
http://www.acig.info/CMS/index.php?opti ... &Itemid=47
MVH
Hans
Var den mycket strängare tjeckoslovakiska straffskalan ett resultat av nedslåendet av Pragvåren, tro?Hans skrev:Min tjeckiska trålhjälp säger att det var två olika händelser. Dessutom var det tydligen värre att försöka fly från paradiset i den Tjeckoslovakiska socialistiska republiken än fly från paradiset i Tyska demokratiska republiken då man fick 25 år i Tjeckoslovakien för ett missat flyktförsök mot bara 4,5 i Östtyskland för en planerad flykt.
Bra fråga, jag skall se när jag får tid att rota runt lite efter ett svar.Per Andersson skrev:Var den mycket strängare tjeckoslovakiska straffskalan ett resultat av nedslåendet av Pragvåren, tro?
Hans skrev:Sant.
Om man för ett ögonblick tänker sig att man inget visste om förhållanden i väst eller öst men skulle försöka hitta något mätbart för att jämföra. Hur många 'flydde' från väst till öst och många flydde från öst till väst?
MVH
Hans
http://www.deutsches-museum.de/en/colle ... 5/dowa-81/Self made airplane DOWA 81
This homebuilt aircraft was designed and built to enable a family of five to escape from East to West Germany in 1981, but has never flown. The family were arrested the day before their planned escape. They were charged with 'Preparing an illegal border crossing in a heavy case', convicted and imprisoned for one year. They were then deported to the Federal Republic of Germany.
To keep construction a secret, the builder used only non aviation-grade materials and generally available components. Power was provided by two East German MZ motorcycle engines.
http://www.theguardian.com/cities/2014/ ... agen#img-1Surfboards and submarines: the secret escape of East Germans to Copenhagen
Tales of Berlin Wall escapes are well known – but those daring East Germans who fled across the ‘invisible border’ into Denmark using kayaks, surfboards or home-built submarines are only now coming to light
Mycket intressant, tack.diskutera skrev:Gedser Rev
På flugt fra DDR under Den Kolde Krig
Så små var nogle af de fartøjer, der bragte østtyske flygtninge over Østersøen under Den Kolde Krig.
Denne gummibåd har endt sine dage i en have i Gedser. På billedet ses Niels Gartig, der i mange år gjorde tjeneste på fyrskibet "Gedser Rev" og i denne egenskab har været med til at redde et større antal flygtninge.
I 1977 lykkedes det 3 unge østtyskere at flygte over Østersøen i en gummibåd. De var blandt de heldige, der nåede frem til Vesten, mens andre omkom i forsøget.
Vi hører jævnligt om afrikanere, der omkommer på Middelhavet under flugten til Europa. Men de færreste ved, at omkring 7.000 østtyskere forsøgte at flygte over Østersøen under Den Kolde Krig, og at mindst 174 af dem mistede livet undervejs.
Mere end 4.500 flygtninge blev pågrebet af østtyske myndigheder, og kun 1-2.000 nåede frem til Vesten. Denne historie handler om 3 flygtninge, som havde heldet med sig trods en dramatisk overfart.
...
Min fetstil.Amund skrev:Alldeles riktigt!HomeGuardSoldier skrev:Flight Lieutenant Eduard Prchal är kanske svaret?
HGSEduard Prchal var den olycklige piloten som kraschade efter start i Gibraltar (klippnära) med Władysław Sikorski ombord 1943, alla utom Eduard dog och konspirationsteorierna är många - Man kan förstå att polacker än idag blir misstänksamma när deras ledare omkommer i flygolyckor.
![]()
Prchals flykt från Tjeckoslovakien 1950 är en intressant historia med många inblandade:
https://fcafa.wordpress.com/2011/03/12/ ... xile-1950/
https://en.wikipedia.org/wiki/Eduard_Prchal
https://sv.wikipedia.org/wiki/W%C5%82ad ... w_Sikorski
HomeGuardSoldier till kontrolltornet!