Sköt ned Hammarskjölds plan?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Geronimo
Medlem

Re: Sköt ned Hammarskjölds plan?

Inläggav Geronimo » 04 feb 2017 05:03

Femtiotrean skrev:Fattar du inte vad dina svar som detta eller det du kom med till Lasse Odrup ger som resultat? Inte ens en läsare som har inga förutbestämda meningar om saken och har ett i princip öppet sinne kan se dig som ingenting annat än en pajas för vilken det hela är egentligen bara ett slags "ego trip" och som därför varken kan litas på eller bör tas seriöst.

Du menar bara att det är helt ok att varjag använder ad hominem mot mig när jag artigt bjuder in till diskussion, men när jag gör det samma tillbaka, så är det plötsligt inte ok längre.

Snacka om pajas :)

Det står vem som helst fritt att leta reda på faktafel eller andra fel i något jag har skrivit här eller annanstans i forumet. Pröva det istället för personangrepp, Femtiotrean, så kanske vi kommer någon vart.

Vad tror du?

Femtiotrean
Medlem

Inläggav Femtiotrean » 04 feb 2017 13:03

Jag tror att du är alltför snabb att ta till begrepp som "ad hominem" och "personangrepp".

Det är som det finns två olika personer som skriver i ditt namn. Du kunde ge din andra personlighet skrivförbud!

Ola Frithiofson
Medlem

Inläggav Ola Frithiofson » 04 feb 2017 13:53

Stighult,

Efter din mail lyssnade jag på P3 dokumentär om Cats Falk.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5318900

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 04 feb 2017 14:32

Geronimo skrev:Det står vem som helst fritt att leta reda på faktafel eller andra fel i något jag har skrivit här eller annanstans i forumet. Pröva det istället för personangrepp, Femtiotrean, så kanske vi kommer någon vart.

Jag tycker det är snyggt jobbat. Du har förklarat vilka som låg bakom morden på Palme, Martin Luther King, Kennedy och Hammarskjöld, vilket är en anmärkningsvärd prestation eftersom så många tidigare försökt lösa mordgåtorna.
Personligen ser jag gärna att du förklarar vilka som eventuellt är skyldiga till Estonias haveri. Där finns många teorier men du kan säkert bringa ordning i dem.

Ola Frithiofson
Medlem

Inläggav Ola Frithiofson » 04 feb 2017 16:37

Det är svårt att se balken i det egna ögat, särskilt för oss gubbar som befolkar den här tråden, verkar det som. Svårt både för dem som är svepande i sina omdömen och värderingar om fakta och utan andra argument än att jag är gammal som andledning till att vara skeptiker. Förnekare är ett sannare begrepp. Eller andra som å ena sidan anklagar trådbidragare för att vara biased, ha en agenda av något slag och å andra sidan kan skriva
Jag tycker det är snyggt jobbat. Du har förklarat vilka som låg bakom morden på Palme, Martin Luther King, Kennedy och Hammarskjöld, vilket är en anmärkningsvärd prestation eftersom så många tidigare försökt lösa mordgåtorna.
Personligen ser jag gärna att du förklarar vilka som eventuellt är skyldiga till Estonias haveri. Där finns många teorier men du kan säkert bringa ordning i dem.

Helt innehållslöst vad gäller historiska fakta och beskrivningar och med det uppenbara syftet att förlöjliga och att spela ned pax amercanas och den helt dominerande världsmaktens möjligheter att gripa in. Vi behöver inte betvivla att USAs dolda operationer mördar. Det finns det väldig många belägg för, programmen Condor och Phoenix har nämnts, bara där handlar det om ofantligt många som du och jag som har fått sina liv förkortade, ofta med en brutal och plågsam död, ungefär 100 000 människoliv, tror jag. Varför fokusera så mycket på USA. ja det är ju dom som bestämmer här i världen.

Geronimo visar på Patrice Lumumba, ja det är väl ändå visat att han mördades av CIA. Salvador Allende? I en militärkupp som initierades finansierades och operativt understöddes av säkerhetspolitiska befattningshavare i USA och CIA. Går vi över världen land för land finns det många fler exempel. Olof Palme? Utesluter Lars Odrup en dold amerikanskinitierad operation? Varför då i så fall? Ingen mördare har ju dömts, mordutredningen pågår fortfarande, varför exkludera just en utländsk säkerhetstjänst, CIA? För att Palme var deras bäste bundsförvant? Knappast, tvärtom sågs Palme som ett hot, en pain in the ass, han kallades för asshole av Nixon. Hammarskjöld? Den som tar sig tid att gå igenom länkar och text i inlägg tidigare ser att FN menar att det kan ha varit mord och att den ursprungliga utredingen inte höll måttet. En just avgången amerikansk president uttryckte " they killed him" Aldo Moro, se mitt tidigare inlägg och jag kan komplettera med mer. Bröderna Kennedy? Med en påstådd mördare mördad och massor med oklarheter runt Warrenkommissionen och med vittnesbörder är numer 70 procent av amerikanska folket s.k. konspirationsteoretiker. Hans bror Robert? Shirhan Shirhan sitter där han sitter, men det hans advokater för fram är att fler skott sköts än vad Shiran kunde åstadkomma och från andra håll än han kunde skjuta, det visar ljudupptagning och forensics.

Det tar tid och kraft att gå igenom varje fall, men det är bättre än att som Lasse Odrup ställa sig högt över hela frågan och medvetet trycka ned andra tråddeltagare. Varför då delta här?

"Varjag" reagerade på att jag inte trodde han menade allvar med sin kommentar om att Palme skulle ha ringt kapten eller så på de skepp som vände tillbaka med boforsleveranser. OK, då tolkade jag varjag fel, jag har rätt i att så går det inte till och att det är en helt orimlig slutsats men fel i att det inte kunde finnas någon som verkligen trodde det.

Vi har alla våra olika verklighetsbilder, det är en bra utgångspunkt för en sansad diskussion.

När den säkerhetspolitiska historien diskuteras är det viktigt att ha med underrättelse- och säkerhetstjänstsidan och de dolda operationer vi inte får veta så mycket om medan de pågår. De förfogar över enorma resurser. Bara år 2014 var den öppna amerikanska finansieringen av de 16 underrättelse och säkerhetstjänsterna nästan i paritet med vad Ryssland satatsade på hela sitt försvar, enligt Sipris statistik. Samma förhållande gällde 2015. All covert op. verksamhet finansieras inte med medel som är synliga för alla, de offentligt redovisade uppgifterna är vad som minimum satsades. Om vi fördelar USAs öppet redovisade satsning över samtliga länder på jordens yta, drygt 200 har jag för mig och med dagens dollarkurs mot kronan blir det mellan 3-3,5 miljarder kronor för varje land. Det räcker till en och annan svensk journalist, militär, polis, udtjänsteman. Även om inte medlen läggs så fullt ut ger siffran en fingervisning om att det är verksamheter som har en betydelse i det säkerhetspolitiska sammanhanget. Till USAs satsning ska givetvis alla andra länders läggas. Sammantaget helt ofantliga belopp.

Kanske det i praktiken är så att dessa dolda aktiviteter är som de svarta hål i universum som drar in all materia som finns i deras närhet. Att det är runt den dolda säkerhetspolitikens aktiviteter som den synliga säkerhetspolitiken kretsar

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 04 feb 2017 19:20

Ola Frithiofson skrev:Det tar tid och kraft att gå igenom varje fall, men det är bättre än att som Lasse Odrup ställa sig högt över hela frågan och medvetet trycka ned andra tråddeltagare. Varför då delta här?

Ola, du är inte värst, snarare tvärtom men Geronimo tål att tryckas ner. :) Det han kallar fakta är hans åsikter och när man ifrågasätter åsikterna och teorierna så uppmanas man att komma med motbevis. Hur skall jag kunna motbevisa att det inte var CIA som mördade Palme? Det kan jag förstås inte och då meddelar G triumferande att han vunnit diskussionen :thumbsup:

Men fortsätt gärna. Seriöst talat så tycker jag att tråden är intressant men hade själv sett mer av Hammarskjöld eftersom jag har personliga minnen från händelsen.

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 04 feb 2017 19:25

Femtiotrean skrev:Jag tror att du är alltför snabb att ta till begrepp som "ad hominem" och "personangrepp".

Det är som det finns två olika personer som skriver i ditt namn. Du kunde ge din andra personlighet skrivförbud!

Struntprat. Jag svarar med samma mynt. Säg till om du vill diskutera sakfrågan istället för att försvara din möp-kompis, Varjag.

Vad tror du exempelvis om "Operation Celeste"? Historikern Greg Poulgrain argumenterar mycket övertygande för att Allen Dulles initierade även mordet på Hammarskjöld på samma sätt som mordet på Patrice Lumumba.

Håller du med om det? Inte?

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 04 feb 2017 19:39

Lasse Odrup skrev:
Geronimo skrev:Det står vem som helst fritt att leta reda på faktafel eller andra fel i något jag har skrivit här eller annanstans i forumet. Pröva det istället för personangrepp, Femtiotrean, så kanske vi kommer någon vart.

Ja, jag är idag övertygad om att CIA & co låg bakom morden även på JFK, MLK, RFK och Hammarskjöld. Bevisen, om man väljer att ta del av dem, är överväldigande.

Jag är också övertygad om att Al Capone var sin tids mäktigaste gangsterboss och inte bara en skattefifflande grönsakshandlare.

Det är inte Du?

Jag är inte inläst på Estonia. Här vet du säkert mer än mig. Berätta gärna lite om vad du vet.

Var inte blyg.

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 04 feb 2017 20:11

Så här säger Harry S. Truman till New York Times september 20, 1961.

"Dag Hammarskjöld was on the point of getting something done when they killed him. Notice that I said ‘When they killed him’.
[....]
Pressed to explain his statement, Mr Truman said,
‘That’s all I’ve got to say on the matter. Draw your own conclusions’.
"

Som före detta president och informell rådgivare till JFK är det här uttalandet inget att vifta undan. Han visste något, men kunde av okänd anledning inte tillkännage exakt vad.

Det här och mycket annat är skäl till att Hammarskjöld-kommisionen drar slutsatsen att Hammarskjölds död i FN's regi bör utredas på nytt. Något som alltså sker, med början mars, 2015.

Fortsättning följer.

Femtiotrean
Medlem

Inläggav Femtiotrean » 04 feb 2017 20:14

Geronimo skrev:Struntprat. Jag svarar med samma mynt. Säg till om du vill diskutera sakfrågan istället för att försvara din möp-kompis, Varjag.

Nej, det gör du inte. Du kanske tror att du gör men du bara rättfärdigar dig med att påstå det. Mogenhet börjar med att inse vissa saker om sig själv först.

Jag försvarar inte varjag. Jag tar ingen ställning till vad han anser eller har sagt. Jag bryr mig inte om det.

"Möp"? Ach ja: "Militärt Överintresserad Person"! Och du verkligen inbillar dig att du inte bär dig åt som en pajas!

Geronimo skrev:Håller du med om det? Inte?

Vad jag håller med om saken eller inte är helt irrelevant här, men i varje fall kan jag svårligen tro att det skulle intressera dig. Och om jag hade nånting att ge till i diskussionen i sakfrågan, skulle jag vid det här laget ha bestämd att göra det någon annanstans.

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 04 feb 2017 20:34

Så här ser JFK ut när han ca en månad in i sitt presidentskap per telefon får beskedet att Patrice Lumumba har mördats: https://www.google.se/search?client=tab ... elmxj6Ua2M:

Inte glad. Både Hammarskjöld och JFK delade Lumumbas vision om ett enat, demokratiskt och ekonomiskt självständigt Kongo. Inte nog med det. JFK och Hammarskjöld var i samförstånd fast beslutna att erbjuda ett tredje alternativ som lösning på hur det växande antal postkoloniala länder skulle utveckla sitt välstånd och politiska-ekonomiska oberoende.

Istället för att tvingas välja mellan de två geopolitiska maktblocken, kommunist-diktatur vs neokolonial proxy militärdiktatur, ville de båda stödja "The Non-aligned Movement." Att med stöd av FN och ett USA styrt av JFK, nå sant oberoende och därmed ges möjlighet att utvecklas till ekonomiskt välmående demokratier.

Istället fick vi något helt annat.

Fortsättning följer.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 04 feb 2017 20:46

Geronimo skrev:Ja, jag är idag övertygad om att CIA & co låg bakom morden även (inkl Palme) på JFK, MLK, RFK och Hammarskjöld. Bevisen, om man väljer att ta del av dem, är överväldigande

Jag anser att du som ansvarskännande medborgare bör meddela dina iakttagelser och överväldigande bevis om Palmemordet till RPS. Många anser att det är uppklarat men vissa tvivlar med all rätt.
Du kan säkert bidra till att svenskarna slipper dras med traumat och tvivlen. :)

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 04 feb 2017 21:29

Lasse Odrup skrev:
Geronimo skrev:Ja, jag är idag övertygad om att CIA & co låg bakom morden även (inkl Palme) på JFK, MLK, RFK och Hammarskjöld. Bevisen, om man väljer att ta del av dem, är överväldigande

Jag anser att du som ansvarskännande medborgare bör meddela dina iakttagelser och överväldigande bevis om Palmemordet till RPS. Många anser att det är uppklarat men vissa tvivlar med all rätt.
Du kan säkert bidra till att svenskarna slipper dras med traumat och tvivlen. :)

Om du istället börjar med att citera mig korrekt, kanske vi kommer någon vart.

Se så!

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen

Inläggav MD650 » 05 feb 2017 00:57

Låst tills vidare för översyn.

Återgå till "Kalla Kriget (1946 till 1991)"