Röda Armé Fraktionen bakom Palmemordet?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Röda Armé Fraktionen bakom Palmemordet?

Inlägg av Dalmas » 25 december 2013, 22:49

Det vore ologiskt om RAF dödat Palme. RAF är sprungen ur det sena 60- talets studentvänster och kritiken mot Vietnam- kriget (första generationen). Hur Palme positionerat sig i Vietnamfrågan vet alla.

Det var inte RAF som planerade att kidnappa Leijon i Operation Leo, utan Norbert Kröcher från 2. Junirörelsen. Det fanns två "Kommando Siegfried Hausner". Ett, nyssnämnda, som planerade Operation Leo och ett från RAF som kidnappade och mördade Hans- Martin Scheleyer.

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Röda Armé Fraktionen bakom Palmemordet?

Inlägg av Magnus L » 26 december 2013, 01:42

Dag den vise skrev:
Magnus L skrev:
Du menar på något sätt att det kunde varit så att han INTE skulle ställt sig på Västtysklands sida utan på ockupanternas och att RAF blev besvikna på hans agerande? :roll:
Ja.
Vet du NÅT om Palme?

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Röda Armé Fraktionen bakom Palmemordet?

Inlägg av Magnus L » 26 december 2013, 01:47

Dalmas skrev:Det vore ologiskt om RAF dödat Palme. RAF är sprungen ur det sena 60- talets studentvänster och kritiken mot Vietnam- kriget (första generationen). Hur Palme positionerat sig i Vietnamfrågan vet alla.
Aha precis som Al-Qaida och USA och EU i Syrienfrågan då för att ta ett nutida exempel. Alla dessa är vänner?

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Röda Armé Fraktionen bakom Palmemordet?

Inlägg av Dag den vise » 26 december 2013, 10:09

Magnus L skrev:
Dag den vise skrev:
Magnus L skrev:
Du menar på något sätt att det kunde varit så att han INTE skulle ställt sig på Västtysklands sida utan på ockupanternas och att RAF blev besvikna på hans agerande? :roll:
Ja.
Vet du NÅT om Palme?
Jag uttryckte mig nog lite fel där, men i RAF:medlemmarnas hjärnor kan det iallafall ha varit en möjlighet att de förväntade sig stöd. Jag vet iallafall en del om Palme, och en av de saker jag vet om honom är att han tillhörde en ideologisk strömmning som ibland kunde stödja militanta vänsterorganisationer så som RAF (dvs 68-vänstern (här är en källa viewtopic.php?f=22&t=42501 ). Därför ser jag det inte som en ren omöjlighet att RAF ett tag trodde att han var på deras sida (vilket han i egenskap av demokrat så klart inte var, men i RAF:s verklighetsuppfattning skulle det kanske vara en möjlighet).

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Röda Armé Fraktionen bakom Palmemordet?

Inlägg av Donkeyman » 26 december 2013, 10:41

Jag är nog tvivlande till teorin om RAF och Palme. Så här tänker jag: RAF var en ganska liten grupp. Men de var hängivna och arbetade systematiskt. Om en aktion misslyckades skulle det försvaga gruppen. Varje aktion krävde omfattande planering och förberedelse. Det som de gjorde MÅSTE lyckas. Inte bara rent tekniskt utan även politiskt. Det räckte inte med att spränga något eller mörda någon, aktionen måste också föra deras politiska mål närmare. Deras plan var att skaka om den Tyska staten så att repressionen ökade. Vanliga medborgare skulle bli irriterade av att ständigt vara övervakade och att det var hemlig polis som smög i alla buskage. Därmed skulle det i förlängningen uppstå en revolutionär situation där de "medvetna" krafterna kunde ta ledningen.

På vad sätt skulle ett mord på Olof Palme stämma in i den bilden. Inte alls - vill jag påstå. Dessutom måste utifrån sett Palme vara ett tämligen besvärligt mål att ta, med stora möjligheter att misslyckas. De kunde knappast känna till att han skulle röra sig helt obevakat ute på stan. Dessutom hade de knappast logistik och lokal kunskap till att genomföra ett spontant attentat.

Och på vad sätt skulle Palmes frånfälle vara något som gynnade revolutionen i Tyskland. Nej, jag får inte det alls att stämma in i deras målsättningar och taktik.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Röda Armé Fraktionen bakom Palmemordet?

Inlägg av Dag den vise » 26 december 2013, 11:17

Du har helt klart en poäng i det du skriver, Donkeyman. För visst, du har rätt i att ett Palmemord från RAF:s sida knappast skulle gynna deras mål, och detta får mig faktiskt för första gången att på allvar ifrågasätta min teori.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Röda Armé Fraktionen bakom Palmemordet?

Inlägg av Vysotskij » 26 december 2013, 12:35

Dag den vise skrev:
Magnus L skrev:
Dag den vise skrev:
Magnus L skrev:
Du menar på något sätt att det kunde varit så att han INTE skulle ställt sig på Västtysklands sida utan på ockupanternas och att RAF blev besvikna på hans agerande? :roll:
Ja.
Vet du NÅT om Palme?
Jag uttryckte mig nog lite fel där, men i RAF:medlemmarnas hjärnor kan det iallafall ha varit en möjlighet att de förväntade sig stöd. Jag vet iallafall en del om Palme, och en av de saker jag vet om honom är att han tillhörde en ideologisk strömmning som ibland kunde stödja militanta vänsterorganisationer så som RAF (dvs 68-vänstern (här är en källa viewtopic.php?f=22&t=42501 ). Därför ser jag det inte som en ren omöjlighet att RAF ett tag trodde att han var på deras sida (vilket han i egenskap av demokrat så klart inte var, men i RAF:s verklighetsuppfattning skulle det kanske vara en möjlighet).
På den länkade sidan finns inget som stödjer att Palme skulle tillhört någon riktning med sympatier för terrorism. Försåvitt du inte menar de vänsterextrema studenter Palme skällde ut i ett av sina mest kända framträdanden.

EDIT: framträdande heter det

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Röda Armé Fraktionen bakom Palmemordet?

Inlägg av Dag den vise » 26 december 2013, 15:27

Vysotskij skrev: På den länkade sidan finns inget som stödjer att Palme skulle tillhört någon riktning med sympatier för terrorism. Försåvitt du inte menar de vänsterextrema studenter Palme skällde ut i ett av sina mest kända framträdanden.

EDIT: framträdande heter det
Det var inte heller riktigt så jag menade, utan jag menar att RAF kan ha missförstått Palme på så sätt att de trodde att Palme var mycket ideologiskt närmare dem än vad han faktiskt var. För det tycks ha funnits folk inom vänsterflanken inom socilademokratin som hade sympatier med organistaioner så som RAF (det nämner Donkeyman i tråden jag relaterar till), så jag gissade att de tog Palme för en sådan socialdemokrat.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Röda Armé Fraktionen bakom Palmemordet?

Inlägg av Vysotskij » 26 december 2013, 21:48

Det du skrev var att Palme tillhörde en sådan strömning, vilket alltså är rent påhitt. Oavsett försök att länka till tråd som inte alls underbygger påståendet.

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Röda Armé Fraktionen bakom Palmemordet?

Inlägg av Magnus L » 28 december 2013, 00:50

Dag den vise skrev:
Vysotskij skrev: På den länkade sidan finns inget som stödjer att Palme skulle tillhört någon riktning med sympatier för terrorism. Försåvitt du inte menar de vänsterextrema studenter Palme skällde ut i ett av sina mest kända framträdanden.

EDIT: framträdande heter det
Det var inte heller riktigt så jag menade, utan jag menar att RAF kan ha missförstått Palme på så sätt att de trodde att Palme var mycket ideologiskt närmare dem än vad han faktiskt var. För det tycks ha funnits folk inom vänsterflanken inom socilademokratin som hade sympatier med organistaioner så som RAF (det nämner Donkeyman i tråden jag relaterar till), så jag gissade att de tog Palme för en sådan socialdemokrat.
Vänstern i alla dess former hade nog koll på Palme. Det är mer högern som haft grava problem att placera honom politiskt, både då och i nutid. Den ena fantasin värre än den andra poppar alltid upp vid såna här diskussioner och man skulle kanske kunna diskutera varför det blivit så.

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Röda Armé Fraktionen bakom Palmemordet?

Inlägg av Davian » 28 december 2013, 12:49

Den revolutionära delen av vänstern har sen 1914 aldrig hyst några som helst idéer om att en icke-revolutionär skulle stå på deras sida/ha sympati för deras politik. Det faller på sin egen orimlighet att RAF skulle ha nåt med Palme-mordet att göra. Framförallt ur ett ideologiskt perspektiv.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Röda Armé Fraktionen bakom Palmemordet?

Inlägg av Lasse O » 28 december 2013, 16:22

Davian skrev:Den revolutionära delen av vänstern har sen 1914 aldrig hyst några som helst idéer om att en icke-revolutionär skulle stå på deras sida/ha sympati för deras politik. Det faller på sin egen orimlighet att RAF skulle ha nåt med Palme-mordet att göra. Framförallt ur ett ideologiskt perspektiv.
Det är nog riktigt. De revolutionära delarna av den dåtida europeiska vänstern kan i regel beskrivas som sekter med olika bokstavskombinationer framför och att någon av dessa skulle vilja ha något samröre med den halvadlige politikern och reservofficeren Olof Palme att göra är nästan otroligt.

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Röda Armé Fraktionen bakom Palmemordet?

Inlägg av Magnus L » 28 december 2013, 18:25

Lasse Odrup skrev:
Davian skrev:Den revolutionära delen av vänstern har sen 1914 aldrig hyst några som helst idéer om att en icke-revolutionär skulle stå på deras sida/ha sympati för deras politik. Det faller på sin egen orimlighet att RAF skulle ha nåt med Palme-mordet att göra. Framförallt ur ett ideologiskt perspektiv.
Det är nog riktigt. De revolutionära delarna av den dåtida europeiska vänstern kan i regel beskrivas som sekter med olika bokstavskombinationer framför och att någon av dessa skulle vilja ha något samröre med den halvadlige politikern och reservofficeren Olof Palme att göra är nästan otroligt.
Jag tror nog faktiskt att det där att han var Socialdemokrat delvis var värre än att han var halvadlig (i deras ögon).

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Röda Armé Fraktionen bakom Palmemordet?

Inlägg av Davian » 29 december 2013, 13:03

Definitivt. Lenin var ju också adelsman, Engels var kapitalist så det handlar inte om hur/var man föds som utan vad man har för politisk ideologi. För revolutionärer är reformister ingenting en förlitar sig på eller bryr sig särskilt mycket om. Det är därför jag inte tror på Dag den Vises teori.

edit: Alltså att RAF hade haft nån slags förhoppning om att Palme skulle stödja revolutionär politk och därför hämndmördar honom. Att de troligen avskydde Palme är jag helt 100% övertygad om, men de hatade rätt många och dödade ändå inte alla.

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Röda Armé Fraktionen bakom Palmemordet?

Inlägg av a77 » 2 januari 2014, 17:29

Det finns en sak som gör teorin väldigt långsökt, om nu mordet var en hämnd för Palmes handlande av ambassadockupationen 1975, borde de inte försökt berätta det för allt och alla i stil med "Så går det för medlöpare som samarbetar med Västtysklands ondskefulla regering"

Det känns väldigt långsökt att de skulle mörda Palme (som trots allt var ganska långt på vänsterskalan) i hemlighet för hans lilla inblandning i ambassadockupationen 1975, utlämnandet av de överlevande terroristerna till Västtyskland.

Skriv svar