Sköt ned Hammarskjölds plan?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Geronimo
Medlem

Re: Sköt ned Hammarskjölds plan?

Inläggav Geronimo » 31 jan 2017 20:16

Hans skrev:Jag vet inte om du är ironisk men ja. Jag accepterar inte indirekta och framförallt subjektiva 'bevis'. Jag håller mig till det jag kan, militär utrustning. Och tills jag sett en bild på iranier med en Rb 70 så tror jag inte på det. Jag har varit på iranska sidor och frågat men inte fått någon vettig hänvisning till en bra källa. Plastnycklar, för inträde till himlariket. Alla 'vet' att det är sant men inga bevis. Samma sak. Jag är skeptisk.

MVH

Hans

Har du en alternativ slutanvändare av robotarna, eller var det så att Bofors inte alls exporterade robotarna ifråga?

Att Iran förnekar innehav är inte konstigt givet affärens i så fall hemliga natur. Dessutom är det National Security att inte avslöja sina militära resurser.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 31 jan 2017 20:31

Vi kan diskutera ju mycket vi vill men att ett antal (Hur många system och hur många robotar?) Skulle hamnat i händerna på iranska beväringar utan ett spår förefaller otroligt. Men jag blir gärna överbevisad.

MVH

Hans

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 31 jan 2017 22:08

Hans skrev:Vi kan diskutera ju mycket vi vill men att ett antal (Hur många system och hur många robotar?) Skulle hamnat i händerna på iranska beväringar utan ett spår förefaller otroligt. Men jag blir gärna överbevisad.

MVH

Hans

Du svarar som vanligt inte på en direkt ställd fråga, Hans. Men om jag frågar så här istället: Var Al Capone endast en missförstådd skattefifflande grönsakshandlare eftersom myndigheterna inte kunde lägga fram 100% bevis för att han vid tiden var USA's kanske mäktigaste gangsterboss?

Jag har svårt att se hur du med dina beviskrav kan svara annat än jakande på den frågan.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 31 jan 2017 22:51

Frågan var inte direkt ställd och Capone har ingenting med svenska robotar i Iran att göra. Jag har ingen lust att gå i polemik med dig. Kan du hjälpa mig med handfasta bevis för Rb 70 i Iran blir jag glad annars är jag inte intresserad.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 31 jan 2017 23:46

Det ska som sagt påpekas att det finns uppgifter att de Robot-70 som nådde Dubai och Bahrain inte i sin tur exporterades vidare till Iran, utan blev kvar i respektive land.

Irans framgångar i luftförsvaret under motsvarande tid har på andra ställen förklarats av att de via Iran-Contrasaffären fått reservdelar och missiler till sina HAWK-batterier, och att det var dessa som insattes under striderna om Basra/Faw.

Att leveranser av amerikansk materiel skedde till Iran under denna tid är väl något som kom fram under utredningarna kring Iran-Contras, men uppgifter kring Robot-70 förefaller vara väldigt svårt att få fram. Det verkar stanna vid" de fick ett okänt antal system, och använde dem effektivt".

Men inget mer. Det borde väl också finnas några uppgifter från den irakiska sidan, om de plötsligt fick ökade förluster p g a ett nytt system som de inte mött förut.

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 01 feb 2017 11:57

Hans skrev:Frågan var inte direkt ställd och Capone har ingenting med svenska robotar i Iran att göra. Jag har ingen lust att gå i polemik med dig. Kan du hjälpa mig med handfasta bevis för Rb 70 i Iran blir jag glad annars är jag inte intresserad.

MVH

Hans

Jo, den var direkt ställd till dig. Titta igen. Exemplet med Al Capone syftade till att visa hur vi 'vet' en jäkla massa Historia utan att ha 100% bevis för det. Att dina beviskrav således inte är realistiska.

Du väljer givetvis själv vilka du går i "polemik" med. Just Rb 70 har jag ingen koll på, en fråga som dessutom är OT.

Ola Frithiofson
Medlem

Inläggav Ola Frithiofson » 01 feb 2017 14:23

Till "Hans" med flera, resultatet av mina efterforskningar om Robot 70 och kopplingarna till Iran-Contra.

Den svenske journalisten Anders Hasselbohm fick en hel del goda extrakontakter i Mellanöstern efter sina reportage i Se 1976 som han fick Stora Journalistpriset för. Artiklarna handlade om ett palestinskt flyktingläger i Beirut med 32-33000 instängda och där det i den libanesiska sommarvärmen låg ca 3000 döda på gatorna som inte kunde tas om hand eftersom det belägrade flyktinglägret ständigt attackerades. En svensk sjuksköterska som jobbade i lägret och som idag bor i Göteborg säger att Hasselbohm räddade livet på henne genom att artiklarna fick en så stor uppmärksamhet. New York Times skrev om den BBC och CBS rapporterade om den. Artiklarna och den stora uppmärksamhet internationellt som de fick i ledde till protester från bland annat påven, Kyrkornas Världsråd, Ted Kennedy och Olof Palme mot det sätt på vilket flyktingarna i lägret attackerades.

En av dem som efteråt ville träffa Hasselbohm och höra om belägringen av flyktinglägret i Libanon var den irakiske ambassadören i Sverige. Han blev efter tiden i Sverige Director General, andreman efter utrikesministern på irakiska UD i Bagdad.

Hösten 1985 åkte Hasselbohm, då Mellanöstern-korrespondent för Dagens Industri, till Irak. Där gav han sig oanmäld iväg till irakiska UD och bad att få träffa den förre Sverige-ambassadören. Det första denne sa till Hasselbohm var: ”Vad håller Sverige på med? Sverige smugglar ju Robot 70 till Iran!”. Hur den högt uppsatte irakiske företrädaren visste detta ville han inte avslöja eftersom det skulle bjuda fienden Iran på information i det krig som rasade emellan länderna. Irakiern sa att Irak framfört sina uppgifter till svenska UD, men konstaterade att man inte hade mött någon reaktion.

Vid en lunch hos den svenska ambassadören i Irak, Arne Thorén, strax efteråt informerade Hasselbohm Thorén om uppgifterna han fått. Thorén bekräftade då att han approcherats vid olika evenemang och diplomatiska bjudningar av personer som representerade den irakiska regeringen och att de sagt att de är missnöjda med att svenska Robot 70 sålts till Iran via Dubai.

Hasselbohm fick bekräftat från en källa på UDH, utrikeshandelsavdelning, att irakierna framfört att Robot 70 fanns i fiendelandet Iran. Jan Eliasson däremot, då polchef på UD, påstod för Hasselbohm att han inte kände till någonting om detta.
När Dagens Industri stort slog upp Hasselbohms artikel med de irakiska anklagelserna gjorde Ekot ett inslag. I detta förnekade Arne Thorén att han hade talat med Hasselbohm om Robot 70 utan om hur vapen i allmänhet utifrån sökte sig till Iran.

Hasselbohm ringde då Thorén och frågade hur han, till och med en f d journalist, kunde bete sig så. Hasselbohm bandade samtalet. Thorén bad i samtalet om ursäkt för att han ”desavouerat” Hasselbohm genom att inte för Ekot hålla fast vid vad han så tydligt bekräftat för honom.
Hasselbohm såg förstås Arne Thoréns agerande som ett tydligt tecken på att piskan vint från Stockholm mot den svenske ambassadören i Bagdad. Uppgifterna i Dagens Industri var naturligtvis brännheta mitt under storkriget mellan Irak och Iran där statsminister Olof Palme var FN-medlare, sekonderad av Jan Eliasson.

Anders Hasselbohms uppgifter bekräftades till fullo långt senare och först sedan UD motvilligt släppt ifrån sig dokument.
I Granskningskommissionen om Palmemordet 1999, som Lars-Erik Eriksson ledde och med bland annat Inga Britt Ahlenius som en av ledamöterna, framgår det att Arne Thorén rapporterat till UD att irakiska regeringen framfört att Robot 70 funnit vägen till Iran. Ur sidan 578, Granskningskommissionen (SOU 1999:88):

”Under mötet erfor polisen (utredare av Bofors-smugglingar) att UD ända sedan hösten 1985 erhållit rapporter från Thorén i Bagdad om robotar i Iran. Bengt B (en utredare inom polisen) avslutar denna del med att konstatera att också andra mycket viktiga upplysningar och dokument undanhållits av UD. De hade därefter kommit fram mera av nödtvång än till följd av en strävan att skapa klarhet.”

Ingenjören vid Bofors, Ingvar Bratt och Henrik Westander vid Svenska Freds avslöjade att Bofors vapenleveranser till Singapore inte slutade i Singapore, som de skulle enligt slutanvändarintyget. Det var leveranser av vapenkrut och ammunition och Robot 70. Men de tog lyckades uppenbarligen inte få reda på hur åtminstone en del av leveranserna via Singapore till Dubai och Bahrein ska ha hamnat i Iran.

Samma dag som Palme mördades tog sig den irakiske ambassadören – som vi senare känner som ”Bagdad Bob” – upp på statsrådsberedningen där han sa något till Palme som han verkligen ville få sagt.

För mig är det med Granskningskommissionens rapport 1999 och mina samtal med Hasselbohm och hans redogörelse av vad kabinettsekreteraren och Thorén sa klart att Robot 70 hamnade i Iran via Dubai. Iraks regering hade den uppfattningen, svenska UD fick reda på att Iraks regering hade den uppfattningen. Det framgår av Westanders och Bratts avslöjanden om Boforssmugglingen att Robot 70 destinerades med slutanvändarintyg till Dubai, men också att de inte blev kvar där. Vad jag försöker ta reda på är vilka kopplingar det finns till Norths planer på att ta Iran-Contras olagliga vapenleveranser via Sverige, vapenleveranser som började i augusti 1985 och Palme bromsade två olika sändningar i december och januari 1985 och 1986. Men de ursprungliga sändningarna av robot 70, de som Bratt och Westander avslöjade ska ha ägt rum 1979 och 1980.

”after february all is possible”, som North konstaterade den 11 mars 1986 eller som Gene Tatum berättar 1997:

”Sure. I’d love to mention quite a bit more about Mr. Bush.

I guess, the clinch would be, what is the connection between George Bush and Olof Palme? Olof Palme was a prime minister of Sweden who was assassinated in 1986. I think it would be very interesting to the people out there as they hear about neutralizations, and people of the world as they hear about neutralizations, about a meeting that took place between Mr. Palme and Mr. North and Mr. – Don Gregg. One of the things that needed to be done was to get, for all the weapons that were being purchased, or built-in purchased, without serial numbers and so forth, was to get end-user certificates for all these weapons, so that it could be stated they came from a different country than the United States, as the Boland Amendment didn’t allow us to provide weaponry into particular countries.

Mr. Palme, the prime minister of Sweden, was approached. The whole plan was laid out on his lap, and he chose not to participate. He was dead within weeks.”

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 01 feb 2017 18:03

Ola Frithiofson skrev:Till "Hans" med flera, resultatet av mina efterforskningar om Robot 70 och kopplingarna till Iran-Contra.
I guess, the clinch would be, what is the connection between George Bush and Olof Palme? Olof Palme was a prime minister of Sweden who was assassinated in 1986. I think it would be very interesting to the people out there as they hear about neutralizations, and people of the world as they hear about neutralizations, about a meeting that took place between Mr. Palme and Mr. North and Mr. – Don Gregg. One of the things that needed to be done was to get, for all the weapons that were being purchased, or built-in purchased, without serial numbers and so forth, was to get end-user certificates for all these weapons, so that it could be stated they came from a different country than the United States, as the Boland Amendment didn’t allow us to provide weaponry into particular countries.

Mr. Palme, the prime minister of Sweden, was approached. The whole plan was laid out on his lap, and he chose not to participate. He was dead within weeks.”

Var sedan den nye statsministern, Carlsson, mer positiv till exporten av vapnen eller var situationen densamma som tidigare och mordet bara en simpel hämnd genomförd av CIA?
Då kan man i alla fall stryka kurdspåret, missnöjd officersspåret, missnöjd polisspåret, Sydafrikaspåret, Mårten Palmespåret m m.
Man lär sig mycket nytt på Skalman.

Ola Frithiofson
Medlem

Inläggav Ola Frithiofson » 01 feb 2017 18:28

Lasse Odrup,

Som jag skrev i ett tidigare inlägg finns det flera motivbilder till mordet på Olof Palme och jag drar inga andra slutsatser än att det är värt att forska vidare på vad Oliver North Donald Gregg och andra hade för sig. den som har alla svaren bör gå till den svenska polisen omedelbart, av ditt inlägg att döma verkar det som du redan har svaret och snart ska inkassera 50 miljoner.

Att redovisa fakta är värt mycket, det är vad jag gör. Du kanske redan kände till allt det jag skrivit i inläggen här? Du förnekar vad som står i Oliver Norths almanack? Du tror inte på vad Granskningskommissionen skriver och de UD dokument om Robot 70 som UD redovisade till den? Kände till vad det kom sig att Hasselbohm fick information om Robot 70 från kabinettsekreteraren på irakiska UD och från Arne Thorén? Pusselbitar som kan bidra till att förklara vad som tilldrog sig vid tiden för mordet på statsministern. Antingen genom att de inte kan sättas i samband med mordet, eller just för att det finns ett samband.

North skriver att efter februari är allt möjligt, det är definitivt ett intressant konstaterande som det är fullt rimligt sätta i samband med mordet på Palme, men fortfarande bara som ett av flera sk spår.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 01 feb 2017 18:35

Ola
Nej, jag känner inte till mer om mordet på Palme än vad gemene man gör. Min fundering är varför mörda makthavare X om man inte är säker på att efterföljaren Y kommer att ändra X beslut? Det saknar all logik. :)

Ola Frithiofson
Medlem

Inläggav Ola Frithiofson » 01 feb 2017 18:46

I länder i mellanöstern är det så att inget sker utan att statens ledning vet vad som sker. Det är inte den svenska verkligheten. En hypotes - om det finns ett samband till IranContra - varför Palme mördades var att det var ett misstag att informera honom, han fick reda på för mycket, hade han gått med på det hela hade han varit fast, den politiska hållhaken skulle ha varit mycket värd. USAs hårdföra, som Gregg och North med flera, de känns inte vid några nationsgränser, nationell suveränitet är bara ett begrepp, inget att ta större hänsyn till. De trodde kanske att när USAs utsedda fixare sa hur de ville ha det så skulle Palme förstå vad som borde göras. De hade kännedom om Bofors upparbetade vägar med falska slutanvändarintyg och de trodde att de skulle få till det genom att tala med Palme. Nu blev det inte så och det fick sina konsekvenser. Vad hände efter mordet, då allt var möjligt - fortfarande ett hypotetiskt resonemang - ja Hawk missilerna levererades, liksom troligen fler Robot 70 och fler än Palme mötte en plötslig och våldsam död, som Algernon.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 01 feb 2017 18:56

Varför skulle vapensmuggling i Iran-Contras behöva ske via Sverige? Det mesta av den skedde väl via Israel? Eller missförstår jag vad som menas?

Att irakierna säger sig ha uppfattningen att Robot 70 fanns i Iran är dock intressant. Presenterade de några bevis för det? Det borde ju också gå att få fram mer info om detta nu Saddamregimen är störtad, och det borde vara lättare att få personer att berätta om den tiden.

Vem utbildade iranierna på Robot-70? Hur integrerades det i deras luftförsvarssystem beträffande t ex spaningsradar för måldata och liknande?

Det märkliga är att ingen på iranska sidan verkar berätta om detta. Det verkar också lite märkligt att man i Iran inte har kopierat Robot-70 systemet om det faktiskt fungerade så bra som det sägs att det har gjort, det är ju något som de i allmänhet är rätt duktiga på. De har väl kopierat i princip alla andra luftvärnssystem som de har kommit över på olika sätt....

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 01 feb 2017 19:00

Ola Frithiofson skrev:Till "Hans" med flera, resultatet av mina efterforskningar om Robot 70 och kopplingarna till Iran-Contra.

Den svenske journalisten Anders Hasselbohm fick en hel del goda extrakontakter i Mellanöstern efter sina reportage i Se 1976 som han fick Stora Journalistpriset för. Artiklarna handlade om ett palestinskt flyktingläger i Beirut med 32-33000 instängda och där det i den libanesiska sommarvärmen låg ca 3000 döda på gatorna som inte kunde tas om hand eftersom det belägrade flyktinglägret ständigt attackerades. En svensk sjuksköterska som jobbade i lägret och som idag bor i Göteborg säger att Hasselbohm räddade livet på henne genom att artiklarna fick en så stor uppmärksamhet. New York Times skrev om den BBC och CBS rapporterade om den. Artiklarna och den stora uppmärksamhet internationellt som de fick i ledde till protester från bland annat påven, Kyrkornas Världsråd, Ted Kennedy och Olof Palme mot det sätt på vilket flyktingarna i lägret attackerades.

En av dem som efteråt ville träffa Hasselbohm och höra om belägringen av flyktinglägret i Libanon var den irakiske ambassadören i Sverige. Han blev efter tiden i Sverige Director General, andreman efter utrikesministern på irakiska UD i Bagdad.

Hösten 1985 åkte Hasselbohm, då Mellanöstern-korrespondent för Dagens Industri, till Irak. Där gav han sig oanmäld iväg till irakiska UD och bad att få träffa den förre Sverige-ambassadören. Det första denne sa till Hasselbohm var: ”Vad håller Sverige på med? Sverige smugglar ju Robot 70 till Iran!”. Hur den högt uppsatte irakiske företrädaren visste detta ville han inte avslöja eftersom det skulle bjuda fienden Iran på information i det krig som rasade emellan länderna. Irakiern sa att Irak framfört sina uppgifter till svenska UD, men konstaterade att man inte hade mött någon reaktion.

Vid en lunch hos den svenska ambassadören i Irak, Arne Thorén, strax efteråt informerade Hasselbohm Thorén om uppgifterna han fått. Thorén bekräftade då att han approcherats vid olika evenemang och diplomatiska bjudningar av personer som representerade den irakiska regeringen och att de sagt att de är missnöjda med att svenska Robot 70 sålts till Iran via Dubai.

Hasselbohm fick bekräftat från en källa på UDH, utrikeshandelsavdelning, att irakierna framfört att Robot 70 fanns i fiendelandet Iran. Jan Eliasson däremot, då polchef på UD, påstod för Hasselbohm att han inte kände till någonting om detta.
När Dagens Industri stort slog upp Hasselbohms artikel med de irakiska anklagelserna gjorde Ekot ett inslag. I detta förnekade Arne Thorén att han hade talat med Hasselbohm om Robot 70 utan om hur vapen i allmänhet utifrån sökte sig till Iran.

Hasselbohm ringde då Thorén och frågade hur han, till och med en f d journalist, kunde bete sig så. Hasselbohm bandade samtalet. Thorén bad i samtalet om ursäkt för att han ”desavouerat” Hasselbohm genom att inte för Ekot hålla fast vid vad han så tydligt bekräftat för honom.
Hasselbohm såg förstås Arne Thoréns agerande som ett tydligt tecken på att piskan vint från Stockholm mot den svenske ambassadören i Bagdad. Uppgifterna i Dagens Industri var naturligtvis brännheta mitt under storkriget mellan Irak och Iran där statsminister Olof Palme var FN-medlare, sekonderad av Jan Eliasson.

Vet du om det bandade telefonsamtalet finns tillgängligt på nätet?

Anders Hasselbohms uppgifter bekräftades till fullo långt senare och först sedan UD motvilligt släppt ifrån sig dokument.
I Granskningskommissionen om Palmemordet 1999, som Lars-Erik Eriksson ledde och med bland annat Inga Britt Ahlenius som en av ledamöterna, framgår det att Arne Thorén rapporterat till UD att irakiska regeringen framfört att Robot 70 funnit vägen till Iran. Ur sidan 578, Granskningskommissionen (SOU 1999:88):

”Under mötet erfor polisen (utredare av Bofors-smugglingar) att UD ända sedan hösten 1985 erhållit rapporter från Thorén i Bagdad om robotar i Iran. Bengt B (en utredare inom polisen) avslutar denna del med att konstatera att också andra mycket viktiga upplysningar och dokument undanhållits av UD. De hade därefter kommit fram mera av nödtvång än till följd av en strävan att skapa klarhet.”

Mycket intressant. Vad säger Hans & co om det?

Ingenjören vid Bofors, Ingvar Bratt och Henrik Westander vid Svenska Freds avslöjade att Bofors vapenleveranser till Singapore inte slutade i Singapore, som de skulle enligt slutanvändarintyget. Det var leveranser av vapenkrut och ammunition och Robot 70. Men de tog lyckades uppenbarligen inte få reda på hur åtminstone en del av leveranserna via Singapore till Dubai och Bahrein ska ha hamnat i Iran.

Som sagt, har Hans & co förslag på möjlig slutanvändare om nu inte Iran är ett möjligt alternativ?

Samma dag som Palme mördades tog sig den irakiske ambassadören – som vi senare känner som ”Bagdad Bob” – upp på statsrådsberedningen där han sa något till Palme som han verkligen ville få sagt.

Har du en misstanke om att det har koppling till mordet?

För mig är det med Granskningskommissionens rapport 1999 och mina samtal med Hasselbohm och hans redogörelse av vad kabinettsekreteraren och Thorén sa klart att Robot 70 hamnade i Iran via Dubai. Iraks regering hade den uppfattningen, svenska UD fick reda på att Iraks regering hade den uppfattningen. Det framgår av Westanders och Bratts avslöjanden om Boforssmugglingen att Robot 70 destinerades med slutanvändarintyg till Dubai, men också att de inte blev kvar där. Vad jag försöker ta reda på är vilka kopplingar det finns till Norths planer på att ta Iran-Contras olagliga vapenleveranser via Sverige, vapenleveranser som började i augusti 1985 och Palme bromsade två olika sändningar i december och januari 1985 och 1986. Men de ursprungliga sändningarna av robot 70, de som Bratt och Westander avslöjade ska ha ägt rum 1979 och 1980.

Det verkar som regimen i Iran tidigare har mördat vapeninspektörer i Österrike och Frankrike, när dessa förhindrat vapenleveranser från respektive land. Vad tror du om möjligheten att Iran kan ha legat bakom mordet även på Palme?

”after february all is possible”, som North konstaterade den 11 mars 1986 eller som Gene Tatum berättar 1997:

”Sure. I’d love to mention quite a bit more about Mr. Bush.

Du kanske missade min fråga, men vet du om innehållet i North's kalender var känt för allmänheten vid tiden för Tatums uttalande?

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 01 feb 2017 19:03

Moderator kanske ska flytta tråden till avsedd plats? Mordet på Olof Palme?

Ola Frithiofson
Medlem

Inläggav Ola Frithiofson » 01 feb 2017 19:20

Bra frågor tycker jag tryggve, det var mycket stora mängder vapenkrut som vi försåg dem med, om det som Bratt och Westander redovisar stämmer, vilket det verkar göra. det smugglades också haubitsar via Singapore, behövde de lära sig hangrepp också på dem, gjordes något mer på plats av insatsvaran, krutet. Hawkmissilerna transporterades Partly Knocked Down, behövde de hjälp att sätta ihop dem, förmodligen, men den hjälpen förmedlades utan svensk hjälp. Och Robot 70, som du skriver, samma där. Omöjligt är det inte att det ingår någon form av support i paketet och det är väl heller inte omöjligt att de försågs med den från svensk sida.

I informella sammanhang sägs att det är Portugal som var det land som trilskade vid årsskiftet 1985/86. Det har presenterats en lista där nationer anonymiserats till nummer och där det sägs att land nummer 15s politiska ledning satte sig emot leveranserna av hawkmissilerna och land nummer 15 skulle vara Portugal. Så om det inte var Sverige som var mellanhand var det ett annat land. The Boland Amendment gjorde olagligt att leverera hawkmissiler från USA till Iran. Om det var Israel som levererat dem istället hade det varit för genomskinligt, det är inte mycket som skiljer Israel och USA Mossad och CIA. Dessutom fanns det andra aspekter att ta hänsyn till. I andra änden av Iran contra, för de pengar som Iran betalade för vapnen, stöttes contrasförbanden och de fem contrasbaserna som North satt upp i Honduras. En del av contras ledare var involverade i tillverkning av kokain och av leverans av kokain till USA, det förefaller som om North kände till det hela - jag tror det är ett understatment - en anledning till att få svenska slutanvändarintyg skulle vara att det då på inget sätt gick att koppla vapenleveransen till USA eller Israel och inte heller till det ekonomiska stödet till Contras i Honduras.

Återgå till "Kalla Kriget (1946 till 1991)"