Skräpplockardagar i DDR?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Skräpplockardagar i DDR?

Inlägg av Knurd » 4 september 2012, 12:02

Jag hörde en anekdot om att Östtyskland hade skräpplockardagar, då en stor del av folket gick ut och städade på stan.

Någon som vet mer om detta? Fanns något kvar av projektet efter murens fall?

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Skräpplockardagar i DDR?

Inlägg av Nimrod-S » 4 september 2012, 12:09

Jag känner inte till detta, men jag tänker på att i Sverige har ju varenda bostadsrättsförening sådana dagar.
Inte städa hela stan förstås, men närområdet.
Nu läste jag att även villa-områdena skulle införa städdagar, där man städar utanför sina tomter.
Så snart är vi nog där vi också, som en anekdot från gamla östtyskland. :wink:
Det handlar om pengar som vanligt. Det är billigare för kommunen/staten om de boende tar hand om städningen själva.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Skräpplockardagar i DDR?

Inlägg av Vysotskij » 4 september 2012, 18:04

Mer eller (troligen) mindre frivilliga arbetsdagar fanns sannolikt i alla kommunistländer. Subbotnik var den ryska termen, om jag minns rätt. Kan tänka mig att skräpplockning var en vanlig uppgift.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Skräpplockardagar i DDR?

Inlägg av Sarvi » 4 september 2012, 18:30

I det av Sovjetunionen ockuperade östra Tyskland började det som en insats för att röja upp i ruinhögarna i Berlin efter kriget - man kommenderade helt enkelt ut civilbefolkningen till att plocka tegel och röja upp. Motsvarande skedde väl även i de västallierade ockupationszonerna.

När Östtysklands bildats formaliserades dock den här företeelsen i form av Nationale Aufbauwerk (NAW). Man byggde bland annat Berlin Tiergarten till stor del med mer eller mindre frivilliga insatser, men man hade även städdagar - vanligen en på hösten och en på våren. På sextiotalet benämndes rörelsen (eller vad man ska kalla det) Volkswirtschaftliche Masseninitiative (VMI). Finns en hel del på nätet om både NAW och VMI man vill excercera sin skol-tüska.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Skräpplockardagar i DDR?

Inlägg av lampros » 4 september 2012, 19:08

Sarvi skrev:När Östtysklands bildats formaliserades dock den här företeelsen i form av Nationale Aufbauwerk (NAW). Man byggde bland annat Berlin Tiergarten till stor del med mer eller mindre frivilliga insatser
Det torde i så fall ha varit Tierpark, Östberlins djurpark. Det anrika Tiergarten ligger i västra Berlin.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Skräpplockardagar i DDR?

Inlägg av Sarvi » 4 september 2012, 19:46

Aber natürlich! Bra att nån har huvet med sig... :)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Skräpplockardagar i DDR?

Inlägg av Martin Lundvall » 4 september 2012, 19:52

Vysotskij skrev:Mer eller (troligen) mindre frivilliga arbetsdagar fanns sannolikt i alla kommunistländer. Subbotnik var den ryska termen, om jag minns rätt. Kan tänka mig att skräpplockning var en vanlig uppgift.
Precis http://en.wikipedia.org/wiki/Subbotnik
Arbetarnas arbetsvecka kunde bli mycket längre än vad de fick betalt för. Under skördesäsong var det till exempel vanligt att universitetsstudenter fick hjälpa till med skörden. något man kan undra hur mycket de hjälpte och hur mycket det stjälpte.
Inte i Tyskland, men jag vet att fenomenet finns kvar i bomullsproducerande länder i centralasien.


/Martin

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Skräpplockardagar i DDR?

Inlägg av a81 » 4 september 2012, 20:38

Nimrod-S skrev:Nu läste jag att även villa-områdena skulle införa städdagar, där man städar utanför sina tomter.
Så snart är vi nog där vi också, som en anekdot från gamla östtyskland. :wink:
Städdagar i villaområden har väl förekommit i decennier i Sverige, kanske redan innan DDR ens fanns. :wink:

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Skräpplockardagar i DDR?

Inlägg av Nimrod-S » 4 september 2012, 21:10

a81 skrev:
Nimrod-S skrev:Nu läste jag att även villa-områdena skulle införa städdagar, där man städar utanför sina tomter.
Så snart är vi nog där vi också, som en anekdot från gamla östtyskland. :wink:
Städdagar i villaområden har väl förekommit i decennier i Sverige, kanske redan innan DDR ens fanns. :wink:
Jaså? Inte i de två villaområden jag har bott, och jag har inte hört någon annan som haft det heller.
För mig var det något nytt.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Skräpplockardagar i DDR?

Inlägg av a81 » 4 september 2012, 22:54

Nimrod-S skrev:
a81 skrev:
Nimrod-S skrev:Nu läste jag att även villa-områdena skulle införa städdagar, där man städar utanför sina tomter.
Så snart är vi nog där vi också, som en anekdot från gamla östtyskland. :wink:
Städdagar i villaområden har väl förekommit i decennier i Sverige, kanske redan innan DDR ens fanns. :wink:
Jaså? Inte i de två villaområden jag har bott, och jag har inte hört någon annan som haft det heller.
För mig var det något nytt.
Tror att det beror på var villaområdet ligger. I villaområden "inne i stan", som exempelvis Bromma i Stockholm, kan jag tänka mig att det är och har varit ovanligt med städdagar. I mera "lantliga" villaområden (som dock kan ligga rätt nära stan), där man har vägförening (jfr http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4gf%C3%B6rening) som sköter delar av det som kommunen sköter inne i stan och dessutom ofta har villaförening (mera socialt inriktat, brukar ordna midsommarstång, julgran och liknande), är det sannolikt vanligare med städdagar och dylikt.

Å andra sidan verkar villaföreningar finnas på många ställen även inne i stan, så jag kan tänka mig att städdagar förekommer även där. Sedan misstänker jag att befolkningssammansättningen i olika villaområden påverkar. Många villaområden byggdes under 1960-, 1970- och 1980-talet. Där bor i dag främst personer i åldern 60-80 år, som ofta slutat jobba men som fortfarande är vid god hälsa och ofta gärna deltar i aktiviteter som städdagar. (Att många skulle flytta till lägenhet när barnen flyttat hemifrån är en myt, i alla fall utanför de allra största städerna.) Stressade småbarnsföräldrar eller mycket gamla personer lär delta i mindre omfattning.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Skräpplockardagar i DDR?

Inlägg av Sarvi » 5 september 2012, 08:18

I Sverige hade fastighetsägande stadsbor länge, ända sedan de medeltida stadslagarna som ju för övrigt är modellerade på tyska dito, en skyldighet att hålla rent på gatan i anslutning till sin tomt. Även idag har många städer en bestämmelse om att fastighetsägare är skyldig att sköta snöröjning, sandning och lövsopning på trottoaren utanför sin tomt.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Skräpplockardagar i DDR?

Inlägg av liljen » 5 september 2012, 22:14

Vysotskij skrev:Mer eller (troligen) mindre frivilliga arbetsdagar fanns sannolikt i alla kommunistländer. Subbotnik var den ryska termen, om jag minns rätt. Kan tänka mig att skräpplockning var en vanlig uppgift.
Varför används så ofta dåtidsform om fenomen som fortfarande är i aktivt bruk? Subbotnik finns i allra högsta grad fortfarande i Vitryssland. En kompis till mig som arbetar som lärare hade i somras en subbotnik där alla fick hjälpas åt att göra staden fin inför den kommande helgdagen, så visst lär ett visst mått av skräpplockning ha ingått. Inte för att det brukar behövas så mycket just där eftersom det på något förunderligt vis brukar vara rent och snyggt på gator och torg i Vitryssland. Något slags diktaturtecken känns det som....

Om det nu inte är så att det just för tillfället kan vara svårt för svenskar att få visum till Vitryssland och att landets ledning inte direkt älskar svenskar så skulle jag vilja rekommendera alla som själva vill känna på hur livet på ett ungefär var i Sovjet att åka dit medan landet fortfarande set ut som det gör.....
Lukasjenko lär nämligen falla förr eller senare eftersom vanligt folk faktiskt är rätt trötta på honom.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Skräpplockardagar i DDR?

Inlägg av Der Löwe » 6 september 2012, 11:24

Det har genomförts ett antal skräpplockardagar på regementen jag tillhört. Formerna har varit olika, antingen uppdelning av områden som visiteras vid speciell tidpunkt, till samling av skolans personal för att sedan gemensamt städa inom tilldelat område under en avdelad dag.

Skriv svar