Antisemitism efter andra världskriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Yngve
Medlem

Re: Antisemitism efter andra världskriget

Inlägg av Yngve » 15 dec 2017 08:09

varjag skrev:
Jag skulle dock tro att det sannolikt säkrare och enklare att leva som ortodox jude med traditionella klädedräkt i Teheran än i t.ex. Malmö idag.
Amen

Varjag
Ja, eftersom man då representerar ett utställningsreservat som kan användas som skyltfönster. Det är däremot säkerligen helt omöjligt att behålla livet som sekulär jude i Iran...

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 15 dec 2017 09:36

Säkert råkar man illa ut om man öppet stödjer Israel, men
Yngve skrev:
Ja, eftersom man då representerar ett utställningsreservat som kan användas som skyltfönster. Det är däremot säkerligen helt omöjligt att behålla livet som sekulär jude i Iran...
vad grundar du det påståendet på?
Lasse Odrup skrev:
masase skrev: Fast med den lilla totala gruppen så räcker det givetvis med en jude i topp hundra i kommunistpartihierarkin för att nå kraftig överrepresentering rent statistiskt sätt.
Fast man komma ihåg att de flesta av judarna i partihierarkin var judar bara till namnet. De omfamnade judendomen i lika hög grad som Stalin var kristen.
Anledningen till överrepresentationen var och är sannolikt att judar har en bildningstradition och ambition att bli något. I dessa kommunistiska obildade kretsar var det då lätt att klättra om man hade någon form av bildning och utbildning.
Ett absurt påstående! Alla kommunistpartier har prioriterat läsande och utbildning.

Till bilden hör kanske att de röda under inbördeskriget i Ryssland fick starkt fäste hos den judiska befolkningen, vilket historiker (Alperowitz?) har förklarat med att dessa inte kunde nås av den vita - till stor del ortodoxt färgade - antibolsjevikiska propagandan.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 15 dec 2017 10:39

Gerrgul,

det är en myt att kommunister prioriterat utbildning. Man har prioriterat utbildning för egna men förhindrat den för andra. Utbildningar har varit förbjudna för personer som setts som opålitliga eller som kommer från familjer som setts som fiender. Har själv två släktingar som kastats ut från studier av denna anledning i Sovjetunionen.

Dock, det var en överreprentation av judar i kommunistpartier flera länder. Främst tror jag under de första decennierna efter Ryska revolutionen. Där är vi ense.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 15 dec 2017 11:32

”Vi har utlyst intifada från Malmö. Vi vill ha vår frihet tillbaka, och vi ska skjuta judarna” var budskapet från en grupp demonstranter med palestinska flaggor som samlades i Malmö.
Under fredagskvällen samlades en grupp demonstranter på Möllevångstorget med palestinaflaggor som skanderade hatiska budskap mot judar. Det rapporterar Sveriges Radio P4 Malmöhus.
...... Ett annat budskap som skanderades handlar om att ””judarna ska komma ihåg att Muhammeds armé kommer att återvända”.
https://nyheteridag.se/vi-ska-skjuta-ju ... ran-malmo/

https://www.youtube.com/watch?v=rbbSFIkZbbQ

Varjag

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 15 dec 2017 12:00

varjag skrev:
Jag skulle dock tro att det sannolikt säkrare och enklare att leva som ortodox jude med traditionella klädedräkt i Teheran än i t.ex. Malmö idag.
Amen

Varjag
Sant, den som inte tror på det kan ju testa själv.

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 15 dec 2017 12:54

pandersson2 skrev:Gerrgul,

det är en myt att kommunister prioriterat utbildning..
Att påstå något annat är ren historieförfalskning. Se bara på hur de kubanska eleverna står sig i internationella mätningar. Eller de massiva alfatbetiseringskampanjerna i Kina. Dessa var inte alls reserverade för partiets kaderutbildning. Jag har själv personer i min familj som levde i en tidigare sovjetrepublik. Och nej, dom var inte partimedlemmar. Kanske inte ska gå OT, men jag kan inte låta ren faktaförvrängning stå oemotsagd.

masase
Stödjande medlem

Inlägg av masase » 15 dec 2017 13:20

Gerrgul skrev: Att påstå något annat är ren historieförfalskning. Se bara på hur de kubanska eleverna står sig i internationella mätningar. Eller de massiva alfatbetiseringskampanjerna i Kina. Dessa var inte alls reserverade för partiets kaderutbildning. Jag har själv personer i min familj som levde i en tidigare sovjetrepublik. Och nej, dom var inte partimedlemmar. Kanske inte ska gå OT, men jag kan inte låta ren faktaförvrängning stå oemotsagd.
Av de exemplen ur ledarskiktet i det kommunitiska partiet i Ungern under efterkrigstiden så är Lukas Georgy född 1885(1) och Matayas Rakosi(2) född 1892. Båda utbildades i Österrike-Ungerns utbildningsväsende så jag har lite svårt att se var det kommunistiska utbildningsväsendet kommer in.

När det gäller utbildningsmöjligheter i kommunistiska länder kan jag citera från vänner som har växt upp både i DDR och USSR under 70 och 80 talen och enligt dem så var dina föräldrars politiska pålitlighet den absolut viktigaste faktorn för om du tilläts gå vidare till högre studier.

Rent generellt så var det ofta mer eller mindre olagligt för judar att äga land från medeltiden och framåt i stora delar av östeuropa vilket ledde till att judar ofta valde eller tvingades till yrken som krävde utbildning inom handel och vissa hantverk. Viss utbildning är väldigt användbart om man vill göra politisk karriär och eftersom nationalistiska partier vanligtvis inte gillade judar så var kommunistpartierna den naturliga vägen för politiskt engagerade.

(1)https://en.wikipedia.org/wiki/Gy%C3%B6rgy_Luk%C3%A1cs
(2)https://en.wikipedia.org/wiki/M%C3%A1ty ... %C3%A1kosi

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 15 dec 2017 17:09

Politisk pålitlighet och hängivenhet för Saken är alltid viktigare än bildning och utbildning, särskilt i diktaturer som t ex kommunistregimer.
Vad jag har läst i svenska tidningar så finns det t o m vissa svenska höga politiker som skryter om sin obildning och som dessutom aldrig haft ett hederligt avlönat arbete.

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 15 dec 2017 17:45

masase skrev:Av de exemplen ur ledarskiktet i det kommunitiska partiet i Ungern under efterkrigstiden så är Lukas Georgy född 1885(1) och Matayas Rakosi(2) född 1892. Båda utbildades i Österrike-Ungerns utbildningsväsende så jag har lite svårt att se var det kommunistiska utbildningsväsendet kommer in.
Varken jag eller någon annan har skrivit något om kommunistiskt utbildningsväsende i Ungern eller Östtyskland. Vad jag vände mig mot var det befängda påståendet att kommunistpartierna i allmänhet bestått av obildade typer och att judar i kraft av sin överlägsna bildning därför skulle intagit prominenta positioner.

Det finns/fanns i Ungern, Rumänien och andra stater en surdeg av antisemitism och antiziganism. Det förra fick ett våldsamt utlopp under ungernrevolten. Jag har också sett kommentarer om antisemitiska aktioner i spåren av Balkankrigen. Någon som vet vad som hänt med den mosaiska församlingen i Pristina, t ex?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 15 dec 2017 18:21

Gerrgul skrev:. Någon som vet vad som hänt med den mosaiska församlingen i Pristina, t ex?
Judarna i Pristina var såvitt jag förstått serbisk-talande och fördrevs likt många etniska serber sommaren 1999 av UCK (dvs kosovoalbaner), eller av associerade grupper. Frågan är väl om de fördrevs för att de var judar, för att de talade serbiska eller för att de inte var kosovoalbaner eller alla tre... Om de hamnade i Serbien eller FYROM ska jag låta vara osagt. Kyrkogården var allt som fanns kvar. Däremot fanns det en grupp judar kvar i Prizren iallafall 2003, men det kan ju ha ändrats sen dess.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 15 dec 2017 18:45

Gerrgul skrev:Varken jag eller någon annan har skrivit något om kommunistiskt utbildningsväsende i Ungern eller Östtyskland. Vad jag vände mig mot var det befängda påståendet att kommunistpartierna i allmänhet bestått av obildade typer och att judar i kraft av sin överlägsna bildning därför skulle intagit prominenta positioner.
Nå, om man inte accepterar att högre utbildning i de kommunistiska staterna endast kom de rättrogna till del så är förstås påståendet befängt.
Om man bara har en marxistleninistisk syn på historia och vetenskap så har man lika lite bildning och kultur som min äldsta hund och han är ändå rumsren.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 15 dec 2017 20:10

Utbildningsindex 1990
Sverige 0,692
USA 0,834
UK 0,642

Ryssland 0,660
Kuba 0,625
Ungern 0,597

https://en.wikipedia.org/wiki/Education_Index

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 16 dec 2017 04:33

pandersson2 skrev:Utbildningsindex 1990
Sverige 0,692
USA 0,834
UK 0,642

Ryssland 0,660
Kuba 0,625
Ungern 0,597

https://en.wikipedia.org/wiki/Education_Index
Tyvärr är det där rätt meningslöst, eftersom det bara beaktar formella år,

I USA brukade ju college idrottare ta kurser som "basket weawing" etc. I Sovjet var naturvetenskaper på god nivå, men de mjukare ämnena var ju bara voodo. Lite som genderstudier i Sverige.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 16 dec 2017 10:13

erep,
insämmer i att indexet inte mäter hur utbildat folket är. Anledningen till att jag plockade upp det var som motargument mot att kommunistiska regimer särskilt skulle prioriterat utbildningen. Syftet var att visa att kommunister inte lagt ner större resurser än ickekommunistiska länder. Kvaliteten på utbildningen har jag inte kommenterat.

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 16 dec 2017 11:25

Sarvi skrev:
Gerrgul skrev:. Någon som vet vad som hänt med den mosaiska församlingen i Pristina, t ex?
Judarna i Pristina var såvitt jag förstått serbisk-talande och fördrevs likt många etniska serber sommaren 1999 av UCK (dvs kosovoalbaner), eller av associerade grupper. Frågan är väl om de fördrevs för att de var judar, för att de talade serbiska eller för att de inte var kosovoalbaner eller alla tre... Om de hamnade i Serbien eller FYROM ska jag låta vara osagt. Kyrkogården var allt som fanns kvar. Däremot fanns det en grupp judar kvar i Prizren iallafall 2003, men det kan ju ha ändrats sen dess.
Jo, jag har läst några vittnesmål från några fördrivna. Vad som ligger bakom är naturligtvis svårt att bilda sig en uppfattning om. Det man kan tycka är märkligt att detta aldrig kom upp på den sk Förintelsekonferensen som ju startade när detta var färska nyheter.
pandersson2 skrev: Syftet var att visa att kommunister inte lagt ner större resurser än ickekommunistiska länder. Kvaliteten på utbildningen har jag inte kommenterat.
Lackmustestet är att jämföra Indien och Kina under de senaste 70 åren. Länder som bebos av vid pass en tredjedel av jordens befolkning. Men det här är naturligtvis ett stickspår i diskussionen.
Lasse Odrup skrev:Nå, om man inte accepterar att högre utbildning i de kommunistiska staterna endast kom de rättrogna till del så är förstås påståendet befängt.
Om man bara har en marxistleninistisk syn på historia och vetenskap så har man lika lite bildning och kultur som min äldsta hund och han är ändå rumsren.
Marxist-leninistisk syn? Inte ens den mest rabiat antikommunistiske historikern skulle påstå detta. Gör t ex Pipes det? Och allra minst någon av de intellektuella avhopparna från partiet. Dina inlägg i den här tråden finner jag rätt märkliga. Om du går tillbaka kanske du upptäcker att du dessutom säger mot dig själv.