Blev Stalin mördad?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Fk Fjun
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 maj 2013, 08:51

Re: Blev Stalin mördad?

Inlägg av Fk Fjun » 3 april 2014, 12:45

Nimrod-S skrev:
cats skrev:Inte direkt mördad, men att de underlät att ge behövlig medicinsk hjälp när han blev akut sjuk och på så sätt påskyndade hans död är ingen ny tanke. Finns en roman om det t.o.m om jag inte minns helt fel.
Jag vet inte heller hur mycket stöd man har för den tanken heller.
Lite mördad bara.... :lol:
Killing me softly :lol:

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Blev Stalin mördad?

Inlägg av Vysotskij » 3 april 2014, 18:20

cats skrev:Inte direkt mördad, men att de underlät att ge behövlig medicinsk hjälp när han blev akut sjuk och på så sätt påskyndade hans död är ingen ny tanke. Finns en roman om det t.o.m om jag inte minns helt fel.
Jag vet inte heller hur mycket stöd man har för den tanken heller.
Möjligen åsyftas Archangel/Ärkeängeln från Archangelsk.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Blev Stalin mördad?

Inlägg av varjag » 4 april 2014, 06:19

Martin Lundvall skrev:Fruktan för Stalin var stor, läkarna var bland annat rädda att behandla honom. För vad hade hänt om det hade varit felbehandling? Eller rätt behandling men man ändå inte lyckats rädda Stalin? Med tanke på läkarkomplotten så är det kanske inte så konstigt./Martin
Den punkten kan inte överdrivas!
Hela Stalins ogivning var l i v r ä d d a för vad diktatorn skulle ta sig till härnäst.
Och på goda grunder!
Stalin var ju själv en ritualmördare vars paranoia föreskrev periodiska blodbad när han tyckte dom var lämpliga för att vidmakthålla den skräck hans person injagade i omgivningen
Han hade urskillningslöst låtit mörda partitoppen tidigare - och den av m/1953 gjorde sig inga illusioner.....

Stalin själv måste mången gång ha undrat - varför ingen tog livet av honom. Något som han själv betraktade som den naturligaste sak i världen vad gällde eventuella konkurrenter om hans maktställning.....

tycker Varjag

Skriv svar