Sköt ned Hammarskjölds plan?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Ola Frithiofson
Medlem

Re: Sköt ned Hammarskjölds plan?

Inläggav Ola Frithiofson » 01 feb 2017 19:34

Geronimo,

ja jag missade frågan. Vad jag vet har ingen ännu uppmärksammat Norths almanack i de delar där Sverige berörs. Den gjordes tillgänglig till rättegången mot Weinberger, Poindexter, North med flera. Den hölls i början av 1990-talet, Tatums radiointervju gjordes 1997. Men det står inget i Norths almanack om det Tatum säger, att det hölls ett möte mellan vicepresidententen Bushs säkerhetspolitiske rådgivare, Donald Gregg, Oliver North, som ledde Iran-Contras operationerna och Olof Palme. North och Tatum skriver och säger inte alls samma sak, men Tatum refererar explicit till en koppling mellan North/Gregg/Palmemötet och mordet på Palme, medan North indirekt skriver om det hela, efter februari är allt möjligt.

Det ska ha funnits en iransk dödsskvadron i europa vid tillfället för mordet.

Ola Frithiofson
Medlem

Inläggav Ola Frithiofson » 01 feb 2017 19:35

Geronimo,

ja jag missade frågan. Vad jag vet har ingen ännu uppmärksammat Norths almanack i de delar där Sverige berörs. Den gjordes tillgänglig till rättegången mot Weinberger, Poindexter, North med flera. Den hölls i början av 1990-talet, Tatums radiointervju gjordes 1997. Men det står inget i Norths almanack om det Tatum säger, att det hölls ett möte mellan vicepresidententen Bushs säkerhetspolitiske rådgivare, Donald Gregg, Oliver North, som ledde Iran-Contras operationerna och Olof Palme. North och Tatum skriver och säger inte alls samma sak, men Tatum refererar explicit till en koppling mellan North/Gregg/Palmemötet och mordet på Palme, medan North indirekt skriver om det hela, efter februari är allt möjligt.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 01 feb 2017 19:57

tryggve skrev:Varför skulle vapensmuggling i Iran-Contras behöva ske via Sverige? Det mesta av den skedde väl via Israel? Eller missförstår jag vad som menas?

Att irakierna säger sig ha uppfattningen att Robot 70 fanns i Iran är dock intressant. Presenterade de några bevis för det? Det borde ju också gå att få fram mer info om detta nu Saddamregimen är störtad, och det borde vara lättare att få personer att berätta om den tiden.

Vem utbildade iranierna på Robot-70? Hur integrerades det i deras luftförsvarssystem beträffande t ex spaningsradar för måldata och liknande?

Det märkliga är att ingen på iranska sidan verkar berätta om detta. Det verkar också lite märkligt att man i Iran inte har kopierat Robot-70 systemet om det faktiskt fungerade så bra som det sägs att det har gjort, det är ju något som de i allmänhet är rätt duktiga på. De har väl kopierat i princip alla andra luftvärnssystem som de har kommit över på olika sätt....

Det sistnämnda har jag inte reflekterat över. Bra. Jag skall nog köra ett race till på iranska sidor. Om 70 fanns så torde ju minst någon tagits av irakierna. Någon frivillig för arabiska sidor?

Delning av tråden. Spontant sett håller jag faktiskt med G fast jag hade hoppats på lite matnyttigt om robotarn ii Iran med att frågan berördes utanför där den diskuterats förut.

Sist så önskar jag personligen lite mer källor när man berättar och påstår.

MVH

Hans

Ola Frithiofson
Medlem

Inläggav Ola Frithiofson » 01 feb 2017 20:05

Hans,

Jag har redovisat mina källor. SOU 1999:88 med sidhänvisning för att underlätta för dig. Samtal med Anders Hasselbohm som vad gäller Robot 70 i Iran bekräftas av nämnda SOU.

Det är sant att förnekare inte behöver ange källor för det, men det gör dem inte mer trovärdiga, inte sk skeptiker heller. Jag har redovisat källor och du har inte gjort det.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 01 feb 2017 20:21

Ola Frithiofson skrev:Bra frågor tycker jag tryggve, det var mycket stora mängder vapenkrut som vi försåg dem med, om det som Bratt och Westander redovisar stämmer, vilket det verkar göra. det smugglades också haubitsar via Singapore, behövde de lära sig hangrepp också på dem, gjordes något mer på plats av insatsvaran, krutet. Hawkmissilerna transporterades Partly Knocked Down, behövde de hjälp att sätta ihop dem, förmodligen, men den hjälpen förmedlades utan svensk hjälp. Och Robot 70, som du skriver, samma där. Omöjligt är det inte att det ingår någon form av support i paketet och det är väl heller inte omöjligt att de försågs med den från svensk sida.

I informella sammanhang sägs att det är Portugal som var det land som trilskade vid årsskiftet 1985/86. Det har presenterats en lista där nationer anonymiserats till nummer och där det sägs att land nummer 15s politiska ledning satte sig emot leveranserna av hawkmissilerna och land nummer 15 skulle vara Portugal. Så om det inte var Sverige som var mellanhand var det ett annat land. The Boland Amendment gjorde olagligt att leverera hawkmissiler från USA till Iran. Om det var Israel som levererat dem istället hade det varit för genomskinligt, det är inte mycket som skiljer Israel och USA Mossad och CIA. Dessutom fanns det andra aspekter att ta hänsyn till. I andra änden av Iran contra, för de pengar som Iran betalade för vapnen, stöttes contrasförbanden och de fem contrasbaserna som North satt upp i Honduras. En del av contras ledare var involverade i tillverkning av kokain och av leverans av kokain till USA, det förefaller som om North kände till det hela - jag tror det är ett understatment - en anledning till att få svenska slutanvändarintyg skulle vara att det då på inget sätt gick att koppla vapenleveransen till USA eller Israel och inte heller till det ekonomiska stödet till Contras i Honduras.

Tack för svar. Just det där med smugglingen av krut är nog det enda som vi verkar vara överens om...:-)

Jag har dock ett par kommentarer/undringar.

-HAWK hade ju iranierna köpt under Shaens tid, inklusive hundratals missiler, så där är det väl rätt troligt att de inte behövde mycket hjälp utifrån för att montera robotarna, det hade de egna tekniker till. Det är också anledningen till att leveransen av dessa system relativt snabbt fick effekt på kriget. Man hade redan dessa system i tjänst.

-Robot 70 hade knappast kunnat få effekt på kriget så snabbt, eftersom det skulle tagit mycket längre tid att få dessa system igång. Och om man från svensk sida stod för stöd och utbildning så är det ju än märkligare att det inte kommit fram några konkreta bevis för att de fick dessa system.

-De haubitsar som du skriver om, är det sådana som var tillverkade i Singapore?

-Varför skulle det över huvud taget vara ett problem för USA att leverera vapen via Israel? Israel levererande/sålde ju faktiskt en hel del vapen till Iran under kriget, bland annat reservdelar (till stridsvagnar och flygplan) jaktrobotar, och inte minst TOW-robotar. Även om mängderna varierande en del genom åren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Israel's_ ... 93Iraq_war

Med tanke på att USA levererade rätt stora mängder materiel till Israel under denna tid så skulle det väl vara oerhört mycket enklare att dölja vidaresmuggling där än att krångla med att smuggla materielen över Sverige av alla ställen?

Jag ska för övrigt nämna att jag för länge, länge sedan läste boken "Vapensmugglarna: boken om Bofors, FFV, regeringen och svensk vapenexport". Jag vill minnas att det redan där uttrycktes vissa tvivel om att det faktiskt hade levererats Robot 70 till Iran. Det var den boken som fick mig att börja undra över om dessa uppgifter stämde.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 01 feb 2017 20:28

Hans skrev:
Det sistnämnda har jag inte reflekterat över. Bra. Jag skall nog köra ett race till på iranska sidor. Om 70 fanns så torde ju minst någon tagits av irakierna.

Jag kom inte på det förrän nu, faktiskt. Men med tanke på att de förefaller ha kopierat HAWK, Standard-robotar, ett flertal kinesiska system samt även ett par ryska/sovjetiska så verkar det onekligen lite märkligt att de inte klonat Robot-70 om de var väldigt nöjda med den.

Att köra några varv till på iranska sidor låter som en bra idé. Och det vore onekligen väldigt intressant att se om irakierna tagit några Robot-70 som krigsbyte, de tog ju stora mängder materiel under några offensiver.

Ola Frithiofson
Medlem

Inläggav Ola Frithiofson » 01 feb 2017 20:38

Irak menade att Iran fått Robot 70, den svenska ambassadören rapporterade det hem till Sverige, i SOU 1999:88 redovisas att så var fallet. Det är fakta. Hur snabbt påverkades kriget, vilken verkan fick robot 70, det kan vi fråga oss men faktum kvarstår att svenska UD fått rapporter från den svenska ambassaden i Bagdad om att Irak klagade över att Sverige sände Robot 70 till iran via Dubai. Intervjuad av ekot säger ambassadören Arne Thorén att det inte är så. Men i UDs arkiv letar palmeutredare och granskningskommission fram ett dokument som visar att det Thorén sa i dagens eko inte var sant, de letade fram dokument hos ett motvilligt UD, som det skrivs i granskningskommissionens rapport. varför skulle Thorén ljuga om Robot 70? varför var UD motvilligt? Förmodligen för att det fanns något att dölja. Det visades 1999, 14 år efter att Thorén sänt rapporterna om de irakiska klagomålen men samtidigt fört den svenska allmänheten bakom ljuset, då kom dokumenten fram, det som förnekades av Thorén, inte för hasselbohm men för allmänheten, var istället sanningen.

Du säger vi inte är överens, vad säger du då om UDs dokument? Är vi inte överens att de visar vad jag skriver?

Det är Gene Tatum som säger att det hölls ett möte mellan Donald Gregg, Oliver North och Olof Palme, veckor innan han mördades. Det är Oliver North som skriver att han vill ta vapnen genom Sverige, Tatum förklarar att de ville ha svenska slutanvändarintyg. Varför? ja det kan vi fråga oss, men fortfarande står det som det gör i Norths almanack och Tatum säger det han säger. Det är Oliver North som skriver att han ska träffa Jan Eliasson i Stockholm den 6-7 maj 1986.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 01 feb 2017 21:02

Ola Frithiofson skrev:Irak menade att Iran fått Robot 70, den svenska ambassadören rapporterade det hem till Sverige, i SOU 1999:88 redovisas att så var fallet. Det är fakta.

Ok. Jag tittar på den texten nu ("Påstådd vapenexport till Iran", sid 576), och jag är nog något tveksam till den kategoriska tolkningen. Det står att det finns rapporter om Robot-70 i Iran, och att det ska undersökas.

Irak ska tydligen ha hävdat att de har tydliga bevis för att det finns Robot-70 i Bahrein, men ska vid frågan från svenska UD inte ha svarat på vad det är för bevis. (Där hade de väl iofs rätt, för Bahrein hade ju köpt Robot-70).

Det är förvisso intressant information, men jag är nog rätt tveksam till att med detta som grund hävda att det är fakta att Iran hade Robot-70. Själva delrubriken antyder väl också det, egentligen....

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 01 feb 2017 21:07

Ola Frithiofson skrev:
Du säger vi inte är överens, vad säger du då om UDs dokument? Är vi inte överens att de visar vad jag skriver?

Nej, där är vi då uppenbarligen inte överens. Skillnaden verkar vara i tolkningen. Du vekar utgå från att allt som redovisas där är sant, medan jag tolkar det som att man redogör för uppgifter man har fått in. Jag ser inte att man från detta kan dra slutsatsen att UD bekräftar att det finns Robot-70 i Iran.

Ola Frithiofson skrev:Det är Gene Tatum som säger att det hölls ett möte mellan Donald Gregg, Oliver North och Olof Palme, veckor innan han mördades. Det är Oliver North som skriver att han vill ta vapnen genom Sverige, Tatum förklarar att de ville ha svenska slutanvändarintyg. Varför? ja det kan vi fråga oss, men fortfarande står det som det gör i Norths almanack och Tatum säger det han säger. Det är Oliver North som skriver att han ska träffa Jan Eliasson i Stockholm den 6-7 maj 1986.

Men jag undrar varför det skulle vara enklare att sända vapen via Sverige än via Israel, som ju faktiskt sålde en hel del vapen till Iran under kriget utan att det verkar ha varit några större problem med att dessa vapen kom från USA.

Tittar man på information om Iran-Contraaffären så verkar det också sägas att vapnen huvudsakligen levererande just via Israel. Det verkar inte på något sätt vara kontroversiellt.

EDIT: eller, strunt i det förresten., Jag var, liksom Hans, mest nyfiken på det där med Robot-70 i Iran. Uppgifterna i dokumentet är förvisso intressanta, men att kalla det bevis/bekräftelse på Robot-70 i Iran tycker jag är att gå väl långt i tolkningarna av vad det faktiskt står.

Men det är min åsikt/tolkning, förstås, inget annat. Vi är helt enkelt inte överens.... :-)

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 01 feb 2017 21:41

Ola Frithiofson skrev:Geronimo,

Synd. Det hade varit klart starkare om den blivit känd först efter Tatums uttalande. Jag är som sagt inne på att det är i kretsen runt North/US deep state/CIA vi hittar även Palmes mördare. Det i sin tur gör att jag vad gäller Tatums uppgifter måste vara extra försiktig och vaksam på konfirmerings-bias.

Ska det? Har du en bra länk?

Det som talar emot iranier är som jag ser det, två saker:

1. Palme och Sverige hade vid tiden i övrigt mycket goda förbindelser med Iran, som ju annars var hyfsat isolerat. Mycket stor övrig handel länderna emellan i en situation där Iran led brist på det mesta. En ny ledning i Sverige kan knappast känts lockande i det läget?!

2. Inga vittnesrapporter om misstänkta aktörer med sydländskt utseende i anslutning till mordet. 1986 var fortfarande innan massinvandring från regionen.

Synpunkter?

Ola Frithiofson
Medlem

Inläggav Ola Frithiofson » 01 feb 2017 22:17

Geronimo,

jag ser som sagt flera olika motiv till mordet. men jag har alltmer kommit att luta åt att det finns ett samband mellan morden på framstående mittenpolitiker i olika delar av världen. Politiker som kunde förändra händelseförlopp i hela nationer, världsdelar. Just mittenpolitiker som samlar brett folkligt stöd och som lutar sig åt vänster, är för reformer och progressivitet, utgör ett hot mot den rådande ordningen, det som brukar kallas nationell säkerhet när begreppet inte direkt kopplas till hot från andra stater utan mer till tendenser och nya initiativ inom politiken och den ekonomska utvecklingen. Hammarskjöld var ett hot mot de som ville ha kvar koloniala maktstrukturer i den postkoloniala världen. Kennedy var ett sådant hot, hans bror Robert också, Aldo Moro, Olof Palme, och det finns fler i latinamerika, i Afrika och i Asien. Palme var i många stycken till höger inom socialdemokratin, men i andra mer radikal, exempelvis vad gäller att tänka nytt inom säkerhetspolitiken. han var en antikommunist som tidigt samarbetade med CIA men han var också kanske den främsta antikolonialisten bland samtliga regeringschefer under sin samtid. Mellanöstern är ett särskilt problem. Hade prins Folke Bernadotte varit mindre naiv kring sin egen säkerhet och sitt uppdrags konsekvenser hade han nog levt idag. Och en israelisk premiärminister mindre hade kopplats till det mordet, Shamir genom Sternligan, en långvarig livvakt hos israeliska premiärministrar, mördaren, den som höll i pistolen, hade haft ett liv mindre på sitt samvete, om det nu spelat någon roll för honom. Uppskattad var han i alla fall av sina uppdragsgivare.

Jag fäster vikt vad Tatum säger om SOG 1-3.Det finns litteratur och rapporter att läsa om dessa grupper. Pax Amerikana har länge varit en verklighet, men det har också ett tätt samarbete mellan de individer och organisationer som arbetar med dolda operationer, olagliga operationer i olika delar av världen. Ibland ser vi dessa olagligheter tydligt, som när Shin Beth mördade de Iranska vetenskapsmännen. När operation Condor förde död och elände till de latinamerikanska länderna, operation Phoenix och det finns många fler som är kända och erkända i historisk litteratur, för den som vill fördjupa sig. men det är klart att historieskrivningen lider av att faktakollen är särskilt besvärlig i de dolda och olagliga sammanhangen.

jag har väl en idé om mordet på Olof Palme också, men inget som är så definitivt att jag vill skriva om det.

har ni sett det här talet som John F. Kennedy höll, eller var det Palme? Retoriken och innehållet har slående likheter, han slår bland annat hårt mot Pax Americana. Bara två minuter långt.

https://www.youtube.com/watch?v=RclaV_3_eOA

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 02 feb 2017 01:07

Ola Frithiofson skrev:Geronimo,

jag ser som sagt flera olika motiv till mordet. men jag har alltmer kommit att luta åt att det finns ett samband mellan morden på framstående mittenpolitiker i olika delar av världen. Politiker som kunde förändra händelseförlopp i hela nationer, världsdelar. Just mittenpolitiker som samlar brett folkligt stöd och som lutar sig åt vänster, är för reformer och progressivitet, utgör ett hot mot den rådande ordningen, det som brukar kallas nationell säkerhet när begreppet inte direkt kopplas till hot från andra stater utan mer till tendenser och nya initiativ inom politiken och den ekonomska utvecklingen. Hammarskjöld var ett hot mot de som ville ha kvar koloniala maktstrukturer i den postkoloniala världen. Kennedy var ett sådant hot, hans bror Robert också, Aldo Moro, Olof Palme, och det finns fler i latinamerika, i Afrika och i Asien. Palme var i många stycken till höger inom socialdemokratin, men i andra mer radikal, exempelvis vad gäller att tänka nytt inom säkerhetspolitiken. han var en antikommunist som tidigt samarbetade med CIA men han var också kanske den främsta antikolonialisten bland samtliga regeringschefer under sin samtid. Mellanöstern är ett särskilt problem. Hade prins Folke Bernadotte varit mindre naiv kring sin egen säkerhet och sitt uppdrags konsekvenser hade han nog levt idag. Och en israelisk premiärminister mindre hade kopplats till det mordet, Shamir genom Sternligan, en långvarig livvakt hos israeliska premiärministrar, mördaren, den som höll i pistolen, hade haft ett liv mindre på sitt samvete, om det nu spelat någon roll för honom. Uppskattad var han i alla fall av sina uppdragsgivare.

Här är vi på det hela taget överens. Viktigt att komma ihåg här är hur Palme blev allt mer radikal ju äldre han blev. Samtidigt gick socialdemokratin åt motsatt håll när den gamla arbetarklassen blev den nya, exeptionellt välmående medelklassen.

Men du har rätt, det var den progressiva, ofta anti-kommunistiska, vänstern som var/är fienden nr 1 hos den kriminella amerikanska makt-eliten.

Mer om det senare.

Jag fäster vikt vad Tatum säger om SOG 1-3.

SOG 1-3?

Det finns litteratur och rapporter att läsa om dessa grupper. Pax Amerikana har länge varit en verklighet, men det har också ett tätt samarbete mellan de individer och organisationer som arbetar med dolda operationer, olagliga operationer i olika delar av världen. Ibland ser vi dessa olagligheter tydligt, som när Shin Beth mördade de Iranska vetenskapsmännen. När operation Condor förde död och elände till de latinamerikanska länderna, operation Phoenix och det finns många fler som är kända och erkända i historisk litteratur, för den som vill fördjupa sig. men det är klart att historieskrivningen lider av att faktakollen är särskilt besvärlig i de dolda och olagliga sammanhangen.

Som sagt, här är vi överens.

jag har väl en idé om mordet på Olof Palme också, men inget som är så definitivt att jag vill skriva om det.

Skriv gärna om det. Det är helt ok så länge man är noga med att skilja mer eller mindre etablerad fakta från mer eller mindre rimlig spekulation.

har ni sett det här talet som John F. Kennedy höll, eller var det Palme? Retoriken och innehållet har slående likheter, han slår bland annat hårt mot Pax Americana. Bara två minuter långt.

https://www.youtube.com/watch?v=RclaV_3_eOA

Jo, han hade en helt annan vision än den som har terroriserat större delen av världen sedan de mördade honom på öppen gata i Dallas, 1963.

Det är kanske en än viktigare mörkläggning än den som handlar om vilka som begick mordet. Den att mörklägga hans politiska gärning och visioner, vilka makter han därmed utmanade och vad vi fick istället.

Satans mördare.

Ola Frithiofson
Medlem

Inläggav Ola Frithiofson » 02 feb 2017 14:23

Det har blivit mycket robot 70 för din skull, ”Hans”, trots att det bara är ett litet sidospår till vad tråden handlar om. ”Tryggve” har fyllt på med tvivel om att andra länder än USA och Israel var inblandade i projektet. Jag hoppas ni tar er tid att läsa följande länkar, de finns här för att slutligen belägga att Iran Contra leveranserna av vapen till Iran involverade tredje land och även motiven för detta och visa att Robot 70 gick till Iran. Och jag ber er ha med i minnet anteckningarna om Sverige och den indirekta referensen till mordet på Olof Palme och mötet i Stockholm med Jan Eliasson, pochef på UD, som North gjorde i sin almanack 11 mars och 30 april 1986 och som jag redovisat tidigare.

Den första länken är från Washington Post, artikeln handlar om land nr 15, som de som satte samman den anonymiserade nationslistan angav som Portugal. Hur den politiska ledningen för land nr 15 vägrade ställa upp på att vara mellanstation och inblandad i leveransen av HAWK-missiler till Iran under senhösten 1985 och att North et co då sökte lösa det problemet.

https://www.washingtonpost.com/archive/ ... 0362e18eaf

Länken nedan ger en mycket god beskrivning av hur hela Iran-Contra covert op. kom att bli till i samarbete mellan North och Nir och finansierad av vinsterna från försäljningen av vapen till Iran – för att få loss amerikansk gisslan i Beirut och sedan för att finansiera Contras i Honduras. Den visar hur ett antal leveranser augusti och september 1985 av vapen som togs ur de Israeliska förråden och senare skulle ersättas av USA, inte resulterade i att den gisslan som skulle släppas fri blev frisläppt. Missnöje uppstod över detta i Washington och det beslöts att ett nytag skulle göras med större amerikansk operativ medverkan och en leverans av HAWKs i november 1985. Men det blev inte heller som tänkt för land nr 15s politiska ledning vägrade att låta vapenleveranserna gå denna väg, israel, land 15 och sedan till Iran. Över tiden skiftade tyngdpunkten från Israel till USA, i den operativa delen av Iran-Contras vapenleveranser till Iran.

https://books.google.se/books?id=ew_K3a ... 22&f=false

Här nedan står det specifikt om Robot 70 och leveranser till Iran, ett litet utdrag här:

“Martin Ardbo, who was forced to resign as Bofors President in March 1987 for his involvement in the illegal deals, says it all began in 1978. After years of trying, he finally pulled off his first Middle Eastern sale. He was especially pleased because the country - Bahrein - was light years removed from the Arab-Israeli conflict, and therefore should make it through the KMI. He desperately needed to expand export sales because the Swedish government had cut off development funds for the RBS-70 missile a few years back, leaving Bofors to pick up the tab.

But when Ardbo applied for the export license, the Government turned it down. Although Bahrein was not at war, it still belonged to a "zone of conflict."

So Ardbo paid a visit to Algernon's predecessor as War Materiel Inspector, Bengt Rosenius, to "discuss how we could solve the problem of the Government's refusal" (2). Faced with the fait accompli of the Bahrein contract - default on which would have damaged Bofors' reputation as a reliable partner in other parts of the world - Ardbo says Rosenius agreed to play ball. Bofors should make it look as if the missiles were really going to a legal purchaser in Singapore. Rosenius would get a new export license approved, and the missiles would be shipped. Once in Singapore, they could be quietly re-exported.

The same process, citing Unicorn International in Singapore as the "legal" purchaser of the equipment, was used again and again for arms exports whose real destination was Bahrein, Dubai, Oman, Libya - and especially, Iran (3).”
…….
“And this is where the Swedish saga takes a dark twist. According to the New York Times, Prime Minister Olof Palme was angered by the Bofors sales and blocked shipment of the additional 200 RBS-70 missiles the Iranians had ordered (7). Subsequent reports said he called back two ships carrying Bofors howitzers on their way to Iran in November 1985, one off St Helena's island and the other off the coast of Mozambique.”

http://www.iran.org/tib/krt/fanning_ch8.htm

Och slutligen några viktiga dokument, tror jag länkat till dem tidigare.
http://www.thereaganfiles.com/operation ... meline.pdf
http://www.thereaganfiles.com/release-o ... ostage.pdf

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 02 feb 2017 16:15

Hans och Tryggve

1. Bestrider någon av er att Patrice Lumumba mördades av CIA, på direkt order av Allen Dulles?

2. Om inte, varför mördade CIA honom?

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 02 feb 2017 22:35

“And this is where the Swedish saga takes a dark twist. According to the New York Times, Prime Minister Olof Palme was angered by the Bofors sales and blocked shipment of the additional 200 RBS-70 missiles the Iranians had ordered (7). Subsequent reports said he called back two ships carrying Bofors howitzers on their way to Iran in November 1985, one off St Helena's island and the other off the coast of Mozambique.”

?????

Inte ens en Statsminister - kan ''återkalla'' fartyg på ossianerna hur som helst......inte ens om fartygen var svenska.
Om dom förde utländska flaggor - omöjligt!

My tuppence, Varjag

Återgå till "Kalla Kriget (1946 till 1991)"