USS Sam Rayburn i Karlskrona

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

USS Sam Rayburn i Karlskrona

Inlägg av Bergman » 27 februari 2014, 07:24

Det tog lite tid, men jag hittade en artikel som beskriver att USS Sam Rayburn kommit till Holy Loch i Skottland i slutet av Feb 1984 och varit Radioaktiv. Artikeln publicerades den 30e Mars 1984.

Thule, Din info om händelserna om det skadade tornet i isen är från en annan incident.

Bill.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Thule2 » 27 februari 2014, 08:12

Intressant Bergman. Frågan är då, kan hon varit inne i Karlskrona med 16 kärnvapen missiler ombord ? Och hur kom hon in i sundet" utan upptäckt ? MVH/ Thule

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Bjernevik » 27 februari 2014, 12:07

På vilket sätt skulle det faktum att USS Sam Rayburn i februari 1984 eventuellt var radioaktiv i Holy Loch vara ett bevis för att hon skadats i Karlskrona?

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Bergman » 27 februari 2014, 15:43

Kent jag är medveten om det!!,... men jag vet inte hur jag skall göra nu,.. jag försöker ju att återskapa den ev kedja av händelser som fanns / finns, och som är knutna till en ev Ubåtsbas med undervattenstunnel.

USS Sam Rayburn, ev radioaktivitet i Karlskrona basängen, Holy Loch i Skottland, SOSUS, och Undervattensbasen-Centralen för att hantera SOSUS under Verkö Kajen ingår i den kedjan,....

Det är därför jag lagt informationen här,... är det fel tänkt?


Bjernevik:

Föreslår att vi gemensamt skapar en ny tråd som heter "DET FINNS/ FANNS INGA UBÅTSBASER MED UNDERVATTENSTUNNEL"

I den tråden kan vi rada upp alla argument varför det INTE går att bygga en sådan tunnel, höga kostnader. tekniska svårigheter, saknaden av vilja o behov, osv.

Bill.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Thule2 » 27 februari 2014, 15:46

Om du följer tidigare inlägg i tråden Kent, så förstår säkert du bättre varför S: Rayburn näms lite då och då. Thule

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Bergman » 27 februari 2014, 15:51

@Bjernevik.

OK, Därför att OM samma typ av radioaktivitet uppmättes i Karlskrona basängen som i Holy Loch, då kanske vi kan skapa en indicie kedja.

Bill.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Bjernevik » 27 februari 2014, 17:04

Bergman skrev:@Bjernevik.

OK, Därför att OM samma typ av radioaktivitet uppmättes i Karlskrona basängen som i Holy Loch, då kanske vi kan skapa en indicie kedja.

Bill.
Din indiciekedja spricker bara av det faktum att USS Sam Rayburn var en SSBN fram till 1985 när hon togs ur drift på grund av SALT 2. Därefter byggdes hon om till utbildningsfartyg vilket hon fortfarande används som.

Att USN skulle välja att använda en SSBN för en sådan operation som ett intrång i Karlskronabassängen skulle vara är uteslutet. Inte minst eftersom man inte direkt led av brist på resurser på den tiden, så att merutnyttja en del av den strategiska triaden på detta sätt fanns det helt enkelt inget skäl för.

edit: tog bort text som har med "ubåtsbas med undervattenstunnel" att göra
Senast redigerad av 2 Bjernevik, redigerad totalt 28 gång.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Bergman » 27 februari 2014, 18:25

Bjernevik.

Indiciekedjan spricker då vi kan visa att FOAs rapport inte påvisar radioaktivitet eller när vi kan visa att den som uppgett att rapporten existerar har fel. Vi vet inte vad rapporten innehåller men vi vet enligt uppgift att en rapport finns. I min egen efterforskning har jag heller inte fått något nekande svar om dess existens ännu,..

Eftersom jag uppfattar det som att jag är anvisad att inte skriva mer här så är detta det sista inlägget i denna tråd. FOA rapportens öde får vi diksutera på annan plats.

Bill.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Bjernevik » 27 februari 2014, 18:40

Med ditt sätt att resonera så kan en rapport som påvisar radioaktivitet i Karlskronabassängen lika gärna vara ett indicium på att avfall från Three Mile Island dumpats där... eftersom det uppenbarligen bara är radioaktiviteten som är viktig oavsett övriga omständigheter.

Skriv svar