll fast vid äldre modell längre än flottan. Det fanns flera utmärkelsetecken. För att skilja ungdom från flottans personal måste man vara väldigt väl bekant med tecknens betydelser.
Sjövärnskårens föreningsmärke och vinklar satt på bussarongen till daglig dräkt och skepparkavajen. Det lilla tygankaret syddes fast fram på mössan. Likadana tygankare sattes på ärmarna till skepparkavajen och bussarongen till daglig dräkt. Metallankaret satt på axelklaffen till arbetsbussarongen.
Bilagor
SVK.jpg
SVK.jpg (213.8 KiB) Visad 3196 gånger

Skriv svar