Minkar, sillar och andra ubåtar
-
- C Skalman
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Filmen Whiskey on the rocks anklagas för att gå Rysslands ärendenden. Det krigshetsande USA framställs som elak medan ryssarna är snälla och goda och framställs i ett löjets skimmer. Har jag hört.
-
- Medlem
'Blir dock alltid misstänksam av frasen 'Whiskey on the rocks är inspirerad av verkliga händelser'.
I förtexterna skriver man:
"Vissa händelser och karaktärer har ändrats med hänsyn till rikets säkerhet.
Ganska många om vi skall var ärliga."
Det säger en del om anslaget, historiebuskis tycker jag är en bra beskrivning.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Tack. Står efter att se om 'Sound of music' på min lista.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2024
Tämligen fånig beskrivning. Kritiker bör försöka låta bli att läsa in dagsaktuella politisk budskap i Mont pyton artade burlesker.Markus Holst skrev: ↑29 dec 2024 18:20Filmen Whiskey on the rocks anklagas för att gå Rysslands ärendenden. Det krigshetsande USA framställs som elak medan ryssarna är snälla och goda och framställs i ett löjets skimmer. Har jag hört.
Apropå spekulationer om risken med att använda militärt våld mot stormaktens ubåt i svenska vatten. Det lilla Albanien jagade en gång iväg oönskade sovjetiska fartyg från sina hamnar (Vlora incidenten 1961).
Supermakten drog med svansen mellan benen.
-
Berätta mer vänligen.
Så Albanien hade sovjetiska oönskade fartyg 1961? Ubåtar?
MVH
Hans
Så Albanien hade sovjetiska oönskade fartyg 1961? Ubåtar?
MVH
Hans
-
- Medlem
Är det helt klarlagt att en fritagning var ett seriöst alternativ för sovjet eller är det bara vissas bedömningar? Borde inte fritagning ha föregåtts av starkt och tydligt politiskt tryck där en fritagning bara varit en "naturlig", istället från nästan ingenstans sättas igång.
Jag menar att det bästa aktionen är där inga vapen avlossas mot en själv vilket torde vara oundvikligt om man bara kört in.
Dessutom stod båten hårt på grund så det hade inte räckt att svepa in, skjuta lite täckande eld medans ubåten frigjorde från sina besökare och vända ut mot öppet hav.
Jag menar att det bästa aktionen är där inga vapen avlossas mot en själv vilket torde vara oundvikligt om man bara kört in.
Dessutom stod båten hårt på grund så det hade inte räckt att svepa in, skjuta lite täckande eld medans ubåten frigjorde från sina besökare och vända ut mot öppet hav.
-
- Stödjande medlem 2024
Bl.a. ubåtar ja.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vlora_incident
Du kan läsa om huvuddragen på wikisidan.
Närmare detaljer och slutsatser blir OT.
-
Men hur kan du jämföra det då, med 1981 och ett sovjetisk kränkande i Sverige?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2024
-
- Medlem
Hur de sovjetiska fartygen rörde sig vid tidpunkten är tämligen väl klarlagt. Visst kan man tänka sig att deras syfte med att gå över territorialvattengränsen var något annat än en fritagning, men det förefaller ännu mindre troligt...Solkungen skrev: ↑30 dec 2024 19:19Är det helt klarlagt att en fritagning var ett seriöst alternativ för sovjet eller är det bara vissas bedömningar? Borde inte fritagning ha föregåtts av starkt och tydligt politiskt tryck där en fritagning bara varit en "naturlig", istället från nästan ingenstans sättas igång.
-
- Medlem
Men du har det som självklarhet att de var på väg in alltså? Inte för att jag i varje läge håller stenhårt på just den gränsen men det vore otänkbart att de skulle få gå in rota bland kobbar och skär utan att bli störda. Men de tänkte alltså det?
-
- C Skalman
Som jag har fattat det så blev det ubåtskaptenens sista resa?
-
- Stödjande medlem 2024
Johanna i Pitetidningen konstaterar att möpar saknar humor.Markus Holst skrev: ↑29 dec 2024 18:20Filmen Whiskey on the rocks anklagas för att gå Rysslands ärendenden. Det krigshetsande USA framställs som elak medan ryssarna är snälla och goda och framställs i ett löjets skimmer. Har jag hört.
https://www.pt.se/ledare/ledarkronika/a ... -/r3o2d8er
Ännu inte bakom betalvägg.
-
- Medlem
Visst hade de inte fått gå in ostörda. Men uppenbarligen tänkte de sig att de skulle få det, och det var vad som krävdes också. Efter ett tag tog man tillbaka sina krav, bland annat efter att kustartilleriet visat att de var beredda att öppna eld.
-
- Medlem
Jonas Jonasson står bakom manuset, d.v.s. författaren som är känd för att skriva skruvade böcker där vanliga människor dras in i storpolitiken och där världsledarna framställs på ett karikatyriskt vis. Mest känd är Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Känner man till hans övriga verk tror jag det blir lättare att kalibrera förväntningarna om man ska se "Whiskey on the rocks". Förväntar man sig en dokumentär förstår jag om man blir besvikenGerrgul skrev: ↑31 dec 2024 13:40Johanna i Pitetidningen konstaterar att möpar saknar humor.Markus Holst skrev: ↑29 dec 2024 18:20Filmen Whiskey on the rocks anklagas för att gå Rysslands ärendenden. Det krigshetsande USA framställs som elak medan ryssarna är snälla och goda och framställs i ett löjets skimmer. Har jag hört.
https://www.pt.se/ledare/ledarkronika/a ... -/r3o2d8er
Ännu inte bakom betalvägg.