Scandinavian Star

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen
Inlägg: 11801
Blev medlem: 22 mar 2002 21:27
Ort: Sverige

Scandinavian Star

Inläggav Marcus Wendel » 05 apr 2013 20:20

En expertgrupp som utrett bränderna ombord på färjan ”Scandinavian Star” 1990 hävdar att de anlades av besättningen, enligt norska NRK som tagit del av rapporten. Den presenteras officiellt på lördagen.
159 människor omkom i branden, däribland en dansk lastbilschaufför som norska polisen tror bar skulden.
Experterna, däribland svenska brandmän och utredare, ifrågasätter detta då chauffören dog i den andra av totalt minst fyra separata bränder. De har också kommit fram till att ventilation, branddörrar och sprinklersystem saboterades ”för att maximera spridningen av branden”.
– Vi kommer att namnge flera personer som låg bakom bränderna. Motivet var försäkringsbedrägeri, säger Terje Bergevåg vid gruppen till Aftenposten.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fel-fi ... farjebrand

/Marcus

LasseMaja
Redaktionen
Inlägg: 5045
Blev medlem: 22 jan 2003 08:19
Ort: Dalarna

Re: Scandinavian Star

Inläggav LasseMaja » 07 apr 2013 08:21

En rättsskandal utöver det vanliga känns det som. Man har svårt att tro att pengar skulle få folk att göra något sådant som kostar så många människor livet. Undrar hur det är med preskriberingstiden för brottet?

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen
Inlägg: 11801
Blev medlem: 22 mar 2002 21:27
Ort: Sverige

Re: Scandinavian Star

Inläggav Marcus Wendel » 07 apr 2013 09:20

Om jag inte minns fel läste jag att det var två år kvar tills det blir preskriberat.

/Marcus

Användarvisningsbild
predator
Stödjande medlem
Inlägg: 3675
Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
Ort: Göteborg

Re: Scandinavian Star

Inläggav predator » 07 apr 2013 09:36

om man läser på wiki så skulle dom väll ha ökat försäkringen innan vilket tyder på att något är på G. Jag skulle ju inte i alla fall höga min försäkring om jag inte skulle försöka få ut mer pengar av försäkrings bolaget.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem
Inlägg: 2844
Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
Ort: Tromsø

Re: Scandinavian Star

Inläggav Donkeyman » 07 apr 2013 10:23

Nu har det sig så inom sjöfarten att det är långt ifrån säkert att man får ut det försäkringsbelopp som ligger till grund för avgiften. Rederiet uppger ett värde och så sätts premien därefter. Plus en mängd andra faktorer som också inverkar. Men försäkringsvärdet sätts inte med utgångspunkt i någon riktig värdering.

När sedan fartyget har gått förlorat så kan det mycket väl hända att försäkringsbolaget påpekar att fartyget över huvud taget inte har det värde som redaren har uppgett (och betalat premie för). Alltså "avkortar" man utbetalningen. Sedan går man igenom var fartyget ligger i sin "underhållscykel". Är det nära till Class Renewal så avkortar man för det. Är det länge sedan överhalning av maskineri så avkortar man för det. Och så vidare. Om redaren har valt att överförsäkra fartyget så har denne kastat premiepengar i sjön.

Men så har även försäkringsbolaget en kommersiell sida. Man konkurrerar med andra bolag. Därför kan det mycket väl hända att "de kommersiella" genomför en större utbetalning än vad "inspektion" önskar göra. Och för 20 år sedan var det mycket lättare att få ut pengar än i dag. En sådan händelse som "Scandinavian Star" skulle i dag har gåtts igenom med finkam av snåla försäkringsagenter.

Vad som verkligen har blivit utbetalat och till vem har inte undertecknad en "susning" om. Men det är uppenbart att den grupp som nu har fördjupat sig i materien har snokat upp en hel del intressanta ting. Det rapporteras i Norsk press att Polisen har begärt ett skyndsamt sammanträffande med den här gruppen.

För övrigt visar detta att de stora kommissioner som undersöker olyckor i Skandinavien är långt ifrån felfria. Det blir för mycket politik och för lite fakta. Med detta i ryggen kan det hända att krafter åter igen reses för att tillsätta en helt ny "Estonia"-utredning.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem
Inlägg: 5264
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Re: Scandinavian Star

Inläggav sonderling » 08 apr 2013 07:22

Bodde i USA när det här hände. Rapporterades lite i förbigående som vi brukar rapportera från katastrofer i Bangladesh. Tvingade släkt och vänner att skicka över svenska tidningar för att få ett grepp om händelsen.

Hör de idag på radion att familjen till den felaktigt utpekade mordbrännaren haft ett helvete med hot och trakasserier under dessa 12 -13 år. Tragiskt, hoppas de får upprättelse nu.

Sonderling

HJ
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 31 jul 2003 15:40
Ort: Göteborg

Re: Scandinavian Star

Inläggav HJ » 10 aug 2016 07:15

Nu har norska polisen gjort en ny genomgång av Scandinavian Star-branden och då undersökt "expertgruppens" teori om branden som anlagd av besättningen som ett försäkringsbedrägeri. Man hävdar att det troligen var endast en anlagd brand och att försäkringsbeloppet inte alls var märkliga (jag läste på annan plats att värdet på denna typ av färjor steg kraftigt under några år på slutet av 80-talet, vilket föranledde höjning av försäkringsbeloppet).

TT skrev:Under en presskonferens konstaterade norsk polis att det saknas grund för att dra slutsatsen att branden på färjan Scandinavian Star 1990 berodde på sabotage. Polisen sade också att den inte har hittat någon information som ger anledning till att dra slutsatsen att det har förekommit flera fall av mordbränder ombord på fartyget.

Den nya utredningen visar att branden har startat på ett ställe och att värmen spred sig genom fartygets stålkonstruktion, vilket antände brandfarligt material och gaser på andra håll. Enligt Kjell Schmidt Pedersen och Øystein Jæger Meland, sakkunniga i branden och som också var experter 1990, var de bränder som inträffade efter den första stora branden följebränder och alltså inte nya mordbränder. I och med det tillbakavisar de att en del av besättningen låg bakom flera bränder på fartyget, vilket har hävdats var ett led i ett försäkringsbedrägeri.

Uppblossningsbränder kan ha orsakats av värmespridning, enligt polisen. Orsaken till huvudbranden har polisen inte gått in på. Den anser att slutsatsen från 1990 om att den första branden förmodligen var anlagd gäller än i dag.

Polisen kom också fram till att det inte finns några bevis för försäkringsbedrägerier eller att det ska ha funnits ett ekonomiskt motiv. Utredningen kom till efter en lång kamp från anhöriga och har pågått i två år.

159 personer omkom, de flesta norrmän och tre av dem svenskar, när färjan började brinna på rutten mellan Oslo och Fredrikshamn natten mot den 7 april 1990. Fartyget togs till Lysekil där de omkomna fördes i land. Den norska kaptenen, den danska skeppsredaren och förre vd:n för rederiet dömdes till sex års fängelse för delaktighet.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/s ... -1.3603420

Nyheten är av naturliga skäl större i Norge, så den som vill läsa mer initierat finner det säkert på t.ex. NRK.no

/Håkan


Återgå till "Kalla Kriget (1946 till 1991)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster