Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Per Andersson » 15 juni 2015, 19:04

Bra, trevlig och intressant tråd!

För ytterligare läsning kan jag rekommendera 'Street without joy'(som täcker det franska indokinakriget i sin helhet) och 'Hell in a very small place'(som specifikt behandlar Dein Bien Phu) av Bernard B Fall.
Jag har för mig att han i den senare boken för fram tanken att fransmännen hade en förhoppning om att fredsförhandlingarna i Geneve skule medföra ett allmänt vapenstillestånd, och att man därför förstärkte DBP trots att hoppet om framgång för länge sedan var ute. Man hoppades på att vänta ut gong-gongen, helt enkelt.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Blixten » 15 juni 2015, 20:10

Mycket intressant och välskriven tråd! Tack Amund och understödstrupper.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av sonderling » 15 juni 2015, 20:24

T-54:an (843?) som slår in palats grindarna 1975. I boken the 10 000 day war som jag läste nyss så påstods det att detta fick göras om då film kameror inte fanns på plats på plats första gången. Bara fotografer. Så man var tvungen att göra en reenactment för rullande kameror lite senare.
Jag blev lite besviken när jag läste detta. :cry:
(Men i ärlighetens namn så har andra gjort liknande. Den där berömda bilden på flaggan över Iwo Jima har jag läst är andra försöket med en större flagga lite senare.)
Får jag tag i en modell av en T-54 så ska jag bygga scenen där den kraschar genom grindarna. Minns att jag blev tagen av TV-bilderna när det begav sig.

Sonderling

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av HJ » 16 juni 2015, 06:48

Stämmer in i hyllningskören. Tack Amund och alla som bidragit!!

/Håkan

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Amund » 22 juni 2015, 17:11

Tack för att ni läst och uppskattat tråden. :)
Per Andersson skrev: För ytterligare läsning kan jag rekommendera 'Street without joy'(som täcker det franska indokinakriget i sin helhet) och 'Hell in a very small place'(som specifikt behandlar Dein Bien Phu) av Bernard B Fall.
Jag har för mig att han i den senare boken för fram tanken att fransmännen hade en förhoppning om att fredsförhandlingarna i Geneve skule medföra ett allmänt vapenstillestånd, och att man därför förstärkte DBP trots att hoppet om framgång för länge sedan var ute. Man hoppades på att vänta ut gong-gongen, helt enkelt.
Absolut att det spelade roll men min uppfattning är att Frankrike saknade den aktiva styrning och samordning, både militärt och politiskt som hade krävts för att hålla Dien Bien Phu över Geneveförhandlingarna, det var ingen som riktigt brydde sig eller förstod situationen fullt ut samtidigt som Eisenhoweradministrationen tvekade.

Så här i efterhand har jag även en kommentar om den ansvarige (förutom politikerna i Paris):

Henri Navarre

General Navarre som nog framställts som den mest ansvarige för nederlaget pensionerades 1956 och gav då ut boken Agonie de l'Indochine där menar han att det i motsats till vad som sagts inte var någon som hade invändningar till operationen innan den genomfördes, vidare menade han att de viktigaste orsakerna till nederlaget stod att finna i det politiska systemet och bland intellektuella och kommunister på hemmafronten.

Navarres företrädare Lattre de Tasssigny och Raoul Salan hade fört ett relativt framgångsrikt krig trots att Mao tagit makten i Kina och hjälpen till Ho Chi Minh hela tiden ökade, därför var det inget lätt uppdrag för den i maj 1953 nyutnämnde befälhavaren hade att ta sig an. Han hade ingen erfarenhet av Indokina och hans företrädare Salan efterlämnade dessutom en rekommendation om nödvändigheten av ett befäst läger i Dien Bien Phu.

Glömde bort...! :)
Amund skrev:Officerare i främlingslegionen hade länge burit många olika sorters pistolmodeller men vilken modell räknades som standardmodell år 1954..? Svaret kommer i någon post framöver!
Standardpistolen bland officerare var franska 9 mm MAC.50.
https://en.wikipedia.org/wiki/MAC_Mle_1950

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Varulv » 23 juni 2015, 00:27

Kan fortell at de "tyskbygde" Junkers Ju-52 transportflyene i fransk tjeneste egentlig er franskbygd fra fabrikker oppstilt i okkupasjonstiden med en egne typebetegnelse, Amiot ACC 1 Toulan. Disse flyene var meget viktig for at den franske og deretter den europeiske passasjerflyindustrien skulle komme seg på føttene i møte med den amerikanske dominansen, også at franske flyselskaper ikke skulle "kjøpe amerikansk" i et kritisk tidspunkt da flyindustrien trengte alle mulige inntekter den gang. På mange måter er Junkers Ju 52 "faren" til dagens Airbus og mye annet omkring europeisk sivilflyindustri. Flyets betydning i etterkrigstidens historie er nå nesten et glemt kapittel.

De fransk flystyrkene i de første seks år av krigen, 1946 til 1952, og endog helt til slutten, var kjennepreget av den sørgelige tilstanden i den franske flyindustrien ved at man hadde benyttet utrangerte fly innkjøpt eller levert fra USA og andre land - Bell P-39 Airacobra var brukt som angrepsfly ifølge flere kilder. Likedan kunne man si det samme med de franske bakkestyrkene som var nødt til å leve med annenhånds materiell fra den andre verdenskrigen, man hadde ennå ikke fått en sterk og fungerende våpenindustri før utover 1950-årene. Det var i Gaulle-årene den franske våpenindustrien nådde sin omfatning for de neste tretti år, da man kunne forsørge egne militærvesen på alle nivåer. Franskmennene sloss ofte med ikke-fransk militærmateriell under Indokinakrigen 1946-1954. Mye av dette var utrangert og på spottpris.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Hans » 24 juni 2015, 10:54

Struntdetalj, Toucan, inte Toulan.

http://indochine1940-1975.over-blog.com ... 26858.html



MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Lasse O » 29 juni 2015, 19:37

Instämmer i allt positivt som redan sagts. Att läsa Amunds berättelse är nästan som att läsa en roman eller en faktaspäckad bok. Hyvens!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av varjag » 30 juni 2015, 11:17

fra USA og andre land - Bell P-39 Airacobra var brukt ......
Tror Varulv menar Bell P-63 Kingcobra......

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av sonderling » 17 juli 2018, 13:57

Har nu börjat titta på den där PBS dokumentären om Vietnam kriget.
När man kommer till Dien Bien Phu så vissas en film sekvens där seger rusiga Vietminh soldater åker omkring på ett par Chaffe tanks. Filmen är i färg.

Jag blev förvånad. Jag trodde inte de lyckades ta några tanks i körbart skick (Har sett foto från nutid där tanks står och rostar på slagfältet.)
Undrar nästan om det är en spelfilm sekvens från senare datum. Men om inte så undrar man om de använde dem senare?

Sonderling

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av currahee » 17 juli 2018, 15:29

Kan var taget från denna film.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dien_Bien_Phu_(film)

/ currahee

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Amund » 17 juli 2018, 17:05

Utan att säga helt säkert så påstår jag att alla vagnar på det centrala avsnittet var gjorda obrukbara vid kapitulationen. Däremot planerades det långt innan ett stort utbrytningsförsök som senare inställdes av olika anledningar från den sydligt och ensligt belägna stödjepunkten Isabell. För ett sådant utbrytningsförsök måste man där ha haft åtminstone 1-3 funktionsdugliga vagnar om man ska ha kunnat slå en bräsch genom Vietnamesernas täta linjer, och dessa vagnar kan ha funnits kvar där. Nu gjorde de återstående två bataljonerna där ett utbrytningsförsök i alla fall sent på kvällen efter kapitulationen i norr, ett försök som misslyckades men som kan ha innehållit en eller flera stridsvagnar. Vill minnas att ett åttiotal flyende tog sig igenom linjerna men någon fungerande vagn kan mycket väl ha blivit krigsbyte i den villervallan.

Jag förutsätter att övergivna vagnar vid övriga stödjepunkter när de gjorts obrukbara, även innebar att både beväpning, motor och drivlina görs oreparabla så att man inte kan plocka ihop en fungerande vagn.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Lasse O » 17 juli 2018, 18:06

currahee skrev:
17 juli 2018, 15:29
Kan var taget från denna film.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dien_Bien_Phu_(film)

/ currahee
I spelfilmen använde man M41 Walker Bulldog, inte Chaffee.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av sonderling » 17 juli 2018, 18:12

Och när jag menar färgfilm så är det typ VK2 kvalité, alltså lite bleka fäger som gör det troligt att den är tidstypisk men man gjorde ju propaganda filmer efter slaget. Vilket var det jag tänkte på.

Kan rekomendera serien förövrigt. jag köpte min på Amazon (tillsammans med bok och soudtrack med schysst 60-tals musik och vietnamesisk musik så det var inte helt bortkastat.) men typiskt nog går den på NETFLIX också.

Sonderling

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Lasse O » 18 juli 2018, 08:42

Färgfilmen du tänker på kanske gjordes efter Vietnamkriget. Sydvietnam använde både M41 och M24 och vad jag vet så erövrade NVA dessa efter kollapsen när USA drog sig tillbaka.
Några fungerande M24 Chaffee som lämnades kvar vid Dien Bien Phu har jag aldrig hört talas om trots att jag kan lite om pansar i det slaget. Artilleripjäserna gjordes obrukbara och att inte göra samma med M24 vore nog snudd på tjänstefel.

Skriv svar