Mau Mau krigare stämmer Engelska staten.

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Mau Mau krigare stämmer Engelska staten.

Inlägg av sonderling » 1 augusti 2012, 09:36

Hörde jag på radio igår och i morse.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5213866
Och gogglade till:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... hears.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Mau_Mau_Uprising

Men vem ska stämma Mau Mau krigarna?: tänkte jag spontant. För om jag inte har fel så var väl inte de så snälla heller om man råkade vara vit farmare, iallafall. (Morsan hade en arbetskamrat när hon jobbade i England som kom undan. Så man har ju hört historier.) Men jag kan ju ha fel.
Reportern raljerade över att Engelska staten försvarat sig och försökt förhala processen med argumentet att det gått för lång tid m.m. och jämnförde med om man haft det argumentet vid förintelse processer. Jag vet inte om jämnförelsen är relevant men uppenbarligen har hon tagit intryck av Mau Mau krigaens berättelse om sin skinnflådda kamrat. (låter knappast som cricket?!)

Sonderling

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Mau Mau krigare stämmer Engelska staten.

Inlägg av Kapten_Gars » 1 augusti 2012, 11:05

Nja, vita var sällan Mau Mau's offer, som vanligt så var "frihetskämparna" mest fokuserade på att döda och förgripa sig på andra afrikaner. Mau Mau upproret var ett sällsynt smutsigt kapitel i britternas koloniala historia där man raskt hamnade i en spiral av eskalerande övergrepp på båda sidor ("...a story of atrocity and excess on both sides, a dirty war from which no one emerged with much pride, and certainly no glory."). Det var såpass smutsigt att man gömde undan eller förstörde dokument i stor skala i efterhand. http://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_an ... d_archives

Sedan har ju frågan gjorts än mer infekterad av att det härjat runt oseriösa "forskare" som Caroline Elkins som driver en agenda där övergreppen och dödstalen beskrivs på ett sätt som saknar grund i källorna vilket i sin tur rakt av gynnar de som vill förneka att brott öht förekommit.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Mau Mau krigare stämmer Engelska staten.

Inlägg av LasseMaja » 1 augusti 2012, 15:37

Det dog bara en handfull vita i detta uppror. Trots det berättas det ofta om de hemska övergrepp de vita utsattes för, men de utgjorde kanske bara en promille av dödsoffren.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Mau Mau krigare stämmer Engelska staten.

Inlägg av Kapten_Gars » 1 augusti 2012, 23:43

Det var den groteska sadismen som präglade morden och överfallen som gav bränsle till berättelserna, inte bara dödandet av vita sig. Naturligtvis så reagerade man i dåtiden mycket mer på våldet mot de vita än mot de svart, något annat var knappast att vänta med tanke på rasismen som levde kvar under 50-talet.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Mau Mau krigare stämmer Engelska staten.

Inlägg av Marcus » 2 augusti 2012, 11:43

Två ovidkommande inlägg från spett plockades bort, håll den typen av kommentarer borta från mitt forum.

/Marcus

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Mau Mau krigare stämmer Engelska staten.

Inlägg av spett » 2 augusti 2012, 11:53

OK

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mau Mau krigare stämmer Engelska staten.

Inlägg av varjag » 2 augusti 2012, 13:53

Det gör dom rätt i!
Naturligtvis inga Mau-maukrigare som stämmer....nej Lagmaffian vädrar morronluft....
och - det är ju helt logiskt. Vad kan vi vänta härnäst - miljoner efterlevande av 600 000 tyska bomboffer - stämmer
Royal Air Force?
En miljon deporterade tyskar - stämmer Polen, Tjeckien, Slovakien och Litauen?
Fem miljoner kineser - stämmer Japan?
Tio miljoner ukrainare stämmer Ryska Staten - för massmord?

Leve den amerikanska modellen! Stäm skjortan av varandra tills helvetet fryser över....

Vinsterna - hamnar under vita peruker!

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Mau Mau krigare stämmer Engelska staten.

Inlägg av sonderling » 2 augusti 2012, 19:01

LasseMaja skrev:Det dog bara en handfull vita i detta uppror. Trots det berättas det ofta om de hemska övergrepp de vita utsattes för, men de utgjorde kanske bara en promille av dödsoffren.
Ja utan att föringa offren eller citera Stalin så verkar det bara röra sig runt 20-30 st.
Själv har jag blivit nyfiken på varför jag klassat in Mau Mau i samma fack som LRA. (Dvs mer av sadistiska knasbollar än frihetskämpar eller motståndsrörelse.)
Det här måste jag läsa mer om.

Varjag, jag ser en framtid där advokater ersätter armeer, när man för krig länder emellan.

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mau Mau krigare stämmer Engelska staten.

Inlägg av varjag » 2 augusti 2012, 22:23

Varjag, jag ser en framtid där advokater ersätter armeer, när man för krig länder emellan
Ja då vinner USA/UK lätt! Dom har världens bästa lagvrängare. Och viktigast - deras ''adversiella'' domstolsförfarande, gör att sanningen aldrig behöver komma fram - :D

Varjag

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Mau Mau krigare stämmer Engelska staten.

Inlägg av Marcus » 6 juni 2013, 17:39

Kenyans tortured by British colonial forces during the Mau Mau uprising will receive payouts totalling £20m, Foreign Secretary William Hague has announced.
He said the UK government recognised Kenyans were tortured and it "sincerely regrets" the abuses that took place.
A lawyer for the victims said they "at last have the recognition and justice they have sought for many years".
Thousands of people were killed during the Mau Mau revolt against British rule in Kenya in the 1950s.
Mr Hague also announced plans to support the construction of a permanent memorial to the victims in the Kenyan capital, Nairobi.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-22790037

/Marcus

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Mau Mau krigare stämmer Engelska staten.

Inlägg av LasseMaja » 7 juni 2013, 12:21

sonderling skrev:Själv har jag blivit nyfiken på varför jag klassat in Mau Mau i samma fack som LRA. (Dvs mer av sadistiska knasbollar än frihetskämpar eller motståndsrörelse.)
Jo det var ganska vanligt att man läste sådant om Mau-mau-upproret för ett antal år sedan. Jag hade en liknande uppfattning som du av det hela.
Pressen gav britternas bild

Skildringen av Mau Mau-revolten i svensk press var ytterst negativ, med något enstaka undantag. En granskning av Dagens Nyheter, Expressen, Morgon-Tidningen, Ny Dag och Svenska Dagbladet från oktober 1952 till april 1953 visar att nyhetsmaterialet är mycket tendensiöst till Mau Maus nackdel. Det är kanske inte så konstigt – de svenska tidningarna har fått det mesta av sitt material från den brittiska nyhetsbyrån Reuter via TT.

Andra nyhetsleverantörer finns, men gemensamt för alla är att grundmaterialet kommer från de brittiska myndigheterna, eller från européer i Kenya.

I nyhetstexterna är det gott om starkt värdeladdade ord och uttryck. Exempelvis berättas om terrorist-organisationen Mau Maus hemliga, primitiva och obscena edsceremonier där deltagarna svär att mörda vita, om en barbarisk och vidskeplig sekt vars medlemmar begår ritualmord, om bestialiska mord med stora djungelknivar där offren huggs sönder och styckas.
Här är säkert en del av förklaringen. Resten av den utmärkta artikeln finns på:

http://www.popularhistoria.se/artiklar/ ... -upproret/

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Mau Mau krigare stämmer Engelska staten.

Inlägg av svartekaptenen » 10 juni 2013, 22:11

sonderling skrev:
LasseMaja skrev:Det dog bara en handfull vita i detta uppror. Trots det berättas det ofta om de hemska övergrepp de vita utsattes för, men de utgjorde kanske bara en promille av dödsoffren.
Ja utan att föringa offren eller citera Stalin så verkar det bara röra sig runt 20-30 st.
Själv har jag blivit nyfiken på varför jag klassat in Mau Mau i samma fack som LRA. (Dvs mer av sadistiska knasbollar än frihetskämpar eller motståndsrörelse.)
Det här måste jag läsa mer om.

Varjag, jag ser en framtid där advokater ersätter armeer, när man för krig länder emellan.

Sonderling
Det sista är kanske inte så osannolikt som det låter, det finns ett dataspel av civilisationtyp där du kan bygga advokater
som då kan springa runt i fiendestäder där det finns domstolar och där kan de lämna in stämningsansökningar och stoppa all konstruktion i sagda stad, det enda sättet att häva detta är att skicka in en egen advokat. De har stealthförmåga också
så du ser inte dem om du inte springer direkt på dem, dock ger det en viss tillfredsställelse att skicka in en marinsoldat och meja ner dem.

Skriv svar