Vem sköt Palme?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: "Stay behind-rörelsen" bakom Palmemordet?

Inlägg av Rickard » 27 januari 2013, 18:49

B Hellqvist skrev:Hade han sett Pettersson springa innan?
Det framgår inte av historien, men poängen är nog mer att har man sett en person flera gånger varje vecka under lång tid, dessutom en "känd" person, kvarterets bråkstake, så tror jag man ganska lätt känner igen den personen på kroppsbyggnad och rörelsemönster. Dessutom var ju mördaren inte maskerad på något sätt.
sonderling skrev: Det är väl det typiska rörelse möstret som amfetamin-missbrukare brukar få, som avses, s.k. flaxgubbar?
Jo, något sådant, det beskrivs som lite rullande.
sonderling skrev:Och bara för att mördarna kom undan betyder det inte att de är skickliga snarare att polisen är inkompetent.
Att utredningen sköttes på ett särdeles inkompetent sätt råder ingen tvekan om. En lite tragikomisk detalj är att efter att Holmér hört några kurder prata om ett "bröllop" i telefon så blev han så övertygad om deras skuld att allt utredningsarbete enbart handlade om att kartlägga kurder/PKK och läsa in sig på allt tillgängligt material kring dem. Eftersom man "visste" vilka som låg bakom var det inte så viktigt att rota i detaljer kring själva mordet. Många vittnen både kring biografen och mordplatsen blev inte ens hörda osv. Den egentliga mordutredningen låg i praktiken nere under cirka ett års tid.

Om mördaren/mördarna var klumpiga amatörer som kom undan genom vansinnig polisutredning eller om de var så skickliga att de kommit undan ändå är svårt att veta. :)

Användarvisningsbild
sapient
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 december 2012, 13:00

Re: "Stay behind-rörelsen" bakom Palmemordet?

Inlägg av sapient » 27 januari 2013, 20:51

Kent skrev:Vilka "privata initiativ" menar du? Sveaborg?
Bland annat. Det var ju dit Otto Hallberg (som åtalades -52) hörde.
Kent skrev:
Stellan Bojerud skrev: Jag lever i den föreställningen att Colby fick nobben och att istället Anders Grafström, ex- milatt Oslo, fick i uppgift av Försvarsstaben att organisera stommen till en motståndsrörelse.
Så du menar att Anders Grafström, skapade AGAG helt utan hjälp i från Colby/CIA?
(Jag svarar för min del, eftersom frågan delvis anknyter till mitt inlägg också.)

Av det som ytterst lilla som framkommit, bland annat från Reinhold Geijer, så var Grafström stabschef åt Lindencrona, för att han i ett tidigt skede hade börjat skissa på en sådan organisation. Lindencrona skötte utlandskontakterna och godkände rekryteringen, Grafström och hans lilla stab skötte det praktiska.

CIA må ha försökt starta en egen rörelse, eller sått fröt till den svenska, eller båda - beroende på vilka uppgifter man lyssnar på - men de lär tämligen snabbt ha fått tydliga direktiv om att lämna scenen. Förmodligen senast i samband med åtalet av Hallberg.

Att hela organisationen klarade av att hållas hemlig under så lång tid, och än idag inte är mer omskriven än den är, beror ju till stor del på urvalet av personer. Man rekryterade inte sådana personer som skulle ha ett behov av att stoltsera med sin roll.

Det kan man ju inte säga om det lösa nätverk som det ryktades om redan på 80-talet, i form av "polisspåret", f.d. "basebolligan", yngre missnöjda officerare osv. Även om hälften av ryktena som gick säkerligen var falska eller överdrivna, så var det knappast tal om någon välorganiserad konspiration - utom möjligen i de inblandades egen självuppfattning.

Vad som än är substans i den röran, så har det inte med Arla Gryning att göra.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: "Stay behind-rörelsen" bakom Palmemordet?

Inlägg av a81 » 27 januari 2013, 21:03

Kent skrev:
a81 skrev:Problemet med den här typen av teorier är att morden på JFK respektive Palme var ganska klumpigt utförda: skjutvapen mitt inne i stan, Oswald (som med all sannolikhet var den som sköt JFK) kunde ha missat, personen som sköt Palme hade ha blivit stoppad om t ex någon förbipasserande som sett revolvern, etc.

Hade CIA (eller annan underrättelsetjänst) velat undanröja JFK eller Palme så hade man troligen skapat en "olycka" (flygkrasch?) eller en "sjukdom" (polonium?). I JFK:s fall hade de bara kunnat läcka information om hans maffiakontakter (JFK köpte troligen valsegern 1960 genom valfusk i Chicago) och hans otaliga älskarinnor, så hade han varit ute ur Vita huset.
Klumpigt? Ingen av mördarna har ju åkt fast så på vilket sätt har det varit klumpigt?

Finns kunde man mördat på enklare sätt men de lyckades ju med sitt syfte även på det sättet de nu valde.
Håller delvis med, "klumpigt" är inte rätt ord, men i båda fallen är morden något enkelt och amatörmässigt utförda.

Det kan ha funnits konspirationer bakom, men knappast professionella organisationer som en underrättelsetjänst. Visst kan exempelvis kubansk maffia (som dock bör ha ogillat kommunisten Oswald) ha legat bakom mordet på JFK och visst kan en grupp högerextrema militärer och/eller poliser ha legat bakom Palmemordet.

Hade Palme mördats tio år tidigare, när tidsandan var väldigt vänster och vissa grupper kan tänkas ha velat avbryta den utvecklingen med våld, så skulle en sådan högerextrem konspiration ha varit mera trolig. 1986 höll kalla kriget på att ta slut, Sverige höll på att liberaliseras, Palme skulle förmodligen ha avgått inom några år (början av 1990-talet?), etc.

Probos
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:35

Re: "Stay behind-rörelsen" bakom Palmemordet?

Inlägg av Probos » 27 januari 2013, 22:04

a81 skrev: Håller delvis med, "klumpigt" är inte rätt ord, men i båda fallen är morden något enkelt och amatörmässigt utförda.
Om man nu inte såg till att lämplig gärningsman (Petterson) skulle vara lätt att hitta, sedan räknade man kanske inte med att polisen skulle misslyckas så kapitalet som man gjorde.
a81 skrev: 1986 höll kalla kriget på att ta slut, Sverige höll på att liberaliseras, etc.
Det där väl lite efterhandskonstruktion när vi vet hur det gick. Gorbatjov tillträdde 1985 och det var väl egentligen först 1987 som reformerna var på allvar.

Men om man resonerar utifrån antagande att det var något organiserat mord, uppnådde man sitt syfte?
Vilket skulle syftet varit? Kan man se något synligt resultat, om inte mordet skett så hade det varit väldigt sannolikt att händelseförloppet X inträffat. Riskerna att utföra mordet övervägde ev. avslöjande. osv.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: "Stay behind-rörelsen" bakom Palmemordet?

Inlägg av a81 » 27 januari 2013, 23:28

Probos skrev:
a81 skrev: Håller delvis med, "klumpigt" är inte rätt ord, men i båda fallen är morden något enkelt och amatörmässigt utförda.
Om man nu inte såg till att lämplig gärningsman (Petterson) skulle vara lätt att hitta, sedan räknade man kanske inte med att polisen skulle misslyckas så kapitalet som man gjorde.
Fast jag tror inte att Christer Pettersson skulle lyckats hålla en sådan konspiration hemlig. Han gjorde många konstiga uttalande och erkände vid flera tillfället halvt mordet. Dessutom är Lisbet Palme helt övertygad om att det var Christer Pettersson som var mördaren.
Probos skrev:
a81 skrev: 1986 höll kalla kriget på att ta slut, Sverige höll på att liberaliseras, etc.
Det där väl lite efterhandskonstruktion när vi vet hur det gick. Gorbatjov tillträdde 1985 och det var väl egentligen först 1987 som reformerna var på allvar.

Men om man resonerar utifrån antagande att det var något organiserat mord, uppnådde man sitt syfte?
Vilket skulle syftet varit? Kan man se något synligt resultat, om inte mordet skett så hade det varit väldigt sannolikt att händelseförloppet X inträffat. Riskerna att utföra mordet övervägde ev. avslöjande. osv.
Om det trots allt var en svensk högerextrem konspiration mot Palme så skulle jag gissa att på något sätt byggde på felaktiga uppgifter om Palme på något sätt, alltså en konspiration byggd på konspirationsteorier, exempelvis om Palmes relation till Sovjetunionen. I vissa kretsar ansågs Palme Sovjetvänligt, trots att Palme vid många tillfällen uttalade sig mycket kritiskt mot Sovjetunionen. (Palme hade visserligen goda relationer till vänsterdiktaturer i tredje världen, men kan knappast sägas ha varit särskilt positivt inställd till Sovjetunionen.)

Visst är mina resonemang om utvecklingen i Sverige lite av en efterhandskonstruktion, men nog stod det klart att Sverige 1986 var, eller i alla fall höll på att bli, mer som ett vanligt västeuropeiskt land jämfört med låt oss säga 1975, när man mera på allvar var ett mellanting mellan öst och väst.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: "Stay behind-rörelsen" bakom Palmemordet?

Inlägg av a81 » 27 januari 2013, 23:45

Rickard skrev:
a81 skrev:personen som sköt Palme hade ha blivit stoppad om t ex någon förbipasserande som sett revolvern,
Fast revolvern kom ju bara upp någon sekund före första skottet, jag kan inte se att någon förbipasserande hade haft någon möjlighet att ingripa. Mördaren som stod och väntade vid Dekorima hade ju inte revolvern exponerad under tiden makarna Palme närmade sig
OK, trodde han följde makarna Palme en bit på trottoaren längs Sveavägen.

När det gällde förbipasserande var det inte i första hand ett ingripande jag tänkte mig, utan att någon t ex ropat: "Titta, han har en pistol!!" I ett sådant läge skulle eventuellt gärningsmannen ha flytt utan att genomföra sitt brott.
Rickard skrev:
a81 skrev:Det är den teori som stämmer bäst med Lisbet Palmes tydliga utpekande av Christer Pettersson
Jag är lite osäker om man kan kalla hennes utpekande för "tydligt" faktiskt. Hon har fått information i förväg om att den misstänkte är en missbrukare i 40-årsålder. Det famösa utpekandet skedde under diverse underliga omständigheter, bland annat att tio välmående poliser figurerade tillsammans med den lätt nedgångne Pettersson.

Lisbeth Palme säger sedan dels det välkända "att man ser ju direkt vem som är alkoholist" och sedan att Pettersson är den som bäst "stämmer på hennes tidigare beskrivning" - vilket är det närmaste man kommer.

Det finns dessutom lite tveksamheter om hon verkligen överhuvudtaget hann se skytten. I förvirringen och chocken kan det mycket väl vara ett närbeläget vittne hon såg, en "Anders B", som befann sig strax bakom dem vid skotten.
Fast detta är också lite av en efterhandskonstruktion, även om det givetvis sänker bevisvärdet på Lisbet Palmes utpekande. Som jag förstår håller hon dock fortfarande tydligt fast vid sitt utpekande.

Problemet när det gäller såväl mordet på JFK som Palmemordet är alla missar i polisarbetet direkt efter morden. På något sätt hamnade man i chock och gjorde ett dåligt jobb.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: "Stay behind-rörelsen" bakom Palmemordet?

Inlägg av Ragnar Svedje » 28 januari 2013, 09:40

Jag känner att jag sedan lång tid tillbaka har blivit "överinformerad" om olika teorier om vem som låg bakom mordet på Olof Palme. Det finns hur mycket som helst, den ena mer otrolig än den andra. Och gemensamt för de allra flesta av dessa teorier och förslag är att de är felaktiga.

Leif G.W. Persson presenterar en lösning på Palmemordet i den fiktiva romanen Faller fritt som i en dröm som just nu går på SVT, filmatiserat som En pilgrims död. Den teorin verkar mycket mer trovärdig än att t ex Stay behindrörelsen skulle ligga bakom.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: "Stay behind-rörelsen" bakom Palmemordet?

Inlägg av Lasse O » 28 januari 2013, 10:50

Ragnar Svedje skrev:Jag känner att jag sedan lång tid tillbaka har blivit "överinformerad" om olika teorier om vem som låg bakom mordet på Olof Palme. Det finns hur mycket som helst, den ena mer otrolig än den andra. Och gemensamt för de allra flesta av dessa teorier och förslag är att de är felaktiga.
Instämmer. Mordet är en ren önskedröm för de som vill föra fram sina privata konspirationsteorier. Den senaste är Anders Jallai som hävdar att den svenska högsta militärledningen var inblandad i mordet även om han garderar med ett "kanske" då det gäller vissa icke namngivna svenska generaler. Själva mordet skall ha utförts av "ex Nato eller USA/CIA/MI6."

http://www.newsmill.se/artikel/2013/01/ ... almemordet

Det spelar nog ingen roll om mordet klaras upp. Även om det genom ett mirakel skulle dyka upp en 100% trovärdig videofilm signerad GUD där t ex Christer Pettersson skjuter Palme skulle vissa ändå hävda att Pettersson var agent för CIA, AGAG, MI6 och att han skyddades av den högsta militärledningen i Sverige.
Människans behov av konspirationer är omättligt, särskilt om hon kan klämma åt sina favoritmotståndare, t ex västmakterna och deras militära organisationer.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: "Stay behind-rörelsen" bakom Palmemordet?

Inlägg av Stighult » 28 januari 2013, 18:43

Stay behind-rörelser eller inte.
Onekligen har det funnits organisationer som utfört mer eller mindre ”olagliga” operationer inom landet och även utanför landets gränser. Hur de styrts och av vem är helt klart ett frågetecken.
Mikael Holmströms den dolda alliansen redde ut en del rökridåer. Jallai var med och hittade DC 3:an som vad jag förstått inte hittades där den borde ligga. Ubåtsjakterna under 80-talet finns det frågetecken om.
Så att en organisation med säten i maktens boningar kan känt sig desillusionerad och kanske förrådd ser inte jag som en omöjlighet. I det läget var Palme en perfekt måltavla.
Att det fanns resurser för den här typen av organisationer visar Ebbe Carlsson affären i högsta grad. Hans Holmer med rutin från SÄPO drar i gång en egen organisation med Ebbe och Tomas Fisher finansierar genom att öppna egna plånboken. Att dessutom sossarna var med på ett hörn gjorde inte saken sämre.
Så med en Stay behind eller likvärdig organisation så finner jag det som en minst lika trolig och sannolikt som den ensamme galningen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: "Stay behind-rörelsen" bakom Palmemordet?

Inlägg av a81 » 28 januari 2013, 19:02

Stighult skrev:Så med en Stay behind eller likvärdig organisation så finner jag det som en minst lika trolig och sannolikt som den ensamme galningen.
Visst kan en någorlunda löst sammanhållen "amatörmässig" grupp ha mördat Palme, även om jag tror att Christer Pettersson eller annan ensam galning är mer trolig. Det jag inte anser vara sannolikt är någon underrättelsetjänst som CIA eller KGB. Mordet genomfördes inte på ett sätt som jag tror att den typen av organisationer skulle kunna använda. Hur skulle de ha reagerat om gärningsmannen gripits direkt på plats? Varför skulle de utföra ett mord på detta riskabla sätt?

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: "Stay behind-rörelsen" bakom Palmemordet?

Inlägg av Kent » 28 januari 2013, 19:16

sapient skrev:
CIA må ha försökt starta en egen rörelse, eller sått fröt till den svenska, eller båda - beroende på vilka uppgifter man lyssnar på - men de lär tämligen snabbt ha fått tydliga direktiv om att lämna scenen. Förmodligen senast i samband med åtalet av Hallberg.
Hallbergs grupp var ju gamla Waffen SS gubbar, inte undra på att inte regeringen ville att de skulle skapa en egen milis men detta hade ju inget med CIA att göra.
sapient skrev: Att hela organisationen klarade av att hållas hemlig under så lång tid, och än idag inte är mer omskriven än den är, beror ju till stor del på urvalet av personer. Man rekryterade inte sådana personer som skulle ha ett behov av att stoltsera med sin roll.
Exakt så vad säger att de inte verkade 1986 eller för den delen 2013?
sapient skrev: Det kan man ju inte säga om det lösa nätverk som det ryktades om redan på 80-talet, i form av "polisspåret", f.d. "basebolligan", yngre missnöjda officerare osv. Även om hälften av ryktena som gick säkerligen var falska eller överdrivna, så var det knappast tal om någon välorganiserad konspiration - utom möjligen i de inblandades egen självuppfattning.

Vad som än är substans i den röran, så har det inte med Arla Gryning att göra.
Bara för att det var poliser som var klumpiga nog att synas så är det ju inget bevis på att de inte fanns intelligenta och inflytelserika krafter bakom.

Probos skrev: Men om man resonerar utifrån antagande att det var något organiserat mord, uppnådde man sitt syfte?
Vilket skulle syftet varit? Kan man se något synligt resultat, om inte mordet skett så hade det varit väldigt sannolikt att händelseförloppet X inträffat. Riskerna att utföra mordet övervägde ev. avslöjande. osv.
Antingen att hindra Palme från att lämna information till öst som t.ex. att svenska regeringen visste att de flesta ubåtarna kom i från NATO länder. Även Palmes åsikter om en kärnvapenfri zon var ett direkt hot mot USA's intressen.
Ragnar Svedje skrev:Jag känner att jag sedan lång tid tillbaka har blivit "överinformerad" om olika teorier om vem som låg bakom mordet på Olof Palme. Det finns hur mycket som helst, den ena mer otrolig än den andra. Och gemensamt för de allra flesta av dessa teorier och förslag är att de är felaktiga.

Leif G.W. Persson presenterar en lösning på Palmemordet i den fiktiva romanen Faller fritt som i en dröm som just nu går på SVT, filmatiserat som En pilgrims död. Den teorin verkar mycket mer trovärdig än att t ex Stay behindrörelsen skulle ligga bakom.
Givetvis är de flesta felaktiga men det finns fler fakta som talar för att det inte var en ensam galning än en grupp personer som samarbetade.

En pilgrims död var pinsamt dålig både när det gäller skådisarna och själva handlingen.
Lasse Odrup skrev: Instämmer. Mordet är en ren önskedröm för de som vill föra fram sina privata konspirationsteorier. Den senaste är Anders Jallai som hävdar att den svenska högsta militärledningen var inblandad i mordet även om han garderar med ett "kanske" då det gäller vissa icke namngivna svenska generaler. Själva mordet skall ha utförts av "ex Nato eller USA/CIA/MI6."
Nu skriver väl inte Jallai att "den den svenska högsta militärledningen var inblandad i mordet" utan att visste personer inom försvaret troligen visste om det och även hjälpte till.

Den aktive nazisten Lennart Hagman ordnade så att Olof Palme kunde göra sina repövningar på Försvarsstabens Underrättelsebyrå istället för i fält.

Hagman rekryterade även Birger Elmér dit. Efter muck fortsatte Palme frivilligt att arbeta på Fst-Und och kombinerade detta med att vara ledare i Sveriges Förenade Studentkårer (SFS) och International Student Council (ISC).

Han rapporterade som studentledare till CIA och som anställd hos Fst-Und till Birger Elmér.
Det han rapporterade var namn och uppgifter om kommunister. 1953 anställdes till slut Olof Palme vid Fst-Und för att tillsammans med Lennart Hagman och Birger Elmér arbeta som analytiker.

”Innerst inne trodde jag på politiska motiv bakom mordet”, skrev Ingvar Carlsson i sin bok ‘Ur skuggan av Olof Palme’ 1999 och jag kan bara hålla med.

Kopplingen mellan AGAG och Birger Elmér känner väl de flesta här till.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: "Stay behind-rörelsen" bakom Palmemordet?

Inlägg av Lasse O » 28 januari 2013, 20:07

Kent skrev:
Lasse Odrup skrev: Instämmer. Mordet är en ren önskedröm för de som vill föra fram sina privata konspirationsteorier. Den senaste är Anders Jallai som hävdar att den svenska högsta militärledningen var inblandad i mordet även om han garderar med ett "kanske" då det gäller vissa icke namngivna svenska generaler. Själva mordet skall ha utförts av "ex Nato eller USA/CIA/MI6."
Nu skriver väl inte Jallai att "den den svenska högsta militärledningen var inblandad i mordet" utan att visste personer inom försvaret troligen visste om det och även hjälpte till.
Nej, det påstår han iofs inte direkt men han skriver faktiskt att "Jag tror nämligen att gruppen som planerade och utförde mordet sannolikt hade skydd uppifrån, kanske så högt upp som i högsta militärledningen."

Med reservation för att han använder sig av de bekväma orden "kanske" och "tror" så tycker jag ändå att Jallai väl kvalificerar sig som konspirationsteoretiker av rang.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: "Stay behind-rörelsen" bakom Palmemordet?

Inlägg av Stighult » 28 januari 2013, 20:27

a81 skrev:
Stighult skrev:Så med en Stay behind eller likvärdig organisation så finner jag det som en minst lika trolig och sannolikt som den ensamme galningen.
Visst kan en någorlunda löst sammanhållen "amatörmässig" grupp ha mördat Palme, även om jag tror att Christer Pettersson eller annan ensam galning är mer trolig. Det jag inte anser vara sannolikt är någon underrättelsetjänst som CIA eller KGB. Mordet genomfördes inte på ett sätt som jag tror att den typen av organisationer skulle kunna använda. Hur skulle de ha reagerat om gärningsmannen gripits direkt på plats? Varför skulle de utföra ett mord på detta riskabla sätt?
Poängen är att i en "löst" sammanhållen grupp från början kanske sammanhållen av patriotism, är det lättare att hemlighålla och rättfärdiga sina beslut och åtgärder. Det handlar inte om KGB/CIA/SÄPO/Must etc utan av enstaka personer från diverse håll som besitter mycket insyn här och där. Gruppen kan bara beslutat att genomföra elimineringen av problemet och inväntat rätt tillfälle. Medlemmarna hade olika uppgifter och skötte det själva utan inblandning i varandras områden. Trots allt var det tänkt att bygga upp en skuggregering i händelse av ofred. Alla hade sitt med sitt eget folk under sig, som kanske inte ens visste om att de ingick i något större. Så för själva mordet behövde inte många vara inblandade.

Chansen att åka fast var inte speciellt stor för attentatsmannen. Trots allt fanns det inte speciellt många övervakningskameror om ens någon, mobiltelefoner som kunde spåras och kartläggas existerade inte, mobiltelefoner med kameror som idag var en dröm. Så det var bara att skjuta och försvinna, vi pratar city där det trots allt rörde sig lite folk. Hade de tillgång till säkra hus gjorde det inte saken sämre. Om dessutom gruppen hade koll på vad som hände i utredningen och kunde vara med och påverka så minskade risken ytterligare.

Så själv för egen del tycker jag det lutar mer åt den "löst" sammansatta gruppen än åt ensamma galningen.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: "Stay behind-rörelsen" bakom Palmemordet?

Inlägg av Psilander » 28 januari 2013, 20:39

Bland konspirationsteorier finner jag en sk "Landsförrädartesen" mest trolig. Dock tycker jag Jallai spårar ur efter ett tag.

Ponera att mordet är löst men hemligstämplat med hänsyn till Sveriges förhållande till annat stat eller mellanstatlig organisation... Det har ju gjorts i andra ärenden som tex Hårsfjärden katastrofens slutliga utredning som fick utrikessekretess 1991, när försvars sekretessen löpte ut. Vi har ju dessutom inte gjort rent hus med Stasiakterna.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: "Stay behind-rörelsen" bakom Palmemordet?

Inlägg av Donkeyman » 28 januari 2013, 20:53

Personligen har jag aldrig trott på Christer Petterson. Av flera skäl men det mest markanta är trots allt att en polispiket var på plats 3 minuter efter mordet och de tog genast upp förföljelsen. In Tunnelgatan och så upp för hela det stora trapphelvetet upp till Malmskillnadsgatan, sedan vidaere David Bagare och ned till Stureplan. Att ett knark- och fyllevrak i 40-årsåldern skulle hålla undan 3 minuters försprång på den sträckan är helt osannolikt. Att han skulle hålla undan 3 minuters försprång upp för trapporna till Malmskillnadsgatan är bara det otroligt, han borde ha varit i koma redan halvvägs upp.

Däremot tror jag inte heller på de konspirationsteorier som har framförts i det sista. Men jag tror att mördaren finns i liknande kretsar och har samma motiv. Eftersom jag var "i mina bästa år" när Palme mördades så minns jag mycket väl det enorma hat som fanns mot honom i stora delar av samhället. Många ansåg honom som en ren landsförrädare.

Jag tror att mördaren var någon av dem som hatade Palme mest. Kanske en polis, kanske en militär, kanske en vanlig privatperson med militär träning (som ju alla hade på den tiden), kanske också vapenfixering. Men han gjorde det ensam och som vältränad person försvann han snabbt ut ur området efter skotten. Jämför med "Lasermannen" eller Malmöskytten. Lasermannen lyckades skjuta mängder med folk samtidigt som han genomförde ett helt gäng med bankrån innan han slutligen blev fast. Även i Malmö höll sig skytten undan i långa tider. Jag tror på något sätt att de här tre personerna styrdes av liknande inre övertygelse och agerade lika rationellt när de genomförde sina dåd.

Den här personen gjorde en enda aktion. Den lyckades och han har inte förekommit i några tråkiga register vare sig före eller efter. Om han fortfarande lever så anser han än i dag att han har gjort nationen en god gärning när han befriade oss från förrädaren. Och han blir inte avslöjad med mindre han själv erkänner och samtidigt producerar "objective evidence". Vilket inte kommer att ske.

Det är min teori. Och har varit det ända från första början.

Skriv svar