Dag Hammarskiöld

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Dag Hammarskiöld

Inlägg av gostap » 26 juli 2012, 09:33

Läser att olyckan skall utredas igen efter"nya" uppgifter...
Har absolut för mig at jag läst för längesedan att det fanns starka indikationer på att belgisk säkerhetstjänst ansågs inblandad. Detta meddelades också rgeringen Palme men i vanlig ordning föranledde detta ingen åtgärd.
Någon som vet mer och kan friska upp mitt minne??
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Dag Hammarskiöld

Inlägg av tryggve » 26 juli 2012, 11:52

Det finns i alla fall en tidigare tråd här.

viewtopic.php?p=419413#p419413

Vad jag minns från den tråden så borde det ha varit rätt svårt att nattetid skjuta ned hans plan. Tidigare har det ju talats om att det skulle ha gömts en bomb ombord, och det torde väl vid denna tid ha varit en mycket säkrare metod.

Samtidigt så finns det väl en hel del som ändå talar för att det faktiskt var en olycka.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Dag Hammarskiöld

Inlägg av Amund » 27 juli 2012, 13:16

gostap skrev:Läser att olyckan skall utredas igen efter"nya" uppgifter...
Har absolut för mig at jag läst för längesedan att det fanns starka indikationer på att belgisk säkerhetstjänst ansågs inblandad. Detta meddelades också rgeringen Palme men i vanlig ordning föranledde detta ingen åtgärd.
Någon som vet mer och kan friska upp mitt minne??
Det enda du verkar minnas med säkerhet är att Palmeregeringen inte gjorde någonting ”i vanlig ordning”.

Hammarsköld dog 1961 och Palme ledde sin första regering först hösten 1969, skulle dessa uppgifter om den Belgiska säkerhetstjänsten ha kommit så långt efteråt? :roll:

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Dag Hammarskiöld

Inlägg av gostap » 29 juli 2012, 00:32

Amund skrev:
gostap skrev:Läser att olyckan skall utredas igen efter"nya" uppgifter...
Har absolut för mig at jag läst för längesedan att det fanns starka indikationer på att belgisk säkerhetstjänst ansågs inblandad. Detta meddelades också rgeringen Palme men i vanlig ordning föranledde detta ingen åtgärd.
Någon som vet mer och kan friska upp mitt minne??
Det enda du verkar minnas med säkerhet är att Palmeregeringen inte gjorde någonting ”i vanlig ordning”.

Hammarsköld dog 1961 och Palme ledde sin första regering först hösten 1969, skulle dessa uppgifter om den Belgiska säkerhetstjänsten ha kommit så långt efteråt? :roll:
Ja, det gjorde de....kommer inte ihåg exakt vilketn år....då hade jag inte frågat.
Min kommentar syftade till i mina ögon den svenska flatheten med t.e.x. Wallenberg....etc....

Ledsen om jag trampat på ömma tår, ville bara veta, även om Palme är "untouchabl"e....,I detta fallet är det ju faktiskt ingen kritik mot honom?
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Dag Hammarskiöld

Inlägg av Amund » 29 juli 2012, 09:58

gostap skrev:
Amund skrev:
gostap skrev:Läser att olyckan skall utredas igen efter"nya" uppgifter...
Har absolut för mig at jag läst för längesedan att det fanns starka indikationer på att belgisk säkerhetstjänst ansågs inblandad. Detta meddelades också rgeringen Palme men i vanlig ordning föranledde detta ingen åtgärd.
Någon som vet mer och kan friska upp mitt minne??
Det enda du verkar minnas med säkerhet är att Palmeregeringen inte gjorde någonting ”i vanlig ordning”.

Hammarsköld dog 1961 och Palme ledde sin första regering först hösten 1969, skulle dessa uppgifter om den Belgiska säkerhetstjänsten ha kommit så långt efteråt? :roll:
Ja, det gjorde de....kommer inte ihåg exakt vilketn år....då hade jag inte frågat.
Min kommentar syftade till i mina ögon den svenska flatheten med t.e.x. Wallenberg....etc....

Ledsen om jag trampat på ömma tår, ville bara veta, även om Palme är "untouchabl"e....,I detta fallet är det ju faktiskt ingen kritik mot honom?
Nej du! Palme och socialdemokratin är väl knappast ”untouchable” på det här forumet, här kan man ju skriva att Palme gillade sex med småpojkar utan att inlägget plockas bort.
viewtopic.php?f=74&t=40641&p=623687&hil ... il#p623687

Bildt är nog lika untouchable i så fall och problemet som jag ser det är att; Ett seriöst historiskt inlägg på detta forum tappar hela sitt syfte om skribenten slänger in sur politisk antydning eller kommentar som för vissa lyfter fokus från ursprungsfrågan. Om jag t.ex. enbart skulle svara på din fråga om den Belgiska säkerhetstjänsten utan att kommentera det politiska så blir det ju som ett tyst medgivande till kommentaren och jag har svårt att tro att jag är ensam om att vilja medverka i en historisk debatt där en viss politisk betingelse anses som given. :)

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Dag Hammarskiöld

Inlägg av gostap » 29 juli 2012, 11:21

Då kunde du ju bara strunta i att svara överhuvudtaget?

Återkommer till min fråga då, omformulerad och allmänt ställd:

Känner någon till mer om detta rykte, att belgiska säkerhetstjänsen eller dylikt skulle vara inblandade?
Dessa uppgifter skulle (enligt mitt minne, som naturligtvis kan vara fel) ha lämnats till svenska regeringen långt efter.
Kommer inte ihåg var jag sett eller läst detta...
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Dag Hammarskiöld

Inlägg av gostap » 31 juli 2012, 07:54

Hittade det själv...
Lite om bakfoten, men intressant..
http://www.regeringen.se/content/1/c6/1 ... 4e2858.pdf
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Skriv svar