Femörefortet kan öppnas till sommaren

lhansson
Ny medlem

Femörefortet kan öppnas till sommaren

Inlägg av lhansson » 24 jan 2003 12:22

Hej !

Så är rubriken i dagens lokaltidning här i Oxelösund, Södermanland.
De militära myndigheterna som har till uppgift att skrota 7,5 cm batteriet på Femöre hade bjudit in kommunen för överläggningar igår. Där fick även vi ifrån 'Intressegruppen för Femöreortets bevarande' vara med och informera om våra planer.
Mötet blev mycket positivt och ett regeringsbeslut kan vara endast någon vecka bort.
Artikeln i tidningen finns på http://www.sn.se/i.php?avd=101&artikel=33195&p=, där även läsarna kan kommentera detta. GÖR gärna det, som miltärhistoriker hoppas jag Ni är positiva till vårt arbete !

Hälsar
Lars Hansson dy
http://www.oxelosund.net/femore/

-vils-
Medlem

hmm

Inlägg av -vils- » 30 jan 2003 13:28

Jag vill inte vara elak, men en 'modern' kanon som dessutom aldrig varit ens i närheten av strid är lite ifrågasättande enligt mig. Något bristande intresse. Likt Karlshamns Fästning, som var den största besvikelsen jag varit med om egentligen..

Lycka till dock!

Finarvas
Medlem

Inlägg av Finarvas » 30 jan 2003 15:34

Jag önskar också er lycka till. Här i Varberg finns det bara några rester av kustbunkrar kvar men dom är i bedrövligt skick och rivs lite då och då. Fast vi har ju alltid fästningen :)

lhansson
Ny medlem

Re: hmm

Inlägg av lhansson » 31 jan 2003 08:50

-vils- skrev:Jag vill inte vara elak, men en 'modern' kanon som dessutom aldrig varit ens i närheten av strid är lite ifrågasättande enligt mig. Något bristande intresse. Likt Karlshamns Fästning, som var den största besvikelsen jag varit med om egentligen..

Lycka till dock!
Tack för stödet !
Precis detta är problemet med nyhistoria i Sverige, jag vill heller inte vara elak men om vi bara skall spara stridande anläggningar till eftervärlden kommer således inga anläggningar från ca 200 års historia att sparas ?!
Nu är ju läget inte så negativt men det är en av grundtankarna bakom vårt arbete i Oxelösund, att även spara något av kalla krigets militärhistoria.

Det närmaste strid detta förband/fort varit var under Hävringe incidenten på 80-talet när ubåt(ar) jagandes utanför Oxelösund, då framförallt de minspärrar som fanns var aktiverade.
Men samtidigt var anläggningen nog intressant för att Sovjet skulle betala en svensk spion att sälja informationen om anläggningen.