Strejkbryteri i Sverige efter 1938?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Strejkbryteri i Sverige efter 1938?

Inlägg av Knurd » 23 juni 2013, 20:49

Apropå den pågående busskonflikten, och FMSF:s jippo, som varken juridiskt eller tekniskt är strejkbryteri.

Enligt Saltsjöbadsavtalet har arbetsgivarna åtagit sig att inte anlita strejkbrytare under regelrätt strejk.

Min fråga är om det, trots detta, någonsin inträffat något strejkbryteri i Sverige sedan avtalet inrättades. När och var, i så fall?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Strejkbryteri i Sverige efter 1938?

Inlägg av Donkeyman » 24 juni 2013, 09:06

Det är en lite svävande fråga därför att utrycket "strejkbryteri" är svävande. Åsikterna går isär beroende på vem man frågar och det finns flera gråzoner. Det är ju ganska solklart om man anställer ny personal för att göra samma jobb. Det är ju också ganska solklart om man hyr in bussar från ett annat bolag för att köra i stället.

Men .....

- Låt oss nu säga att det går en järnvägslinje parallellt med en busslinje där man strejkar. Är det då strejkbryteri om järnvägen kör med längre tåg än vanligt och kallar in extra personal för att bemanna detta.
- Är det strejkbryteri om järnvägen byter tidtabell och sätter in extra tåg.
- Är det strejkbryteri om något skärgårdsrederi öppnar en linje från strejkdrabbade områden till staden eller sätter in större båtar på en redan existerande linje
- Är det strejkbryteri om taxiföretagen börjar köra med fler bilar än normalt för att möta den ökade efterfrågan.
- Är det strejkbryteri om droskbilarna börjar "ragga" passagerare vid busshållplatserna.
- Är det strejkbryteri om någon som normalt kör bil ensam kör förbi busshållplatsen och "tar med" några liftare

Mitt svar till ämnet i inlägget är nog så här. Jag tvivlar på att reguljärt strejkbryteri förekommit i någon större skala i modern tid. Jag kan i vart fall inte komma på något exempel. Däremot tror jag att man kan vaska fram en hel del exempel på strejkbryteri inom gråzoner av den typ som jag anger ovan. Men då är man nog inte heller ense om att det verkligen är frågan om sådant.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Strejkbryteri i Sverige efter 1938?

Inlägg av Martin Lundvall » 25 juni 2013, 21:17

På de första två punkterna skulle jag svara ja, jag antar att det väsentliga är vem som beordrar det. Är det en av parterna som är i konflikt så är det strejkbryteri.
Hörde nu om transportkonflikten att Skånetrafiken inte fick sätta in extra tåg (eller längre) eller bussar på de sträckor som var drabbade, detta tyder väl att man ser det som en otillåten åtgärd.

/Martin

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Strejkbryteri i Sverige efter 1938?

Inlägg av Psilander » 26 juni 2013, 10:48

Ang. Saltsjöbadsanda osv...visserligen har strejkerna minskats drastiskt vilket är bra, men varför sätter inte arbetsgivarna in hårdare stridsmetoder när facken bråkar. Busschaufförerna i kommunal varslar om strejk - Arbetsgivaren svarar med lockoutvarsel på resten av kommunal.

I USA/ (NHL konflikten) så är det ju sällan spelarna som strejkar utan de blir lockoutade när de kommer med för höga krav.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Strejkbryteri i Sverige efter 1938?

Inlägg av FNP » 26 juni 2013, 11:06

Donkeyman skrev:Det är en lite svävande fråga därför att utrycket "strejkbryteri" är svävande. Åsikterna går isär beroende på vem man frågar och det finns flera gråzoner. Det är ju ganska solklart om man anställer ny personal för att göra samma jobb. Det är ju också ganska solklart om man hyr in bussar från ett annat bolag för att köra i stället.

Men .....

- Låt oss nu säga att det går en järnvägslinje parallellt med en busslinje där man strejkar. Är det då strejkbryteri om järnvägen kör med längre tåg än vanligt och kallar in extra personal för att bemanna detta.
- Är det strejkbryteri om järnvägen byter tidtabell och sätter in extra tåg.
- Är det strejkbryteri om något skärgårdsrederi öppnar en linje från strejkdrabbade områden till staden eller sätter in större båtar på en redan existerande linje
- Är det strejkbryteri om taxiföretagen börjar köra med fler bilar än normalt för att möta den ökade efterfrågan.
- Är det strejkbryteri om droskbilarna börjar "ragga" passagerare vid busshållplatserna.
- Är det strejkbryteri om någon som normalt kör bil ensam kör förbi busshållplatsen och "tar med" några liftare

Mitt svar till ämnet i inlägget är nog så här. Jag tvivlar på att reguljärt strejkbryteri förekommit i någon större skala i modern tid. Jag kan i vart fall inte komma på något exempel. Däremot tror jag att man kan vaska fram en hel del exempel på strejkbryteri inom gråzoner av den typ som jag anger ovan. Men då är man nog inte heller ense om att det verkligen är frågan om sådant.
Strejken är ju en konflikt mellan en viss arbetsgivare (företag) (eller sammanslutning av arbetsgivare) och en viss lokal arbetstagarorganisation (sammanslutning av organisationer). Den är inte riktad mot tredje man eller dennes möjlighet att förflytta sig utan mot arbetsgivarens möjlighet att tjäna pengar på sin verksamhet.

1. Nej, om inte järnvägen på något sätt omfattas av konflikten (t ex genom ägarskap eller organisationstillhörighet)
2. -"-
3. Nej, om inte rederiet på något sätt omfattas av konflikten eller gör verksamheten "busslinje" lik.
4. Nej, om inte taxiföretaget gör verksamheten "busslinje" lik.
5. Nej. -"-
6. Nej, så länge den enskilde inte försöker köra "svartbuss"
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Skriv svar