Ubåtsbas med undervattenstunnel

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Cuba » 13 februari 2014, 16:17

En enkel fråga från en marin amatör (om än en glad sådan!): "Alla" verkar vara överrens om att det vore skitsvårt att segla in genom den diskuterade undervattenstunneln, vilket jag mycket väl förstår att det är. Men hur tar man sig ut igen? Alltså: hur skulle det funka att backa ut genom tunneln, med ubåt dessutom? Jag kan mycket väl ha fel, men jag inbillar mig att det inte direkt är lättare att backa. Eller vore det bättre att bygga en "vändslinga" inne i bergrummet, så man får nosen framåt även när man ska ut?

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Thule2 » 13 februari 2014, 16:48

Ha ha ha, ja de vore nåt. Snacka om radie, kanske var nåt sånt AM Gustjjin provade med sin Whiskey balja !
Rent tekniskt vore det nog möjligt att bygga, men inte genomförbart i praktiken. Thule

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Kent » 14 februari 2014, 07:43

Cuba skrev:En enkel fråga från en marin amatör (om än en glad sådan!): "Alla" verkar vara överrens om att det vore skitsvårt att segla in genom den diskuterade undervattenstunneln, vilket jag mycket väl förstår att det är. Men hur tar man sig ut igen? Alltså: hur skulle det funka att backa ut genom tunneln, med ubåt dessutom? Jag kan mycket väl ha fel, men jag inbillar mig att det inte direkt är lättare att backa. Eller vore det bättre att bygga en "vändslinga" inne i bergrummet, så man får nosen framåt även när man ska ut?
Skulle kunna tänka mig att man skulle kunna lösa ett sådant problem med t.ex. vinschar utan större problem på samma sätt som man skickar ut större båtar ur dockor.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Urban » 14 februari 2014, 13:46

Kent skrev: Skulle kunna tänka mig att man skulle kunna lösa ett sådant problem med t.ex. vinschar utan större problem på samma sätt som man skickar ut större båtar ur dockor.
Skulle inte då samma metod gå använda för att gå in i tunneln om det nu skulle funka för att backa ut... tror dock att du får en mer komplicerad operation om det görs i uläge än ytläge. Du behöver ha vajrar för att kontrollera alla axlar, dvs X, Y och Z än bara X och Y.

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Kent » 14 februari 2014, 15:41

Urban skrev:
Kent skrev: Skulle kunna tänka mig att man skulle kunna lösa ett sådant problem med t.ex. vinschar utan större problem på samma sätt som man skickar ut större båtar ur dockor.
Skulle inte då samma metod gå använda för att gå in i tunneln om det nu skulle funka för att backa ut... tror dock att du får en mer komplicerad operation om det görs i uläge än ytläge. Du behöver ha vajrar för att kontrollera alla axlar, dvs X, Y och Z än bara X och Y.
Självklart mer komplicerat är ha tre dimensioner att ha hänsyn till än att bara har två men egentligen inte så mycket svårare än när en fiskebåt drar upp en stor trål men fångst.

Det är ju bara en fråga om avvägning och ren fysik.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av varjag » 14 februari 2014, 22:07

Självklart mer komplicerat är ha tre dimensioner att ha hänsyn till än att bara har två men egentligen inte så mycket svårare än när en fiskebåt drar upp en stor trål med fångst.

Det är ju bara en fråga om avvägning och ren fysik.
Nej Kent - trålarkillarna - kan SE vad dom gör - i din tunnel - kan ingen överblicka skeendet.
T.ex. djuphållningen under vatten - vilken inte är EXAKT, men måste vara det i tunneln med oerhört små toleranser.....

Inte ''bara en fråga om avvägning och fysik'', Varjag

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Bjernevik » 15 februari 2014, 06:41

Sedan har vi frågan om hur alla dessa vajrar ska fästas och lossas i ubåten under vattnet...

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Thule2 » 15 februari 2014, 11:30

Det måste ju även fästas i berget på ett betryggande vis. Men hur som , om man skall kunna vända ubåten så blir ju tunneln minst lika bred som ubåten är lång, annars går den inte att svänga runt. Och för att minska vatten motstånd bör den ju lyftas ovanför ytan. Thule

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av varjag » 15 februari 2014, 11:39

Bjernevik skrev:Sedan har vi frågan om hur alla dessa vajrar ska fästas och lossas i ubåten under vattnet...
Vår Kent tänker nog sig röjdykare som 'hoppilandkallar....'' :lol:

Varjag

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Kent » 15 februari 2014, 12:15

Bjernevik skrev:Sedan har vi frågan om hur alla dessa vajrar ska fästas och lossas i ubåten under vattnet...
Fästa skulle man väl kunna använda dykare till rent teoretisk är det inte så svårt men klarade man att åka till månen 1968 men en dator som hade mindre kapacitet än en normal digitalklocka idag så läste man nog detta också om behovet fanns.
Thule2 skrev:Det måste ju även fästas i berget på ett betryggande vis. Men hur som , om man skall kunna vända ubåten så blir ju tunneln minst lika bred som ubåten är lång, annars går den inte att svänga runt. Och för att minska vatten motstånd bör den ju lyftas ovanför ytan. Thule
Vinscarna fästs givetvis i berget och sedan går det en slinga runt en knape på ubåten och andra änden går tillbaka till ett fäste i berget. Du kan man bara släppa den änden när man låter ubåten glida ut.

Lyftas över ytan?? talar du om ubåten nu??

varjag skrev:
Bjernevik skrev:Sedan har vi frågan om hur alla dessa vajrar ska fästas och lossas i ubåten under vattnet...
Vår Kent tänker nog sig röjdykare som 'hoppilandkallar....'' :lol:

Varjag
Du tillför verkligen tråden mycket bra inlägg.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av varjag » 15 februari 2014, 12:52

Vinscarna fästs givetvis i berget och sedan går det en slinga runt en knape på ubåten och andra änden går tillbaka till ett fäste i berget. Du kan man bara släppa den änden när man låter ubåten glida ut
Det stavas ''winchar'' - och heter inte knape - utan
knap.JPG
knap.JPG (6.71 KiB) Visad 1091 gånger
- och av formen du ser, inte så lätt att befria från en vajer under belastning.....allra minst av en röjdykare av samma vikt som omgivande vatten.....

Min gissning - är att Kent aldrig umgåtts hantering av winchar, förtöjningsvajrar, pollare, knapar, halgatt - eller konsten att
hantera dom.
Dessutom - måste ju Kent's Undervattenshåla - innehålla maskinwinchar ovan vattnet - vars verkan - via flera knixiga böjar -
kan appliceras till ubåten. På MÅNGA ställen........

''...far å bada..'' sa man på min tid. Detsamma gäller Kent's utopi - :D , Varjag

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Kent » 15 februari 2014, 13:23

varjag skrev:
Vinscarna fästs givetvis i berget och sedan går det en slinga runt en knape på ubåten och andra änden går tillbaka till ett fäste i berget. Du kan man bara släppa den änden när man låter ubåten glida ut
Det stavas ''winchar'' - och heter inte knape - utan
knap.JPG
- och av formen du ser, inte så lätt att befria från en vajer under belastning.....allra minst av en röjdykare av samma vikt som omgivande vatten.....

Min gissning - är att Kent aldrig umgåtts hantering av winchar, förtöjningsvajrar, pollare, knapar, halgatt - eller konsten att
hantera dom.
Dessutom - måste ju Kent's Undervattenshåla - innehålla maskinwinchar ovan vattnet - vars verkan - via flera knixiga böjar -
kan appliceras till ubåten. På MÅNGA ställen........

''...far å bada..'' sa man på min tid. Detsamma gäller Kent's utopi - :D , Varjag
:thumbsup:

Jag har varit fiskare på Nordsjön i över 15 år så jag tror mig känna till vinschar och vajrar och pollare rätt bra.

Den där lilla knapen du länkade till kanske passar på din lilla jolle men inte för något annat.

Så här ser pollarna ut i Skredsvik där jag är rätt ofta.

http://www.bcfbc.com/UserFiles/Image/bu ... d%2002.jpg

Och så här ser vinscharna ut

https://farm4.staticflickr.com/3066/366 ... c2dd_o.jpg

Så här ser fäste ut för vajern som släpps per automatik

http://i00.i.aliimg.com/photo/v1/497682 ... g_Hook.jpg

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Thule2 » 15 februari 2014, 13:43

Jag missförstod dig , trodde du menade att man skulle vända på ubåten med fören mot utgången av tunneln. För att backa ut den ,krävs väl endast bogserbåt i vanlig ordning om utrymme finns. Thule

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Urban » 15 februari 2014, 15:05

Det är skillnad på undervattenstunnel där ingen bogserbåt annat än en annan ubåt kan verka och skyddstunnel för fartyg/ubåt där dessa går i ytläge. Diskussionen i denna tråd har väl varit om just en tunnel under vatten och inget annat ? Om man ska kunna göra något så måste det dock finnas en möjlighet att gå upp till ytan och det blir ofantligt med rum som krävs om man först ska ha en undervattenstunnel och sedan reparationsdocka ovanför, så som tidigare nämnts

På exempelvis Muskö-basen finns ju två så kallade jagartunnlar (docka 1 och 2) för de kunde ta in våra jagare samt en tunnel avsedd för mindre fartyg som ubåtar i ytläge (docka 3). Tillkommer skyddstunneln vid Älvsnabben (som inte hade så stora möjligheter till reparation som de andra tunnlarna) samt Risdalslipen.

Jagardockorna rymmer Katarina-hissen med gott om utrymme över.

Edit: Tolkar skissen i boken om Muskö att höjden motsvarar grovt ett 9-våningshus i en jagardocka från dockans golv till tak.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Thule2 » 15 februari 2014, 15:20

Ja , naturligtvis ! Tunneln skulle vara under"vattnet. Ok då går jag bet totalt . MVH Thule

Skriv svar