Sprängningen av Sounion i Beirut

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Sprängningen av Sounion i Beirut

Inlägg av Hans » 15 juli 2014, 16:13

Finns det några andra källor som stryker Gunnar Ekbergs uppgifter?
Efter rekommendation av PFLP:s kontaktperson i Sverige, Staffan Beckman, reste Ekberg tillsammans med andra svenskar inom Palestinagrupperna till Jordanien 1969, och de besökte bland annat PFLP:s och Al Fatah:s träningsläger[2]. Efter hand fick han större insyn i PFLP i Libanon, dit verksamheten flyttades efter att de beväpnade palestinska grupperna hade körts ut från Jordanien i samband med händelserna under Svarta september. Kontakterna ledde till intimt samarbete med PFLP:s operationschef Wadie Haddad, ansvarig för ett flertal uppmärksammade terroraktioner mot civila mål under 60- och 70-talen. Därigenom lyckades han, enligt honom själv, sabotera ett terrordåd mot ett kryssningsfartyg med 250 amerikanska turister, Sounion, genom att information vidarebefordrades till Mossad. Istället för att sjunka ute på det öppna havet, sjönk fartyget vid kaj i Beiruts hamn på grunt vatten. Vid attentatet fanns passagerare ombord men ingen omkom[3][4]. Den i boken utpekade Ulf Bjereld, professor i statsvetenskap och författare till rapporten "Övervakningen av den svenska Palestinarörelsen 1965-1980" har dock hävdat att det inte finns något i Säpos filer som tyder på att Gunnar Ekbergs handlande skulle ha räddat liv.[5]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gunnar_Ekberg
Ekberg also managed to stop at least one terror operation from costing human lives, when he – only a few months before his cover was blown by Bratt and Guillou – alerted the Israelis that a Palestinian terror organization planned to blow up the passenger ship Sounion on its way from Beirut to Haifa. There were no Israelis aboard; the fact that it was heading for Haifa was enough to target it. Thanks to Ekberg, the ship was delayed in the port of Beirut, and when the bomb exploded all the passengers were elsewhere or had been able to get off in time.

http://jcpa.org/article/mikael-tossavai ... BLnRA.dpuf

F.ö. var Sounion det gamla HMS Royal Ulsterman.

MVH

Hans

Skriv svar